Wednesday 24 October 2012

DANA RM40 JUTA PAKATAN GESA BNM SIASAT





Oleh : CLARA CHOOI

KUALA LUMPUR : Pakatan Rakyat (PR) akan membuat laporan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) esok, berkenaan dengan isu wang RM40 juta 'derma politik' kepada Umno Sabah, yang melibatkan Ketua Menteri Datuk Musa Aman.

Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata hari ini, kenyataan dari dua ahli parlimen - Menteri Undang-Undang, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dan bekas ahli parlimen Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Wilfred Mojilip Bumburing sudah cukup untuk bank pusat itu untuk menyiasat punca dan tujuan dana itu.

Nazri pada Isnin lalu memberitahu Dewan bahawa dana berjumlah RM40 juta itu dibawa oleh pengimport balak, Michael Chia di Hong Kong, telah disiasat akaunnya dan kemudian dibekukan oleh pihak berkuasa anti rasuah.

Semalam, Bumburing dalam kenyataannya berkata dana itu telah disalurkan kepada akaun peribadi dari seorang pemimpin Umno, yang dapat diakses oleh ahli keluarga pemimpin tersebut.

"Kenyataan itu telah memperkuatkan lagi dakwaan bahawa terdapat elemen rasuah dalam dana RM40 juta itu. Kami akan membuat laporan kepada BNM esok dengan bukti-bukti yang relevan," katanya dalam sidang media di Parlimen.

Katanya, Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 (AMLA 2001) perlu dikenakan jika 'derma politik' ini didapati mempunyai elemen rasuah.

Sambil menyebut Seksyen 14(b) AMLA, Rafizi berkata kenyataan Nazri itu berdasarkan dakwaan wang itu datang dari aktiviti tidak sah.

Di dalam seksyen 14 (b) AMLA menyebut, "laporan tersebut mestilah dibuat kepada badan yang berkuasa untuk mengetahui dari mana transaksi berikut dan kepada mana-mana pegawai atau pekerja yang terlibat dalam penerimaan dana yang melibatkan aktiviti melanggar undang-undang."

"Kenyataan Bumburing tentang RM40 juta ini disalurkan kepada akaun pemimpin Umno juga perlu disiasat kerana ia satu jumlah yang besar.Dengan penerimaan dana sebesar itu, kita harus letakkan beliau sebagai orang yang disyaki," katanya lagi.

Rafizi juga menyebut Seksyen 16(3) AMLA, institusi kewangan harus mengambil langkah untuk menyiasat pemilik tunai, terutamanya melibatkan akaun mereka yang tidak terlibat dengan aktiviti perniagaan dari negara asal dana tersebut.

"PKR percaya BNM mempunyai asas yang kukuh untuk memulakan penyiasatan tersebut," kata Rafizi. (TMI)

207 comments:

  1. Siasatan sudah d jalankan dan keputusan pun sudah ada....kenapa masih ada yg cuba mempertikaikan keputusan yg telah di keluarkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini adalah strategy pembangkang untuk mengeliru rakyat.

      Delete
    2. Rakyat bijak menilai kebenaran.

      Delete
    3. Kan sudah bagi penjelasan dan nama Musa Aman sudah dibersihkan, janganlah cakap kes ini terlibat dengan CM lagi!

      Delete
    4. Selesaikan dulu masalah di Selangor itu. Jangan hanya tahu cakap saja.

      Delete
    5. Kalau kita lihat juga sikap berpuak PKR di Selangor ini memang tidak patut berlaku. Inikah kerajaan yang kita inginkan.

      Delete
    6. Dasar tidak faham bahasa la tu bila masih ada pihak yang mahu pertikaikan isu RM40 juta ni.

      Delete
    7. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      Loya tekak saya apabila Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli mengumumkan penubuhan sebuah pusat pendedah maklumat bagi mendedahkan lebih banyak “skandal besar” yang didakwa cuba dilindungi pihak tertentu.

      Dalam kenyataannya, Pusat Pemantauan dan Pendedah Maklumat Negara (Now) itu sudah didaftarkan dan akan beroperasi di Sungai Besi, serta ditubuhkan bagi mendedahkan maklumat berkaitan prestasi urus tadbir, tata kelola dan ketelusan kerajaan dan agensinya.

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    8. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      Selain itu, Now juga dikatakan akan melindungi pemberi maklumat, tanggung kos guaman jika didakwa (seperti dirinya!) dan merekrut orang-orang sepertinya yang suka melanggar undang-undang seperti BAIFA, OSA dan sebagainya.

      Pada saya, tujuan utama Rafizi menubuhkan badan itu ialah untuk kepentingan dirinya. Jika dia tidak didakwa di bawah akta BAIFA baru-baru ini, sudah tentu badan tersebut tidak akan ditubuhkan, bukan? Mengaku sajalah!

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    9. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      mengapa badan yang ditubuhkan Rafizi itu mengkhususkan maklumat rahsia berkenaan kerajaan, agensi dan GLC sahaja?

      Mengapa Now tidak diperluaskan skopnya kepada semua jenis pendedahan yang melibatkan individu, parti, NGO dan sebagainya?

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    10. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      Memandangkan Rafizi sudah menubuhkan badan itu, maka mari kita mulakan pendedahan yang paling dekat dengan Rafizi dulu sebelum kita pergi jauh kepada perkara yang tidak berasas dan tidak berdasarkan bukti kukuh atau “hearsay”.

      Sebagaimana maklum, Anwar merupakan antara individu paling hampir dengan Rafizi. Apa kata kalau Rafizi siasat dulu mengenai pendedahan yang dikaitkan dengan segala penyelewengan, salah guna kuasa dan skandal-skandal yang melibatkan Anwar Ibrahim terlebih dahulu? Berani?

