Sunday 4 November 2012

SILA LAPOR ISU NAZRI, MICHAEL CHIA





Oleh : MOHD FARHAN DARWIS

KUALA LUMPUR  : Ekoran beberapa dakwaan yang dibuat Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli, tentang hubungan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dan peniaga balak Sabah, Michael Chia, Timbalan Perdana Menteri hari ini menggesa pemimpin PKR itu untuk membuat laporan kepada pihak berkuasa daripada menuduh perkara yang bukan-bukan tanpa asas yang kukuh.

Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan pihak pembangkang agar tidak menjatuhkan hukuman hanya kerana terdapat satu pihak menuduh, sebaliknya ia perlu di bawa kepada pihak berkuasa untuk dilihat dari aspek perundangan.

“Pihak pembangkang akan kemuka macam-macam ...  kalau dia (Rafizi) fikir tidak berapa tepat, kemuka kepada polis, SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) boleh siasat, kita jangan jatuhkan hukuman kerana satu pihak menuduh,” tegas Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran.

“Jangan mudah buat ‘judgement’, ia mesti dilihat dari prinsip kebertanggungjawaban dan undang-undang.”

Laporan The Malaysian Insider semalam menyebut Rafizi mencabar Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu untuk bersikap “gentleman” dan mengikut jejak langkah bekas rakan Kabinetnya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, dengan mengambil cuti berikutan  hubungannya Michael Chia.

Chia baru-baru ini dibersihkan namanya dari tuduhan rasuah melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman selepas badan pencegahan rasuah Hong Kong mendapati beliau cuba untuk menyeludup wang ke Malaysia, dikatakan sebagai “dana politik” untuk Umno Sabah dan bukan wang peribadi Musa.

Rafizi memberitahu Nazri, yang baru-baru ini menggelarkan dirinya sendiri sebagai “menteri undang-undang nombor satu”, mungkin akan didapati bersalah kerana beliau adalah menteri yang memberitahu Parlimen bahawa Musa telah dibebaskan dari tuduhan rasuah.

Menjelaskan perkara tersebut, Muhyiddin menegaskan negara ini mempunyai sistem perundangan dan tindakan Rafizi mengemukakan tuduhan terlalu awal adalah tidak tepat.

“Kita ada sistem, ada undang-undang, tapi kita jangan  buat dakwaan awal,” tegas Muhyiddin kepada pemberita selepas merasmikan Perhimpunan Khas Guru Malaysia anjuran Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) di sini.

Rafizi dalam sidang media sebelum ini menolak kenyataan Nazri bahawa tidak ada perselisihan kepentingan apabila anaknya menggunakan Hummer milik Chia, dengan mengatakan Nazri mempunyai pengaruh yang kuat dalam Parlimen.

Nazri bagaimanapun tidak menafikan atau mengatakan bahawa anaknya menggunakan Hummer milik Chia, sebaliknya beliau berkata tidak ada salahnya jika ianya betul.

Menteri itu juga berkata tidak perselisihan kepentingan dalam hal ini, dan mengatakan beliau tidak menyiasat atau membersihkan nama Chia dalam kes rasuah itu.

Menurut Rafizi lagi, satu laporan akan dibuat kepada SPRM terhadap Nazri dan keluarganya pada Isnin ini, dengan tuduhan Chia memberi anak menteri tersebut kenderaan mewah bagi membebaskan dirinya dari tuduhan rasuah.

Dalam sidang media sebelum ini, Rafizi telah memaparkan tujuh video pengintipan sebagai bukti tambahan dengan video  yang menunjukkan keluarga Nedim menggunakan kenderaan mewah Chia.

Video itu menunjukkan perjalanan Hummer tersebut dari kediaman kondominium mewah di Damansara Heights itu, di mana Nedim dan keluarganya dikatakan tinggal di rumah tersebut.

Rafizi juga menunjukkan dalam video tersebut kereta Audi hijau, yang didakwa dipandu oleh Nedim, dan Toyota Vellfire hitam yang dipandu oleh isterinya.

Menurut Rafizi, kenderaan Hummer tersebut selalunya digunakan oleh pemandu peribadi keluarga dan pengawal peribadi mereka dan digunakan untuk kenderaan “menyimpan barang”.

Bagaimanapun, tidak ada satu video memaparkan Nedim atau ahli keluarganya. (TMI)

166 comments:

  1. Kita tunggu kes ini dibawa oleh Rafizi ke SPRM

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu pun kalau rafizi akan membuat laporan kepada SPRM..sebab rafizi hanya mahukan publisiti saja..

      Delete
    2. Will wait what going on next.

      Delete
    3. Rafizi gila kuasa dan gila publisiti.

      Delete
    4. kalau kes ini dibawa ke SPRM pun, hasilnya tetap sama melainkan ada bukti2 terbaru.. laporan pemimpin2 pembangkang kepada BNM, SPRM dan polis hany gimik politik semata2..

      Delete
    5. jika hasil siasatan masih kekal sama, tidak mustahil pembangkang akan mengalihkan tuduhan mereka kononnya BNM, SPRM dan polis dikawal oleh Nazri.. begitulah permainan politik pembangkang..

      Delete
  2. Sejauh manakah kebaikan dan kesempurnaan pembngkng yg diagung2kan oleh Rafizi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafizi ni buta kayu...bos dia sendiri ada jet peribadi tidak dia lapor kepada SPRM...

      Delete
    2. Buat lah siasatan pasal jet tu, tidak perlu membuat andaian yang bukan-bukan.

      Delete
    3. Sibuk sahaja pembangkang jaga tepi kain orang lain..kenapa di tidak buat laporan tentang anwar juga, baru adil.

      Delete
    4. langusng tidak ada sempurnanya pembangkang terutamanya Pakatan Rakyat.. majoriti ahlinya juga terdiri dari bekas2 pemimpin BN yang korup..

