Thursday 22 November 2012

SIAPA TAJA RAFIZI MAKAN ANGIN KE HONG KONG?






Oleh : PAPPARAZI SABAHKINI.NET

PADA 2 Oktober 2009, Ketua Angkatan Muda PKR Malaysia, Shamsul Iskandar Mohd Akin bersama Ketua AMK Semporna, Ramzan Abdul Wahab telah 'ditaja' seorang tokoh UMNO untuk membuat laporan Skandal Penggubahan Wang Haram di ICAC Hong Kong terhadap Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman.

Setelah dua badut ini gagal meyakinkan ICAC, kini PKR mengirimkan beberapa Badut Sarkas yang diketua Rafizi Ramli, William Leong dan beberapa orang ahli rombongan PKR yang kini sedang berada di Hong Kong untuk bertemu Badan Pencegah Rasuah (ICAC) dan Ahli Badan Legislatif tentang Kes Michael Chia.

Memang tidak syak lagi bahawa rombongan ini juga 'ditaja' oleh tokoh UMNO yang telah lama menjadi penderhaka kepada parti melalui seorang Senator tetapi masih disayangi Presiden UMNO dan memegang jawatan penting di dalam parti.

Walaupun ICAC dan pihak berkuasa Hong Kong bersetuju untuk bertemu dengan mereka, namun tanpa 'Bukti' baru, ICAC tidak boleh menjalankan atau membuka semula fail siasatan yang telah ditutup.

Persoalannya, siapakah yang tahu berapa jumlah sebenar yang terlibat kerana tidak ada siapa yang memiliki fakta sebenar, sekalipun ICAC, SPRM atau Mahkamah Hong Kong? Siapakah yang mencipta 'Epik The Untouchable' dan mengaitkannya dengan Musa Aman? Siapakah penderma UMNO dan kenapa isu RM40 juta ($S16 juta) ditimbulkan sedangkan tangkapan di Lapangan Terbang Chek Lap Kok hanya cerita dongeng?

Paparazzi akan membongkar misteri di sebalik enigma Skandal Hong Kong dalam masa yang terdekat kerana menurut ura-ura tokoh UMNO akan meletakkan jawatan dalam masa yang terdekat sebelum pengkhianatannya terdedah kepada umum. Siapakah tokoh berkenaan? Nantikan pendedahan Papparazi yang penuh eksklusif.

110 comments:

  1. Pasti Anwar atau Azmin Ali taja Rafizi ke Hong Kong, mereka ada banyak duit yang diragui sumbernya. Tapi jauhnya Rafizi pergi untuk perangi rasuah konon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tujuan mencegah rasuah sehingga ke HK adalah amat membanggakan.

      Delete
    2. Semoga lawatan Rafizi menghasil.

      Delete
    3. Are you encouraging him to go there and open an investigation?

      Delete
    4. KALAU BUKAN ANWAR ATAU AZMIN ALI, MUNGKIN JUGA KHALID IBRAHIM.. SEBAB KHALID NI TIDAK PERNAH RASA BERSALAH GUNA DANA AWAM UNTUK KEPENTINGAN PARTI..

      Delete
    5. Nazri sendiri cakap, 40Juta tu adalah "DERMA" politik penyangak balak Micheal Chia kepada umno melalui musa aman. Kenapa Micheal Chia beri derma sebanyak itu? 40 juta tu.... masuk akaun musa aman pula tu... persoalannya kenapa? kenapa 40juta? pastinya ada sesuatu yg tidak kena. timbal balik mungkin.. siapa tahu.?

      Delete
  2. pihak pembangkang adalah golongan-golongan yang hipokrit. Rafizi hanya boneka Anwar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah why he was not invited to the recent tour in KK and Kudat?

      Delete
    2. BERUNTUNG ANWAR KERANA MEMILIKI BONEKA SEPERTI RAFIZI YANG TIDAK TAHU MALU DAN TIDAK ADA PERASAAN BERSALAH..

      Delete
  3. kononnya wang sumbangan itu, kononnya akan digunakan semasa Pilihanraya Kecil Parlimen Pematang Pauh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really? Means they have savings for that in the near future. Dig it out!

      Delete
    2. ENTAH BETULKAH TIDAK.. PEMBANGKANG PUN TIDAK ADA BUKTI KUKUH MELAINKAN SEKADAR IMAGINASI SEMATA2..