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    11. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      Merujuk kepada sejarah perkhidmatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dahulu, saya percaya ramai yang tahu mengenai betapa teruknya reputasi dan cara Anwar dulu.

      Anwar dikatakan “bapa rasuah”! Anwar dikatakan menyalahguna kuasa! Anwar dituduh larikan wang negara! Anwar diceritakan mengedarkan “pink form” untuk mendapat sokongan! Anwar dikatakan “main depan” dan “main belakang”!

      Banyak lagi perkara negatif dan skandal-skandal yang dikaitkan dengan “boss” Rafizi itu. Kalau Rafizi nak tahu, tanyalah Ezam, Nallakarupan, Zul Noordin, Zaharain, Ummi Hafilda dan ramai lagi mereka-mereka yang tahu Anwar “luar” dan “dalam”.

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    12. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      Pokok pangkalnya, apakah Now dan Rafizi berani untuk tidak bersikap “double standard” dan menyiasat Anwar Ibrahim berkenaan semua dakwaan-dakwaan yang dikaitkan dengannya?

      Kemudian pada masa yang sama, Now dan Rafizi sepatutnya menyiasat pula mengenai Azmin Ali, Shamsidar Taharin, Wan Azizah, Khalid Ibrahim, Ronnie Liu, Tony Pua, Eli Wong, Teresa Kok, Guan Eng, Nik Aziz, Mat Sabu, Azizan Razak, Mahfuz Omar dan ramai lagi pemimpin Pakatan Haram.

      Mereka semua sangat dekat dengan Rafizi dan saya percaya bahawa Rafizi boleh bertemu untuk melakukan soal siasat dengan mereka-mereka itu pada bila-bila masa saja. Namun ia bergantung kepada sama ada Rafizi ada “telur” atau tidak, atau Rafizi telus atau tidak!

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    13. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      Pada saya, Now adalah satu lagi badan yang tidak berkreadibiliti, berat sebelah dan ditubuhkan atas kepentingan politik serta menyelamatkan Rafizi yang kini diancam hukuman penjara yang mampu menamatkan impiannya untuk menjadi calon PRU ke-13.

      Jadi, untuk menyembunyikan salahnya, Rafizi terpaksa memberanikan diri menongkah arus cuba menampilkan dirinya sebagai hero sedangkan memang jelas bahawa dia berkemungkinan besar pesalah yang melanggar undang-undang negara.

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    14. RAFIZI SEBAGAi AKAUNTAN BODOH YANG BERSIKAP DOUBLE STANDARD

      Sangat pelik bila orang yang melanggar undang-undang dianggap “hero”. Padahal, matlamat tidak menghalalkan cara. Robinhood tidak sepatutnya mencuri untuk menolong rakyat memandangkan mencuri itu salah dari sudut agama dan moral. Banyak lagi cara lain untuk menuntuk keadilan.

      Begitu juga dengan Rafizi. Untuk mempersoalkan sesuatu isu, tidak semestinya dia perlu dedahkan dokumen mana-mana pihak sedangkan negara ini punya banyak cara dan jalan untuk berbuat demikian.

      BUMBURING JUGA DIJANGKITI SINDROM KEBODOHAN PAKATAN RAKYAT

      Delete
    15. I think the oppositions are plainly dumb.

      Delete
    16. And guess what? This is what they called as stupid games.

      Delete
    17. Sebab keputusan tidak memihak kepada mereka.

      Delete
    18. kenapa? sebab pembangkang sudah terdesak...isu ini w/pun sudah selesai, PR tetap mahu putar belit dan mengitar semula untuk mengelirukan rakyat dengan harapan sokongan rakyat akan beralih kepada PR..namun, rakyat sudah tahu akan permainan kotor PR dan akan menolak PR pada pru13 nanti.

      Delete
    19. Kalau kita lihat sendiri kenyataan daripada pemimpin PR mengenai Jet peribadi ini mempunyai pendapat yang sangat berbeza. Kenapa boleh jadi begini?.

      Delete
    20. Kalau itu satu kesalahan Anwar juga patut disalahkan kerana mendapat sumbangan politik daripada pihak luar.

      Delete
    21. Mengenai RM40m ini adalah sumbangan ikhlas daripada pihak penderma untuk diberikan kepada UMNO Sabah sebagai sumbangan politik.

      Delete
    22. Kalau benar mendapat sumbangan dan tajaan itu satu kesalahan rasanya memang patut juga Anwar ini disiasat mengenai perkara ini. Tapi tidak ada undang-undang yang dinyatakan itu satu kesalahan.

      Mengenai kekayaan Anwar itu terbukti mampu menaiki Jet Peribadi yang mana memakan belanja yang banyak. Jadi dari mana Anwar dapat duit untuk membiayai semua ini?

      Delete
    23. Kalau benar ada kes rasuah dan sebagainya cuba Pembangkang buktikan dan tunjukan dan bukannya bercakap kosong saja.

      Rasuah yang dikatakan itu cuma keluar dari mulut pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan BN di Sabah ini. Sebenarnya duit itu cuma sumbangan daripada pihak tertentu dan bukannya rasuah seperti apa yang pembangkang katakan.

      Delete
    24. yang pasti SPRM dan ICAC telah menyatakan yang mana tidak ada unsur rasuah dalam kes yang dikaitkan dengan Datuk Musa ini.

      Rafizi kata mahu ke Hong Kong untuk mendapatkan maklumat daripada ICAC. Tapi masih belum ada cerita lagi akan perkara ini. Maka kita tunggu apa yang Rafizi akan perolehi.