      Delete
    5. jika pakatan rakyat sempurna perjuangannya, Anwar tidak akan menaiki jet, khalid ibrahim tidak akan menggunakan dana awam untuk membeli bas, PAS tidak akan merompak duit rakyat dengan alasan "untuk tabung parti", dan DAP tidak akan membeli treler yang lengkap dengan pentas berkempen menggunakan dana awam..

      Delete
  3. Ianya seolah-olah kuman diseberang nampak, tp gajah di depan mata tak nampak..
    bagaimana pula dengan hal ini?
    a) Salim Osman reasoned out why Anwar did not fulfill his promise of shadow Cabinet.

    1. Anwar formed a shadow Cabinet before 2008 general election.

    2. He repeated his promise in 2010, last year and in January this year. However, he failed to announce his shadow Cabinet line-up, which will be led by him as the prime minister in PR government.

    He explained that Malaysia is not a suitable country as compared to Britain and Australia .

    3. Anwar received a challenge from PM DS Najib that he should do as demanded by BN. According to the article,
    · The Opposition party were not in favour of revealing the shadow Cabinet to the public as these would invite more problems and risks.
    · It was a delicate matter to reach a consensus on power- sharing formula among the DAP,PAS and PKR.

    At this juncture, Salim favoured Opposition party.

    4. He wrote that DAP and PAS blamed Utusan Malaysia for fabricating the distributions of Cabinet ministers, (PKR 13 seats, DAP 10 seats and 8 for PAS).

    5. He further stated that Utusan Malaysia had rippled a racial sentiment in their political findings.

    · BN warned that Malay electorate would lose political power should Opposition took over Putrajaya with too many non-Malays given important portfolios like finance, trade, industry and defence. This could lead to the mistrust of opposition voters, as Anwar would be branded as a traitor for pawning out his race.

    · PAS would be accused of being a puppet to the ‘infidels’.

    · Anwar would definitely become the Prime Minister, since no other candidate can contest for it.

    7. Currently, DAP has been pushing for an investigation targeting at former PM Mahathir Mohamad, when Anwar was then the Finance Minister at that time. The case of scandal involved the loss of RM 30 billion of Bank Negara’s reserves through foreign exchange speculation in 1994.

    8. He doubted there would be a potential problem in the Cabinet line-up if investigation found out that Anwar got entangled in this scandal case. That was why PR had to avoid disclosing the issue of shadow Cabinet to the public.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Corruption

      Pakatan Rakyat – They are clean because MACC had yet to convict any of those who was hit with corruption scandals

      Barisan Nasional – MACC is Barisan Nasional political tool therefore BN leaders are free from MACC Conviction therefore they are corrupted

      Delete
    2. Political Donation

      Pakatan Rakyat – Whenever there any donation to any Pakatan Rakyat political party then it is about the rakyat supporting Pakatan Rakyat

      Barisan Nasional – Whenever they any donation to Barisan Nasional political party then it is corruption

      Delete
    3. Large Crowd in Political Events

      Pakatan Rakyat – Whenever there a large crowd in Pakatan Rakyat event then it is a sign of the rakyat support.

      Barisan Nasional – Whenever there a large crowd in Barisan Nasional event then it does not the reflect the strength of the rakyat support

      Delete
    4. Supporters

      Pakatan Rakyat – Whenever there anybody who supported Pakatan Rakyat then they are good people , clean and not being paid

      Barisan Nasional – Whenever there people who supported Barisan Nasional then they are bad , dirty and being paid.

      Delete
    5. Money To Supporters

      Pakatan Rakayt – When Nik Aziz admit that he gave money to the PAS supporters for their traveling expenses to protest in KL then it is for the welfare of their supporters.

      Barisan Nasional – When Barisan Nasional given any money to their supporters then it is corruption and BN supporters is being paid to attend any of BN events.

      Delete
    6. Media Bias

      Pakatan Rakyat – When all the Pakatan Rakyat own media is bias and 1 sided then that is their media freedom

      Barisan Nasional – When BN owns media is bias and 1 sided then they are anti the freedom of media.

      Delete
  4. Mengenai dakwaan terhadap anak beliau, kata Nazri, anaknya itu sudah dewasa dan urusan beliau dengan Chia tidak ada kena mengena dengan dirinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya la...hal tersebut tiada kaitan dengan nazri..ianya antara nedim dan chia...

      Delete
    2. Keluarga nazri yang dikaitkan.

      Delete
    3. Rafizi sekali lagi terkantoi apabila semua video yang didedahkan oleh beliau tidak ada satupun yang menunjukkan keluarga Nazri menaiki Hummer..

      Delete
    4. Rafizi yang terkantoi dalam sidang medianya sendiri terpaksa memasamkan muka terhadap wartawan dan menamatkan sidang media apabila tidak mampu menjawab soalan2 wartawan.. tidakkah situasi ini menunjukkan bahawa pemimpin2 PR memang BODOH??

      Delete
  5. Menurut Nazri, beliau tidak mengekori setiap pergerakan anaknya kerana dia sudah dewasa, dan jika anaknya menggunakan kereta Chia, itu adalah urusan mereka berdua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. melampau lah bah juga kalau nazri masih masuk campur dalam urusan kehidupan anaknya yangs sudah dewasa dan berkeluarga serta mampu berdiri sendiri.

      Delete
    2. seperkara lagi yang mungkin Rafizi perlu tahu ialah, anak Nazri (Nedim) telah mempunyai keluarga sendiri.. masing2 mempunyai kehidupan tanpa perlu dikongkong oleh kedua orang tua..

      Delete
  6. "Saya tidak 'tidur' dengan anak saya. Saya bukannya gay. Anak saya bukan isteri saya, anak saya bukan kekasih saya, apa yang dia buat, dia tidak beritahu saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan macam Rafizi yang sanggup berjuang dan mengipas punggung seorang peliwat(GAY) yang bercita2 mahu menjadi Perdana Menteri..