      Delete
  4. Sumbangan itu dihebahkan oleh orang tertentu kepada pihak Pembangkang dan akhirnya Ketua AMK PKR pergi ke Hong Kong untuk membuat aduan kepada ICAC Hong Kong. Tapi result hasil siasatan mendapat kes tersebut tiada unsur rasuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. CEPAT BETUL MEREKA BUAT ADUAN BILA KES ITU ADA KAITAN DENGAN PEMIMPIN BN.. TAPI ADUAN BERKENAAN DENGAN JET PERIBADI, FERRARI, BAS MEWAH??? MEREKA SENYAP PULA SEDANGKAN BUKTI BERLAMBAK DI INTERNET..

      Delete
  5. Sebenarnya ISU RM40 juta, sumbangan kepada Umno Sabah, tidak akan terdedah, jika tiada tali barut dalaman, dalam Umno Sabah yang mengetahui berhubung sumbangan itu. Ada ahli yang sabotaj parti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sumbangan ini ada sah dari sisi undang-undang.

      Delete
    2. ENTAHLAH SIAPA PULA TALI BARUT TU.. TAPI YANG PENTING KES INI SUDAH DISIASAT OLEH SPRM DAN ICAC.. HASIL SIASATAN JUGA MENDAPATI TIDAK ADA UNSUR RASUAH..

      Delete
  6. Rafizi pergi ke Hong Kong ni menggunakan wang sendri atau wang rakyat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi pergi ke Hong Kong jmpa ICAC sambil melancong.

      Delete
    2. berkenaan skandal2 pembangkang, kenapa Rafizi diam2 saja?

      Delete
    3. As long as the intention is good for the people, whether or not with his own or people money, not an issue.

      Delete
    4. ANTARA DUA.. KALAU BUKAN DANA AWAM KERAJAAN NEGERI SELANGOR, DANA SOROS LA TU..

      Delete
  7. Rafizi Ramli hanya mementingkan publisiti apabila beliau menimbulkan isu kononnya Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mempunyai kepentingan dengan ahli perniagaan balak, Michael Chia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuduhan liar yang dibuat tidak perlu dipercayai.

      Delete
    2. RAFIZI MEMBUAT TUDUHAN HANYA BERDASARKAN IMAGINASI ATAU TEORI SEMPIT BELIAU.. MACAM MANA PULA DENGAN AZMIN YANG PERNAH MENGAKU BAHAWA BELIAU MEMPUNYAI KAITAN DENGAN TAUKE BALAK DARI SARAWAK?? MALAH KERETA AZMIN JAUH LEBIH MAHAL DARI HUMMER..

      Delete
  8. Nazri tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap SPRM atau kuasa untuk mengarahkan suruhanjaya itu menggugurkan mana-mana kes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIKA SPRM DIKAWAL OLEH NAZRI, SIASATAN RM40 JUTA INI TIDAK AKAN MEMAKAN MASA SELAMA 4 TAHUN..

      Delete
  9. Nazri memberi jawapan di Dewan Rakyat sebagai menteri yang bertanggungjawab kerana itu adalah sebahagian daripada tugas dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIKA PAKATAN MEMERINTAH, AGAKNYA KES2 SEPERTI INI AKAN DIJAWAB OLEH PEGAWAI2 ICAC ATAU SPRM DI DEWAN RAKYAT..

      Delete
  10. Nazri hanya baca jawapan bertulis yang disediakan oleh Pejabat Peguam Negara dan SPRM atas kapasiti beliau sebagai menteri yang menjaga hal ehwal perundangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIKA PEMBANGKANG TIDAK BERPUAS HATI DENGAN JAWAPAN BERTULIS TERSEBUT, RUJUK SAJA LA DENGAN SPRM ATAU ICAC.. TIDAK PERLU MEROYAN MACAM ORANG GILA..

      Delete
  11. Rafizi akan disabitkan kesalahan terhadap BAFIA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali lagi wang rakyat terpaksa digunakan untuk menanggung beban seorang penipu & pemfitnah terbaik PKR selepas dicaj di Mahkamah Sesyen di bawah Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan (Bafia) 1989 didakwa mendedahkan maklumat rahsia akaun kewangan dan perbankan berkaitan dengan NFC.

      Delete
    2. Perkara itu disahkan sendiri oleh MB Selangor bahawa kerajaan negeri sedia menanggung kos guaman Rafizi .

      Delete
    3. Untung nampaknya si Rafizi Ramli apabila Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim begitu sayangkan beliau sehingga sanggup menggunakan wang rakyat negeri Selangor untuk membayar kos guaman dalam pertuduhan yang berkaitan dengan Akta Kewangan dan Perbankan 1989 (BAFIA)

      Delete
  12. Rafizi ada hak untuk bertindak sedemikian rupa. Walaubgaimanaun, diharapkan Rafizi melakukan semuanya untuk keadilan rakyat yang mana mungkin Rafizi lihat sebagai tertindas dan bukn untuk kepuasan hati semata-mata.

