Thursday 22 November 2012

SPRM-ICAC ENGGAN KERJASAMA, TUDUHAN LIAR





Oleh : MOHD FARHAN DARWIS


KUALA LUMPUR : Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz hari ini menegaskan dakwaan badan pencegah rasuah negara ini gagal bekerjasama dengan pihak berkuasa sama dari Hong Kong berhubung isu dakwaan rasuah RM40 juta adalah 'tidak benar'.

“Tidak benar. Apabila ia melibatkan rasuah, mereka adalah rangkaian antarabangsa dan kita tidak boleh untuk tidak bekerjasama dengan badan pencegahan rasuah negara lain. Rasuah sekarang adalah jenayah yang tidak mengenal sempadan ... ia tidak benar.

“Jangan dengar cakap orang, orang boleh cakap macam-macam. Mereka bercakap tanpa fakta dan hanya membuat tuduhan, kita tidak harus mengambil serius dakwan-dakwaan seperti itu kecuali badan berkenaan sendiri mengatakannya ... apa yang penting adalah apa yang ICAC kata,” kata Nazri hari ini.

Sebelum ini wujudnya dakwaan bahawa Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah (ICAC) Hong Kong menutup kes tersebut ekoran tidak mendapat kerjasama daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ditanya pemberita sama ada SPRM akan bekerjasama sekiranya siasatan terhadap 'derma politik' bernilai RM40 juta itu dibuka semula, Nazri berkata, ”itu harus tanya kepada SPRM ... ia badan bebas.”

“Yang penting adalah, ICAC Hong Kong yang menutup kes tersebut,” katanya lagi.

Ditanya sama ada SPRM memberikan bukti yang diperlukan ICAC, Nazri berkata beliau tidak pasti berkenaan perkara itu, sebaliknya Ahli Parlimen Padang Rengas itu menjelaskan, ketika perbahasan, jawapan yang diberikan kepadanya untuk menjawab  soalan dibangkitkan ahli Parlimen diberikan oleh pegawai SPRM dan mengatakan mereka telah menutup kes tersebut.

“Saya tidak pasti apa perbincangan mereka ... yang saya tahu, ketika perbahasan jawapan kepada soalan yang diajukan ahli Parlimen diserahkan pegawai SPRM, dan mereka mengatakan kes itu telah ditutup,” jelas Nazri.

Semalam, The Malaysian Insider telah melaporkan, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli akan mengetuai delegasi empat orang ke Hong Kong hari ini untuk mendesak ICAC membuka semula siasatan rasuah terhadap Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman.

Rafizi menjelaskan bahawa satu-satunya cara untuk membuka semula kes itu adalah dengan meyakinkan pemimpin Hong Kong bahawa kes ini akan memberi kesan terhadap imej ICAC, salah sebuah agensi anti-rasuah yang terkenal di peringkat antarabangsa.

Beliau berkata pemimpin mereka boleh membantu kempen PKR untuk memastikan bahawa kes itu akan disemak semula.

Selepas menulis kepada semua 70 ahli majlis perundangan di Hong Kong, Rafizi berkata empat pihak dari kem pro-demokrasi atau pan-demokrat telah menyatakan minat dalam kes itu dan bersetuju untk bertemu dengan delegasi PKR.

Mereka termasuklah Pengerusi Liga Sosial Demokrat Leung Kwok-Hung, James To Kun-Sun dari Parti Demokratik, Raymond Wong Yuk-Man dan pemimpin dari parti Kuasa Rakyat, serta pemimpin Parti Civic.

Rafizi berkata objektif misi dua hari itu adalah pencarian untuk mendedahkan sebab-sebab di sebalik penutupan kes Musa oleh ICAC dan jika ia disebabkan keengganan untuk bekerjasama oleh pihak berkuasa Malaysia, serta untuk membuka semula siasatan kes pemindahan wang haram RM 40 juta melibatkan Musa dan peniaga balak Sabah Michael Chia.

Beliau berkata delegasi itu akan memfailkan suatu tuntutan formal dengan Jawatankuasa Semakan Operasi (ORC) ICAC untuk memohon kes itu dibuka semula, dengan perkembangan baru-baru ini menurut beliau memerlukan penyiasatan kedua.

