Sunday 14 October 2012

SKANDAL HONG KONG, REALITI ATAU FANTASI?





PENDEDAHAN demi pendedahan media alternatif, NGO dan media asing terhadap Skandal Penggubahan Wang Haram sejumlah RM40 juta (S$16 Juta) di Hong Kong yang dilakukan oleh The Untouchable 'Underwear' Michael Chia Tien Foh; begitu sensasi kerana melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman. Penjelasan Menteri Undang-Undang, Datuk Seri Mohammad Nazri Abdul Aziz, yang memaklumkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membebaskan Musa Aman dan mengaku wang berkenaan milik UMNO; tambah melunakkan 'gendang perang' pembangkang. Sabahkini.net akan membongkar misteri di sebalik enigma skandal ini dalam pendedahan paling eksklusif dalam masa terdekat.  Nantikan kebenarannya. Apakah Skandal ini sebuah realiti atau fantasi!

39 comments:

  1. MACC tidak dapat membuktikan Musa Aman berkait dengan Michael Chia. ICAC juga telah tutup kes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC Hongkong tak ambil tindakan pun terhadap Musa, ICAC kan badan paling telus. bermakna Musa mmg tak terlibat.

      Delete
  2. Duit tu adalah dana untuk politik Sabah

    ReplyDelete
  3. hve ben told all over msia,media that Musa didnt have any fault in this case

    ReplyDelete
  4. No any money laundering related to Musa Aman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chia yang gunakan nama Musa untuk lepaskan diri.

      Delete
  5. all these just fantasi! one of of oppositions to grab mgtive attention towards Musa Aman. especially in Sabah

    ReplyDelete
  6. Musa is a youthful leader, energetic and progressive!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa tetap laksanakana tugasnya dgn baik walaupun byk cabaran melanda.

      Delete
    2. Musa adalah seorang KM yang mempunyai pandangan jauh.

      Delete
  7. pembangkang pun byk penyelewengan seperti skandal pasir, kerugian UNISEL dan byk lagi.. termasuk skandal Anwar dan Azmin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi pembangkang buat tidak tahu saja dan dalam masa yang sama sibuk mahu 'serang' kerajaan.

      Delete
  8. Skandal Hong Kong ni sudah boleh dibuat wayang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin diperbesar lagi isu ni lebih2 lagi bila dekat PRU.

      Delete
  9. Tiada faedah mahu ulang cerita ni berkali-kali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Recycle issue bagi tujuan alat politik pembangkang.

      Delete
  10. Harap SPRM jawab persoalan yang tidak terjawab. Tidak pasal2 Musa saja yang dikecam.

    ReplyDelete
  11. There is no political leader in Sabah who has been as popular as Musa Aman since its inception in 1963. Musa Aman had charmed the poor and Natives, his influence is not limited in UMNO pockets.

    ReplyDelete
  12. Musa is selling dreams in kampongs and towns where his development has reached and where his economic thinking is helping indigenous people to improve their lives.

    ReplyDelete
  13. Musa is all set to win again in the next GE..

    ReplyDelete
  14. perkembangan terbaru berkenaan dengan skandal hong kong ini membuktikan bahawa ianya hanya fantasi pembangkang bagi menumbangkan kerajaan..

    ReplyDelete
  15. semua tuduhan ini hanya agenda pihak tertentu yang terdesak mahu berkuasa sehingga sanggup menafikan serta membelakangkan undang-undang demi nafsu politik..

    Saya khuathir jika putar-belit golongan ini tidak di dedahkan, rakyat mungkin terpedaya.

    ReplyDelete
  16. Rasuah memang wujud dalam negara kita, malah tidak ada satu pun negara dalam dunia ini yang bebas rasuah secara mutlak.

    Seperti gejala penyalahgunaan dadah, pelacuran, sumbang mahram, liwat serta jenayah jijik yang lain, rasuah masih menjadi salah satu musuh utama negara.

    ReplyDelete
  17. Perang menentang rasuah adalah sesuatu yang berterusan dan kini usaha ini telah di-lipat gandakan menerusi pelan Transformasi Kerajaan yang diperkenalkan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Kita sedar gejala rasuah tidak dapat dihapuskan dalam sekelip mata. Negara yang mengamalkan hukuman mati untuk pesalah rasuah seperti Republik Rakyat China sekalipun masih berhadapan dengan gejala jijik ini.

    ReplyDelete
  18. Apa yang pelik dalam negara kita ialah kewujudan segelintir ahli politik pembangkang yang begitu licik mengaburi mata rakyat konon-nya mereka lah pejuang menentang rasuah.

    Kita wajib menyokong mereka yang menentang rasuah, malah seluruh rakyat harus berdiri teguh dibelakang kerajaan yang tegas memerangi rasuah, tetapi yang harus kita tentang juga adalah golongan ahli politik hipokrit.

    ReplyDelete
  19. Golongan yang tidak mengenal erti malu ini ini sebenarnya cuba mengaburi mata rakyat dengan sandiwara dan tipu muslihat mereka untuk memperdayakan rakyat, terutamanya golongan muda.

    Perbuatan segelintir ahli politik pembangkang ini adalah sama jika tidak lebih jijik daripada rasuah itu sendiri kerana apa yang mereka lakukan ialah cuba menutup pekung mereka dengan menuduh orang lain.

