Monday 1 October 2012

SABAH DI AMBANG KEPUPUSAN PRIBUMI




Oleh : NASPAZI

SESUNGGUHNYA Sabah, Sarawak dan Malaya sama-sama pernah merasai pahitnya penjajahan; sama-sama mencapai kemerdekaan pada tarikh yang berbeza;  sama-sama membentuk Malaysia pada 16 September 1963; dan sama-sama dalam Malaysia dengan status yang setara.

Oleh itu, perkataan 'Malaysia' bukan hak siapa-siapa, bukan hak Sabah, bukan hak Sarawak dan bukan juga hak Malaya, tetapi adalah hak bersama dalam konteks Perjanjian Malaysia 1963.

Namun begitu, Malaya kini menganggap Malaysia itu seolah-olah dirinya, lantas mendakwa Sabah Sarawak sebagai wilayahnya yang ke-12 dan ke-13 atas nama Malaysia 1957, maka jatuhlah taraf dan maruah Sabah Sarawak dari status negara kepada status negeri.

Justeru, impak nyata darinya adalah Malaya mengambil tempat British mentadbir (menjajah) Sabah Sarawak. Tujuannya, sudah tentu untuk membolot sumber hasil kekayaan Sabah Sarawak atas nama Persekutuan, sehingga Sabah Sarawak jatuh termiskin dalam Malaysia gara-gara perkataan 'Persekutuan' yang dijadikan C4 untuk menghancurkan konsep asal penubuhan Malaysia 1963.

Perkataan 'Persekutuan' dalam bahasa yang paling mudah difahami adalah rakan kongsi, saling bantu-membantu dan tolong-menolong dalam usaha mencapai manfaat bersama atau menghadapi bahaya bersama. Dalam konteks Malaysia, Sabah, Sarawak dan Malaya sama-sama dalam Malaysia bagi mencapai kemajuan dan pembangunan bersama.

Namun begitu, bukan semua Jabatan dari Malaya itu yang boleh dianggap sebagai Jabatan Persekutuan. Sebab, Malaya itu bukan Persekutuan, Persekutuan itu bukan Malaya. Yang demikian, hanya beberapa Jabatan dari Malaya yang boleh dianggap sebagai Jabatan Persekutuan, yang wajar wujud dan berfungsi menjalankan tugas sebagai Kakitangan Persekutuan bagi membantu dan menolong Sabah dalam hal-hal tertentu seperti berikut:

1. Cawangan Pejabat, Suruhanjaya Pilihanraya;
2. Cawangan Pejabat, Kementerian Perdagangan dan Perindustrian;
3. Cawangan Pejabat, Pengatur Cara;
4. Cawangan Pejabat, Bank Negara;
5. Cawangan Pejabat, Penilaian Kawasan;
6. Cawangan Pejabat, Lembaga Tabung Pemindahan; dan
7. Cawangan Pejabat, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan.

Menyentuh soal kewujudan beberapa Jabatan di atas, yang dianggap sebagai Jabatan Persekutuan itu kononnya, maka Jawatan Setiausaha Persekutuan telah diwujudkan di Sabah pada tahun 1963, atas dasar tanggungjawab Malaya terhadap Sabah kononnya sebagai rakan kongsi dalam Malaysia untuk membantu mewujudkan jabatan-jabatan di Sabah, kerana Sabah belum ada kemampuan atau kepakaran sendiri tentangnya.

Fungsi  Pejabat Setiausaha Persekutuan di Sabah kononnya adalah untuk mentadbir, di mana dirasai perlu, perkara-perkara yang berkaitan dengan hal-hal Persekutuan di wilayah-wilayah Borneo, dengan menjalankan kuasa yang diamanahkan menurut undang-undang Persekutuan.