Antara lain, Rafizi membangkitkan tentang pendedahan beliau baru-baru ini mengenai 'suapan' yang diterima oleh keluarga Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dari Chia, yang katanya adalah suspek sebagai menteri Umno pertama 'membersihkan' Musa dari tuduhan rasuah.

Rafizi turut memetik khabar angin yang belum disahkan mendakwa bahawa ICAC menggugurkan kes Musa selepas pihak berkuasa Malaysia enggan untuk bekerjasama dalam tempoh masa tiga tahun di bawah siasatan.

Chia didakwa mempunyai kaitan dengan Musa pada April lalu oleh Sarawak Report, yang mendakwa beliau juga meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Chek Lap Kok, Hong Kong dengan wang bernilai RM40 juta dalam matawang Singapura.

Pada ketika itu, Chia didakwa memberitahu pihak berkuasa bahawa wang itu adalah untuk Musa.

Isu berkenaan turut hangat bulan lalu apabila Nazri memberitahu Parlimen bahawa Musa telah dibersihkan daripada rasuah dalam perkara itu selepas SPRM dan ICAC mendapati bahawa wang berkenaan adalah 'derma politik' untuk Umno Sabah dan bukannya untuk kegunaan peribadi Musa.

Tetapi dalam perbahasan berikutnya mengenai isu itu, ahli parlimen Pakatan Rakyat (PR) menegur Nazri kerana mengisytiharkan Musa tidak bersalah tanpa menyediakan bukti bahawa ICAC Hong Kong membersihkan Ketua Menteri itu dengan kehendaknya sendiri.

Menurut Nazri, bagaimanapun, ICAC telah menutup kes itu selepas SPRM menemui dalam siasatan bahawa wang berkenaan dimiliki Chia bertujuan untuk Umno Sabah dan bukan Musa.

Selepas penafian Nazri, Rafizi mengadakan sidang akhbar di Parlimen mendedahkan apa yang beliau katakan sebagai bukti fotografi bahawa Nazri menerima sogokan daripada Chia untuk membersihkan namanya, dalam bentuk kereta Hummer berharga RM459,000 diberikan kepada anak lelakinya.

Pendedahan tersebut menyebabkan Rafizi dihalang dari mengadakan sidang akhbar di Parlimen selepas Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin mengumumkan hanya ahli-ahli parlimen dibenarkan untuk berbuat demikian.

Rafizi ke Hong Kong. bersama-sama Bendahari PKR William Leong, Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian dan ahli Dewan Undangan Negeri Teja, Chang Lih Kang.

Mereka akan bertemu dengan pihak pan-demokrat, NGO tempatan dan mengadakan taklimat dengan media Hong Kong pada hari Khamis untuk menjelaskan kes.

Pasukan itu juga akan bertemu dengan wakil-wakil ICAC dan memfailkan permohonan rasmi supaya ORC mengkaji semula perkara tersebut sebelum meninggalkan Malaysia pada hari Jumaat sebelum mengadakan satu lagi sidang akhbar disebelah petang, kali ini di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya.

127 comments:

  1. tanpa 'Bukti' baru, ICAC tidak boleh menjalankan atau membuka semula fail siasatan yang telah ditutup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi tidak perlulah mendesak dan melobi ICAC untuk buka file tersebut semula.

      Delete
    2. Rafizi berjumpa dengan ICAC dengan bukti baru ke?

      Delete
    3. Kalau ada bukti baru, ICAC akan bertindak.

      Delete
    4. the new evidence that was provided by rafizi recently in hong kong could not be used at all. how can a statement be made into a proof..

      Delete
    5. RAFIZI SEKARANG SIBUK CARI BUKTI.. ENTAH DARI MANA DIA MAHU DAPAT BUKTI UNTUK KES YANG SUDAH BERTAHUN2 BERLALU..

      Delete
    6. NASIHAT KEPADA RAFIZI,, LAIN KALI GUNA OTAK SEBELUM BERCAKAP ATAU BERTINDAK.. JANGAN MAIN BEDAL SAJA.. PERASAN HERO BETUL LA MANGKUK PAKATAN NI..

      Delete
    7. Mereka ingat ICAC boleh senang-senang buka kes ini semula tanpa bukti yang mencukupi.

      Delete
    8. Tanpa bukti yang kukuh, ICAC takkan membuang masa dengan kes yang sudah ditutup lagi.

      Delete
    9. Kita tengoklah sama ada ICAC boleh menerima bukti baru yang bakal dibawa oleh Rafizi ke Hong Kong.

