Saturday 20 October 2012

DAKWAAN SELUDUP RM40JUTA TAK BERASAS







Oleh :    ABDUL RAHIM SABRI

PERDANA Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan dakwaan bahawa wujud cubaan untuk menyeludup wang berjumlah RM40juta kepada Umno Sabah.

Presiden Umno itu menjawab soalan pemberita - sama ada dakwaan pembangkang bahawa wang tersebut cuba diseludup daripada Hong Kong adalah berasas.

"Tidak. Hal tersebut telahpun dijelaskan di parlimen," tegasnya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di ibu negara petang ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dalam persidangan di Dewan Rakyat semalam berkata, tiada masalah bagi Umno Sabah untuk menerima wang berkenaan.

Menteri itu memberi alasan, tiada kesalahan dalam transaksi seperti itu memandangkan tiada undang-undang untuk menghalang sumbangan kepada parti politik.

Dalam jawapan bertulisnya di Parlimen pada 11 Oktober lalu pula, Nazriberkata kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menunjukkan, wang berkenaan merupakan sumbangan kepada Umno Sabah dan bukannya kepada Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Katanya, elemen rasuah tidak dibuktikan dalam kes tersebut.

Pakatan juga raih sumbangan

Isu sumbangan tersebut juga dipertahankan Setiausaha BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan yang memberi alasan, gabungan parti pembangkang turut meraih sumbangan untuk kegiatan mereka.

Serangan berhubung isu berkenaan, katanya, menunjukkan dwistandard pemimpin Pakatan Rakyat sedangkan penyaluran sumbangan dariapda sesiapa sekalipun tidak menyalahi peruntukan undang-undang.

Kenyataan Abdul Rahman itu muncul selepas satu laporan polis dibuat oleh satu NGO berkaitan PKR - Jingga 13 - pada Rabu lalu bagi mendesak supaya siasatan dilakukan ke atas dakwaan percubaan seorang ahli perniagaan untuk menyeludup masuk RM40 juta yang dikatakan untuk Umno Sabah.

Penyelarasnya, Fariz Musa yang membuat laporan polis mengenai semalam, mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terpalit dalam perkara itu kerana beliau adalah Menteri Kewangan.

Laporan polis itu juga menuntut siasatan dijalankan terhadap Musa yang merupakan Pengerusi Umno negeri itu.

Jutawan balak Sabah Michael Chia pada 2008 ditahan di Hong Kong dengan matawang Singapura berjumlah RM40 juta di dalam bagasinya, sebelum lelaki itu berjaya berlepas dengan pesawat ke Malaysia.

94 comments:

  1. tidak ada kesalahan untuk mana2 parti politik menerima dana lagi luar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think the opposition is always looking at the -ve side.

      Delete
    2. What the hell is the opposition thinking?

      Delete
    3. seperti dap juga telah menerima dana..

      Delete
    4. Bila ianya tidak salah, maka tidak perlu dipertikaikan pasal isu derma politik ni.

      Delete
    5. pembangkang juga tahu tidak salah tetapi tetap mahu memutar belit kan perkara ini untuk kepentingan politik mereka berikutan pru13 yang akan tiba..

      Delete
    6. kalau ia merupakan satu kesalahan, pembangkang juga sudah pasti tidak akan lari daripada dikenakan tindakan.

      Delete
    7. jika sumbangan politik ini menjadi satu kesalahan, sudah lama Pakatan Rakyat gulung tikar.. siapa tidak kenal dengan pemimpin2 pakatan yang sanggup bersekongkol dengan kuasa asing semata2 kerana $$$ dan untuk mendapatkan bantuan bagi melancarkan misi rampasan kuasa..

      Delete
  2. dalam hal ini, baik permbangkang rujuk kepada icac hong kong jika mereka tak puas hati dgn keputusan siasstan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well they have been asked to do so right?

      Delete
    2. If the opposition is eager to do something, let them do it.

      Delete
    3. Even ICAC hong kong claimed that musa is not guilty. if the opposition is not satisfied with the investigation, best for them to directly ask icac.

      Delete
    4. Pembangkang hanya tahu besarkan hal ini tapi tidak pula mahu tanya ICAC sendiri.

      Delete
    5. pembangkang akan tetap meneruskan pembohongan mereka untuk mengelirukan rakyat...

      Delete
    6. Pembangkang nak menentang keputusan ICAC dan SPRM??

      Delete
    7. tindakan pemimpin2 pembangkang yang enggan menyerang kredibiliti ICAC jelas menunjukkan sikap double standard mereka..

      Delete
  3. icac yang menyiasat kes tersbut dan mendapati tiada sebarang unsur rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the opposition wants to believe that there is elements of corruption even though there is none.

      Delete
    2. Musa Aman bebas daripada tuduhan rasuah.