      Delete
  7. "Ia antara Micheal Chia dan anak saya. Kalau dia hendak bagi Hummer ke Ferarri ke, itu urusan Chia... bukannya dia bagi pada saya, saya yang menteri, bukan anak saya," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin ada Ferrari, Anwar ada Jet, Khalid ada bas mewah dan terbaru Sam Ketot ada Chevrolet.. kenapa rafizi tidak bising?? semua itu percuma ka??

      Delete
  8. PKR semanjak dua menjak ini memang sibuk cuba korek kesalahan pemimpin BN sahaja. Persoalan yang lebih mustahak dan penting seperti siapakah lelaki dalam video seks yang 99.99 peratus dikaitkan dengan penasihat mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba ditutup rapat-rapat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan setakat isu video seks malah isu jet peribadi, skandal penyelewengan dana awam di selangor, isu PKNS cuba ditutup oleh PKR...

      Delete
    2. lengkap dengan video lagi.. tapi mudah pula mereka memberikan alasan konon "perut tak sama" bagi menafikan individu dalam video itu adalah Anwar Ibrahim..

      Delete
    3. kalau kena kepada pemimpin BN, macam2 la mereka buat termasuk berkempen ke seluruh pelusuk negara dan membuat laporan polis dan sebagainya.. dalam banyak masa, pemimpin Pakatan Rakyat memang nampak BODOH..

      Delete
  9. Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Aziz has called PKR strategic director Rafizi Ramli a “publicity seeker” for trying to prove that his son uses a luxury car belonging to Sabah businessman Michael Chia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafizi memang mahu cari publisiti murah dan nama...kan dia mahu mengantikan anwar selepas pru13 kerana anwar akan bersara dari politik setelah kekalahan PR..

      Delete
    2. Jangan kita lupa, budak Rafizi ini senyap buat beberapa lama, keluar pun buat cerita bodoh yang tidak masuk akal. Antaranya yang inilah, menuduh Nazri Aziz menyalahguna kuasa bila yang pinjam kereta ahli perniagaan Sabah, Micheal Chia itu ialah anak lelakinya, bukan Nazri pun.

      Kalau Nazri yang guna itu lain, macam Anwar guna jet peribadi secara ‘percuma’ untuk ke sana sini berkempen, tanpa ada balasan. Yelah, orang bodoh sahaja yang percaya itu. Tanpa balasan konon, piirah..

      Delete
    3. Nik Aziz, Khalid Ibrahim malah Azizan Razak pun, semuanya pernah dan sedang disiasat oleh SPRM, adakah kita nampak siapa di kalangan mereka ini yang bercuti? Nak harap Rafizi desak tak usahlah, seperti yang disebutkan di atas, Rafizi tidak ada etika, jadi dia nampak elok saja apa yang pemimpin sekutunya buat, yang BN, semuanya salah, tak kena.

      Soal Ketua Wanita UMNO, itu soal lain. Yang terlibat ialah suaminya, tidur bersama, makan bersama, jadi kebarangkalian masuk campur itu ada. Sedangkan anak Nazri Aziz ini sudah punya keluarga sendiri, duduk lain-lain. Oleh yang demikian, tak nampak sebab kenapa Nazri perlu bercuti.

      Delete
  10. Nazri questioned why the PKR leader went to the press with the issue instead of reporting the matter to the police or the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah tujuan sebenar rafizi...padahal mungkin semua tuduhan2 tersebut adalah tidak benar...pasal tulah dia tidak lapor kepada pihak berkuasa sebaliknya membuat publisiti...inilah yang dikatakan sebagai tindakan terdesak PKR..

      Delete
    2. because they don't have any new evidences to substantiate their allegation.. all they have is lies, lies and lies..

      Delete
  11. On Rafizi’s claim that Nazri’s son, Nedim, uses a black Hummer belon­ging to Chia, Nazri said: “That is bet­ween my son and Chia. If he wants to give my son a Hummer or Ferrari, that is his business. It is not like he is giving it to me.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi should blame Anwar for accepting falcon Jet from businessman..

      Delete
  12. Nazri denied that there was a conflict of interest in his role as de facto law minister.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cuma kata Nazri, tiada pihak tahu apa yang sebenarnya berlaku tetapi mereka sendiri yang tahu.

      Delete
    2. sehingga hari ini, Anwar, Rafizi dan pemimpin PR yang lain masih belum menjelaskan dari mana datangnya dana yang banyak untuk menyewa jet dan membeli bas mewah..

      Delete
  13. “I have no control over MACC or the Attorney-General’s Chambers,” he said at his office in Parliament.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika Nazri mempunyai kuasa, siasatan SPRM bagi kes ini tidak perlu memakan masa selama empat tahun..

      Delete
  14. Nazri said in the Dewan that Chia was never arrested by the ICAC and the money was a political donation to Sabah Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes ini sudah tamat, pengesahan juga telah dibuat.

      Delete
    2. dari penahanan micheal chia sehinggalah kepada skandal penggubahan wang haram semuanya hanya rekaan pembangkang semata2.. sebab itu ICAC juga mendapati tiada elemen rasuah dalam kes ini..

      Delete
  15. Rafizi Ramli Pengarah Strategik PKR mengadakan sidang media eksklusif mendedahkan satu klip video melibatkan Menteri Dato Seri Nazri Aziz dan anak beliau Nedim Mohd Nazri Aziz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kempen publisiti murahan rafizi ramli..

      Delete
    2. May be we should a bit positive to Rafizi case.

      Delete
    3. malangnya sidang media itu terpaksa dibatalkan apabila rafizi tidak mampu menjawab soalan2 wartawan..

      Delete
  16. Berpusu pusu lah wartawan ke sidang media tersebut al maklum berita panas apatahlagi video yang akan dipertontonkan kepada rakyat kelak.