      Delete
  2. Rafizi Ramli tidak puas hati, apabila ICAC Hong Kong dan SPRM memberi jawapan, bahawa tiada sebarang unsur rasuah berhubung sumbangan RM40 juta kepada Umno Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab itulah sekarang mereka kelihatan semakin terdesak.

      Delete
    2. Pembangkang tidak terima pengesahan akhir dari ICAC.

      Delete
    3. ICAC sudah buat keputusan kes ini tiada elemen rasuah, pembangkang masih giat dan usaha untuk membawa kes ini ke mahkamah.

      Delete
    4. Rafizi is taking this 3 weeks duration to plan a strategy to make the case look like it has elements of corruption.

      Delete
    5. RAFIZI HANYA AKAN PUAS HATI APABILA ANWAR DUDUK TERSENGIH2 DI KERUSI PUTERAJAYA..

      Delete
  3. Rafizi juga mempersoal jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz di dewan rakyat, dan mendakwa Nazri mengelirukan ahli dewan, apabila mengatakan bahawa ICAC Hong Kong telah membuat kesimpulan bahawa sumbangan RM40 juta bukan berunsur rasuah, dan ianya hanya melibatkan sumbangan, kerana penyumbang tiada keterkaitan dengan sebarang urusan dengan Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazri sebenarnya tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap SPRM atau kuasa untuk mengarahkan suruhanjaya itu menggugurkan mana-mana kes.

      Delete
    2. Nazri memberi jawapan di Dewan Rakyat sebagai menteri yang bertanggungjawab kerana itu adalah sebahagian daripada tugas dia.

      Delete
    3. Nazri hanya baca jawapan bertulis yang disediakan oleh Pejabat Peguam Negara dan SPRM atas kapasiti beliau sebagai menteri yang menjaga hal ehwal perundangan.

      Delete
    4. ICAC sendiri sudah datang ke Sabah dan bertemu dengan Musa Aman.

      Delete
    5. Nazri cuma sasaran yang kurang tepat. Beliau tiada kaitan dalam kes ini.

      Delete
    6. ICAC has even came to sabah to interrogate musa.

      Delete
    7. BILA RAKYAT PERSOALKAN JET ANWAR, TIDAK PERNAH PULA RAFIZI JAWAB.. MALAH CEPAT2 DIA COVER UP GUNA ISU LAIN..

      Delete
  4. Datuk Rahman Dahalan pernah membuat kenyataan bahawa pihak ICAC Hong Kong berpuas hati berhubung siasatan terhadap wang RM 40 juta melalui siasatan badan itu di Sabah yang mengambil masa lebih sebulan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC Hong Kong telah menjalankan siasatan terperinci mengenai perjalanan wang tersebut, bermula daripada bagaimana wang itu dihantar ke akaun Umno, sehinggalah kepada penggunaan wang tersebut.

      Delete
    2. ICAC dan kerjasama dengan SPRM, kedua-dua pihak bersetuju, bahawa wang RM40 juta itu tiada kaitan dengan Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Aman, melainkan wang itu semata-mata untuk kegunaan Umno Sabah dalam membiayai aktiviti parti.

      Delete
    3. Jika begitu, memang wajarlah file tersebut ditutup.

      Delete
    4. KANTOI LAGILAH RAFIZI KERANA MENIPU RAKYAT.. DIA KATA KERAJAAN MALAYSIA TIDAK MEMBERIKAN KERJASAMA KEPADA PIHAK ICAC, SEDANGKAN ICAC SENDIRI JALANKAN SIASATAN DI NEGERI INI..

      Delete
  5. wang RM40 juta telahpun menjadi HANTU kepada Rafizi Ramli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maka dia mengelirukan pengertian kenyataan Pengarah Pendakwaan Hong Kong Kevin Zervos, yang menyatakan melalui temubual dengan portal Malaysia yang Pro pembangkang, bahawa badan Hong Kong itu, bersedia membuka semula siasatan jika ada bukti-bukti baru.

      Delete
    2. bagaimana kah bukti-bukti baru boleh ditimbulkan? sedangkan kejadian itu berlaku pada tahun 2008, dan siasatan berhubung kes tersebut telahpun dijalankan secara terpeinci

      Delete
    3. apa bukti2 baru Rafizi ada, setakat kenyataan Lajim dan Bumburing dan dakwaan Anak Nazri bawa kereta Chia, ia belum mencukupi dan ia tak relevan.