    Pemimpin yang ikhlas membela rakyat akan terus melakukan perkara-perkara yang wajar di dalam setiap tindakan beliau biarpun dia adalah pembangkang.

    Pembangkang macamanapun, mestilah menghoramti pemimpin kerajaan juga. barulah nama dia professional dan nanti akan terus dihormati oleh rakyat malah oleh kerajaan itu sendiri.

    Pemimpin yang ikhlas untuk memperjuangkan rakyat tidak akan kecewa/sakit hati lalu menghentam pihak lawan. Tetapi akan terus menerima kritikan dan sanggup untuk memperbaiki diri demi rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang perlu buktikan apa yang mereka kata. tapi setakat ini apa yang mereka kata tidak benar.

      Delete
    2. Serahkan bukti atas semua tuduhannya.

      Delete
  13. Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) Hong Kong enggan mendedahkan sebarang butiran berkaitan siasatannya terhadap kes RM40 juta di mana ia dilaporkan telah membersihkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman daripada dakwaan pengubahan wang haram.

    ReplyDelete
  14. “Kami menghargai pemahaman anda bahawa kami tidak akan mengulas mengenai kes-kes individu,” kata pegawai maklumat media kanannya, Cecily Chik dalam satu kenyataan ringkas.

    ReplyDelete
  15. Dilaporkan bahawa ICAC telah menyoalsiasat Musa dan telah membersihkannya daripada dakwaan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengesahan ICAC juga mukmatad melainkan ada bukti baru.

      Delete
    2. Keputusan sudah dibuat, terima keputusan ini dan teruskan perjuangan lain yang jauh lebih penting dari ke sini.

      Delete
  16. Rahman Dahlan mengatakan bahawa beliau akan dedahkan surat-menyurat rasmi daripada agensi anti-rasuah itu untuk membuktikan mereka telah menutup kes atas kehendak mereka sendiri.

    ReplyDelete
  17. Menteri Undang-undang, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz juga dipetik sebagai berkata wang itu adalah untuk Umno Sabah dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah berkata bahawa tiada unsur rasuah telah dibuktikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serahkan bukti baru jika benar adanya elemen berasuah.

      Delete
  18. Perlu diingat juga isu Anwar pernah mengawal RM3 bilion dalam akaun bank yang ditutup begitu saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin bukti tidak mencukupi. Sama jga kes Musa kali ini. Dakwaan adalah bergantung kepada bukti.

      Delete
  19. Jika Rafizi berkeras untuk ke Hong Kong, Abdul Rahman berkata beliau akan memadankan sandiwara lelaki PKR itu dengan mengutip derma untuk terbang ke UK, AS dan Singapura bagi menggali dakwaan skandal RM3 bilion terhadap Anwar.

    ReplyDelete
  20. Beliau terus menegaskan bahawa ICAC dan SPRM tidak melanggar mana-mana prinsip dalam mengarahkan siasatan terhadap Musa ditutup, sambil menambah kedua-dua agensi itu menjalankan siasatan terperinci sebelum membuat keputusan.

    ReplyDelete
  21. Rafizi harus mengemukakan bukti baru untuk membuat siasatan semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selagi tiada bukti, kes ini tidak perlu diperkatakan lagi.

      Delete
  22. ICAC akan bertindak jika adanya bukti baru dapat dikesan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so far rafizi only manage to give statement which he consider a proof..

      Delete
  23. Dermaan politik ini adalah kebiasaan, pembangkang juga menggunakan cara yang sama untuk membuat dermaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the opposition also receive donation , maybe sprm should investigate on them too.

      Delete
  24. Kes ini sudah tamat. Rafizi harus terima keputusan ICAC dan MACC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kes sudah pun ditutup, cuma rafizi tidak mahu terima kenyataan.

      Delete
    2. Rafizi just wouldn't accept the truth. He going to take this few weeks time to create a new strategy to make the case look like it has elements of corruption.

      Delete
  25. Badan pencegah rasuah seperti ICAC adalah boleh diharapkan sebab golongan ini giat and tegas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. but the opposition dare to question their investigation.

      Delete
  26. entah daripada manalah rafizi dapat duit untuk ke HK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Most probably from anwar's piggy bank of corrupted money.

      Delete
  27. ICAC akan buka semula kes ini jika benarnya ada bukti baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. i doubt there will be new evidence that have elements of corruption. Rafizi has the habit of providing nonsense evidence..

      Delete
  28. Inilah akan berlaku sebelum PRU, sudah jadi kebiasaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. this sort of things always happen before election. If election is not around the corner, the opposition would do anything about this case.

