Tuesday 23 October 2012

DANA UMNO SABAH, PENIAGA TAK DITANGKAP




           
Oleh :  HAZLAN ZAKARIA
             
KERAJAAN Malaysia tidak menegaskan bahawa ahli perniagaan Sabah Michael Chia tidak pernah ditangkap di Hong Kong oleh badan pencegah rasuah negara itu, kata Datuk Seri Nazri Aziz.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, perkara itu menurut maklumat daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau juga berkata, RM40 juta untuk Umno Sabah yang dirampas itu tidak berada dalam milikan Chia seperti didakwa pembangkang dan laporan media, sebaliknya dipindahkan secara elektronik.

Pembangkang sebelum ini mendakwa Chia ditangkap ketika membawa wang tunai dalam mata wang Singapura daripada Hong Kong pada 14 Ogos 2008.

50 comments:

  1. Kes money laundering ini tdk ada kaitan dengan Musa Aman. Pembangkang hanya mereka2 cerita. Yang tiada pun diadakan oleh pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Opposition has a 'magic'..make thing seems really happened but actually it didn't.

      Delete
    2. ya..pembangkang memang ada magic...magic penipu dan pembohong..

      Delete
    3. inilah politik..pembangkang akan buat apa saja untuk jatuhkan kerajaan.

      Delete
  2. RM40 juta untuk Umno Sabah yang dirampas itu tidak berada dalam milikan Chia seperti didakwa pembangkang dan laporan media, sebaliknya dipindahkan secara elektronik.- SPRM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Opposition supporters have been duped by their leaders!!

      Delete
    2. pembangkang mengelirukan rakyat dengan pembohongan mereka..

      Delete
  3. OPPOSITIONS' FACT!!
    While I leave the opposition to their agenda, let’s peel some underlying truth within the fabric of Malaysian politics. It is not illegal for any Malaysian to give money to a political party of his or her choice – or to anybody for that matter. Should the donor wish to remain under the cloak of anonymity, the request should be respected as long as the donation stays within the confines of the law.

    But the opposition’s world thrives on the axis of inequality and double standards. Allow me to illustrate my point. When the donation falls into Umno’s coffer, the source must be revealed immediately. But have you heard the opposition declaring the sources of donation they have received so far? We all know that the opposition, too, receives political donations from all and sundry. How ironic!

    ReplyDelete
    Replies
    1. There's no fact if the statement came out from the opposition.

      Delete
  4. 4REASONS SABAHAN VOTE BN:

    SANDAKAN: Sabah Umno chief Datuk Seri Musa Aman has given four reasons why Sabahans should continue to support Datuk Seri Najib Tun Razak as the Prime Minister of Malaysia.

    The Chief Minister said the four reasons were much needed for the prosperity of Sabahans despite the tremendous progress now under his leadership.

    "Why do we need to retain Barisan Nasional (BN)? Why must Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak continue as Prime Minister? The answer is simple. Because we want development, prosperity, peace and harmony," he said in his speech at the Libaran, Kinabatangan, Sandakan, Batu Sapi and Beluran Umno delegates meetings.

    On the other hand, he feared that Sabah and its people would suffer a setback if they picked the wrong party and leader to form the government after the general election.

    Nevertheless, Musa said the people of Sabah were not easily influenced by the opposition which feigned blindness and refused to admit the prolific development in Sabah under Barisan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN bukan saja akan menang dengan mudah malah bergaya!

      Delete
    2. But we hv 1001reasons not to vote for bn, najib n musa aman. the reasons does not need to be listed here for it can be seen around u and me. just look around u and if u afford it, go to malaya. there, u may have clearer comparison as i do. in fact, after 49 years of ind, what do we have? 5 star highway? no. we hv unrateable 'highway'. the worst if u ask me. bulletspeed train, monorel or mrt? they hv but not us. they gv the 2nd scrap metal train cap ayam from china. so its no. do we hv a reliable n depandable power supply? do u? do i? i dont think so. n there, the list can go on until cow come home but i dont think that the majorities of young generation will continue their parents past mistake. for sure, bad legacy worth nothing. so i choose reformation instead of lip-service tranformation and the bloody 1malaysia drama.

      Delete
  5. dalam kes ini kan dah jelas musa aman tak bersalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hasil siasatan SPRM dan ICAC membuktikan Musa Aman bersih dari tuduhan rasuah

      Delete
  6. umno akan tetap kukuh, walaupn dilanda plbagai kontroversi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kontroversi dalam politik adalah normal.