      Delete
    4. Pasti Rafizi tiada bukti baru

      Delete
    5. mereka asyik kata ada bukti, tapi tiada pun.

      Delete
    6. Kes ini sudah lama, susah juga mendapat bukti lagi.

      Delete
    7. kalau ada bukti serahkan sahaja. .tidak payah tunggu lama untuk serahkan bukti tersebut.

      Delete
    8. SAYA TENGOK RAFIZI SEKARANG PUN DAH MACAM KENA RASUK HANTU.. KEHULU KEHILIR MEROYAN MENEGAKKAN PEMBOHONGAN..

      Delete
  6. Rafizi telah menganggap wang RM40 juta itu sebagai Hantu yang mengejar-ngejarnya, maka dia dan kawan-kawannya berusaha agar boleh menterjemahkan khyalan mereka itu menjadi kenyataan sebagai gimik politik dalam menghadapi PRU-13.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi buat2 tidak tahu master akaun Anwar ada RM2b. diamkan saja.

      Delete
    2. Rafizi berjuang demi politik beliau sendiri atau demi rakyat? masing-masing menilaikannya.

      Delete
    3. rafizi ni hanya mahu jadi terkenal saja.

      Delete
    4. YANG LEBIH MENHANTUI RAFIZI IALAH AKAUN RM3 BILION ANWAR, JET ANWAR, BAS KHALID, FERRARI AZMIN DAN KEMEWAHAN LUARBIASA ZURAIDA..

      Delete
  7. Pihak Pembangkang, telah menjadikan FAKTOR PERSEPSI terhadap BN dan para pemimpinya, bahawa kerajaan merupakan kerajaan Rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktor tu hanya mahu memutar belitkan fakta yang ada

      Delete
    2. BN is not perfect, many corruption case been just close quietly.

      Delete
    3. sebenarnya pembangkang hanya pandai berjanji tapi tidak menunaikannya. di Selangor janji memberikan elaun kepada ibu tunggal tidak ditepati.

      Delete
    4. Parti harus bijak dan elakkan membuat janji yang tidak dapat ditunaikan.

      Delete
    5. RAFIZI MASIH TIDAK SEDAR DIRI ATAU BELIAU MEMANG DILAHIRKAN UNTUK MENJADI PEMBOHONG DAN PEMFITNAH.. BUTAKAH RAFIZI TERHADAP SKANDAL RASUAH DAN PENYALAHGUNAAN KUASA OLEH PEMIMPIN2 PAKATAN RAKYAT?

      Delete
  8. Pembangkang untuk mengwujudkan fitnah kerana mereka telah memutuskan mengambil pendekatan, menghalalkan sebarang cara untuk mendapat sokongan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang PKR memang kaki fitnah, berguru dengan Anwar

      Delete
    2. Tuduhan tanpa bukti adalah fitnah.

      Delete
    3. tuduhan mereka tanpa asas dan tiada bukti pun.

      Delete
    4. Tuduhan tanpa bukti adalah fitnah sebenarnya.

      Delete
    5. ITU SAJALAH STRATEGI PAKATAN RAKYAT UNTUK MERAMPAS KERAJAAN MEMANDANGKAN TIDAK ADA APA2 YANG BOLEH DIBANGGAKAN TERHADAP PENTADBIRAN MEREKA DI 4 BUAH NEGERI..

      Delete
    6. PRU ini mereka mungkin akan kehilangan negeri mereka.

      Delete
    7. Pasal terlalu sibuk dengan hal negeri orang sehingga masalah sendiri tidak terhirau.

      Delete
    8. Ada kemungkinan besar BN boleh rampas balik 4 negeri PR pada PRU-13 nanti.

      Delete
    9. Mereka lebih fokus pada isu yang sudah ditutup daripada pembangunan negeri.

      Delete
  9. Mulai pembangkang Rafizi berputar belit SPRM tidak bekerjasama dengan ICAC. Mungkin dia yang tidak mendpat sebarang kerjasama dari ICAC. Kes tutup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin ICAC boleh mengesahkan tuduhan Rafizi antara ICAC & SPRM??

      Delete
    2. Jika tuduhan ini benar, ini amat mengecewakan.