      Delete
    25. Sebaiknya tunggu saja apa yang Rafizi akan perolehi daripada lawatan dia di Hong Kong. Betul-betul ada pihak yang tidak puas hati dengan apa yang diumumkan oleh Datuk Nazri. Kalau perkara ini tidak benar dan tipu mustahil Nazri cuba untuk mengumumkan perkara ini dengan orang ramai.

      Delete
    26. Belum selesai lagi perkara ini. Ingat sudah selesai. Tidak ada yang pasti bukti daripada SPRM dan ICAC ada untuk menguatkan bukti daripada Datuk Nazri.

      Apa pun yang pasti sekarang ini pihak berkuasa telah memberikan keputusan yang mana tidak ada unsur rasuah dalam hal ini dan ini cuma sumbangan politik diberikan kepada UMNO Sabah. Apa pun terima kasih atas sumbangan tersebut.

      Delete
    27. Cakap kosong maka kosong jugalah dapat jawapannya. Kalau ada bukti maka kuatlah dakwaan yang dibuat.

      Sukar juga kita mahu percaya apa yang dikatakan oleh pembangkang ini. Kerana kalau benar mereka ingin mendakwa sebaiknya berikan bukti yang boleh menguatkan dakwaan mereka dan bukannya cakap kosong saja.

      Delete
    28. Sekarang yang menjadi masalah adalah bukti yang tidak ada diberikan oleh pihak tertentu mengenai dakwaan tersebut. Maka ini akan menyukarkan akan kesahihan atas dakwaan tersebut.

      Duit itu diberikan kepada UMNO Sabah dan bukannya untuk kegunaan persendirian yang dikatakan untuk Datuk Musa Aman.

      Delete
  2. Again more recycled issues coming again to gain sympathy. Poorah oppositions.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Opposition will not stop till they manage to bring down musa.

      Delete
    2. Memang tidah akan habis isu kitar semula ini. Ini cuma permainan pembangkang sebenarnya.

      Delete
    3. Beginilah kalau sudah tewas dan tidak dapat menerima kenyataan sudah kalah dalam pelbagai fitnah.

      Delete
    4. And it will never happened, Musa Aman will maintain his high profile.

      Delete
    5. Jangan simpati dengan pembangkang yang tidak sudah2 menabur fitnah kepada Musa.

      Delete
    6. Musa was happy with the participation of all Barisan Nasional (BN) elected representatives during the debate on the 2013 state budget totalling RM4.088 billion in the state legislative assembly.

      Delete
    7. Musa believed that the people would receive more benefits from a caring and sincere BN government.

      Delete
    8. Musa hope all elected representatives would continue to work for and serve the people at all times and not merely during the approach of elections.

      Delete
    9. Ini akan menjejas imej baik Musa.

      Delete
    10. PR mahu imej musa jatuh...ini kerana PR amat cemburu dengan kecemerlangan musa aman sebagai KM sabah...

      Delete
  3. I expect more " victimized " minded oppositions flooding in.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang penting sekali adalah keputusan yang dibuat oleh kedua-dua pihak SPRM dan ICAC atas siasatan tersebut. Tahniah kepada Datuk Musa yang sememangnya tidak bersalah dalam hal ini.

      Delete
    2. Rakyat jangan nak percaya dengan tohmahan tidak berasas pembangkang ni.

      Delete
    3. Sekarang opposition buat hal lagi, harap2 CM kita tidak akan terjejas.

      Delete
    4. Jika tiada bukti, mustahil ada pihak boleh mengambil kesempatan. Serahkan bukti yang kukuh.

      Delete
    5. PR hanya siok sendiri...rakyat di selangor kini menolak kerajaan PR dan akan memilih BN..

      Delete
  4. Kalau sudah pembangkang...memang membangkang sj kerja...xda kerja lain....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu adalah kerja pembangkang sebelum jadi kerajaan. Kalau sudah jadi kerajaan tue,mana lagi dorang mau membangkang.

      Delete
    2. Sibuk nak jaga tepi kain parti lain sedangkang pembangkang sendiri kucar kacir.

      Delete
    3. Maksudnya, pembangkang hanya nak kedudukan saje, itu sebab mereka tiada hati nak bantu rakyat Sabah.

      Delete
    4. PR hanya mementingkan kepentingan mereka sendiri sahaja...kebajikan dan kesejahteraan rakyat tidak dipedulikan..

      Delete
  5. Beriya-iya sangat pembangkang ni 'cari kebenaran' knun. gajah depan mata tak nampak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarpun kebenaran sudah diberikan, pembangkang masih tidak mahu mengaku kalah.

      Delete
    2. Pembangkang tak ubah seperti pijak semut di depan pun tak mati. Di sebalik lakonan pembangkang ni, kesalahan yang mereka lakukan lagi besar. Private jet, skandal pasir, TALAM..etc

      Delete
    3. Sekarang sudah kita didepan kebenaran, tapi pembangkang macam di depan gunung, semakin dekat semakin sikit mereka nampak.

      Delete
  6. Masih ingat dengan Rafizi ni. banyak dakwaan yang dibuat termasuklah dakwaan ke atas PM yang menggunakan wang kerajaan untuk belanja pertunangan anak perempuan beliau. last2 kantoi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang sendiri yang kena. dengar2 masih dengan kes Bafia.

      Delete
    2. Rafizi sendiri banyak skandal. Mulut longkang.

      Delete
  7. Bukankah icac sda menyiasat pkra ini dan mdpati tdk ada unsur rasuah? Tdkkah malaysian percya dgn intrnational body?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC kenal dengan badan yang amat tegas membasmi rusuah, harus juga menerima keputusan ICAC.