      Delete
  7. Musa dah nafikan semua dakwaan ini. dia tegaskan bahawa dia tiada sebarang urusan perniagaan apa pun dengan individu bernama Michael Chia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penjelasan sudah diberikan, jadi isu ini tidak perlu dipanjangkan lagi.

      Delete
  8. Musa menambah bersedia memberikan kerjasama penuh dengan pihak berkuasa jika perlu.

    ReplyDelete
  9. Pembangkang cuba manipulasi fakta yang ada untuk menjatuhkan Datuk Musa Aman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang sangat terdesak sampai guna taktik kotor begini?

      Delete
  10. pasti terdapat pihak di luar sana yang akan terus mengitar semula tuduhan-tuduhan seperti ini.

    ReplyDelete
  11. Bagus juga kalau penjelasan telah dibuat berhubung perkara ini.

    ReplyDelete
  12. Sekurangnya tidak ada pihak lagi yang cuba untuk memutar belitkan cerita mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka yang suka putar belitkan cerita ni tentu ada motif di sebalik perbuatan mereka tu.

      Delete
    2. isu ini dimainkan untuk kepentingan politik saja.

      Delete
  13. KERAJAAN Malaysia tidak menegaskan bahawa ahli perniagaan Sabah Michael Chia tidak pernah ditangkap di Hong Kong oleh badan pencegah rasuah negara itu, kata Datuk Seri Nazri Aziz.

    Macam lain bunyi ayat ni. Kerajaan Malaysia sebenarnya TIDAK menegaskan atau MENEGASKAN?

    ReplyDelete
  14. Apa pun hasil siasatan yang dibuat oleh SPRM dan ICAC mendapati yang mana tidak ada unsur rasuah yang berlaku dalam kes tersebut.

    ReplyDelete
  15. Percepatkan kes ini diselesaikan sepenuhnya. Ini bagi memastikan isu ini tidak akan dipermainkan lagi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  16. BN sabah tetap kukuh dan mantap sekalipun berbagai tuduhan2 liar dikenakan ke atas KM sabah oleh pembangkang...

    ReplyDelete
  17. kalau sudah tiada elemen rasuah maksudnya tidak bersalah lah tu.

    ReplyDelete
  18. walau pun pembangkang sibuk mainkan isu ini, tapi rakyat tetap tahu pembangkang di Sabah tidak bersatu dan saling berpecah.

    ReplyDelete
  19. Fahami "modus operandi" pembohongan pembangkang

    PEMBANGKANG SUKA MEREKA-REKA CERITA ATAU DALAM KATA LAIN "PEMBOHONG"

    Setelah tidak mampu menangkis kebenaran, bahawa tiada perbicaraan mengenai pembelian kapal selam scorpene di Perancis, SUARAM tidak mampu lagi meneruskan penipuan yang sama. Sekali gus, Cynthia Gabriel terpaksa mengakui bahawa berita yang disebarnya termasuk senarai nama individu yang akan disapina hanyalah rekaan semata-mata.

    JOM TOLAK PARTI PEMBOHONG PAKATAN RAKYAT

    ReplyDelete
  20. PEMBANGKANG SUKA MEREKA-REKA CERITA ATAU DALAM KATA LAIN "PEMBOHONG"

    Kali ini, nama yang dipilih ialah Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Menurut SUARAM, Tan Sri Musa akan bercakap dengan wartawan di Bangkok berkenaan pembunuhan Altantuya. Tajuk program tersebut ialah 'Pendedahan baru dalam pembunuhan Altantuya'.

    Tan Sri Musa yang terkejut dengan berita tersebut, pantas menafikannya. Beliau tidak faham kenapa ada yang suka-suka menipu dengan menggunakan namanya. Beliau menegaskan yang beliau berada di sini, di Malaysia dan tidak terlibat dengan program di Bangkok itu.


    JOM TOLAK PARTI PEMBOHONG PAKATAN RAKYAT

    ReplyDelete
  21. PEMBANGKANG SUKA MEREKA-REKA CERITA ATAU DALAM KATA LAIN "PEMBOHONG"

    Hakikatnya, jika pendakwa Perancis sendiri telah membuat kenyataan rasmi bahawa tidak ada perbicaraan pembelian kapal selam dan mengesahkan bahawa SUARAM telah berbohong mengenainya, maka secara automatik segala-gala kes atau kejadian yang dikaitkan dengan perbicaraan pembelian kapal selam yang dijaja SUARAM adalah juga satu pembohongan.