    ReplyDelete
  17. Namun harapan seluruh wartawan yang hadir pada sidang media hampa dan kecewa kerana Rafizi sebenarnya telah berjaya memperbodoh bodohkan mereka dalam tayangan klip video tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafizi memperbodohkan rakyat...

      Delete
    2. Orang awam juga harus bijak menilai.

      Delete
    3. sebagaimana wartawan2 ini diperbodohkan oleh rafizi, begitu jugalah dengan rakyat Malaysia.. sering diperbodohkan oleh pemimpin2 Pakatan Rakyat yang kuas rasuah, penipu dan tamak..

      Delete
  18. Sepanjang tayangan beberapa kali wartawan bertanyakan kepada Rafizi dimana bukti yang mengesahkan Nedim anak kepada Nazri Aziz didalam klip video tersebut.

    ReplyDelete
  19. Malah ada wartawan yang terang terang menemplak Rafizi kerana telah menipu dalam sidang media nya.

    ReplyDelete
  20. Rafizi menampilkan klip video yang KOSONG tanpa sebarang wajah Nazri Aziz ataupun Nedim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inikah bukti yang dimaksudkan oleh rafizi? dasar penipu dan pembohong....sama saja macam bos dia..

      Delete
    2. Adakah Rafizi membuat rekaan video?

      Delete
  21. dimana kesalahan Ned dengan mengguna pakai kenderaan milik orang lain? Ohhh sogokkan? Sogok macam mana kalau dah kenderaan tersebut milik Micheal Chia dan bukannya nama Nedim Mohd Nazri Aziz ataupun Nazri Aziz sendiri?

    ReplyDelete
  22. Mengapa Rafizi tidak mengulas ataupun menegur kepimpinan PKR iaitu Anwar Ibrahim dan beberapa pimpinan PKR yang lain mengenai isu Pesawat Peribadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan2 dia takut anwar tidak bagi dia naik jet peribadi kalau rafizi bising...lagipun rafizi mahu menggantikan anwar sebagai ketua umum PR selepas kekalahan PR pada pru13 akan datang...

      Delete
  23. Apakah insiden Anwar Ibrahim dan pimpinan PKR lain naik jet peribadi berbeza dengan isu Ned yang menaiki Hummer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jet peribadi lebih besar isu berbanding dengan isu kereta....

      Delete
  24. Azmin lagi yang memiliki ferrari bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengar2 azmin member keras tauke wong, tauke balak dari sarawak...macamana tu? dengar2 azmin sendiri mengakuinya...ferrari diberi oleh tauke wong barangkali..

      Delete
  25. The Double Standard & Hypocrisy Pakatan Rakyat Supporters/ Troopers / Leaders

    1. Cross Over

    Pakatan Rakyat – Whenever anybody from Barisan Nasional were to cross over to Pakatan Rakyat then they are clean and good leaders

    Barisan Nasional – Whenever anybody from Pakatan Rakyat were to cross over to Barisan Nasional then they being bought and corrupted leaders

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2. Political Donation

      Pakatan Rakyat – Whenever there any donation to any Pakatan Rakyat political party then it is about the rakyat supporting Pakatan Rakyat

      Barisan Nasional – Whenever they any donation to Barisan Nasional political party then it is corruption

      Delete
    2. 3. Large Crowd in Political Events

      Pakatan Rakyat – Whenever there a large crowd in Pakatan Rakyat event then it is a sign of the rakyat support.

      Barisan Nasional – Whenever there a large crowd in Barisan Nasional event then it does not the reflect the strength of the rakyat support

      Delete
    3. 4. Supporters

      Pakatan Rakyat – Whenever there anybody who supported Pakatan Rakyat then they are good people , clean and not being paid

      Barisan Nasional – Whenever there people who supported Barisan Nasional then they are bad , dirty and being paid.

      Delete
    4. 5. Internal Fighting

      Pakatan Rakyat – Whenever there internal fighting inside Pakatan Rakyat then it is normal for any political party to have their own internal fraction

      Barisan Nasional – Whenever there any internal fighting inside Barisan Nasional then it is a sign that Barisan Nasional is struggling

      Delete
    5. 6. Political Position

      Pakatan Rakyat – When there no Deputy Chief Minister for none-Malay in Kedah , Selangor and Kelantan under Pakatan Rakyat administration then it is okay .

      Barisan Nasional – When there no Deputy Prime Minister under Barisan Nasional leadership then Barisan Nasional is racist

      Delete
    6. 7. PPSMI

      Pakatan Rakyat – When Lim Guan Eng supported PPSMI should be taught in Malay then he is respecting Malay as our National Language

      Barisan Nasional – When Barisan Nasional implemented PPSMI in Malay then they are destroying the development of our country education

      Delete
    7. 9. Deficit Budget

      Pakatan Rakyat – When the budget they presented is also a deficit budget then they claimed is normal for the current economic condition

      Barisan Nasional – When deficit budget from BN then BN do not know how to managed and ruled our country.

      Delete
    8. 10. Sex Scandal

      Pakatan Rakyat – 1 of the Selangor EXCO was hit with sex scandal and she is considered as not only not tainted but it was actually a political set up.

      Barisan Nasional – When there sex scandal in BN then that leader is considered as tainted and a shame to the community

      Delete
  26. PEMBANGKANG TIN KOSONG PENUH RETORIK SAHAJA

    Pembangkang dilihat semakin gagal untuk meyakinkan rakyat sebagai alternatif kepada Barisan Nasional. Kegagalan Selangor menyediakan perancangan pengurusan air yang efektif di negeri menyebabkan negeri paling kaya di Malaysia bakal menghadapi krisis air yang teruk menjelang 2014.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PEMBANGKANG TIN KOSONG PENUH RETORIK SAHAJA

      Begitu juga kegagalan kerajaan PAS di Kelantan menyediakan bekalan air yang bersih kepada rakyat negeri itu juga adalah satu realiti pahit yang terpaksa diterima. Sejak 22 tahun lamanya PAS memerintah negeri Cik Siti Wan Kembang itu, kebajikan rakyat yang rata-ratanya terdiri daripada orang Melayu tidak dihiraukan.

