Monday 19 November 2012

RCI HAS NO POWER NOR MANPOWER?





By : DR CHONG ENG LEONG

REPLY to Donald Mojuntin’s statement in Daily Express dated 17 Nov 2012; regarding the problem of illegal immigrants in Sabah, Donald said “let’s not waste time and effort to over-politicise it”; also said that my statement on Dompok is “a political attempt to discredit him and to obtain political mileage” and “why using a ‘political bludgeon’ to hammer each other just because we are on opposite sides politically”.

I am sure Donald and UPKO know that hundreds of thousands of foreign migrants are in the Sabah electoral rolls – they decide which political party to govern us. Isn’t this problem a political issue, Donald?

Dompok said in year 2000 that because of internal political upheavals and strained relationship between State and Federal hampered efforts to resolve the illegal immigrant problem.

But UMNO/BN has been governing Sabah since 1994 – why repeated calls by Sabah BN members for RCI since 1996 not being entertained until this year, albeit reluctantly with limited TOR? Isn’t this political?

Donald also said: “RCI has no power nor manpower to take action on its findings and recommendations as this belongs to relevant bodies like Police, Immigration and NRD.”

May be Donald does not know or has forgotten that in the trial of my Likas election petition 1999, one of my witnesses testified under oath that the meetings, chaired by the late Dato’ Megat Junid (as Deputy Home Minister) on how to give ICs to foreigners in Sabah, involved Immigration, NRD and top guns from Bukit Aman. Can you expect the thieves to arrest themselves?

My research on this issue since the late 90’s is to let us Sabahans aware of this treacherous deed done by the Federal Government – Dompok knew the modus operandi as he had heard the testimonies from public and briefings by NRD when he was the Chairman of the Parliamentary Select Committee on Integrity in 2006.

Dompok is urging the public to come forward and help the RCI to set things right. Since he knew the modus operandi, would Dompok come forward to testify? I don’t know if I am one of the 48 witnesses identified by the RCI but if not I shall come forward come 14 January 2013.

Now that Mahathir had admitted he did grant citizenship to foreign migrants (after decades of silence when challenged), he must be called if his name is not on the list of 48, “since the RCI has the power to call anyone to its chamber and even interrogate, if need be,” as correctly stated by Donald.

BN government started this issuance of IC and citizenship to foreigners NOT through the standard operating procedure for decades but through falsified Sijil Akuan, and STILL doing it now in spite of the RCI in progress – who is going to believe that BN wants to solve this treasonous action?

Dompok, Donald, and all of you in UPKO, if you still vote for BN – the next BN Federal Government will for sure continue issue MyKad and citizenship to the millions of foreigners already in Sabah now and mind you when the next electoral boundaries are redrawn you shall kiss good-bye to your so-called struggle for your people. And forever we Sabahans will become refugees in our own land.

25 comments:

  1. Terma-terma RCI adalah:

    1. Untuk menyiasat berapakah jumlah pendatang haram di Sabah yang diberikan kad pengenalan biru atau status kewargenegaraan;

    ReplyDelete
  2. 2. Untuk menyiasat apakah pemberian kad pengenalan atau status kewargenegaraan mengikut undang-undang;

    ReplyDelete
  3. 3. Untuk menyiasat apakah pihak yang menerima kad pengenalan atau status kewarganegaraan termasuk dalam daftar pengundi di Sabah dengan mengikut undang-undang;

    ReplyDelete
  4. 4. Untuk menyiasat apakah pihak berkuasa sudah mengambil tindakan atau membuat penambahbaikan mengikut kaedah dan regulasi prosedur standard operasi (SOP) untuk mencegah sebarang kecurangan mengikut undang-undang;

    ReplyDelete
  5. 5. Untuk melakukan siasatan terperinci mengenai SOP, kaedah dan regulasi pemberian kad pengenalan biru atau status kewarganegaraan kepada orang asing di Sabah dengan mengambil kira norma antarabangsa dan standard yang digunapakai yang bersesuaian dengan Malaysia, dan akan mencadangkan perubahan kepada prosedur sedia ada;

    ReplyDelete
  6. 6. Untuk menyiasat apakah yang menyebabkan pertumbuhan populasi di Sabah mengikut kategori berikut:

    a) Rakyat Sabah yang menetap dinegeri tersebut termasuk mereka yang diberikan kad pengenalan biru atau kewargenegaraan mengikut surat beranak (mendaftar lambat);
    b) pekerja asing (termasuk ahli keluarga);
    c) pendatang haram (termasuk ahli keluarga); dan
    d) pelarian

    Untuk mengkaji kesan mereka terhadap angka mereka yang mendaftar dan terdapat dalam daftar pengundi;

    ReplyDelete
  7. 7. Untuk menyiasat kesan permasalahan sosial terhadap rakyat Sabah berkenaan dengan pemberian kad pengenalan biru dan status kewarganegaraan di negeri tersebut;

    ReplyDelete
  8. 8) Untuk menyiasat angka orang asing tanpa kewarganegaraan di Sabah yang diberikan kad pengenalan biru dan status kewarganegaraan.

