Saturday 13 October 2012

NASIB ANAK YATIM WAJAR DIBELA





SUMBANGAN......Azizah menyampaikan sumbangan daripada kementeriannya kepada Samin bagi pihak Rumah Anak Yatim As-sakinah, Taman Pantai Lok Kawi Papar.

Oleh : ABU BAKAR ESAH

PAPAR: Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah, Datuk Azizah Mohd Dun berharap lebih ramai lagi masyarakat tampil untuk melakukan usaha murni membela nasib anak yatim di negeri ini.

Beliau berkata, anak-anak yang kurang bernasib baik itu perlu mendapat perhatian masyarakat bagi memastikan mereka dapat menjalani kehidupan dengan sempurna.

“Kita amat mengalu-alukan usaha murni masyarakat khususnya mereka yang berkemampuan untuk tampil memberi perhatian kepada anak yatim selaras dengan tuntutan Agama agar kita sebagai umat Islam menafkahkan sebahagian daripada harta kita ke jalan Allah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika melawat Rumah Anak Yatim As-Sakinah (RAYAS) di Taman Pantai Lok Kawi di sini.

Hadir sama Setiusaha Tetap Kementerian Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pungguna (KMPHEP), Datuk Asnimar Sukardi.

Pada lawatan itu Azizah menyampaikan sumbangan daripada kementeriannya sebnayak RM5,000.00 kepada Pengerusi rumah yatim itu, Samin Ungki.

Azizah berkata pihak kementeriannya melalui agensi tertentu akan sentiasa memberi sokongan dan bantuan kepada rumah anak yatim di negeri ini.

Samin memberi tahu RAYAS ditubuhkan oleh sekumpulan jemaah Masjid Nuruliman Lok Kawi pada awla tahun ini dan kini mempunyai lapan orang penghuni anak yatim.

Samin berharap lawatan Azizah akan menjadi titik mula hubungan kerjasama dengan KMPHEP dan agensi berkaitan di bawah kementerian itu.

No comments:

Post a Comment