      Delete
    3. pembangkang lebih percaya pada sarawak report berbanding dengan ICAC yang sudah diiktiraf kredibiliti mereka...

      Delete
    4. Sarawak report pernah menggunakan dokumen palsu sebelum ni. mungkin jika sekali lagi terdesak, tidak mustahil mereka akan gunakan taktik kotor ni.

      Delete
    5. tidak seperti kes akaun rm3 bilion milik Anwar.. boleh pula penyokong dan pemimpin2 Pakatan Rakyat menerima hasil siasatan Rafizi iaitu pemimpin mereka sendiri yang langsung tidak memiliki kredibiliti sebagai badan pencegahan rasuah..

      Delete
  4. no reason to debate this issue.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, no reason to debate the issue. The case is closed.

      Delete
    2. If they insist to debate then please debate on the SAS issue by SAPP.

      Delete
    3. They just made the stories to get sympathy.

      Delete
    4. the people are wise enough to evaluate what is going on.

      Delete
    5. Patut tutup cerita sudah ni isu.

      Delete
    6. memang tidak perlu didebat sebab isu ini sudah diperjelaskan...kes sudah tutup...

      Delete
    7. kalau debat semata2 untuk lawan cakap, tidak payahla.

      Delete
    8. yup, no need to debate it, unless Pakatan leaders have another new evidences other than the fake documents revealed by Sarawak Report..

      Delete
  5. Siasatan MACC telah membuktikan dakwaan pembangkang adalah salah dan sekarang tidak puas hati menimbul keliruan rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Along they way, they are confused and end up confusing us.

      Delete
    2. This is the main problem of the oppositions.

      Delete
    3. the people are not easily confused. They are wiser by now.

      Delete
    4. Taktik pembangkang untuk meraih undi memang begini la. Tabur fitnah.

      Delete
    5. sebenarnya, bukan siasatan MACC yang salah, sebaliknya Pakatan Rakyat yang serba salah selepas pelbagai skandal rasuah mereka didedahkan..

      Delete
  6. Masalahnya bukannya SPRM saja yang menyiasat kes ini. Tapi ICAC Hong Kong pun bersama-sama menyiasat. Memang pembangkang sekarnag ini sengaja memutar belitkan cerita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. They want to earn something but end up losing everything

      Delete
    2. They aren't satisfied with it because it showed negligence.

      Delete
    3. Kalau setakat harapkan sumber yang pembangkang perolehi daripada Sarawak Report, memang sia2 saja.

      Delete
    4. Mereka memang sudah terdesak. gunalah cara yang betul untuk raih sokongan rakyat.

      Delete
    5. itulah.. kadang2 saya tengok pembangkang ni bukan tunjuk kepandaian mereka, sebaliknya menunjukkan kebodohan mereka.. ICAC dan SPRM sudah siasat kes ini.. mereka tidak puas hati, minta pula BNM siasat.. tidak cukup BNM, minta lagi RCI ditubuhkan.. tapi Anwar tersengih2 dalam jet mewah tidak pula dipersoalkan..

      Delete
  7. Apa yang kita tahu ICAC ini adalah suruhanjaya rasuah yang paling terkenal di Dunia dengan ketegasan mereka. Jadi dakwaan yang dibuat itu seperti menghilangkan kepercayaan kepada kebolehan ICAC dalam kes rasuah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang kalau mahu tunjuk lagak pun agak2 la. Jangan sampai nampak diri tu ketara menipu.

      Delete
    2. pemimpin2 Pakatan Rakyat juga berkali2 memuji ICAC sebagai sebuah badan pencegahan rasuah yang paling telus di peringkat antarabangsa.. tapi bila siasatan badan ini memihak kepada umno, tiba2 pula mereka menyalak mempertikaikan hasil siasatan badan ini..

      Delete
  8. Jika benar Datuk Musa bersalah memang sudah lama masuk penjara. Tapi tidak sehingga sekarang kerana tidak ada kebenaran dalam tuduhan tersebut. Datuk Musa sendiri pun ada berkata. Sesiapa yang memerlukan bantuan untuk kes seperti ini beliau akan cuba membantu jika diperlukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa is certainly not guilty. The opposition is always finding ways to bring him down and when they knew about this case, they waste no time to use this issue to confuse the people.

      Delete
    2. Sabah tidak akan alami pembangunan seperti dapat kita lihat sekarang jika Musa seorang KM yang korup.

      Delete
    3. kes perbicaraan di perancis berhubung dengan skandal scorpena telah dijelaskan sendiri oleh pendakwa perancis bahawa tidak ada perbicaraan dijalankan sebagaimana yang dimomokkan pembangkang negara ini.. so begitu jugalah dengan skandal hong kong ini.. semua tuduhan ini hanya direka2 oleh pembangkang..