    JOM TOLAK PARTI PEMBOHONG PAKATAN RAKYAT

    ReplyDelete
  22. PEMBANGKANG SUKA MEREKA-REKA CERITA ATAU DALAM KATA LAIN "PEMBOHONG"

    Nak tahu apa kaitan skandal scorpena Perancis dengan skandal penggubahan wang haram Hong Kong?

    Pertama sekali, kita perlu lihat persamaan si pembawa tuduhan. Seperti yang kita sedia maklum, Suaram dan Sarawak Report masing-masing memegang status NGO dan media PRO PEMBANGKANG. Kedua-duanya menjadi jentera pembangkang dalam melaksanakan misi rampasan kuasa.


    JOM TOLAK PARTI PEMBOHONG PAKATAN RAKYAT

    ReplyDelete
  23. Fahami "modus operandi" pembohongan pembangkang

    PEMBANGKANG SUKA MEREKA-REKA CERITA ATAU DALAM KATA LAIN "PEMBOHONG"

    Jika sebelum ini Suaram sudah mengakui bahawa mereka menerima dana asing, kemungkinan besar Sarawak Report juga menerima dana dari sumber yang sama memandangkan sehingga hari ini belum ada penafian dibuat oleh pihak Sarawak Report. Selain itu, kedua-dua "jentera" pembangkang ini juga seolah-olah ditugaskan untuk "mensensasikan" kes rasuah yang kononnya berlaku di luar negara. Suaram dengan skandal di Perancis, manakala Sarawak Report pula dengan skandal Hong Kong.

    JOM TOLAK PARTI PEMBOHONG PAKATAN RAKYAT

    ReplyDelete
  24. Fahami "modus operandi" pembohongan pembangkang

    PEMBANGKANG SUKA MEREKA-REKA CERITA ATAU DALAM KATA LAIN "PEMBOHONG"

    Apa yang membuatkan saya begitu yakin dengan modus operandi mereka ialah apabila Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata Michael Chia tidak pernah ditangkap di Hong Kong dan ICAC juga tidak pernah tangkap Michael Chia. Berdasarkan maklumat SPRM, RM40 juta untuk Umno Sabah yang dirampas itu tidak berada dalam milikan Micheal Chia seperti yang didakwa pembangkang dan media mereka, sebaliknya dipindahkan secara elektronik.

    JOM TOLAK PARTI PEMBOHONG PAKATAN RAKYAT

    ReplyDelete
  25. Fahami "modus operandi" pembohongan pembangkang

    Bermakna, semua skrip tuduhan ini samada "penahanan" mahupun "perbicaraan" sengaja di reka oleh "jentera-jentera" pembangkang bagi menimbulkan gambaran kepada masyarakat seluruh dunia bahawa pemimpin-pemimpin kerajaan Malaysia terlalu "kotor".

    Sekarang anda nilailah sendiri siapa yang paling "kotor" sanggup memudaratkan negara menggunakan pembohongan dan fitnah, semata-mata untuk memuaskan nafsu politik pihak tertentu yang mengidam kerusi empuk di Puterajaya.

    ReplyDelete
  26. Malaysia has improved in the Corruption Perception Index (CPI) 2012, moving up six places to 54, says Transparency International-Malaysia (TI-M).



    ReplyDelete
  27. Malaysia is ranked third among Asean nations behind Singapore (3) and Brunei (46).

    ReplyDelete
  28. “Malaysia's position has improved slightly staying in the mid-range average, indicating that many steps undertaken by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak through the Government Transformation Programme to fight corruption have shown results,” said TI-M president Paul Low when announcing the CPI 2012 in Petaling Jaya.

    ReplyDelete
  29. This year's assessment for 176 countries was based on an upgraded methodology. Instead of scores ranging from 1 to 10, the new CPI scores range from 0 to 100. (0 being most corrupt and 100 corruption-free).

    ReplyDelete
  30. Singapore scored 87 and Brunei 55, while Malaysia received a score of 49. Denmark, Finland and New Zealand tied for first place with scores of 90 while Afghanistan, North Korea and Somalia were at the bottom of the list scoring eight out of 100.

    ReplyDelete
  31. Low praised the government for its commitment in fighting corruption as Malaysia is the only country that included the CPI as part of its Key Performance Index (KPI) in fighting corruption.

    ReplyDelete
  32. Performance Management and Delivery Unit (Pemandu) NKRA anti-corruption director D.

    ReplyDelete
  33. Ravindran said the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the Attorney-General's Chambers would conduct classes for lawmakers next year.

    ReplyDelete
  34. Meanwhile, Asli Centre for Public Policy Studies chairman Ramon Navaratnam hoped that there would be more government efforts to improve the perception on corruption.

    ReplyDelete