      Delete
    2. Sudah disiasat pun tapi sudah memang tabiat pembangkang yang sibuk pusing cerita untuk kelirukan rakyat.

      Delete
    3. Asalkan keputusan tu bukan apa yang dihendakkan, pembangkang akan menentang.

      Delete
    4. pembangkang ni sengaja nak kelirukan rakyat.

      Delete
    5. Serahkan bukti jika ada. Jika bukti kukuh, pasti ICAC akan bertindak.

      Delete
    6. Masing-masing ada misi untuk dicapai. Kegagalan ICAC untuk mengambil tindakan sudah merosakkan rancangan sesuatu pihak.

      Delete
  8. Bagus lagi pkr direct complain dengan ICAC Hong kong kalau tidak puas hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR takkan berani punya nak tanya ICAC. Cakap saja lebih

      Delete
    2. Ada, ada yang terbang pigi Hong Kong tapi rasanya tiada balasan, kalau tak lama2 sudah mereka siarkan.

      Delete
    3. Itu juga terpulang jika ICAC akan membalas pembangkang.

      Delete
  9. Memalukan sja utk mempertikaikan siastn icac kn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya loh..macam mencurah air di atas daun keladi.

      Delete
    2. Demi populasi, air muka pun tidak kisah sudah.

      Delete
    3. ICAC yang dikenali badan paling tegas dan telus pn mereka nak pertikaikan.

      Delete
    4. Lets trust what ICAC is doing.

      Delete
    5. ICAC memang boleh diharap. Badan ini amat tegas dan amanah.

      Delete
  10. Selagi tiada perkembangan dari segi mendapat bukti yang kukuh, rasa-rasa kes ini akan berakhir begini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama seperti kes Will and Kate yang datang ke Sabah tulah, mana ada masalah ni, cerita kosong saja.

      Delete
    2. Kalau dilanjutkan juga kes pasti hasil siasatan tetap sama juga

      Delete
    3. Kes ini sebenarnya sudah berakhir. Cuma pembangkang yang tidak lepas tangan.

      Delete
    4. Tidak sanggup lepas juga perlu lepas. Dakwaan harus berdasarkan bukti dan bukannya rekaan dan dakwaan tanpa bukti.

      Delete
  11. ICAC sudah mengesahkan Musa tidak terlibat, terimalah keputusan dengan hati yang terbuka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hati pembangkang tertuutp dari dulu. Itulah susah sangat mahu terima hakikat.

      Delete
    2. Pembangkang tidak akan terima apa2 nasihat dari kerajaan, mereka hanya ingin menang dalam GE.

      Delete
    3. Selagi keputusan tidak berpihak pada mereka, selagi itulah pembangkang tidak akan berpuas hati.

      Delete
    4. mereka tidak dpt terima keputusan dan akan terus hangatkan isu ini. mereka sanggup pertikaikan keputusan ICAC.

      Delete
    5. Mungkin ada persoalan yang tidak terjawab yang membuat pembangkang tidak dapat terimanya.

      Delete
    6. Let see whether the ICAC will respond to opposition.

      Delete
  12. Jika Musa tidak terlibat tiada apa boleh kena ke atasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sebabnya Musa Aman tidak cemas langsung, kerana dia tahu dia dituduh.

      Delete
    2. MACC dan ICAC juga mendapati tiada unsur rasuah dalam kes Musa Aman

      Delete
    3. Ini juga bergantung jika tiada bukti mengesahkan Musa terlibat.

      Delete
  13. Musa tetap CM yang berbakat, moga-moga rakyat tetap memberi sokongan di PRU akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepimpinan di bawah Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yang dinamik merupakan antara rahsia kejayaan Sabah mendapat pengiktirafan cemerlang iaitu Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara.

      Delete
    2. Syabas dan tahniah diucapkan kepada Datuk Seri Musa Aman yang juga selaku Menteri Kewangan yang buat sekian kalinya telah berjaya membimbing dan mengemudi negeri ini ke arah kejayaan dan kecemerlangan

      Delete
  14. Kes ini serba sedikit akan menjejas imej negara kita.

    ReplyDelete
  15. Serahkan bukti yang kukuh untuk membawa golongan yang berasuah ke mahkamah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami menantikan sejauh mana kes ini boleh pergi. Pasti tiada siapa yang dikenakan tindakan undang.

      Delete
  16. Dermaan ini adalah kebiasaan dalam politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Party politik memang biasa terima dermaan orang luar.

      Delete
    2. Mungkin undang-undang perlu dikaji berkenaan derma politik sebegini.

      Delete
  17. Pembangkang terdedak untuk menjatuhkan Musa. Moga-moga, tiada rekaan dan manipulasikan kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya itulah yang kita harapkan. Tapi kalau ini yang berlaku, harap kerajaan dapat membuat penilaian yang bijak.

      Delete
    2. Mustahil maklumat ini boleh direka. Sebab ini memerlukan siasatan.

      Delete
  18. Pada 7 Mac 2011, Bekas Penasihat Ekonomi di Pejabat Kerajaan Negeri Selangor dan juga Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli telah menyebarkan kepada umum melalui media massa tentang maklumat peribadi akaun pelanggan Public Bank Berhad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi Ramli telah menceroboh maklumat akaun peribadi pelanggan bank dan mengedarkannya untuk tatapan umum dan secara tidak langsung terdedah kepada keselamatan dan maruah pemiliknya.