      Delete
    4. si pembawa tuduhan Sarawak Report juga sudah pernah terkantoi menggunakan dokumen SSM palsu untuk menjatuhkan Taib Mahmud.. masih boleh percaya ka pendedahan yang dibuat oleh portal penipu ni...

      Delete
  9. Dari dulu lagi Datuk Musa telah menafikan semua tuduhan ini. Datuk Musa telah memberikan kenyataan yang mana beliau tidak ada urusan perniagaan dengan orang yang bernama Micheal Chia. Jadi sekarang sudah terbukti yang mana pihak berkuasa telah memberikan kebenaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. musa has been very cooperative with the investigator and even claimed that he is not guilty.

      Delete
    2. jika penafian itu dibuat oleh Anwar, confirm Anwar dijulang sampai ke langit.. tapi bila pemimpin2 kerajaan yang buat penafian, jangankan dipersetujui, malah diarahkan pula tubuhkan RCI..

      Delete
  10. Akhirnya Datuk Musa telah pun membuktikan yang mana beliau tidak bersalah. Apa yang Datuk musa katakan dahulu itu adalah benar dan tepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes and it is indeed a good way to build a good rapport with the rest

      Delete
    2. he wasn't afraid to be investigated cause he knows he is not guilty.

      Delete
    3. yang tidak tepat itu adalah pembohongan pembangkang.. rakyat Sabah tidak patut terpengaruh dengan strategi JIJIK pemimpin2 pembangkang..

      Delete
  11. Pembangkang tidak perlulah risau. Jawapan untuk semua ini ada pada PRU13 akan datang. Tapi kalau kita lihat sendiri pun Kerajaan BN mampu memberikan yang terbaik untuk Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika Musa Aman rasuah, bagaimana beliau mampu mengumumkan bajet tertinggi dalam sejarah negeri ini?? tidak seperti bajet Pakatan.. walaupun negerinya kaya tapi bajetnya jauh lebih rendah dari negeri Sabah..

      Delete
  12. Janganlah rakyat mudah terpedaya dengan permainan yang dibuat oleh pembangkang ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the opposition are very smart in making the people confuse but the people are much wiser now.

      Delete
    2. dan jangan mudah terpedaya bila pemimpin2 pembangkang dalam setiap ceramah atau kempen mereka berkata "dermalah kepada kami, parti kami miskin tidak seperti umno".. silap2 tahun depan ada pula kapal selam dengan wajah Anwar terpampang besar di badannya..

      Delete
  13. Isu ini sebenarnya telah selesai. Tapi cuma pembangkang saja sekarang cuba membesarkan cerita mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang dasar pembangkang.. mereka tidak akan pernah puas memutar-belitkan fakta, atau mengelirukan rakyat atau menipu rakyat selagi mereka belum berjaya merampas kerajaan.. tujuan utama mereka hanya satu iaitu merampas kerajaan, bukannya membanteras rasuah..

      Delete
  14. Daripada bercerita mengenai perkara ini, lebih baik lagi bercerita mengenai belanjawan Negeri SAbah ini. Dengar khabar penjawat awam negeri mendapat bonus sama dengan kerajaan persekutuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan elok juga kita bandingkan bajet negeri Sabah dengan negeri kebanggan Pakatan Rakyat..

      bajet negeri Sabah ialah RM4.088 bilion, negeri Selangor hanya RM1.6 bilion dan negeri Pulau Pinang kurang dari rm1 bilion.. bagaimana negeri2 kaya ini boleh mengumumkan bajet yang rendah dari negeri miskin seperti sabah?? mana dana awam mereka?? takkan habis untuk beli bas, treler dan jet??

      Delete
  15. MACC dan ICAC yg menyiasat kes ini dan hasil siasatan ini adalah tidak ada apa2 unsur rasuah. Tetapi, pembangkang mahu mereka menyiasat sekali lagi. dengan tindakan demikian tidakkah icac khususnya tidak tercabar dengan tindakan sesetengah pihak msia? seolah2 mereka dipersoalkan dalam hal kepakaran atau profesionalisme kerja..bukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. If they continuously claiming about bribe, I think they should be investigated first.

      Delete
    2. bagi Pakatan Rakyat, mereka saja yang paling berkredibiliti di dunia.. maklumlah, parti mereka dipimpin oleh Anugerah Tuhan.. sedangkan kes akaun rm3 bilion milik Anwar pun cukup sekadar Rafizi Lembu yang siasat..

      Delete
  16. Pembangkang sering mengambil kesempatan dengan jawatan yg ada pd Musa. memandangkan beliau adalah seorang menteri kewangan sabah, maka mereka sentiasa menacri helah untk menjatuhkan Musa dalam perangkap mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Certainly, they will never stop making huge fuss about it.

      Delete
    2. sesetengah isu sengaja dimainkan untuk mendapatkan sokongan.

