Monday 29 October 2012

TEMBELANG 'DATUK S' SEMAKIN PECAH?





Oleh : CITRA MASADI

BAGAIKAN cicak tertelan kapur, Adun Sekong, Datuk Haji Samsudin Yahya yang popular dengan gelaran Datuk S, mereka cerita kononnya saya yang memberi beliau maklumat tentang latar belakang Ketua Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu, dalam Perbahasan Bajet Negeri Sabah 2013 minggu lalu; dengan motif tersirat untuk memecahkan perpaduan Pakatan Rakyat.

Saya tidak kenal secara peribadi dan tidak pernah bertemu Datuk S melainkan membaca melalui Sabahkini.net dan maklumat yang disampaikan oleh Tim Pemantauan AMK PKR Sabah; oleh itu dakwaan liarnya tidak perlu dilayan.

Tetapi saya dan rakyat Sabah masih tertanya-tanya bagaimana PATI yang dilahirkan di Bungao, Filipina ini yang mengikut bapa saudaranya ke Sabah, menetap di Tambisan sebelum berhijrah ke Sandakan; menjadi pemandu teksi sebelum dipilih sebagai calon BN setelah berjasa mengerjakan seorang musuh politik pemimpin UMNO, kini berani meludah ke langit ketika dirinya terpalit dengan kes kerakyatan songsang gundiknya, Pia Binti Dahlan.

Sama seperti Adun Sebatik, Abdul Muis Picho; Datuk S terlepas saringan SPRM dan 'Special Branch' sehingga boleh menjadi calon BN dan menggubal undang-undang di Dewan Undangan Negeri Sabah; sedangkan dalam rekod JPN beliau dilahirkan di Kampung Lupak Meluas, Sandakan, seolah-olah menonton filem 'Back To The Future' kerana ketika beliau dilahirkan pada 1955, Lupak Meluas belum lagi wujud.

Lebih mengejutkan saya, mengikut maklumat sahih yang saya terima dari Tambisan, Datuk S bersepupu dengan TYT Sabah, Tun Juhar Mahiruddin. Inilah ketakutan yang bermain di kepala saya, bagaimana beliau boleh bersepupu dengan Tun Juhar sedangkan beliau telah memalukan Tun Juhar dalam perebutan jawatan Ketua UMNO Bahagian Batu Sapi?

Sebagai Anak Jati Sabah, saya amat bimbang jika ada pihak yang meragui kerakyatan Tun Juhar sebagai Anak Negeri Sabah kerana menurut Fasal 2 (1) Perlembagaan Negeri Sabah;

“Seseorang yang bukan warganegara atau seseorang warganegara dengan cara naturalisasi tidaklah boleh dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri.”

Sekiranya Tun Juhar tidak layak menjadi Yang di-Pertua Negeri Sabah mengikut Akta Tafsiran terhadap Perlembagaan Negeri Sabah, maka akan berlaku krisis perlembagaan jika Panel RCI yang menyiasat Pia, Samsudin dan Abdul Muis turut menjalankan siasatan terhadap Tun Juhar.





Berbalik kepada Datuk S, sewajarnya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan segera terhadap Samsudin kerana berlaku percanggahan kepentingan (Conflict Of Interest) kerana kedudukannya sebagai Pengerusi Ko-Nelayan dan dalam masa yang sama beliau menjadi Lembaga Pengarah Borneo Aqua Harvest Sdn Bhd, milik Datuk Lo Fui Ming, seorang pemilik kolam ikan terbesar di Malaysia, terletak di Darvel Bay, Lahad Datu.

Disebabkan kedudukannya dalam Ko-Nelayan, maka kerajaan Persekutuan telah meluluskan insentif sejumlah RM24.8 juta kepada Plentiful Harvest Sdn Bhd (anak syarikat Borneo Aqua Harvest Bhd yang tersenarai di Bursa Malaysia) melalui Skim NKEA daripada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia. 

Dalam kesibukan Datuk S memerangi Adun Sri Tanjung, Jimmy Wong yang didakwa menggunakan Sijil Anak Negeri Palsu, beliau tidak menyedari atau berpura-pura tidak tahu bahawa Datuk Lo Fui Ming juga memegang Sijil Anak Negeri Palsu.

Sebelum skandalnya dengan Pia Dahlan, Datuk S juga mempunyai Skandal Seks dengan isteri Pegawai Kanan Imigresen yang berasal dari Kampung Bokara, Sandakan. Isteri pegawai tersebut juga berasal dari Filipina seperti Pia.

Sehubungan itu, saya menggesa Datuk S agar pandai malu dan tidak sewenangnya melemparkan tuduhan liar terhadap Lahirul dan Jimmy Wong semata-mata kerana mereka ahli Pakatan Rakyat dan tidak menyokong Barisan Nasional.

Tindakan Ketua Menteri Sabah membiarkan Datuk S menjual namanya dan menyambung perlantikannya sebagai Pengerusi Ko-Nelayan bagi tempoh satu penggal lagi merupakan tindakan yang bercanggah dengan Prinsip Janji Ditepati yang diamalkan Perdana Menteri; terutama untuk memastikan calon dan pemimpin UMNO bukan sahaja bersih, kelihatan bersih malah berbau bersih; 360 darjah berbeza dengan Datuk S!

11 comments:

  1. A total of 60,151 illegal immigrants were registered in Sabah on the 10th day of the nationwide illegal immigrant registration programme

    ReplyDelete
  2. Barisan Nasional parties in Sabah are just as concerned as every Sabahans on the issue of illegal immigrants possessing Malaysian identity cards in dubious manner, and want the Royal Commission of Inquiry to address the problem once and for all.

    ReplyDelete
  3. PBRS welcomed the establishment of the RCI to look into the decades old problems of illegal immigrants and those who possessed MyKad obtained through the backdoor.

    ReplyDelete
  4. those who obtained documents through dubious means should come forward voluntarily and surrender their documents

    ReplyDelete
  5. all quarters should allow the RCI to gather proposals, and carry out investigations and studies pertaining to the illegal immigrants issue

    ReplyDelete
  6. jika betul dakwaan di atas terhadap 'Dt. S', maka SPRM berhak menyiasat ke atas tuduhan yang dilemparkan terhadap beliau...

    ReplyDelete
  7. Datuk S ni biarlah disiasat oleh pihak berkuasa supaya kes ini tidak menjadi semakin rumit. biar penyelesaian dapat dilaksanakan dengan cepat dan bukannya khabar angin berleluasa.

    ReplyDelete
  8. siasat hal ini. dakwaan kena ada bukti.

    ReplyDelete
  9. "Saya tidak kenal secara peribadi dan tidak pernah bertemu Datuk S melainkan membaca melalui Sabahkini.net dan maklumat yang disampaikan oleh Tim Pemantauan AMK PKR Sabah; oleh itu dakwaan liarnya tidak perlu dilayan."

    bermakna dakwaan liar Citra juga tidak perlu dilayan memandangkan beliau tidak pernah kenal secara peribadi dan tidak pernah bertemu dengan samsudin..

    ReplyDelete
  10. jika Citra mempunyai bukti2 kukuh berkenaan dengan semua tuduhan beliau, serahkan sajalah kepada pihak SPRM.. tidak perlu tunjukkan sikap terdesak mahu mendapatkan publisiti di sabahkini.net dengan membuat pelbagai tuduhan..

    ReplyDelete
  11. kes ini tak dapat restu kerajaan.... kerana siapa yang di atas . Kena berperang dalam gaib sahajalah....

    ReplyDelete