Bagaimanapun, kewujudan Jabatan Persekutuan tersebut di Sabah kononnya akan dihapuskan, selepas Kementerian dan Jabatan-Jabatan Kerajaan di Sabah telah mencapai kematangan dan kemampuan sendiri dalam soal yang setugas dengannya, melalui persefahaman yang baik antara Kerajaan Sabah (Malaysia Timur) dengan Kerajaan Malaya (Malaysia Barat); tanpa menyentuh atau mengusik fungsi-fungsi dan tugas-tugas Kementerian dan Jabatan-Jabatan Kerajaan di Sabah yang sudah kukuh seperti berikut:



JABATAN-JABATAN KERAJAAN SABAH

JABATAN KETUA MENTERI

1. Dewan Undangan Negeri Sabah;
2. Jabatan Tanah Dan Ukur;
3. Jabatan Hutan;
4. Jabatan Kajibumi;
5. Jabatan Cetak Kerajaan;
6. Pusat Pembangunan Masyarakat;
7. Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah;
8. Jabatan Pendaftaran;
9. Jabatan Imigresen;
10. Jabatan Pelajaran;
11. Jabatan Perangkaan;
12. Perkhidmatan Perubatan Dan Kesihatan;
13. Jabatan Kastam;
14. Pasukan Polis Komponen Sabah;
15. Pejabat Penilaian Kawasan;
16. Perkhidmatan Kajicuaca;
17. Jabatan Penerangan;
18. Jabatan Penyiaran;
19. Yayasan Sabah; dan
20. Biro Bahasa Malaysia.

KEMENTERIAN PERTANIAN DAN PERIKANAN



1. Jabatan Pertanian;
2. Jabatan Perikanan;
3. Jabatan Parit Dan Taliair;
4. Jabatan Kemajuan Kerjasama;
5. Lembaga Padi Sabah; dan
6. Lembaga Tabung Getah Sabah.

KEMENTERIAN PERHUBUNGAN DAN KERJARAYA

1. Jabatan Kerjaraya;
2. Keretaapi Negeri Sabah;
3. Jabatan Kenderaan Jalanraya;
4. Jabatan Laut;
5. Jabatan Penerbangan Awam;
6. Jabatan Perkhidmatan Pos;
7. Jabatan Telekom;
8. Lembaga Pelabuhan-Pelabuhan Sabah; dan
9. Lembaga Letrik Sabah.

KEMENTERIAN PEMBANGUNAN PERUSAHAAN

1. Pembangunan Perusahaan Sabah.

KEMENTERIAN KEWANGAN



1. Kemajuan Ekonomi Negeri Sabah; dan
2. Jabatan Hasil Dalam Negeri.

KEMENTERIAN KERAJAAN TEMPATAN

1. Suruhanjaya Perumahan Negeri Sabah; dan
2. Perkhidmatan Bomba.

KEMENTERIAN KEBAJIKAN MASYARAKAT

1. Jabatan Perkhidmatan Masyarakat;
2. Perpustakaan Kerajaan;
3. Muzium Sabah; dan
4. Jabatan Penjara.

Malangnya, selepas kerajaan USNO yang digantikan oleh Kerajaan Berjaya pada tahun 1976, maka berlakulah perubahan bentuk dan fungsi perkataan 'Persekutuan' yang ditimpakan ke atas Sabah oleh Malaya.

Oleh itu, secara drastik dan menyeluruh Malaya telah mengubah fungsi persekutuan dalam bentuk dominasi atau penjajahan tanpa memperdulikan konsep dan semangat persekutuan dalam erti kata rakan kongsi dalam Malaysia.

Justeru, berlakulah pengambilan secara besar-besaran (rompakan sebenarnya) ke atas Jabatan-Jabatan Kerajaan negara Sabah oleh regim Malaya, termasuk Pulau Labuan dengan cara Loyar buruk dan putar alam, penipuan dan pembohongan, sehingga orang buta pun nampak topeng mega penipuan dan pembohongan regim Malaya dalam usaha mempertolol kerajaan Sabah pasca USNO untuk merompak dan menyamun sumber hasil kekayaan Sabah; sehingga Sabah termalu dan teraib sebagai negeri paling miskin di Malaysia, pada hal Sabah memiliki sumber hasil kekayaan yang banyak dan besar berbanding 11 negeri Malaya.

Perlu ditegaskan, bahawa loyar buruk bukan terma dan syarat pembentukan Malaysia. Walaupun tema loyar buruk dan putar alam menjadi instrumen regim Malaya untuk mewajarkan kejatuhan Sabah Sarawak kepada negeri di bawah hegemoni regim Malaya, namun pengadilan sejarah yang murni akan menjadi hakim pemutus yang membuktikan, bahawa Malaya, Sabah dan Sarawak dalam Malaysia adalah setara (sama taraf).

