Wednesday 5 September 2012

PARTI MANA PILIHAN RAKYAT SABAH?




Saudara Pengarang,
                       
SEJARAH Sabah, membuktikan parti berbilang kaum adalah pilihan tepat, terutama bagi menjamin masa depan mereka. Soal monopoli kaum tertentu tidak lagi di bimbangi kerana dari zaman parti Berjaya sehinggalah PBS, rakyat Sabah tidak mempunyai masalah bersatu di dalam satu rumah besar untuk dikongsi bersama.

Tetapi selepas regim PBS tumbang pada 1994, politik Sabah telah berubah agin; ke arah politik kesukuan dan tidak lagi bersatu dalam satu parti berbilang kaum dan bangsa.

Dengan kemunculan Umno, yang dikerahkan oleh Tun Mahathir ke Sabah untuk menamatkan kekuasaan parti berbilang kaum seperti PBS, Kuala Lumpur juga menjadi mastermind untuk memecahkan keutuhan rakyat Sabah.

UMNO yang merestui kejatuhan PBS dan menjadi 'Master Design' kewujudan parti-parti KDM seperti PDS dan sekarang ditukar nama ke UPKO, yang diketua oleh Tan sri Bernard Dompok; PBRS oleh Tan Sri Joseph Kurup, kedua-dua mereka ini adalah pemimpin kanan PBS dan Datuk Yong Teck Lee yang menubuhkan parti Maju Sabah atau SAPP, ketiga-tiga mereka ini telah membawa sebahagian Adun PBS untuk, keluar dari PBS, dengan sekelip mata saja; PDS, PBRS dan SAPP telah diterima masuk BN.

Pada hari ini, parti berbilang kaum, hanya tinggal sejarah, Sabah diperintah oleh BN, satu gabungan parti kesukuan di dalamnya terdiri dari parti berbagai kaum.
Tetapi adakah Parti Mutiracial, masih relevant lagi di Sabah? Jika ya, adakah rakyat Sabah masih mahukan parti Mutiracial itu? Sekarang hanya ada dua parti Mutiracial yang dikirakan mempunya organisasi yang teratur dan ahli-ahli di akar umbi yang banyak, iaitu PBS dan SAPP, satu pihak BN dan satu di pihak pembangkang.

Kita telah dijanjikan Rotation Ketua Menteri Sabah olen Tun Mahathir, tetapi giliran ini telah dihapuskan selepas era Tan Sri Chong Kah Kiat. Sejak daripada itulah pemimpin UMNO memegang jawatan Ketua Menteri sehingga ke hari ini.

Adakah rakyat Sabah rela lagi kali ini, dengan memberi pada BN, iaitu parti besar dengan gabungan rojaknya atau sebuah Parti Mutiracial seperti SAPP atau PBS itu? Jika rakyat Sabah mengimpikan era pemerintahan kegemilangan parti berbilang kaum seperti Parti Berjaya itu, kita percaya SAPP adalah pilihan tepat dan wajar diberi peluang.

Dengan rekod sebegitu cermerlang walaupun singkat semasa Datuk Yong Teck Lee menjadi Ketua Menteri, beliau telah membuktikan bahawa beliau sememangnya seorang pemimpin yang boleh diterima oleh semua lapisan masyarakat Sabah.

Lihat sahaja organisasi SAPP dari semua Majlis Tertingginya, sememangnya melambangkan diwakili oleh semua kaum di Sabah. Kita percaya jika SAPP diberi peluang memerintah, kesemua kaum akan diwakili dalam kabinetnya dan kesemua jawatan-jawatan lantikan politik juga akan dibahagikan sama rata kepada semua kaum.

Kenapa rakyat Sabah mesti memilih SAPP? Bukannya PBS? SAPP perlu diberi peluang membentuk kerajaan baru Sabah nanti. Ini kerana arus angin perubahan telah bertiup kencang.

PR diramalkan bakal membentuk kerajaan baru pusat hujung tahun ini, andainya PRU 13 berlangsung November ini (diramalkan ) kerana SAPP di sebelah pihak PR, dan PBS di sebelah kapal BN yang bakal karam.

Oleh sebab senario agin perubahan itu, rakyat Sabah pasti, ingin melihat sebuah kerajaan parti Mutiracial dibentuk selepas PRU 13 nanti, pasti ingin memberi peluang sekali lagi pada parti Mutiracial seperti SAPP.

Namun impian ini hanya akan menjadi realiti, seandainya SAPP boleh dan diberi peluang bertanding di kesemua 60 kerusi Dun Sabah. Adakah akhirnya, pembangkang tidak mencapai kata sepakat, sebaliknya "Go Free For All " untuk semua pembangkang di Sabah?

Jika senario ini berlaku, maka rakyat Sabah mesti kembali untuk memberi peluang sekali lagi untuk parti Mutiracial untuk memegang tampuk pemerintahan Sabah, pilihannya SAPP, yang telah jelas sekali perjuangan mereka untuk pertahankan Tanah Air Sabah yang kita Cintai ini. INI KALI LA!