      Delete
    2. PEMBANGKANG TIN KOSONG PENUH RETORIK

      Pembangkang gagal mengangkat agenda yang lebih besar dan penting iaitu program pembangunan negara dan kesejahteraan rakyat. Banyak masa dibuang oleh pembangkang berkelahi dan bertikam lidah dengan Speaker hanya atas perkara remeh temeh berhubung peraturan mesyuarat dan perkara-perkara enteng.



      Delete
    3. PEMBANGKANG TIN KOSONG PENUH RETORIK

      Setakat ini tidak ada apa-apa wadah yang di bawa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang boleh dibanggakan. Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan Bajet 2013 pada 28 September lalu, Anwar pun terhegeh-hegeh memintas untuk membentang bajet alternatif.

      Delete
    4. PEMBANGKANG TIN KOSONG PENUH RETORIK

      Malangnya apabila dikupas dan analisa oleh pakar ekonomi dan kewangan jelas Anwar tidak faham langsung apa yang dibentangkan. Kesimpulannya, negara akan bankrap di bawah pembangkang dan ekonomi akan menguncup jika bajet alternatif mereka dilaksanakan.

      Delete
    5. PR memang tin kosong yang penuh dengan retorik, janji2 kosong,hasutan dan kutukan...PR tidak akan menjadi sebuah kerajaan yang lebih baik daripada BN...

      Delete
  27. Pembangkang jangan hanya tahu nak buat fitnah. Guna saluran yang betul untuk buktikan dakwaan2 anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang memang tiada saluran yang betul...hasut, kutuk, janji itu saja yang pembangkang tahu...

      Delete
    2. Harus mendedahkan lebih banyak bukti yang kukuh. Tuduhan tanpa bukti adalah fitnah.

      Delete
  28. pembangkang memang tidak boleh dipercayai...selalu berubah-ubah...sekarang cakap lain, tapi lain yang dibuat...cakap untuk kesenangan rakyat tetapi bertambah susah adalah...seperti di selangor di mana kerajaan negeri gagal menyelesaikan isu bekalan air bersih kepada rakyat...

    ReplyDelete
  29. sama juga seperti isu PATI di mana PR mahu tubuhkan RCI mereka sendiri dan dalam masa yang sama mahu berikan status penduduk tetap kepada semua pendatang asing seluruh malaysia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. And I don't think they are sincere enough to make sure our wellbeing is being protected.

      Delete
  30. tujuan sebenar PR bukanlah untuk kesenangan rakyat tetapi mahu mendapatkan kuasa bagi memenuhi cita2 politik pemimpin2 PR seperti anwar ibrahim...kesejahteraan dan kebajikan rakyat dijadikan sebagai korban politik PR untuk kepentingan politik..

    ReplyDelete
  31. sebab itulah PR tidak harus diberikan mandat untuk membentuk kerajaan baru pada pru13 nanti...kegagalan dan kelemahan2 kerajaan negeri pembangkang harus dijadikan sebagai ukuran kemampuan PR dalam mentadbir negara..

    ReplyDelete
  32. More issues coming out and this time is Muhyddin?

    ReplyDelete
  33. wakil rakyat pembangkang terlalu kerap mencelah sehingga mengganggu persidangan Dewan Rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun sekadar menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2013 di peringkat jawatankuasa bagi kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat beberapa wakil rakyat wanita pembangkang secara berterusan bangun mencelah tanpa kebenaran

      Delete
  34. Kejayaan program transformasi Malaysia amat bergantung kepada keazaman semua rakyat Malaysia untuk melakukan perubahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi tujuan ini, Malaysia telah memperkenalkan Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi susulan penilaian yang menyeluruh dan realistik berhubung situasi ekonomi semasa Malaysia dan prospek masa depannya

      Delete
    2. Kejayaan program transformasi Malaysia amat bergantung kepada keazaman semua rakyat Malaysia untuk melakukan perubahan

      Delete
  35. Seperti yang kita tahu sebenarnya PR sedang kehausan isu sudah ini. Jadi sebab itulah kenapa isu sebegini sedang dikitar semula. Tidak perlulah risau akan perkara ini. Sebenarnya PR yang tidak dapat menerima kenyataan sebenarnya. Bukannya salah BN pun. Selama ini pun tidak ada bukti yang kukuh diberikan kepada pihak berkuasa. Kebanyakkan cumalah cakap kosong semata-mata. Jadi ini menyukarkan dakwaan.

    ReplyDelete
  36. Kes RM40m itu, sebenarnya kes ini telah pun selesai dan telah disiasat oleh pihak SPRM dan juga ICAC. Tapi menjadi masalah adalah Pembangkang tidak dapat menerima kenyataan.SPRM tidak akan menyebelahi mana-mana pihak yang salah tetap akan salah. Itulah juga apa yang ICAC Hong Kong katakan yang mana mereka tidak akan menyebelahi mana-mana pihak tidak kira siapa pun mereka. Rasuah haruslah ditangani.

    ReplyDelete
  37. Tidak ada bukti yang dapat diberikan, jadi memang sia-sialah usaha itu dan semua itu cumalah cakap kosong semata-mata. SRPM tidak pernah takut untuk menyiasat akan kes ini. Tapi SPRM telah memaklumkan kepada Rafizi untuk memberikan bukti yang ada untuk mendakwa seseorang. Cakap kosong rasanya tidak akan kemana pun. Itulah yang perlu dilakukan oleh Rafizi.