      Delete
    2. Kelemahan dalam menangani isu yang cukup kritikal ini telah dijadikan cerminan kepada kebanyakan pengguna bank dan pelabur asing luar tentang integriti dan kredibiliti institusi kewangan Negara dalam menjaga hak privasi pelanggan bank dan juga kedaulatan undang-undang Negara.

      Delete
    3. Negara akan berdepan pelbagai masalah jika maklumat peribadi pelanggan boleh dijualbeli oleh sesiapa sekali gus membantutkan usaha kerajaan dalam mencapai negara berpendapatan tinggi.

      Delete
    4. Semoga Rafizi benar dan berniat baik untuk mencegah rasuah dan bukan semata-mata untuk mencapai matlamat peribadinya.

      Delete
  19. Terdapat empat (4) pembohongan yang melanggari akta BAFIA oleh Rafizi Ramli. Pertama, Rafizi telah mencerobohi 21 akaun peribadi dan syarikat pelanggan Public Bank Berhad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedua, Rafizi Ramli telah mendakwa bahawa beliau memperolehi maklumat akaun tersebut melalui seorang pekerja Public Bank yang didakwanya sebagai “whistle blower”. Namun, didapati pekerja bank tersebut menafikan beliau adalah “whistle blower” dan ini cukup jelas bertentangan dengan dakwaan Rafizi. Besar kemungkinan terdapat unsur-unsur rasuah dalam situasi ini dimana Rafizi Ramli berkemungkinan menawarkan “habuan”kepada pekerja bank tersebut.

      Delete
    2. Kesalahan ketiga Rafizi ialah meletakkan tekanan yang cukup dasyat keatas pekerja bank tersebut yang dikenali dengan nama Johari Mohamad hingga beliau diberhentikan kerja setelah hampir 15 tahun perkhidmatannya bersama Public Bank. Ada yang menyebut hari ini, Rafizi Ramli telah tinggalkan Johari tanpa memberi apa-apa pertolongan.

      Delete
    3. Manakala kesalahan keempat yang dilakukan oleh Rafizi Ramli dalam konteks akta BAFIA, 1989 ini ialah beliau telah dengan secara terbuka kepada media membuat pelbagai manipulasi dan salah guna fakta untuk mempengaruhi kerajaan dan orang ramai.

      Delete
    4. Kesalahan tu menampakan Rafizi seorang pemimpin yang tidak beretika dan mudah pecah amanah.

      Delete
    5. Memang kredibiliti Rafizi sudah terjejas. lebih baik dia berhenti untuk buat kerja2 'kotor' tu.

      Delete
  20. Kredibiliti Rafizi diragui kerana sebelum ini pun beliau sudah banyak membuat kesalahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi cuna alihkan perhatian walhal beliau sendiri pernah mencerobohi maklumat bank.

      Delete
    2. Kesilapan Rafizi tu menunjukan dia adalah pemimpin yang tidak teliti dan akan buat kerja membuta tuli saja.

      Delete
    3. Rafizi ni budak suruhan Anwar. sudah terkantoi tapi masih tak tau malu.

      Delete
  21. PKR asyik2 menyuruh menyiasat duit RM40 juta walaupun sudah disiasat dan sudah diketahui hasilnya. PKR harus dipersoalkan bagaimana Anwar dapat duit untuk bayar loan jet dan semua kos2 jelajah Anwar.

    ReplyDelete
  22. PKR penipu besar.

    ReplyDelete
  23. Apa yang cuba dibuktikan PKR? Dasar gila kuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpa, jangan risau rakyat takkan terpedaya dengan perkara sebegini.

      Delete
  24. Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim sebelum ini menafikan sekeras-kerasnya pembabitan ADUN Selangor dan juga pemimpin PKR dalam skandal pasir yang telah menggemparkan rakyat Selangor ekoran pendedahan Gerakan Anti-PKR (GAP).

    ReplyDelete
  25. Bagaimanapun, Raja Petra Kamaruddin, penulis Free Malaysia Today yang cenderung memihak kepada Pakatan Pembangkang mendedahkan dua orang ADUN PKR Selangor, iaitu ADUN Sri Muda, Mat Suhaimi Shafiei dan ADUN Batu Caves, Amirudin Shari, terlibat dalam skandal penyelewangan pasir.

    ReplyDelete
  26. Menurut Raja Petra Kamaruddin, kegiatan pasir di Selangor mempunyai unsur rasuah dalam urusan mendapatkan kontrak melombong pasir antara Mat Suhaimi dengan seorang kontraktor menerusi beberapa pertemuan di Pulau Pinang dan Subang serta rakaman perbualan telefon mereka.

    ReplyDelete
  27. Mat Suhaimi beberapa kali meminta wang daripada kontraktor berkenaan antara 15 Ogos 2009 hingga 5 Januari 2010, antaranya RM5,000 untuk perbelanjaan kempen pilihan raya, RM35,000 perbelanjaan Ramadan, RM10,000 jamuan Hari Raya dan RM50,000 yang masukkan dalam akaun bank sebuah syarikat untuk kegunaan pilihan raya.

    ReplyDelete
  28. Wang RM50,000 itu dimasukkan ke akaun Affin Bank, Klang menerusi transaksi pada 11 Januari 2010.

    ReplyDelete
  29. Penyelewangan skandal pasir ini terbongkar susulan kepada pendedahan yang disiarkan kelmarin berhubung kematian kenalannya, Datuk Patrick Wong, seorang ahli perniagaan dalam rompakan di kediamannya di Bukit Bandaraya pada 2009 yang didakwa ada kaitan dengan skandal perlombongan pasir.