SALAM HORMAT

MOHD DANIAL ADULLAH

41 comments:

  1. Parti yang akan menjadi pilihan rakyat sudah pastilah parti komponen dalam BN.

    ReplyDelete
  2. Semua Parti dalam BN akan menjadi pilihan. Jadi pilihan adalah BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No matter which BN component party they chose, BN is in advantage because their component party is united.

      Delete
    2. BN lebih berpengalaman berbanding dengan parti lain.

      Delete
  3. Masing2 ada hak untuk memilih. lepas PRU nanti kita pasti akan tahu mana satu parti pilihan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. We shall wait till the next GE to see which party will be the people's choice.

      Delete
  4. huh,begitu banyak parties,nak pilih mana satu?BN je yg terkenal....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Any party in the component parties accumulate for BN in the end.

      Delete
  5. hanya rakyat sahaja dapat menentukan nasib parti

    ReplyDelete
  6. semuanya akan terjawab di PRU13 nanti...

    ReplyDelete
  7. apa yang penting sekarang, ialah BN Sabah perlu berjuang demi rakyat dan bukan untuk kepentingan parti

    ReplyDelete
  8. tentunya rakyat akan memberi sokongan kepada parti yang ikhlas berjuang

    ReplyDelete
  9. semoga parti yang terpilih dapat memberi masa depan yang cerah kepada Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti yang mendapat undi majoriti akan mendapat mandat dari rakyat untuk memerintah.

      Delete
  10. Lagadan said the division had also proposed that a trust fund be set up with yearly contribution from Petronas.

    Good suggestion from Lagadan, hopefully the federal government is willing to consider it.

    ReplyDelete
  11. Semakin banyak parti di Sabah semakin banyak pilihan rakyat

    ReplyDelete
  12. parti mana pilihan rakyat Sabah?? tatap parti gabungan Barisan Nasional la..

    ReplyDelete
  13. bukan SAPP saja parti multiracial di Sabah.. semua parti pun bersifat multiracial..

    ReplyDelete
  14. rakyat Sabah tidak perlu menyokong parti yang telah pernah diberikan peluang memerintah negeri ini namun gagal dalam segala aspek pembangunan negeri..

    ReplyDelete
  15. Parti pembangkang semakin kuat dan stabil. Ini juga menyebabkan Najib risau dan sering ke Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, we can see Najib often visit Sabah, indeed Sabah politic nor longer a deposit to BN.

      Delete
  16. biar rakyat buat pilihan parti mana mereka inginkan.

    ReplyDelete
  17. Rakyat yang akan menjadi penentu parti mana yang menang.

    ReplyDelete
  18. Let wait and see who will be the next winner.

    ReplyDelete
  19. Pemuda pemudi yang akan membezakan corak mengundi.

    ReplyDelete
  20. Namun impian ini hanya akan menjadi realiti, seandainya SAPP boleh dan diberi peluang bertanding di kesemua 60 kerusi Dun Sabah. Adakah akhirnya, pembangkang tidak mencapai kata sepakat, sebaliknya "Go Free For All " untuk semua pembangkang di Sabah?

    Rakyat hilang yakin dengan SAPP.

    ReplyDelete
  21. The people need to choose a party which is capable of forming a solid and stable administration, emphasised Prime Minister Najib Tun Razak while commenting on Parti Keadilan Rakyat's (PKR) current internal crisis in Selangor.

    ReplyDelete
  22. The Umno President said the crisis signified that the conflict among party leaders was becoming increasingly serious.

    ReplyDelete
  23. "It looks like there's a serious split in the Selangor PKR leadership. Otherwise we won't hear of people resigning suddenly. I believe people can weigh the situation for themselves.

    ReplyDelete
  24. "A party which is capable of providing a solid and stable administration would inspire confidence within the country and abroad," he told reporters after chairing the Umno Supreme Council meeting at the Putra World Trade Centre.

    ReplyDelete

  25. PKR strategy director Mohd Rafizi Ramli announced his resignation as chief executive of the Selangor state economic advisory office.

    ReplyDelete
  26. Asked if the crisis was due to problems faced by certain individuals within PKR's leadership, Najib responded that," It’s up to each person to reach their own conclusion but it looks like the conflict is becoming serious."

    ReplyDelete
  27. On whether the situation would give Barisan Nasional (BN) the advantage to regain Selangor, he said BN was constantly working to succeed nationwide.

    ReplyDelete
  28. "As a party, we need to display our advantages as to why the people should select us. We need to display them until they are confident BN is the best choice.

    ReplyDelete
  29. "What's important is that we will continue to work, to ensure a strong and solid government, able to achieve the transformation which is proceeding well," he concluded.

    ReplyDelete


  30. Gua Musang member of parliament Tengku Razaleigh Hamzah has called on the people to give a big victory to the Barisan Nasional (BN) in the upcoming 13th general election and enable it to continue its development agenda for the country.

    ReplyDelete
  31. "The decision is in the hands of the people and I believe they will favour the present government," he said while opening Sekolah Kebangsaan (SK) Paloh 3 Parent-Teachers Association's annual general meeting here on Friday.

    ReplyDelete
  32. Tengku Razaleigh, who is also Gua Musang Umno chairman, said the Gua Musang constituency had enjoyed much development including new schools through the government's commitment to bring progress to the people.

    ReplyDelete