    ReplyDelete
  38. Terbaik untuk PR supaya belajar menerima kenyataan dan kebenarnya. Tidak perlu menafikan sesuatu yang benar.RM40 itu telah pun dinyatakan yang mana duit itu tidak ada unsur rasuah seperti apa yang Rafizi kitar semula isu ini. Itulah yang kita tahu. tapi menjadi masalah Rafizi cuba untuk mengulang isu sama untuk kepentingan peribadi semata-mata.

    ReplyDelete

  39. Selagi isu ini masih dikitar semula selagi itulah PR akan meneruskan usaha mencari sokongan. Tapi rakyat tidak akan melihat semua itu sebenarnya. Tapi mereka lebih menlihat akan pembangunan yang ada. Itulah yang saya tahu. Jadi kerajaan teruskan usaha yang baik untuk rakyat. Yang terbaik adalah pilihan utama oleh rakyat.Bukti sudah ada. betul itulah yang kita mahu lihat dan bukannya cakap kosong semata-mata.

    ReplyDelete
  40. Biarkan saja apa yang Pembangkang cuba katakan. Itu hal mereka yang penting sekali kerajaan lakukan yang terbaik untuk rakyat.Rakyat akan menyokong bagi mereka yang telah melakukan sesuatu yang bermanfaat dan berfaedah kepada mereka.

    ReplyDelete
  41. Selagi tidak ada kebenaran yang kita ketahui sepenuhnya selagi itulah tidak perlu untuk mempercayai dakwaan dan tuduhan tersebut. Ini untuk kebaikkan kita semua. Tidak perlu percaya dengan permainan pembangkang.

    ReplyDelete
  42. Memang nampak sangat yang mana Rafizi seperti merancang sesuatu untuk menjadi tumpuan sementara orang lain sibuk mencari sokongan.Isu RM40m ini cuma permainan pembangkang semata-mata.

    ReplyDelete
  43. Mungkin sebab itulah juga kenapa kegembiraan terasa dari pihak Nazri. PR tidak ada bukti yang sahih. Tidak ada bukti yang dapat menguatkan dakwaan tersebut. Itulah yang kita nampak apabila Rafizi cuba mengelak daripada dibawa kepada mahkamah.Tidak perlulah terpedaya dengan permainan pembangkang ini. Ini cuma membuang masa saja.Yang terbaik sekarang ini adalah teruskan membantu rakyat.

    ReplyDelete
  44. Sebab apa Musa dikaitkan dengan rasuah kerana yang kita tahu hubungan Datuk Musa dan Datuk Najib sangatlah baik. Maka ini membuat Pembangkang cemburu. Satu persatu isu politik pemimpin BN cuba dipermainkan oleh pembangkang untuk menjatuhkan mereka.Cuma yang ada hanyalah isu peribadi mereka semata-mata.Tidak dinafikan lagi yang mana kelemahan yang ada pada pembangkang adalah tidak mempunyai bukti yang kukuh.

    ReplyDelete

  45. Tidak ada bukti yang dapat menguatkan dakwaan tersebut. Itulah yang kita nampak apabila Rafizi cuba mengelak daripada dibawa kepada mahkamah.Jika kita lihat pelbagai isu yang dibuat sekarang ini semua cuma cakap kosong yang diberikan. Memang terdesakkan Pembangkang. Jadi biarkan PR dengan cara mereka. Tapi rakyat tetap tidak akan terpedaya dengan semua itu.Semua itu cuma cakap kosong semata-mata.

    ReplyDelete
  46. Ini bermakna Nazri merasa seolah-olah apa yang PR cuba permainkan itu tidak benar sama sekali. Betul juga tekaan beliau kerana Rafizi sendiri dalam ketakutan untuk membawa kes ini ke mahkamah. Apa yang kita ketahui juga yang mana Datuk Nazri dengan rasanya senang hati mengatakan yang mana beliau tidak takut dengan apa yang Rafizi katakan itu. Kerana beliau tahu Rafizi cuma cakap kosong saja. Rafizi tidak ada bukti sendiri yang menuduh yang bukan-bukan. Tidak pasti kenapa tapi jika begini memang nampak sangat Rafizi cuba menyerang secara peribadi. Memang tidak ada yang hebat pun dengan isu ini. Rafizi sudah ketandusan isu akan cara untuk menjatuhkan kerajaan BN ini. Banyak-banyak isu isu ini juga yang cuba dipermainkan. Biarkan saja Pembangkang dengan isu terdesak mereka ini.

    ReplyDelete
  47. Rafizi sedar diri dia tidak ada apa-apa bukti. Menjadi masalah juga Rafizi sendiri pun tidak pasti lagi dengan apa yang dikatakan oleh beliau yang mana ini kes rasuah atau tidak. Tapi main hentam saja menjadikan ini isu politik PR. Akhir2 ni pembangkang hanya mahu alih perhatian ramai dengan hanya menfokuskan skandal RM40 juta ni. 'Sibuk jaga tepi kain orang, kain sendiri tidak terjaga'. Isu peribadi yang cuba dibangkitkan oleh Rafizi. Ini nampak sangat yang mana PR ini ketandusan isu untuk kepentingan peribadi. Pembangkang ini ditolak sehinggalah kehari ini dan juga mungkin pada akan datang akan terus ditolak. Jika hanya tahu berjuang untuk kepentingan diri sendiri.

    ReplyDelete
  48. Tapi rasanya rakyat pun tahu yang mana mereka ini cuma gilakan kuasa. Pembangkang ini cuma inginkan kuasa untuk Anwar. Rafizi terdesak. Sendiri ada jawapan untuk semua ini bukan. Kalau benar-benar mereka ini untuk rakyat rasanya sudah lama rakyat menyokong mereka. Inikah pembangkang yang kita inginkan? Inikah kerajaan masa hadapan yang kita perlukan? Tidak jangan pilih Pembangkang hancur Negara. Tengok mana isu yang PR cuba bangkitkan yang untuk rakyat? Rasanya ada tapi tidak sebanyak isu peribadi yang dibangkitkan. Memang PR ini sudah terdesak.

