Tuesday 30 October 2012

'DATUK S' LAHIR DI CAGAYAN, FILIPINA





Saudara Pengarang,

SEBAGAI penduduk asli Kampung Semuning, Tambisan, saya telah mengikuti pendedahan demi pendedahan Sabahkini.net termasuk kes Samsuddin Yahya dan Surau Kampung Semuning; memuji keberanian dan keprihatinan Sabahkini.net membela nasib rakyat yang tertindas seperti kami.

Walaupun saya kini terpaksa merantau jauh dari kampung halaman untuk bekerja dengan syarikat asing di luar negara, tetapi hubungan dengan keluarga saya di Kampung Semuning tidak pernah terputus, apatah lagi dengan adanya Sabahkini.net.

Kepada siapa yang tidak kenal Samsudin mungkin terpedaya dengan helah dan kepalsuannya, tetapi bagi kami penduduk Kampung Semuning, telah masak dan mengetahui  siapa sebenarnya Samsudin yang layak digelar 'Umang-Umang' atau 'Hermit Crab'.

Untuk makluman Pembaca Sabahkini.net dan Ketua Menteri Sabah, Samsudin Yahya bukanlah anak jati Tambisan atau Kampung Lupak Meluas, Sandakan (seperti dalam rekod JPN) sebaliknya Pendatang Asing Filipina yang datang ke Sabah sekitar usia 10 tahun.

Samsudin dilahirkan di Pulau Cagayan, Filipina tetapi telah dibawa oleh keluarganya  ke Tambisan (masuk secara haram). Setelah bapanya bercerai dengan ibunya (keturunan Brunei) dan kembali ke Filipina, Samsudin dipelihara bapa tirinya, Yahya, iaitu sepupu Tun Juhar Mahiruddin.

Kini ibu Samsudin menetap di Brunei, manakala bapa tirinya, Yahya kini sudah meninggal dunia ketika menetap di Brunei. Sepanjang pengetahuan saya, Samsudin mempunyai empat adik beradik 'Saudara Anjing' iaitu satu ibu berlainan bapa kerana ibu Samsudin (namanya sudah lupa) telah bernikah tiga kali.

Hal-hal lain saya rasa tidak perlu sentuh kerana saya hanya ingin memaklumkan bahawa Samsudin adalah PATI dan memalsukan keterangan diri untuk mendapat MyKad Malaysia sebagaimana gundiknya, Pia Binti Dahlan.

Salam Hormat,

ANAK JATI TAMBISAN

5 comments:

  1. Lets RCI do their task

    ReplyDelete
  2. Hopefully illegal immigrants issue in Sabah can be solved

    ReplyDelete
  3. RCI nnti akan siasat hal ini.

    ReplyDelete
  4. memang bahaya kalau orang asing boleh dapat jawatan tinggi. lain kali dia tolong pula orang sebangsanya, habis kepala orang tempatan dipijak.

    ReplyDelete
  5. harap siasatanyang lebih lanjut akan dijalankan oleh pihak berkuasa untuk pastikan perkara ni.

    ReplyDelete