      Delete
    3. JIKA SPRM TIDAK MEMBERIKAN KERJASAMA KEPADA ICAC, SUDAH TENTU ICAC TIDAK AKAN MENUTUP KES INI SELAGI PERSOLAN2 BERHUBUNG KES ITU BELUM TERJAWAB..

      Delete
    4. MALAH ICAC SENDIRI DATANG KE SABAH MENJALANKAN SIASATAN KE NEGERI SABAH.. SO MANA ASASNYA DAKWAAN RAFIZI KONONNYA SPRM ATAU KERAJAAN MALAYSIA TIDAK MEMBERIKAN KERJASAMA?

      Delete
    5. Ada surat dari ICAC yang membuktikan bahawa kes ini sudah ditutup.

      Delete
  10. Kami menantikan sama ada Rafizi akan mengemukakan bukti baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika benar ada, pasti ICAC akan mengambil tindakan siasatan.

      Delete
    2. KALAU TIDAK ADA JUGA BUKTI BARU DARI RAFIZI, BAIK BELIAU MASUHKAN SAJA NOW DAN BERSARA DARI POLITIK SELAMA2NYA..

      Delete
  11. Jiak MUsa terlibat, sudah pasti ICAC akan bertindak. Jelas bukti adalah kurang menyakinkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC is well known for its credibility. I find it hard to believe they didn't do their investigation properly..

      Delete
    2. JIKA MUSA TERLIBAT, ICAC TIDAK AKAN BERKOMPROMI DENGAN MUSA MAHUPUN KERAJAAN MALAYSIA.. KERANA ICAC TETAP AKAN MENJAGA INTEGRITI MEREKA, BUKANNYA PIHAK TERUDUH..

      Delete
  12. Pada ketika itu, Chia didakwa memberitahu pihak berkuasa bahawa wang itu adalah untuk Musa.

    Tetapi disahkan wang tersebut untuk UMNO>?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siasatan terperinci diperlukan supaya kebenaran dapat ditegakkan.

      Delete
    2. SEBELUM NAZRI MENJAWAB DI PARLIMEN, MUSA AMAN LEBIH DULU MENGUMUMKAN BAHAWA WANG ITU UNTUK UMNO, BUKAN UNTUK BELIAU..

      Delete
  13. dalam politik memang banyak tuduhan yang sering didengari, tapi kebanyakan adalah tuduhan liar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAN KEBANYAKKAN TUDUHAN LIAR ITU DATANG DARIPADA MULUT2 PEMBANGKANG.. MAKLUMLAH TERDESAK SANGAT MAHU MERAMPAS KERAJAAN..

      Delete
  14. Rombongan Rafizi berkemungkinan tidak berhasil tanpa bukti yang baru dan kukuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAB ITU DIA MINTA TEMPOH 3 MINGGU.. PIHAK ICAC JUGA TIDAK BOLEH MENERIMA BUKTI2 YANG BELIAU DEDAHKAN..

      Delete
    2. JIKA BENAR RAFIZI MEMPUNYAI BUKTI2 KUKUH BERKENAAN KES ITU, KENAPA DIA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? KENAPA PERLU BAGI TEMPOH 3 MINGGU?

      Delete
  15. Abdul Rahman said the letter from the ICAC clearly refuted this as it states that it had conducted its own separate and independent investigation before deciding to close its file on the case.

    “I believe the ICAC investigated this thoroughly. Remember, the money in question had allegedly come from Hong Kong and the ICAC is a Hong Kong agency.

    “They have full power and access there,” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He accused Rafizi of insulting the ICAC and MACC’s reputations as credible and independent law enforcement agencies, saying that the latter was likely using the controversy to gain political mileage ahead of the coming polls.

      “The elections are coming and Pakatan Rakyat (PR) needs Sabah badly.

      “They know that Musa has done very well in Sabah and they need to kill of this guy politically by putting enough doubt on his reputation,” he said.

      Delete
    2. He pointed out that during the first probe, the ICAC’s investigators had quizzed Musa in Sabah and had not conducted a “remote-controlled” probe from Hong Kong.

      “They travelled to Sabah and met with him (Musa),” he said.

      Delete
    3. Nazri was not lying when he told Parliament that Musa had been cleared of corruption in the matter after Malaysian and Hong Kong anti-graft authorities found that the money was a “political donation” to Sabah Umno and was not meant for Musa’s personal use.