      Delete
    2. its all an act by the opposition to confuse the people.

      Delete
  29. Aktiviti dermaan politik adalah kebiasaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dermaan ini tidak melanggar undang-undang negara. Jadi, kes ini sudah tutup.

      Delete
    2. since when it was a crime for a political party to receive donation.

      Delete
  30. Bukti.. Serahkan bukti kepada ICAC untuk membuka kes ini semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the evidence should had been collected and given to icac one go when he was in hong kong .but he needed 3 weeks to have the evidence .

      Delete
  31. This is mere a political game to raise sympathy.

    ReplyDelete
  32. I kept on wondering what this is all about.

    ReplyDelete
  33. He thought he was powerful enough to sue the State Government. He was only an outsider.

    ReplyDelete
  34. And it make me believe that he was somekind of attention seeker.

    ReplyDelete
  35. Thank you for looking so stupid Rafizi.

    ReplyDelete
  36. Rafizi Ramli yang masih lagi terselamat daripada hukuman penjara kerana melanggar peraturan BAFIA, rupa-rupanya menyimpan rahsia yang lebih besar. Patutlah dia tidak banyak mahu bercerita tentang kerjayanya di Petronas. Dan walaupun ada yang cuba mencuit Rafizi Ramli tentang 'kerjaya cemerlangnya' di Petronas, bakal calon PKR untuk Parlimen Pandan itu tetap tutup mulut bagi mengelakkan tembelangnya diketahui orang ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi Ramli mempunyai kecenderungan untuk melakukan pembohongan pada setiap masa. Kejayaannya melakukan pembohongan yang paling besar ialah dengan mengelirukan rakyat membabitkan Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) dengan NFCorp. Rafizi Ramli telah berjaya menimbulkan persepsi kepada rakyat bahawa NFCorp adalah NFC, walaupun hakikatnya NFCorp adalah merupakan sebuah syarikat swasta yang menggunakan pinjaman bank sebagai modal perniagaan.

      Delete
    2. Dalam kebanyakan isu yang ditimbulkan, Rafizi lebih banyak berbohong daripada bercakap benar. Tidak hanya berbohong, Rafizi Ramli yang dianggap sebagai 'budak jambu' Anwar Ibrahim itu juga sangat cenderung untuk melanggar sebarang peraturan.

      Delete
    3. Bagaimanapun, Rafizi Ramli mungkin tahu yang dia telah diberikan kebenaran untuk melakukan kesalahan dan perlanggaran undang-undang oleh pihak-pihak tertentu. Secara jelas, perlanggaran BAFIA, biarpun telah menyeret Rafizi Ramli ke muka pengadilan untuk mendengar kes, tetapi kes berkenaan begitu lambat dibicarakan.

      Delete
    4. Seolah-olah tiada sebarang usaha pihak berkuasa untuk menyelesaikan perkara itu dengan secepat mungkin. Atau dengan kata lain, pihak yang sepatutnya melakukan pendakwaan, cuba melengah-lengahkan kes BAFIA membabitkan Rafizi Ramli.

      Delete
    5. Ada beberapa kes perundangan yang melibatkan pemimpin-pemimpin dan orang UMNO yang boleh dijadikan sebagai perbandingan. Kes melibatkan Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor dianggap sebagai kes yang paling cepat diselesaikan. Biarpun bukti-bukti yang dipaparkan oleh SPRM dan kemudian diterima oleh mahkamah, membuatkan ramai orang berkerut tentang 'kehebatan' mahkamah pada masa kini, namun ia tetap diselesaikan dalam tempoh yang singkat.

      Delete
    6. Ahli Parlimen Sabak Bernam, Abdul Rahman Bakri, didakwa dan didapati bersalah oleh mahkamah kerana membuat tuntutan palsu dan masa yang diambil untuk perbicaraan itu juga sangat cepat. Berbanding pula dengan kes-kes melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat. Tian Chua dibebaskan dan tidak perlu menjalani hukuman penjara sekalipun terbukti dia telah menggigit dan mencederakan seorang anggota polis, bahkan dia bebas daripada pendakwaan walaupun terlibat dalam kemalangan yang telah meragut nyawa seorang anggota tentera berbangsa Melayu. Ng Swee Lim yang memandu dalam keadaan mabuk telah melanggar seorang pelajar UiTM berbangsa Melayu sehingga koma, tidak sahaja bebas daripada pendakwaan kerana 'jenayah' berkenaan, tetapi juga dinafikan yang dia mabuk walaupun saksi-saksi di tempat kejadian mendakwa bau arak sangat ketara dari Ng Swee Lim.