      Delete
    3. Dibawah pentadbiran kerajaan negeri Barisan Nasional, hasil negeri Sabah berjaya ditingkatkan dari RM1.2 bilion pada tahun 2001 kepada RM4.36 bilion tahun lepas. Rizab tunai negeri juga meningkat daripada RM100 juta pada 2001 kepada RM3.3 bilion pada tahun lepas... semua ini adalah sumbangan Datuk Musa Aman kepada Sabah.. inilah yang cuba dinafikan oleh pembangkang..

      Delete
    4. Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman

      Laporan Ketua Audit Negara juga mengakui bahawa Sabah sebagai salah satu negeri yang memiliki rekod terbaik dalam pengurusan kewangan serta berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut. Selain itu, Sabah juga berjaya mengekalkan penarafan tertinggi ‘AAA’ oleh RAM Rating Services Berhad selama 4 tahun berturut-turut kerana kedudukan fiskal negeri yang mantap dengan lebihan yang berterusan, serta mendapat persijilan ISO 9001:2008 oleh Moody International untuk pengurusan bajet negeri yang efisien dan teratur bagi tempoh 4 tahun berturut-turut.

      Delete
  17. Bajet tahun ini lagi adalah bajet bersejarah untuk penduduk SAbah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemampuan kerajaan negeri Sabah mengumumkan bajet terbesar dalam sejarah negeri ini membuktikan kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman sentiasa mengamalkan pengurusan berhemah dalam setiap perbelanjaan dan juga hasil negeri.

      Delete
  18. Azizah berkata...
    Jngan terpengaru dengan kata-kata manis mereka (pembangkang) kerana mereka tidak ada keupayaan untuk menunaikannya....
    BN telah lama memerintah sabah, dan mereka banyak berjasa kepada kita semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdasarkan rekod cemerlang Datuk Musa Aman, timbul satu kemungkinan kuat bahawa BN sekali lagi akan memperolehi kemenangan besar di Sabah pada pilihan raya umum ke-13 nanti, maka tidak hairanlah jika beliau menjadi sasaran pembangkang dalam waktu-waktu kritikal seperti ini

      Delete
  19. Maka itu, undilah BN..kerajaan inilah yg telah membesarkan kita sehingga kita mendapat pendidikan yg bagus sehingga dpt berfikir secerdik ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau undi Pakatan, jadilah macam puak2 pengganas yang berdemo di jalanraya, buat ancaman bunuh kepada pemimpin negara, tunjuk punggung kepada pemimpin negara dan mengamalkan budaya LGBT..

      Delete
  20. KUMAN DI SEBERANG TAMBAK NAMPAK, GAJAH DI DEPAN MATA TAK NAMPAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah pasal.. Niat pembangkang bukan untuk menegakkan kebenaran, sebaliknya untuk menumbangkan kerajaan sedia ada semata-mata untuk memuaskan nafsu politik pihak tertentu yang selama ini sangat mengidam jawatan kabinet persekutuan.

      Delete
  21. No need to harp the same issue all over again.

    ReplyDelete
  22. As Nazri said, the federal government has freed Musa from graft.

    ReplyDelete
    Replies
    1. even Anwar rm3 billion accounts also cleared by MACC.. why they not questioned about it??

      Delete
  23. Musa urged the Ministry of Human Resource and particularly the Manpower Department Training Institute (ILJTM), to be alert and responsive in offering courses relevant to the times and needs of the market.

    ReplyDelete
  24. Minister in Prime Minister Department Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz said if the act was deemed as an offence then the government would have surely enacted laws against it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan will surely "gulung tikar" if it was deemed as an offence..

      Delete
  25. pembangkang ni makin dilayan makin naik kepala...mungkin ada baiknya jika pembangkang dibiarkan seronok sendiri dengan permainan mereka sebab ICAC sudah pun menyatakan keputusan siasatan mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih bagus pembangkang tanya sendiri dengan ICAC supaya dapat jawapan terus.

      Delete
    2. itu tandanya mereka sedang meroyan bila siasatan memihak kepada pemimpin BN.. bukan macam pemimpin2 mereka yang banyak bergelumang dengan jenayah rasuah..

      Delete
  26. biar sajalah..isu yang tidak berasas tidak perlu dilayan sangat.

    ReplyDelete
  27. Pembangkang mungkin boleh mempertikaikan kredibiliti siasatan SPRM, namun tidak untuk ICAC. Pembangkang sendiri mengakui bahawa ICAC adalah satu badan siasatan yang sangat dihormati. Malah, menurut Datuk Rahman Dahlan, beliau sendiri telah banyak kali mendengar di Parlimen dimana pembangkang sendiri memuji ICAC sebagai sebuah agensi pembanterasan rasuah yang terbaik.

    ReplyDelete