    ReplyDelete
  30. Pembongkaran ini ternyata membuka lagi pekung PKR Selangor yang selama ini banyak dibantu oleh kebijaksanaan pemimpin PKR membohongi rakyat. Isu pasir ini telah membuatkan rakyat Selangor telah hilang kepercayaan terhadap pentadbiran dan pemerintahan Pakatan Pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang akan senyap kalau ada isu yang melibatkan mereka.

      Delete
  31. Jika semasa pemerintahan BN di Selangor, tiada satu pun isu pasir kedengaran disebabkan operasi dan pentadbirannya yang mengikut prosedur yang ditetapkan, namun ketika Selangor ditawan Pakatan Pembangkang, isu pasir menjadi kritikal disebabkan penyelewangan yang dilakukan ADUN PKR dan pentadbiran yang lemah.

    ReplyDelete
  32. Raja Petra juga mendakwa Mat Suhaimi turut meminta kontraktor pasir berkenaan bergabung dengan sebuah syarikat, Double Dignity (M) Sdn Bhd dengan Mat Suhaimi serta Amirudin menjadi antara lima pengarahnya dengan bayaran RM5,000.

    ReplyDelete
  33. Pada 18 Januari 2010, syarikat berkenaan menghantar surat permohonan untuk melombong pasir di kawasan seluas 18 hektar di Dengkil kepada Mat Suhaimi dengan tandatangan sokongan oleh Amirudin.

    ReplyDelete
  34. Menurut Raja Petra lagi, apa yang penting, Mat Suhaimi dan Amirudin telah berdaftar sebagai Pengarah Double Dignity (M) Sdn Bhd pada hari yang sama, iaitu 18 Januari 2010 dan ia bukan satu kebetulan.

    ReplyDelete
  35. Yang jelas, wang itu adalah bayaran bagi membantu Double Dignity mendapatkan kelulusan daripada Kumpulan Semesta Sdn Bhd untuk melombong pasir di Selangor.

    ReplyDelete
  36. Mat Suhaimi memberitahu kontraktor itu perlu membayar segelintir orang dalam Kumpulan Semesta. Kumpulan Semesta adalah anak syarikat kerajaan Selangor yang menguruskan pengeluaran pasir di negeri berkenaan.

    ReplyDelete
  37. Selain itu, rakaman perbualan telefon berkenaan ada menyebut Mat Suhaimi akan berbincang dengan individu yang dikenali sebagai Azmin selepas kontraktor itu meminta bantuan untuk melombong pasir di Batang Kali. Mat Suhaimi kemudian memberitahu, wang RM50,000 itu perlu dibayar kerana Azmin ketika itu sedang mengumpul wang untuk perbelanjaan pilihan raya.

    ReplyDelete
  38. Raja Petra juga mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak meneruskan siasatan selepas skandal perlombongan pasir di Selangor didedahkan tahun lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini amat mengecewakan sebab kebanyakan sindiket rasuah berhenti sebegini. Mereka yang terlibat juga masih bebas.

      Delete
  39. Adakah PKR masih nak menipu rakyat dengan berpura pura mahu cari kesalahan kerajaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang tidak akan berhenti selagi tak dapat kenakan kerajaan.

      Delete
  40. Nampaknya PKR sangat terdesak untuk menjadi yang berkuasa di negara ni. Rakyat tidak akan tertipu lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka mainkan isu ini seolah mereka ebih hebat daripada ICAC.

      Delete
    2. Kebenaran pasti akan dibuktikan.

      Delete
  41. PRU13 adalah penamat kepada penipuan PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awal sangat untuk dinilai, serahkan kepada rakyat sendiri untuk menilai.

      Delete
  42. Sudah kena siasata, kenapa masih juga tak puas hati dengan hasil siasatan yg dibuat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang tidak akan puas hati kalau keputusan tidak memihak pada mereka.

      Delete
  43. Kalau memang mahu cari pasal, siasat macam mana sekalipun sama juga cerita tu tak puas hati! huhu

    ReplyDelete
  44. Dari rakyat @ para pengundi sajalah tu yang patut buat keputusan nanti.

    ReplyDelete
  45. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Kerajaan negeri Selangor yang dipimpin oleh Menteri Besar, Khalid Ibrahim telahpun secara rasminya bersetuju menanggung bebanan kos guaman Rafizi Ramli yang didakwa mengikut Akta Institusi Perbankan dan Kewangan 1989 (BAFIA).

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  46. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Rafizi yang juga Pengarah Strategi PKR merupakan orang yang bertanggungjawab mendedahkan dan memanipulasi data serta butiran akaun perbankan NFC sewaktu kemuncak isu pinjaman RM250 juta tempohari.

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  47. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Niat Khalid mungkin baik apabila sanggup menyediakan dana RM500,000.00 demi menghargai 'jasa' Rafizi yang berjaya mempropagandakan isu pinjaman tersebut sehingga berjaya mencalar imej Shahrizat Abdul Jalil sebagai pemimpin wanita yang popular.

    Namun, dakwaan melanggar akta BAFIA yang dihadapi Rafizi bukannya isu remeh temeh ataupun sengaja diada-adakan untuk mengenakan Rafizi sebagaimana kerap didakwa oleh pembangkang, ia membabitkan soal integriti dan amanah yang perlu dipertahankan oleh institusi perbankan.

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  48. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Di masa yang sama akta BAFIA juga penting dalam menjaga kepentingan pemegang akaun di dalam sesebuah institusi perbankan terutama sekali untuk memelihara kerahsiaan butiran transaksi mereka daripada dimanipualsi sesuka hati oleh pihak lain.

    Malaysia bukanlah satu-satunya negara yang memiliki BAFIA.