    ReplyDelete
  49. Tidak ada pun isu yang dibangkitkan itu untuk kepentingan rakyat. Semua untuk kepentinga Anwar untuk mendapat kerusi PM. Dikitar semula untuk kepentingan peribadi dan bukannya untuk kepentingan rakyat. Kebanyakkan isu yang dibuat dan direka hanyalah berdasarkan dengan masalah peribadi. Tidak ada usaha untuk membantu rakyat. Pembangkang semakin kehilangan isu dan pasti sokongan pun kurang. Isu ini cuba dikitar semula untuk kepentingan peribadi semata-mata. Selagi tidak ada kebenaran yang terdedah selagi itulah tidak perlu terpedaya dengan tipu muslihat mereka ini. Berhati-hati setiap kata-kata yang diberikan oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  50. Apa pun yang pembangkang cuba katakan namun semua itu tidak benar sama sekali. Cuma cakap kosong untuk meraih sokongan. Biarkan apa pun permainan pembangkang tidak akan menjejaskan sokongan kepada BN.Memang kalau kita lihat isu ini sangat mengelirukan semua pihak. Kerana yang kita tahu isu ini telah pun selesai sebenarnya. Tapi cuba dipermainkan lagi oleh pihak pembangkang untuk kepentingan mereka sendiri. Jadi rafizi tidak perlulah lagi bercakap kosong. Selagi tidak ada kebenaran maka selagi itulah isu ini tidak akan dipercayai oleh rakyat. Jadi Rafizi tidak perlulah lagi bercakap kosong. Kita mahu pihak berkuasa akan meneruskan usaha mereka. Tidak perlu terpedaya dengan permainan politik pembangkang.

    ReplyDelete
  51. Perlulah teruskan siasatan atas perkara ini.Suruh SPRM menyiasat kes yang sama berlaku dengan Anwar yang mana mendapat sumbangan daripada pihak luar. Siapa yang berikan sumbangan tersebut adalah seorang yang kaya raya. SOROS. Rafizi suruhlah SPRM menyiasat kes ini. Anda berani? Nampak sangat yang mana Rafizi ini seorang yang penakut dan tidak berani menegakkan kebenaran. Kalau kita lihat sendiri pun Rafizi sendiri tidak berani untuk bersuara akan masalah Anwar. Kenapa? Kalau benar Rafizi ini seorang yang adil.

    ReplyDelete
  52. Tidak perlu risau akan perkara ini. Ini cuma sikap pembangkang yang tidak mahu menerima kenyataan.

    ReplyDelete
  53. Kerajaan pasti akan menerukan usaha yang baik untuk memastikan setiap masalah pasti ditangani. Kebenaran akan diketahui selepas hasil siasatan dibuat.

    ReplyDelete
  54. SPRM telah pun memaklumkan sebelum ini yang mana kes ini tidak ada kaitan dengan rasuah. Jadi terimalah seadanya dengan keputusan tersebut.

    ReplyDelete
  55. kerajaan Khalid Ibrahim di Selangor, telah melakuan penyelewengan yang bukan sedikit.

    ReplyDelete
  56. Khalid Ibrahim dan Lee Kim Hong mempunyai hubungan yang sangat istimewa. Lee Kim Hong dilihat mempunyai keistimewaan dalam pentadbiraan kerajaan negeri Selangor apabila Wessex Walter I Bhd Consortium, anak syarikat I-City Berhad miliknya menerima pelbagai projek dan yang tebraru projek pembersihan Sungai Klang Fasa 2 sepanjang 35 kilometer bernilai RM300 juta.

    ReplyDelete
  57. Projek tersebut menjadi isu kontroversi berikutan kelembapan perkembangannya. sebahagian daripada RM300 juta itu telah pun dibayar, namun kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat kelihatan sangat ‘malu-malu’ untuk menceritakan tentang perkembangan projek tersebut.

    ReplyDelete
  58. Pencurian dan rompakan harta rakyat di Selangor sekarang bukan lagi dilakukan secara tersorok di malam hari seperti skandal pasir oleh kerajaan pakatan Selangor, malahan ianya dilaksanakan secara terang-terangan

    ReplyDelete
  59. Harta negeri merupakan harta rakyat dan bukannya harta milik parti PKR yang boleh dibelanjakan sesuka hati mengikut nafsu serakah mazmumah kepartian.

    ReplyDelete
  60. Pakatan jg ada skandal penyelewengan RM50 billion milik Kerajaan negeri Selangor.

    ReplyDelete
  61. Jika Nazri tidak berasuah, tiada apa perlu risau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhyddin urged the public not to judge Nazri until the case has been proven.

      Delete
  62. jika benar ada bukti silalah buat laporan rasmi.

    ReplyDelete
  63. tapi kalau tiada bukti kukuh, tuduhan ini hanyalah bertujuan untuk memburukkan imej pemimpin tertentu.

    ReplyDelete
  64. Pengarah Strategi PKR Mohd Rafizi Ramli hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu wang RM40 juta yang didakwa melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just wait and see what the SPRM will do about this case after the report has been made by PKR.

      Delete
  65. Rafizi berkata, laporan SPRM dibuat terhadap Musa dan Nazri kerana didakwa disebabkan hubungkait yang ada antara mereka tentang isu wang RM40 juta yang dibawa oleh ahli perniagaan, Michael Chia.

    ReplyDelete
  66. "Jadi satu laporan SPRM dibuat dan saya minta SPRM buka satu fail untuk siasat kes RM40 juta terhadap Musa Aman dan Michael Chia, dan juga Nazri dan anaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The MACC has investigated this case before and now declared the case closed.

      Delete
    2. As for Nazri Aziz's case, there is not enough evidence from Rafizi's video to prove anything.