    ReplyDelete
  9. Dharapkan ilegal imigrant di sabah akan dapat diatasi dengan cepat. ini untuk menjamin keselmatan rakyat kerana 701% dpd pelaku jenayah di sabah adalah orang -orang asing.

    ReplyDelete
  10. PIHAK-PIHAK YANG DIBERI KEPERCAYAAN UNTUK MELAKSANAKAN RCI INI DIHARAP DPT MELAKSANAKANNYA DENGAN PENUH TANGGUGJWAB DAN AMANAH KERANA INILAH YANG SANGAT DIPERLUKAN OLEH PENDUDUK BUMI SABAH.

    SABAH DESERVE TO GET PEACE!

    ReplyDelete
  11. Maka berdasarkan Buku Jingga, memang benarlah Kerajaan Pakatan Rakyat akan menyelesaikan isu pendatang tanpa izin, bukan sahaja di Sabah sebaliknya di seluruh Malaysia. Bukan setakat pendatang tanpa izin, besar kemungkinan juga rakyat Malaysia pun akan keluar berbondong-bondong meninggalkan negara ini kerana tahun kedua Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya berdasarkan Buku Jingga, defisit kerajaan adalah lebih setengah trillion ringgit!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut buku jingga, akan ramai PATI jadi warga negara dalam beberapa tahun saja

      Delete
  12. Kedatangan pendatang ke negara ini adalah didorong oleh faktor ekonomi dan kestabilan. Ia adalah perkara biasa di mana-mana sahaja di dunia ini. Seperti juga masyarakat India dan Cina yang datang ke Tanah Melayu sekitar penghujung abad ke-19 dahulu secara beramai-ramai adalah disebabkan kesengsaraan di tanah leluhur mereka. Sekalipun mereka datang sebagai pelombong bijih timah, penoreh getah mahupun sebagai pelacur yang melayani tenaga-tenaga buruh kaum sendiri, akhirnya mereka membentuk kelompok masyarakat yang mendirikan negara yang bergelar Malaysia.

    ReplyDelete
  13. Untuk menghalau pendatang, sangat mudah... runtuhkan sahaja ekonomi seperti yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang. Apabila ekonomi sudah runtuh, maka para pendatang akan meninggalkan negeri tersebut dan berhijrah ke tempat lain bagi memudahkan mereka mencari duit. Cerita tentang Pakatan Rakyat, khususnya DAP dan PKR berjaya membawa masuk pelaburan terbesar di Pulau Pinang dan Selangor adalah CERITA FIKSYEN walaupun data-data yang diberikan, begitu jelas Pulau Pinang dan Selangor menduduki carta teratas dalam kemasukan pelaburan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku Jingga boleh bantu menyelesaikan masalah PATI..bagus dengan menghancurkan ekonomi negara atau Sabah

      Delete
  14. Ketua pembangkang Datuk seri Anwar Ibrahim , pernah menolak penubuhan Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi mengatasi masalah pendatang asing tanpa izin di negeri ini dan perkara ini harus diketahui oleh rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  15. Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek, berkata rakyat Sabah tiak wajar terpedaya dengan dakyah Anwar yang menolak penubuhan suruhanjaya berkenaan ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  16. Sambil menyatakan sokongan MCA terhadap penubuhan RCI, Soi Lek berkata, pihak Yang mula-mula memperjuangkan penubuhan RCI adalah Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS),Tan Sri Joseph Pairin pada 1994.

    ReplyDelete
  17. "Anwar menolaknya ketika Pairin membangkitkan perkara berkenaan tetapi hari ini Anwar berkata lain pula.

    ReplyDelete
  18. "mungkin Anwar ingat orang lain sudah lupa mengenainya tetapi bukan saya, saya ingat kata-katanya," katanya selepas mempengerusikan persidangan tahunan MCA sabah

    ReplyDelete
  19. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengarahkan semua agensi di bawah kementeriannya untuk memberi kerjasama penuh kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang ditubuhkan khusus untuk menyiasat masalah berkaitan pendatang asing tanpa izin di Sabah.

    ReplyDelete
  20. Hishammuddin berkata pihaknya tidak mahu mengecewakan harapan penduduk Sabah yang mahu melihat satu penyelesaian terbaik dilakukan bagi menangani isu berkenaan yang tidak berkesudahan.

    ReplyDelete
  21. “Kita akan memastikan matlamat pembentukan RCI ini akan menjadi satu kenyataan dan detik sejarah Sabah. Ini adalah perkara yang amat dekat dengan hati rakyat Sabah sendiri.

    ReplyDelete
  22. “Daripada segi jangka masa penyiasatan, kita tahu agensi-agensi Kementerian Dalam Negeri akan dipanggil, maka terserah kepadaRCI. Kita akan buat apa yang patut,” katanya

    ReplyDelete
  23. Semoga pelaksanaan RCI akan membuahkan hasil yang positif.

    ReplyDelete