    Hampir setiap negara memiliki akta sedemikian rupa yang matlamatnya sama iaitu melindungi integriti pihak bank dan memelihara kerahsiaan pelanggan bank.

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  49. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Gagal mematuhi akta BAFIA sama ada sengaja dilakukan oleh orang dalam mahupun pihak luar, bermakna wujudnya sifat tidak amanah dan kelakuan jenayah juga telah berlaku secara sengaja apabila butiran akaun orang lain sengaja didedahkan untuk kepentingan tertentu.

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  50. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Lagipun Rafizi bukannya seorang agen yang dilantik oleh pihak berkuasa untuk melakukan siasatan secara sah atau diberi perlepasan undang-undang untuk mendedahkan butiran akaun milik mana-mana individu atau syarikat.

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  51. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Ringkasnya, apa yang dilakukan oleh Rafizi bukannya satu tindakan terpuji sebaliknya merupakan kelakuan jenayah yang sepatutnya dihalang dan dicegah daripada menjadi ikutan atau amalan orang lain.

    Jika jenayah membocorkan kerahsiaan dan butiran transaksi akaun milik orang lain dijadikan amalan rutin disebabkan pembelaan oleh kerajaan Selangor terhadap Rafizi, bukankah buruk kesannya terhadap nama baik institusi perbankan kelak.

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  52. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Justeru itu, eloklah Khalid Ibrahim berfikir sedalam-dalamnya sebelum melindungi kegiatan penjenayah seperti Rafizi.

    Wang ratusan ribu ringgit itu sewajarnya diguna pakai untuk kepentingan rakyat dan bukannya dibazirkan untuk membela seorang penjenayah.

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
  53. KHALID BIAYA KOS GUAMAN RAFIZI - BUKAN RASUAH?

    Cukup mustahil Rafizi sebagai Akauntan Bertauliah yang mendapat kelulusan dari ICAEW (Institute of Chartered Accountants in England and Wales) dan ahli MIA (Malaysian Institute of Accountants) langsung tidak pernah belajar undang-undang berkaitan dengan BAFIA Act 1989, Akta Syarikat 1965.

    Walhal subjek ini adalah mandatori dalam silibus para akauntan yang mahu mendapatkan tauliah dari ICAEW dan MACPA (Malaysian Association Of Certified Public Accountants)!

    RAFIZI AKAUNTAN YANG BODOH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi mahu tunjuk pandai saja bah tu... Lagipun hanya dengan cara ini saja dia akan cepat popular. hihi

      Delete
  54. apa pula komen rafizi pasal Anwar naik jet peribadi mewah?

    ReplyDelete
  55. Apa lagi si Rafizi mahu ni? ICAC dah cakap Musa tak terlibat kan, jadi???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi harus memberi lebih banyak bukti jika benar adanya pihak terlibat dalam sindiket yang kurang baik.

      Delete
  56. Kesian juga tengok pembangkan kadang-kadang, isu yang dah setle pun mahu juga dipersoalkan.

    ReplyDelete
  57. Klaau Rafizi pergi juga ke Hong Kong dan keputusannya tetap sama, bukankah ia hanya akan menampakkan Rafizi ni cari pasal..

    ReplyDelete
  58. Replies
    1. Siasatan pun sudah ada keputusan dan kes pun sudah tutup.

      Delete
  59. Semualah mahu direport, sudah disiasat pun masih lagi tidak puas hati

    ReplyDelete
  60. And I'm sure the BN government will strive to its best.

    ReplyDelete
  61. Getting to our point, I think the government has done its best to give the people.

    ReplyDelete
  62. People in China and Hong Kong, including Macau, topped the number of foreign tourists who visited Sabah in the first eight months this year. Tourism, Culture and Environment Assistant Minister Datuk Elron siad 132,377 foreign tourists from the said areas came to Sabah between January and August this year.

    ReplyDelete
  63. A total of 18,126 houses insquatter areas and illegal structures have been demolished in operations by the DBKK since 2008. Assistant Minster in the CM's Department, Datuk Edward Khoo, siad at the moment, 31 squatter areas have identified and recorded involving 3,736 houses with 20,217 occupants.

    ReplyDelete
  64. The FCAS has hailed CM Datuk Seri Musa Aman assurance that all land leases in the state will be renewed without imposing additional or new conditions to unnecessarily burden the people.

    ReplyDelete
  65. A total of Rm46,845,800 had been spent for the school assistance of Rm 100 for every students and for the 1Malaysia book vouchers for 2011 in Sabah. And for Form 6 level, a total of Rm1,500,000 had been set aside to assist 7,500 students.

    ReplyDelete
  66. CM: Sabah recorded RM9.2b in foreign investments in the manufacturing sector throughout the 9th MP (2005-2010). The investors were from Hong Kong, India, Singapore, South Korea and several other countries, adding in the first year of the 10th MP (2011) the state recorded RM13.7b in foreign and local investment.

    ReplyDelete
  67. Foreign investment accounted for RM6.247b which encompasses the total investment in key sectors that is mining and agriculture with RM6.169b, manufacturing sector with RM44.3m and service sector, RM33.2m.

    ReplyDelete
  68. CM said the Federal Government has taken note of the petroleum royalty issue brought up by leaders in Sabah and is expected to communicate its response to the state government in due course.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga isu royalty dapat dikaji dengan terperinci.

      Delete
  69. RM960m is payment for the development of several trust share accounts and another RM873.6m is to be given for special fund projects under the oil palm industry, repair damages by natural disasters and support infrastructures, government buildings, grant to non Muslim religious bodies and schools, government vehicles, payment of State Government's debts, payment to the water consessionaries as well as investments equity.

