Wednesday 24 October 2012

RAHSIA DI SEBALIK JJ ONE PHONE 'PANDIKUTTY'





Saudara Pengarang,

SAYA, Javier Benson ingin mengupas sebuah topik yang harus disiasat oleh pihak berkuasa serta Rakyat Sabah. Pertama kali, dalam sejarah Sabah kita diperlihatkan sebuah kedai ada seribu satu fungsi iaitu JJ One Phone milik Pandikutty (Anak Khinzir) Nasir Bin Yusof @ Latiff.

JJ One  Phone terletak di Lot 57, Bandaran Berjaya, Kota Kinabalu yang hanya berpendapatan kurang RM500 sehari mampu memberi pulangan lumayan kepada Latiff.

Latiff  mempunyai pendapatan bulanan melebih RM20,000. Bagaimana pula dengan pendapatan kedai yang kurang RM500 sehari yang hanya membawa untung bersih kurang RM60 sehari boleh menjana pendapatan bersih melebihi RM 20,000? Perkara inilah yang menjadi tanda tanya dan kupasan saya kali ini.

JJ One Phone adalah satu idea cetek dan bodoh daripada Latiff untuk mengaburi mata pihak berkuasa. Dengan tiada sumber pendapatan yang jelas, tentu pihak berkuasa akan syak kegiatannya apabila mampu membeli rumah kereta dan harta lain dan memiliki kekayaan luar biasa.

JJ One Phone ini adalah markas kegiatan Latiff. Menurut Chung Su Li, ratusan buah Pasport dapat dilihat disimpan di kedai ini pada setiap hari. Menjadi tanda tanya, adakah passport ini kesemuanya asli atau pun dia membuatnya sendiri kerana kita sedia maklum bahawa Latiff merupakan 'Ketua Geng Pemalsuan' semua jenis dokumen.

Menurut maklumat, Latiff  berjaya mendapatkan IC untuk anak seorang tauke India dan orang tersebut juga membawa adik perempuannya dengan mengakui bahawa wanita tersebut 'isterinya'  berjaya membuatkan Sijil Nikah palsu India dan Malaysia dan seterusnya abang tersebut berjaya menjamin adiknya sebagai isterinya. Tidakkah pelik perkara ini?

Ini hanya satu contoh kerana Latiff ada pelbagai cara untuk memastikan dia berjaya mengelak daripada sekatan pihak berkuasa Imigresen untuk memastikan pelanggannya dapat membawa sanak saudara tinggal di Sabah.

Latiff ini mempunyai kepintaran untuk membuat pasport India @ pasport terbang tanpa perlu di kemukakan kepada Kedutaan India di Kuala Lumpur. Sebagai contoh, Chung Su Li memberikan bukti bahawa adiknya, Allaudin berjaya menukar Pasport dan Visa baru selepas tamat tempoh tanpa perlu meninggalkan negara ini pada suatu ketika dahulu.
Semua kegiatan pemalsuan dokumen, sijil lahir, sijil pendidikan, surat nikah, pasport dan apa jua jenis dokumen perbankan dijalankan di sebalik kedai ini. Di samping itu, Kedai ini dijadikan tempat para pelanggan menghantar dan mengambil pasport, membeli tiket penerbangan haram, urusan visa, urusan IC dan sebagainya. Seorang pembantu India akan sentiasa ada di premis ini bagi memastikan urusan ini berjalan lancar.
Dikhabarkan bahawa setiap pegawai imigresen akan direlodkan setiap hari secara percuma sebagai 'rasuah' bagi memastikan urusannya berjalan lancar. Walaupun Chung Su Li sudah menamakan pegawai tersebut, akan tetapi kegiatan ini diteruskan juga. Sumber pendapatan utamanya di Jabatan Imigresen, maka sudah pastinya beliau akan mengikut helah Francis Light untuk mendapatkan Pulau Pinang.

Latiff juga menjadikan kedai ini sebagai markas untuk mengembangkan potensi politik kotornya. Suspek ini sukakan nama, pangkat dan jawatan serta pengaruh yang kuat. Dia ada ramai pegawai yang sudah disuapkan secukupnya bersama dia.

Apa yang ada padanya selama ini belum cukup, maka dia mahu mencipta nama dalam masyarakat Pandikutty. Untuk itu, dia sanggup mengadai maruah isterinya yang dikahwini semata-mata untuk terus berkuasa di sini; sebagai 'Back Up plan' kerana bimbang MyKad beliau dirampas; maka dia ada isteri orang tempatan untuk menjamin dia.

Latiff juga menjadikan JJ One Phone sebagai stor simpanan berkotak kartun rokok haram yang selalu dibeli oleh penjual Filipina di hadapan sinsuran dan pasar Filipina Kota Kinabalu. Mereka akan membeli di sini dan diberikan rokok itu secara rahsia. Taktik ini sudah dihidu oleh DBKK akan tetapi belum ada tindakan sewajarnya. Ini kerana pengaruh hasil suapan begitu tinggi sekali.

JJ One Phone juga dijadikan markas kegiatan penyebaran ajaran sesat Wahabi oleh abangnya, Peer Mohammed Bin Kadir. Perkara ini dikupas dalam  '3 KELING SAH PANDIKUTTY DI SABAH?' Jadi saya tidak hairan kedai ini digunakan untuk tujuan itu juga.

Kedai ini juga digunakan untuk banyak lagi kegiatan tidak bermoral Latiff. Kini tiba masanya, Datuk Seri Bumburing mendesak DBKK menutup kedai ini segera. Apakah pendapat pembaca Sabahkini.net? Adakah bersetuju bahawa kedai ini harus ditutup segera?

Salam Hormat,

JAVIER BENSON

No comments:

Post a Comment