Lantarannya, sementara regim Malaya bermati-matian menipu; bermati-matian berdusta; dan bermati-matian mewajarkan kebohongannya dalam kelompok puak yang jahat. Namun, bertolak dari kejahatan mereka, mereka telah mendapat apa yang mereka inginkan di Sabah akhirnya, iaitu sekitar RM37 billion hasil kekayaan bumi Sabah setahun atas nama Malaysia 1957, kononnya.

Manakala, pengamal politik Sabah yang menjadi proksi kepada regim Malaya, yang bermatian-matian mempertahankan penipuan, pendustaan, pembohongan dan mewajarkan kejahatan regim Malaya; hanya mendapat jutaan PATI yang diberi IC Projek.

Malah status negara Sabah diturunkan kepada negeri; kerajaan negara Sabah dirampas; jabatan-jabatan kerajaan negara Sabah disamun; sumber hasil kekayaan Sabah dirompak; dan tanah-tanah NCR Sabah disonglap.

Kini, wabak PATI yang diberi IC Projek oleh regim Malaya sedang berkembang dan membiak menjadi ancaman terbesar kepada kelangsungan generasi pribumi asli Sabah sepanjang zaman. Dalam erti kata lain, Sabah sedang di ambang kehilangan generasi pribumi aslinya, jika masih tiada kesedaran yang menjelma untuk mempertahankannya.

Sesungguhnya, IC Projek regim Malaya kepada PATI di Sabah, sedang menghantar isyarat yang nyata, bahawa cahaya kehidupan dan masa depan generasi pribumi asli Sabah dalam Malaysia amat suram dan akhirnya bakal terpadam menuju kehancuran abadi, laksana terpadamnya keagungan bangsa Aztec dan Maya dalam sejarah Amerika moden.

Demikianlah, kehidupan berlangsung di atas kematian yang lain. Kehidupan penguin di atas kematian ikan; kehidupan ana-anai di atas kematian pokok; kehidupan katak di atas kematian serangga; kehidupan bangsa Eropah di atas kehancuran bangsa Aztec dan Maya; dan kehidupan warga IC Projek regim Malaya di atas kehancuran generasi pribumi asli Sabah kelak.

Yang demikian, dalam siri paradigma penulis yang lepas, penulis pernah menyatakan, bahawa pengalaman sejarah telah menawarkan pelbagai bukti yang tidak terkira banyaknya, tentang betapa kemusnahan warga tulen sesebuah wilayah akibat rempuhan orang asing adalah nyata.

Sebagaimana yang ditunjukkan dengan jelas dalam sejarah rempuhan warga Eropah ke atas bangsa Aztec dan Maya, yang akhirnya telah menghancurkan bangsa Aztec dan Malaya, waima menjadi Red Indian yang begitu hina di khalayak Amerika moden.

Wal hal, bangsa Aztec dan Maya merupakan antara bangsa manusia yang mencetuskan tamadun tinggi kepada dunia, sehingga kalendar sejagat yang berasaskan kepada matahari adalah hasil penemuan tamadun mereka.

Oleh itu, buat rakyat Sabah yang bukan siapa-siapa dalam arena peradaban dunia, berbanding dengan bangsa Aztec dan Maya, sudah tentu lebih mudah lagi berhadapan dengan kehancuran dan kemusnahan dalam senario IC Projek ciptaan regim Malaya.

Justeru, kekuatan terbesar rakyat Sabah dalam menghadapi cabaran jahat regim Malaya adalah jangan memberi muka kepada mereka; jangan layan mereka; jangan lagi berkompromi dengan mereka, sebagaimana ketegasan dan keberanian Sultan Brunei dan politikus Singapura mengabaikan kelentongan auta regim Malaya. Ingatlah, Brunei Singapura sekarang, merupakan antara ranking negara terbaik, terkaya dan termaju di dunia!


Lantaran itu, rakyat Sabah hendaklah membangun semula kepercayaan diri kepada sebuah kebangkitan dan kemenangan dari terus menjadi mangsa oleh arus perancangan jahat regim Malaya.