    ReplyDelete
  70. 57% or 11,421 of the job opportunities created are in the manufacturing sector while 43% or 8,768 jobs are in the service sector and the remaining are the mining and agriculture sectors.

    ReplyDelete
  71. Dr Yee said his ministry will continue various job placement and career day programmes to address unemployment in Sabah, as it is responsible to help local youths, particularly school leavers and job seekers to search for job opportunities.

    ReplyDelete
  72. The maximum compound for those flouting the Environment Protection Environment Enactment 2002 has been increased.

    ReplyDelete
  73. The state government has guaranteed that it will acquire developers' land with lease terms of 99 years and 60 years for commercial purposes, and any renewal for both periods will be provided to the developers without any hassle under BN government.

    ReplyDelete
  74. Hajijij said beginning 2013, all new housing projects must allocate 30% of their housing schemes for " affordable " homes priced RM250,000 and below.

    ReplyDelete
  75. Is that hard u fight for oppositions? how about ur party? does it clean enough? i remind u oll of this...
    case: Anwar's jet to borneo..
    1) Mungkin Anwar dan gerombolannya ini ditaja oleh seorang ahli perniagaan yang kaya raya dan memiliki rangkaian perniagaan yang bernilai berbilion ringgit. Kalau benar, siapakah ahli perniagaan tersebut? Boleh nyatakan?

    2)Atau mungkin juga penerbangan Anwar dan rombongan “cik kiah”nya itu ditaja sepenuhnya oleh syarikat pemilik jet eksekutif berkenaan. Mungkin kebetulan tiada penyewa, maka sebagai penyokong tegar Anwar, dia menaja penerbangan tersebut secara percuma. Tapi siapa dia?

    3)Saya tertanya-tanya begini memandangkan Anwar selama ini membayangkan bahawa dia begitu telus tidak merompak wang kerajaan ketika di dalam kerajaan dulu, tidak punya perniagaan, tidak bekerja selain menerima elaun Ahli Parlimen, sudah tentu dia tidak sekaya mana.

    Jadi, dari mana sumber kewangannya untuk membawa orang-orang kanannya melaram naik jet eksekutif ke Labuan dan Kota Kinabalu?

    4)Selama ini memang Anwar berlakon di depan rakyat. Kononnya dia tidak kaya raya, dia hanya bergaji RM1 bila dilantik sebagai Penasihat Ekonomi Selangor dan Pakatan Haram terpaksa kutip derma dari rakyat untuk berjuang.
    ----------
    Masih ingat Rafizi Ramli yang kini didakwa atas kesalahan melanggar BAFIA? Masih ingat lagi tentang Tony Pua yang mengadakan majlis makan malam amal untuk mengutip dana membantunya menghadapi kes saman di mahkamah?

    Apakah wang derma yang diterima dari karung ceramah PAS, PKR dan jualan meja DAP itu digunakan Anwar, Tian Chua, Dr. Hatta Ramli dan Zuraidah sewenang-wenangnya untuk melaram melancong ke Labuan dan Sabah?

    Hebat benar Anwar dan puak-puak penjilatnya bergerak ke sana ke mari. Belum berkuasa di Putrajaya pun mereka sudah tunjuk lagak bermewah-mewah sedangkan mereka sebok mencanang keliling negara bahawa mereka “kering kocek”.

    Kalau “kering kocek”, rasanya naik Air Asia pun sudah memadai atau jika mahu membantu MAS, rasanya kos penerbangan kedua syarikat penerbangan itu tidaklah semahal menyewa sebuah jet eksekutif.

    Saya tertanya-tanya, tidakkah Rafizi teringin untuk menyiasat segala perincian akaun kos rombongan Anwar dan pasukan gerilanya ke pulau Borneo itu? Atau Rafizi hanya pilih kasih menyiasat sebelah pihak saja? Teluskah begitu?


    source: mykmu.net

    ReplyDelete
  76. ks ini telah selesai dan ditutup.

    ReplyDelete
  77. dalam kes ini, didapati Musa Aman tak terlibat dan tiada sebarang unsur rasuah ditemui.

    ReplyDelete
  78. lagipun tak menjadi kesalahan mana2 parti politk untuk menerima dana politik.

    ReplyDelete
  79. tak ada undang2 yang menghalangnya mana2 parti dari menerima dana politk.

    ReplyDelete
  80. pembangkang pun ada menerima dana politik seperti jet peribadi Anwar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maka pembangkang pun tak patut pertikaikan dana yang diterima UMNO.

      Delete
  81. Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dikatakan memiliki kekayaan luar biasa yang berjumlah RM30 juta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar jg dikatakan mempunyai kekayaan sejumlah RM4,000 juta.

      Delete
    2. Memang hebat2lah mereka ni. senang saja dapat duit sebanyak tu. halal ka haram, hanya Tuhan ja yang tau.

      Delete
  82. Bagaimana Azmin Ali boleh mempunyai jumlah wang sebanyak RM30 juta dalam akaunnya sedangkan ketika itu beliau hanya seorang penjawat awam sebagai Setiausaha Sulit kepada Timbalan Perdana Menteri

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang meragukan. pasti ada yang tidak kena dengan perkara ni.

      Delete
  83. Pada ketika itu, Azmin Ali hanya memperoleh gaji sebanyak RM2,442 sebulan. Malah, beliau tidak pernah menjalankan perniagaan kecil-kecilan mahupun IKS.

    ReplyDelete
  84. Musa harus tumpukan pada pembangunan Sabah, pedulikan segala dakwaan tersebut.

    ReplyDelete