      Delete
  67. "Nazri tak menafikan dan mengatakan anaknya tak ada kaitan dengan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazri Aziz is the minister while his son is not.

      Delete
    2. He said, the car was for his son, not for him, therefore it has nothing to do with him.

      Delete
    3. He also said he could not respond on behalf of his son, it's better if they could ask Nedim.

      Delete
  68. "Berdasarkan Akta SPRM, ada asas untuk mereka mulakan siasatan," katanya dalam sidang media sebelum masuk ke bangunan SPRM di Putrajaya hari ini.

    ReplyDelete
  69. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    AHLI politik tidak beretika macam Rafizi Ramli ini rupanya tahu juga nak melapurkan apa yang di dakwa salah laku Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

      Jangan kita lupa, Rafizi ini senyap buat beberapa lama, keluar pun buat cerita bodoh yang tidak masuk akal. Antaranya yang inilah, menuduh Nazri Aziz menyalahguna kuasa bila yang pinjam kereta ahli perniagaan Sabah, Micheal Chia itu ialah anak lelakinya, bukan Nazri pun.

      Delete
  70. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Kalau Nazri yang guna itu lain, macam Anwar guna jet peribadi secara ‘percuma’ untuk ke sana sini berkempen, tanpa ada balasan. Yelah, orang bodoh sahaja yang percaya itu. Tanpa balasan konon, piirah..

    ReplyDelete
  71. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Nanti bila Nazri atau anaknya claim pinjam kenderaan tanpa balasan apa-apa, kerat jari 3 batang pin balaci Pakatan harami ini tidak akan percaya sebab ini bukan tentang fakta tapi persepsi pihak mana yang disokong bila mengundi besok.

    ReplyDelete
  72. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Lebih menarik untuk mempersoalkan kelayakan Rafizi meminta Nazri bercuti dari jawatannya hanya kerana laporan yang dibuatnya.

    ReplyDelete
  73. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Kenapa pulak Nazri nak bercuti?

    Nik Aziz, Khalid Ibrahim malah Azizan Razak pun, semuanya pernah dan sedang disiasat oleh SPRM, adakah kita nampak siapa di kalangan mereka ini yang bercuti? Nak harap Rafizi desak tak usahlah, seperti yang disebutkan di atas, Rafizi tidak ada etika, jadi dia nampak elok saja apa yang pemimpin sekutunya buat, yang BN, semuanya salah, tak kena.

    ReplyDelete
  74. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Soal Ketua Wanita UMNO, itu soal lain. Yang terlibat ialah suaminya, tidur bersama, makan bersama, jadi kebarangkalian masuk campur itu ada. Sedangkan anak Nazri Aziz ini sudah punya keluarga sendiri, duduk lain-lain. Oleh yang demikian, tak nampak sebab kenapa Nazri perlu bercuti.

    Anway, undang-undang mana yang kata Menteri perlu bercuti kalau dia atau kerabatnya disiasat SPRM.

    ReplyDelete
  75. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Percanggahan kepentingan (conflict of interest) juga tidak timbul kerana Nazri bukan berkuasa ke atas SPRM. Memang dia Menteri bertanggungjawab, tapi itu tidak bermaksud dia ada kuasa masuk campur dalam bidang tugas SPRM, siapa yang perlu didakwa dan tidaknya.

    ReplyDelete
  76. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Sama macam Zahid Hamidi sebagai Menteri Pertahanan, Zahid tidak ada kuasa mengarahkan askar serang mana-mana lokasi sesuka hati sebab askar melapor kepada Yang Dipertuan Agung, bukan pada Zahid Hamidi. Menteri bertanggungjawab atas soal pentadbiran dan menjawab di Parlimen, bukan hal operasi.

    Ini pun si bodoh Rafizi ini tak boleh nak fikir.

    ReplyDelete
  77. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Anyway, persoalan yang lebih besar ialah, apa kaitan anak pinjam kereta, dengan bapak salahguna kuasa? Kalau masuk mahkamah pun, yang mula-mula ditanya ialah soalan itu. Rasanya Rafizi pun tiada jawapan kepada soalan itu, dia ni hanya tau cari publisiti murah.

    ReplyDelete
  78. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Kalau Rafizi ada bukti awal-awal, kenapa dia perlu cemarkan bukti itu dengan tunjuk kepada awam dahulu? Patutnya serahlah kepada SPRM. Ini nampak sangat nak cari publisiti murah.

    ReplyDelete
  79. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Apa pun, Rafizi hanya ada gebang dan persepsi sahaja. Bukti yang sahihnya tidak ada. Nazri sebagai peguam patut tahu apa nak dibuat dengan Rafizi ini sebelum keadaan bertukar jadi parah, macam kes Shahrizat dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I don't know what the SPRM can do about it since they have already said there is no elements of corruption found.

      Delete
    2. Even though Rafizi has already reported this case to the SPRM, does not mean they will take further actions.

      Delete
    3. The SPRM have many other cases to probe, I doubt they will set aside other corruption cases just to reopen a case that has been closed.

      Delete
  80. Rafizi vs Nazri: Pandai Pun Lapor SPRM

    Memang, tidak ada orang yang percayakan Rafizi sekarang sebab lidah biawak ini sudah kantoi dalam banyak isu pun sebelum ini. Tapi kita jangan lupa, dalam abad ke 21 ini pun, orang bodoh dan tak cukup akal masih ramai di negara ini serta mudah percaya cerita-cerita bohong seumpama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi Ramli is involved in the BAFIA case, if found guilty his future in politics will be ruined.

      Delete
    2. Rafizi will need to pay a heavy fine and his chances to contest next general elections will be seriously jeopardized.

      Delete
  81. AMK said they will report this case to the police, not sure what the police can do about it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Both ICAC and MACC has investigated this case before declaring the case closed, but yet some people does not want to accept reality.

      Delete
    2. The ICAC has also came to Sabah to investigate this case before but discovered nothing.

      Delete