Walaupun tahun-tahun yang lepas telah pergi meninggalkan Sabah dalam kehinaan dan telah memberikan Sabah keaiban di bawah pimpinan proksi regim Malaya. Justeru, sejarah Sabah akan mengenangnya sebagai tahun-tahun kerugian dan kesedihan dengan penuh kepedihan dan penyesalan.

Sesungguhnya rakyat Sabah, tidak lahir ke dunia hanya untuk menjadi rakyat yang tidak layak untuk mendapatkan apa yang rakyat Sabah inginkan dalam negaranya sendiri, sehingga terpaksa menghadapi kehidupan dan kematian di sebalik perangkap yang mendakwa sebagai rakan kongsi setara pada mulanya, namun menjadi pengkhianat dan penindas pada akhirnya.

Oleh itu, rakyat Sabah perlu mempertahankan kelangsungan generasinya, hasil kekayaan sumber buminya dan tradisi budayanya dengan penuh kearifan dan kesedaran baru, bahawa kelangsungan hidup generasi pribumi Sabah pada masa akan datang, tidak jatuh dari langit ke tangan generasi pribumi Sabah, jika pribumi Sabah sendiri yang tidak berusaha untuk mempertahankannya!

15 comments:

  1. The PBS was formed and in the ensuing election of 1985, the PBS won by a bare majority.

    The first thing that the PBS administration did was to restore the names of all communities in the State.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The various communities then were grouped together under one name, namely Pribumi.

      This move of calling all the Bumiputra communities of Sabah as Pribumi was not a popular one.

      Delete
    2. the perception that there was a hidden agenda for doing away with the original names of the Bumiputra of Sabah such as Kadazan, Bajau, Murut etc., there was also the belief that the term Pribumi was actually coined by Kuala Lumpur leaders to distinguish the Bumiputra of Sabah and the Bumiputra of the peninsular. That is to say that the Malays of the peninsular are the Bumiputra and the natives of Sabah (Bumiputra) are to be called Pribumi. This was also not a popular move and was rejected by Sabah Bumiputra. This was Pairin's first move as a Chief Minister to remove the name Pribumi, and restore original names of all races in the Census population records.

      Delete
    3. The record of his administration must also show that he has done a great deal for Sabah and for the people of Sabah including the Kadazandusun Murut communities. For the latter, it was Pairin's who advocated with the concurrence of his fellow KDM leaders in the KCA to merge the Dusun faction and the Kadazan faction into one

      Delete
    4. The objective was very clear and that was to find a greater unity among the two factions of Kadazan and Dusun in Sabah. Pairin would be the first one to admit that his administration has committed some errors in matters of political policies but on a whole, he has managed to unite the KDM for the period of nearly 10 years when he was Chief Minister.

      Delete
  2. Yang kita dengar sekarang ini Kerajaan sedang membuat kajian mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  3. Semakin ramai jawatan tertinggi sekarang ini dipegang oleh penduduk tempatan Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbukti Sabah ada juga golongan yang berbakat tinggi yang menantikan peluang sahaja.

      Delete
  4. Perlaksanaan ini akan dilakukan secara berperingkat dari masa ke semasa. Jadi kita tidak perlulah terpedaya dengan pemainan pembangkang yang mengatakan kerajaan tidak berbuat apa-apa.

    ReplyDelete
  5. Teruskan usaha yang terbaik untuk pejawat awam di Negeri Sabah ini. Buktikan yang mana kerajaan mengambil berat akan semua masalah yang dibangkitkan.

    ReplyDelete
  6. Semoga wakil Sabah akan dilantik dalam parlimen.

    ReplyDelete
  7. wabak PATI yang diberi IC Projek oleh regim Malaya sedang berkembang dan membiak menjadi ancaman terbesar kepada kelangsungan generasi pribumi asli Sabah

    Tindakan wajar harus diambil agar virus ini tidak terus berkembang.

    ReplyDelete
  8. Isu kerakyatan memang satu impak besar jika dilihat secara mendalam.

    ReplyDelete
  9. Saya mendoakan agar masa depan negara sabah semakin cerah dan bahagia

    ReplyDelete
  10. Haris Salleh adalah dalang kepada semua masalah yang kita alami sekarang... dia harus bertanggungjawab... rampas semua harta dan tanah-tanahnya, kembalikan kepada rakyat SABAH!!!!! dan usir dia keluar daripada SABAH!!!!!!!!!!

    ReplyDelete