      Delete
    4. TIDAK CUKUP SPRM, RAFIZI YANG BODOH SOMBONG CUBA PULA MEREMEHKAN HASIL SIASATAN ICAC.. SEOLAH2 ICAC TELAH MELAKUKAN KESILAPAN BESAR.

      Delete
    5. BERDASARKAN KENYATAAN BODOH DAN TINDAKAN BODOH RAFIZI JUGA, SEOLAH2 BELIAU MENGGMBARKAN BAHAWA DIRI BELIAU LEBIH ARIF DALAM SOAL SIASAT-MENYIASAT KES RASUAH BERBANDING DENGAN ICAC..

      Delete
  16. Kaum Pakatan ternyata tidak berpuas hati dengan penjelasan Nazri Aziz bahawa kertas siasatan skandal rasuah melibatkan Nik Aziz dan menantunya dibuka kembali oleh SPRM.

    Kata mereka tindakan tersebut dibuat kerana UMNO sudah terdesak untuk pilihanraya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak aneh juga perangai mereka ini. Tatkala siasatan dijalankan terhadap pemimpin UMNO mereka bersungguh-sungguh memberikan gambaran seolah-olah pemimpin UMNO berkenaan memang telah melakukan rasuah.

      Sekaligus mereka mendahului keputusan siasatan dan perbicaraan.

      Delete
    2. Bagaimanapun sikap mereka berubah sama sekali apabila siasatan melibatkan pemimpin mereka sendiri. Bila kena tang batang hidung sendiri, lain pula ayat yang dikarang!

      Patutnya inilah masanya untuk mereka membuktikan yang mereka sememangnya berpegang kepada keadilan dan ketelusan.

      Delete
    3. Lagipun keputusan siasatan SPRM lalu yang membebaskan Nik Abdul Aziz dan menantunya, Ariffahmi sememangnya menimbulkan terlalu banyak kecurigaan. Ditambah pula pegawai SPRM yang menyiasat kes berkenaan diragui kesahihannya memandangkan wujudnya beberapa fakta dan bukti berkaitan yang hilang secara tiba-tiba dan penuh misteri.

      Delete
    4. Nak takut apa kalau tak buat salah. Alangkan Khir Toyo selamba badak sahaja ke mahkamah dan begitu tenang menerima keputusaan mahkamah, takkanlah orang yang berserban besar dan bertongkat selain dikatakan memiliki karomah, perlukan bantuan daripada puak-puaknya agar tiada prosiding mahkamah dikenakan kepada Nik Aziz!

      Delete
    5. JIKA ITULAH JAWAPAN PEMIMPIN2 PAKATAN, BERMAKNA MEREKA JUGA SANGAT TERDESAK SEHINGGA SANGGUP KE HONG KONG SEMATA2 MAHU MENEGAKKAN BENANG YANG BASAH..

      Delete
    6. Kes ini sudahpun ditutup, mahu juga tegakkan benang yang basah.

      Delete
    7. Perbuatan ini membuang masa semua pihak yang terlibat.

      Delete
    8. Sudah pun dibukti kes ini tiada unsur rasuah.

      Delete
    9. Semua ini dibangkitkan hanya kerana PKR tak boleh terima hakikat.

      Delete
    10. Jikalau kes ini tidak dibuka semula, terpaksalah mereka menerima kenyataan.

      Delete
  17. JIKA BEGINILAH CARA PEMBANGKANG MAHU MERAMPAS KERAJAAN, JANGAN HARAP MEREKA AKAN DAPAT MENCIUM KERUSI PUTERAJAYA.. ANGAN2 MAT JENIN LA JAWABNYA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mungkin mereka boleh mendapat Putrajaya dengan taktik kotor.

      Delete
  18. Tiba-tiba dapat bukti baru, tidak tahulah dari mana Rafizi mendapatkannya.

    ReplyDelete
  19. Umno delegates will gather for the party’s annual general assembly at the Putra World Trade CentrePrime Minister Datuk Seri Najib Razak, who is also Umno president, shared his aspiration to see Malaysia forging on to become marches on to a united, developed nation under the 1Malaysia concept

    ReplyDelete
  20. It is no longer a secret that this assembly is the last before the 13th general election. Therefore, it should reflect a party that is ready to face the elections in the real sense of the word, in terms of our party’s image, its direction, the unity within and organisation, right up to the grassroots.