      Delete
    7. Dr. Salleh Ismail, Pengerusi NFCorp didakwa melakukan pecah amanah dan semua dokumen perjalanan selain akaun kewangannya telah ditahan. Perkara yang sama tidak berlaku kepada Rafizi Ramli, walhal Rafizi Ramli yang cuba berselindung di sebalik Akta Pemberi Maklumat, boleh menyebabkan negara ini muflis dan belasan juta tenaga kerja akan menganggur.

      Delete
    8. Bayangkanlah bagaimana ketika mendengar kes di mahkamah, Rafizi secara selamba bermain serta berbalas-balas TWITTER dengan disambut oleh pemegang Kod 71, bekas rakyat Singapura yang diberikan kewarganegaraan Malaysia dan kemudian menjadi Ahli Parlimen, Zuraidah Kamaruddin, sehingga ditegur oleh hakim. Dan perbuatan tersebut, diulang-ulangnya berkali-kali.

      Delete
    9. Mungkin kerana itulah, Rafizi Ramli sentiasa cenderung untuk berbohong kerana melihat undang-undang dan penguatkuasaannya di Malaysia, lebih berpihak kepada Pakatan Rakyat biarpun kesalahan yang dilakukan sangat terang-terangan.

      Delete
  37. Rafizi Ramli should stop pestering Hong Kong to reopen the case.

    ReplyDelete
  38. Datuk Musa Aman’s RM40 million graft probe has been closed by the ICAC.

    ReplyDelete
  39. Datuk Abdul Rahman Dahlan announced that he will reveal official correspondence from the territory’s anti-graft agency tomorrow to prove they had closed the case of their own accord.

    ReplyDelete
  40. "I will reveal the letter from the ICAC showing that the case was closed." He said during a press conference in parliament.

    ReplyDelete
  41. Rahman Dahlan was responding to Rafizi’s plan to lead a four-man mission to Hong Kong to pressure the Independent Commission Against Corruption (ICAC) into reopening the graft probe against Musa and Sabah timber trader Michael Chia.

    ReplyDelete
  42. Rahman Dahlan also called Rafizi an “actor” and a “hypocrite” obsessed with “political theatrics”

    ReplyDelete
  43. Rafizi Ramli's purpose of organising the trip is only just because he refused to believe that the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the ICAC had investigated the matter thoroughly and dropped the case for valid reasons.

    ReplyDelete
  44. He is only trying to get publicity and attract attention by going to Hong Kong.

    ReplyDelete
  45. He accused Rafizi of practicing double standards for distrusting the MACC’s decision to close Musa’s Rm40 million case.

    ReplyDelete
  46. However he had accepted the Anti-Corruption Agency’s (ACA) decision in the late 1990s call off its probe on allegations that Datuk Seri Anwar Ibrahim once controlled some RM3 billion in master accounts. Such a hypocrite.

    ReplyDelete
  47. “But stop, stop being an actor. This is something very serious in nature because there is mention of the Sabah chief minister (Musa),” he told Rafizi to stop playing this issue.

    ReplyDelete
  48. If Rafizi insists on going to Hong Kong, however, Abdul Rahman said he will match the PKR man’s theatrics by collecting donations to fly him to the UK, US and Singapore to dig up the dirt on the RM3 billion allegation against Anwar. I wish Rahman Dahlan would do so, Anwar needs to be reminded of his past mistakes.

    ReplyDelete
  49. The dirt about the RM3 billion allegations on Anwar should be exposed.

    ReplyDelete
  50. Being the opposition leader does not make Anwar free from his corruption problems.

    ReplyDelete
  51. Rafizi should dig up what happened to that RM3 billion if he is really sincere of fighting corruption.

    ReplyDelete
  52. He should take a connecting flight to the UK, the US and Singapore to find out about his leader's corruption deeds after Hong Kong.

    ReplyDelete
  53. Rahman Dahlan said he will try to raise funds among Umno members, start a fund... ‘Tabung Pembongkaran RM3 billion’ during the Umno annual general meeting to help Rafizi expose the case.

    ReplyDelete
  54. UMNO members would be willing to donate and buy him the flight tickets to investigate Anwar Ibrahim's RM3 billion scandal.

    ReplyDelete
  55. Neither the ICAC nor the MACC had violated any of their principles in ordering the probe against Musa closed, saying both agencies had conducted a thorough investigation before making the decision.

    ReplyDelete
  56. Representatives from the ICAC had even traveled to Sabah in year 2011 to meet personally with Musa Aman, who offered his full co-operation to the authorities.

    ReplyDelete