    ReplyDelete
  20. Rakyat harus berfikir sejenak dan bertanya “Apakah puak pembangkang yang saban hari berteriak tentang rasuah ini benar-benar ingin menghapuskan rasuah atau mereka semata-mata ingin mencari modal politik untuk memburukkkan kerajaan?

    Jika benar DAP anti-rasuah kenapa pemimpin mereka yang terlibat secara langsung/tidak langsung dalam gejala rasuah dan penyalahgunaan kuasa masih digelar pemimpin DAP?

    ReplyDelete
  21. Jika benar DAP anti-rasuah, kenapa luahan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang tentang kewujudan rasuah dalam DAP tidak di-siasat sehingga kini?

    Jika DAP anti-rasuah, kenapa pemimpin mereka yang, secara tidak langsung, menyebabkan kematian saudara Teoh Beng Hock masih bergelar pemimpin DAP?

    ReplyDelete
  22. Ya, kita akui Teoh Beng Hock didapati membunuh diri tetapi mengapa dan kenapa Teoh Beng Hock di-siasat pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada ketika itu?

    Bukan kah beliau disiasat berhubung siasatan rasuah/salah guna kuasa pemimpin DAP Selangor?

    ReplyDelete
  23. Bila suami seorang pemimpin wanita didapati bermasalah dengan pinjaman kerajaan, pemimpin tersebut diminta meletak kan jawatan tetapi kenapa pemimpin DAP yang jelas memberi kontrak kepada syarikat isteri nya sendiri tidak didesak sedemikian rupa?

    Apakah pimpinan PKR di-Selangor dan Menteri Besar yang gemar berkereta besar di negeri jajahan Pas di utara tanahair bebas rasuah?

    ReplyDelete
  24. Apa kesudahan kes kecurian pasir dan rumah urut serta pelacuran yang berleluasa di negeri Selangor?

    Saya berharap seluruh rakyat Malaysia akan berdiri teguh dibelakang SPRM dan pelan transformasi kerajaan untuk menghapuskan gejala rasuah dikalangan anggota masyarakat kita.

    Saya juga ingin menyeru agar ahli politik yang muflis modal politik tidak melacurkan diri dengan menonjolkan diri sebagai pejuang anti-rasuah.

    ReplyDelete
  25. Jika benar ada dikalangan ahli politik pembangkang yang benar-benar anti-rasuah, maka mereka ini harus keluar mendesak diadakan satu siasatan ke atas perlakuan rasuah serta salahguna kuasa di kalangan ahli politik pembangkang.

    Jika benar ada diantara ahli politik pembangkang dalam negara ini benar-benar ikhlas, maka mereka ini harus tampil menyokong SPRM dan bukan-nya menanti ditepi untuk mempolitik-kan setiap isu, seperti anjing menanti tulang.

    ReplyDelete
  26. Saya terkilan sehingga ke hari ini kenapa tidak ada satu pun pemimpin pembangkang yang menghargai kejayaan SPRM dalam membenteras gejala rasuah. malah setiap hasil siasatan dipertikaikan dengan sangat terperinci disertai dengan putar belit yang bertujuan untuk mengelirukan rakyat..

    Apakah SPRM tidak layak di-hargai apabila mereka membongkar kes2 besar seperti sindiket di Jabatan Kastam dan skandal Iskandar Investment Berhad di Johor?

    Kejayaan2 SPRM tersebut telah menyelamatkan berbillion ringgit duit rakyat.

    ReplyDelete
  27. Rakyat harus sedar bahawa suara-suara pemimpin serta ahli politik pembangkang yang konon nya anti-rasuah adalah tidak lebih dari sandiwara politik.

    Jika bukan sandiwara, masakan mereka ini dapat tidur sebantal dengan seorang bekas Menteri Kewangan yang sungguh jijik perilakunya, di dalam dan di luar kamar tidur.

    ReplyDelete
  28. dalam kes skandal hong kong, jawapan sebenarnya telah didedahkan pada 5 oktober oleh sprm.. pada waktu itu, pihak sprm mengatakan bahawa siasatan SUDAH SELESAI namun panel mengarahkan pegawai2 SPRM untuk mendapatkan lebih banyak bukti..

    bermakna, sehingga selesainya siasatan itu, badan pencegah rasuah ini masih gagal membuktikan bahawa Datuk Musa Aman terlibat dengan skandal rasuah Hong Kong.. memandangkan sehingga kehari ini masih belum ada apa2 bukti baru, bermakna tuduhan kes rasuah terhadap musa aman telah gagal dibuktikan dan secara tidak langsung ianya memberikan jawapan bahawa Datuk Musa Aman tidak terlibat..

    ReplyDelete
  29. pemimpin2 pembangkang melalak keserata pelusuk dunia mempertikaikan keputusan SPRM.. tapi dipihak mereka sendiri tidak ada apa2 bukti yang mengaitkan skandal hong kong dengan datuk musa aman..

    bukti yang ada pun hanya available di dunia maya yang dicipta sendiri oleh penulis Sarawak Report.. penulis ini juga gagal mendedahkan dokumen asal kepada umum dan gagal menyerahkan bukti2 ini kepada badan pencegah rasuah..

    ReplyDelete
  30. kes ini sudah selesai dan rasuah tidak berlaku.

    ReplyDelete
  31. harap isu ini tidak akan terus dihangatkan oleh pihak yang tertentu.

    ReplyDelete
  32. rakyat harus bijak menilai dan tidak mudah terpengaruh.

    ReplyDelete