    ReplyDelete
  21. . It should project a party that is strong and steadfast and has a high level of fighting spirit and motivation to secure a tremendous victory for Umno and the BN.

    ReplyDelete
  22. Umno has been able to raise the level of its preparedness to face the election.

    ReplyDelete
  23. The work entrusted to the party has been accomplished, regardless of whether they are preparations up to the level of the polling districts or whether they are other tasks which we should undertake as a party, including courses, increasing the number of voters, ensuring that our service to the people is continually upgraded and avoiding internal problems that can undermine the party’s image.

    ReplyDelete
  24. However, it is much better today than a year ago and far better than what we see happening today in Pakatan Rakyat, whose parties are incompatible, the pact fragile and much of what they have tried to conceal all along has been exposed, and things have come to a boil.

    ReplyDelete
  25. What are seen as internal problems, whether in terms of underlying matters such as who should become the prime minister, or in terms of party practices, such as views on religious freedom and views on practices inconsistent with Islam and so on.

    ReplyDelete
  26. Whether it’s beneficial to us depends on the extent to which we are able to deliver our message. Our communication with the people is what is necessary.

    ReplyDelete
  27. Umno and BN have clear visions and directions, unlike the obscure plans of the opposition.

    ReplyDelete
  28. Umno and the BN are a pact bound by policies which are jointly supported, unlike the opposition which often expresses differing opinions on fundamental matters.

    ReplyDelete
  29. We have a proven track record of managing our country. The people have confidence in our capability to implement the national agenda, i.e. the major transformation that we want to bring about.

    ReplyDelete
  30. We have moral strength, which is based on our principle of “Janji Ditepati” (promises fulfilled) because, as a government, there is no pledge that we have not fulfilled. The opposition parties, on the other hand, intend to deceive the voters so long as their objective of making it to Putrajaya is achieved. They cannot even agree on who should become the prime minister.

    ReplyDelete
  31. Who can promise a better and brighter future compared to the opposition whose level of credibility and confidence can be disputed? Our future, and the future of our children are too precious to be gambled with and to be put at too great a risk. With BN, the level of confidence is higher. This, we can see from the market performance and the response of domestic and foreign investors.

    ReplyDelete
  32. Usually the policy speech can be assumed as the determinant of the debate in the assembly because the speakers will take the cue from the president’s speech.

    ReplyDelete
  33. Programmes implemented by the government to bring progress to the country had clearly been well received by the people both in the urban and rural areas, he said.

    ReplyDelete
  34. So, the content and emphasis of my speech should place our party, through the debate, in a position where Umno’s positive points are portrayed. Besides, we can also respond to the allegations hurled by the opposition at the Umno and BN leadership.

    ReplyDelete
  35. Pas should attempt to portray itself as an Islamic party. Regardless whether its action (prayer) was in keeping with Islamic principles and law, or otherwise, it is a political party hiding behind the image of Islam. If we can put forward forceful arguments, we can emerge as the main party of the Malays.

    ReplyDelete
  36. We have a choice. One is the integration of the political parties which represent the Malays, or we can project Umno as the choice of the majority of the Malays. This is because in our system, victory lies with those who secure the bigger voice.

    ReplyDelete
  37. They have even been deceived by the external facade such as labels of being an Islamic party and the appearance of leaders whom they assume to be more Islamic.

    ReplyDelete
  38. We should evaluate in terms of the content and agenda that can elevate the Islamic struggle and propagation, and Umno has proven that the party can champion the demands of Islam based on the Islamic syariah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM kata undi PR akan merosakkan aqidah.

      Delete
    2. Hanya BN sahaja yang boleh menjamin pembangunan kaum Melayu dan juga kaum lain dalam negara.

      Delete
    3. Mempercayai PR akan menyebabkan keruntuhan Ummah dan Aqidah.

      Delete
    4. Undilah UMNO untuk menjaga perjuangan Islam.

      Delete
  39. One was to start with the 1Malaysia Concept: People First, Performance Now.

    ReplyDelete
  40. Despite Europe being in a recession and there being uncertainty in the economic recovery of the United States, we have been able to ensure strong growth

    ReplyDelete
  41. Memang tuduhan liar bahawa MACC enggan memberi kerjasama.

    ReplyDelete