Oleh : MOHD FARHAN DARWIS
KUALA LUMPUR : Kandungan
oleh 'Cybertroopers' Barisan Nasional (BN) dan seluruh platform media sosial
akan menentukan kejayaan parti pemerintah dalam pilihan raya umum akan datang,
kata ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Saifuddin Abdullah.
Kata timbalan menteri yang
popular itu, BN telah menerima pelajaran penting sewaktu pilihan raya umum 2008
selepas kalah teruk ekoran kegagalan mereka menguasai dunia siber yang ketika
itu lebih dikuasai parti yang akhirnya membentuk Pakatan Rakyat (PR).
“Kita tiada di sana (dunia
siber) pada 2008 ... kita handicap. Kita tewas pada masa itu, sebab itu kita
hilang pengundi muda.
“Tapi kini BN telah
bersedia, kita mempunyai pasukan blogger dan media baru yang dikenali sebagai
“BNcybertroopers”, bezanya sekarang adalah isi kandungan media itu,” kata Ahli
Parlimen Temerloh itu kepada The Malaysian Insider dalam satu temuramah
eksklusif baru-baru ini.
BN hilang majoriti tradisi
dua pertiga di Parlimen dan hilang empat negeri kepada PR sebelum Perak jatuh
kembali ke pangkuan mereka pada tahun 2009. Sebahagian daripada kekalahan itu
telah dikaitkan dengan BN meninggalkan laman web media sosial pada tahun 2008
apabila bilangan pengundi celik internet semakin bertambah.
Saifuddin yang seringkali
mengeluarkan pendirian berbeza daripada pemimpin Umno yang lain turut
menjelaskan, pucuk pimpinan BN dan juga Umno turut dilihat bergiat aktif di
laman sosial seperti Twitter dan Facebook.
“Kita lihat Perdana Menteri
Datuk Seri Najib Razak, beliau sanngat aktif dengan media baru menjelang
pilihan raya umum, berbanding pemimpin-pemimpin BN terdahulu.
“Boleh dikatakan majoriti
pemimpin sekarang aktif menggunakan media baru,” kata Timbalan Menteri
Pengajian Tinggi itu lagi.
Beliau juga menegaskan,
kehadiran unit media baru BN dan PR kini mempunyai kekuatan yang setara, namun
perbezaannya hanyalah daripada isi kandungan blog dan laman web mereka.
“Kita sama kuat ... tapi isi
kandungan itu yang akan menentukan pilihan pengundi.
“Kalau mereka (pengundi)
rasa isi kandungan kita bagus, mereka pilih kita, tapi kalau PR bagus, mereka
akan pilih PR,” katanya dan menambah, BN kini mula menyedari pengaruh yang
dimainkan media sosial sangat besar untuk menjadi penentu dalam pilihan raya
umum.
Menurut Saifuddin,
berdasarkan kaji selidik yang dilakukan oleh Pensyarah Sains Politik dan Kajian
Politik Malaysia dari Universiti Teknologi MARA Malaysia (UiTM), Prof Madya Dr
Shaharuddin Badaruddin sebelum ini menunjukkan orang muda yang mengambil tahu
berkenaan politik tanah air, 90 peratus daripada mereka mendapatkan maklumat
daripada media media baru.
Manakala 60 peratus
memperolehi maklumat daripada media alternatif, 25 peratus daripada media arus
perdana seperti televisyen, dan hanya 15 peratus yang menggunakan akhbar untuk
mendapatkan maklumat berkenaan politik.
Situasi itu jelas Saifuddin
membuktikan kandungan media alternatif yang lebih meyakinkan dan lebih bersifat
“memujuk” akan membolehkan parti politik meraih undi dan sokongan mereka.
Dengan jumlah pengundi muda
dan kelas pertengahan meliputi 30 peratus daripada daftar pengundi, mereka
merupakan penentu kepada kemenangan sesebuah parti politik yang bertanding
dalam pilihan raya umum.
Jelasnya lagi, dengan
perubahan dan akses untuk laman sosial yang tidak mempunyai batasan, istilah
luar bandar dan bandar hanyalah perbezaan dari aspek fizikal sahaja.
“Luar bandar dan bandar
hanya perbezaan fizikal, tetapi tiada istilah luar bandar untuk media sosial
... bezanya hanyalah kelajuan dan kemudahan kepada akses internet itu sahaja,”
katanya lagi.
Mengulas berkenaan tuntutan
pengundi kelas pertengahan ini Saifuddin menjelaskan, tuntutan yang dibuat
kumpulan ini semakin kompleks.
“Isu-isu pokok seperti
keperluan asas bukan perkara utama bagi mereka, kerana itu Fardhu Ain.
“Isu yang dibangkitkan
mereka adalah Isu fardhu Kifayah, setiap pemerintah akan memberikan kemudahan
asas kepada rakyat, namun berapa ramai yang bersedia untuk memberikan kebebasan
media, memberikan perhatian kepada hak asasi manusia dan pilihan raya yang
bersih dan adil,” katanya.
Justeru, beliau turut
berkata, Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M), baucar buku, dan sebagainya yang
diumumkan Najib ketika pembentangan Bajet 2013 itu tidak mencukupi untuk meraih
sokongan kumpulan ini.
“Mereka terima pemberian
kerajaan itu, tapi mereka inginkan lebih daripada itu kerana beranggapan
tindakan seperti itu juga akan dilaksanakan mana-mana parti yang memerintah.
“Tuntutan mereka lebih
kepada hak asasi manusia, kebebasan bersuara dan sebagainya,” tambahnya.
Saifuddin melihat tindakan
reformis Najib dalam becakap soal kebebasan bersuara, hak untuk berhimpun dan
pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bakal berupaya menarik undi
kumpulan ini.
“Transformasi yang dilakukan
Najib itu bukanlah biasanya datang dari suara pemimpin Umno. Tapi beliau lebih
progresif, dan merupakan seorang reformis,” katanya menambah.
No comments:
Post a Comment