Monday 21 January 2013

BAHTERA UMNO BEAUFORT MASIH GAH BERLAYAR






Oleh : ABU BAKAR ESAH

WALAUPUN ramai melihat gelora melanda lautan politik Barisan Nasional Parlimen Beaufort, namun hakikatnya anak-anak kapal yang ditinggalkan nakhodanya masih dapat mengemudi bahtera keramat Umno untuk meneruskan pelayaran menuju destinsasi perjuangan membela rakyat di bawah panji-panji Barisan Nasional.

Mengimbas kembali peristiwa mantan Ketua Umno Bahagian Beaufort, Datuk Seri Panglima Lajim Ukin meninggalkan anak-anak buahnya, ramai pemerhati melihat gelombang itu akan mencetuskan satu lanskap politik baru di Parlimen Beaufort, maka ia dianggap sebagai kawasan panas di kalangan penganalisis politik.

Sejak itu ramai ingin tahu sebarang perkembangan tentang tahap kelajuan tiupan angin dan ketinggian ombak perubahan samudera politik di Beaufort yang selama ini menjadi kubu kuat BN.

Pelbagai tanggapan dan ramalan diutarakan oleh pemerhati politik samada dari pemerhati politik kelas atasan hinggalah kepada pemerhati politik yang bermain-main di kaki lima dan kedai-kedai kopi.

Ada juga yang membuat andaian bahawa bahtera Umno akan tenggelam kerana konon banyak cawangan akan dibubarkan apabila ahli-ahli di peringkat cawangan akan mengikut jejak pemimpin yang bergelar Janang Gayuh itu.

Semua orang bebas memberi pendapat dan teorinya dan kini sudah beberapa purnama tragedi kecil itu menjadi secebis sejarah dalam Umno Beaufort, namun sehingga artikel ini ditulis tiada satu pun cawangan yang telah dibubarkan; sekali gus menafikan ramalan pihak yang sudah melupakan jasa Umno setelah menghisap madu di sarang lebah milik rakyat.

Isnin Aliasnih yang telah diisytiharkan menjadi Pemangku Ketua Umno di peringkat bahagian Oleh Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak, tidak pernah patah semangat.

Apatah lagi segala ilmu pelayaran dalam politik dicurahkan secara berterusan oleh Ketua Pergerakan Wanita Umno di bahagian itu, Datuk Azizah Mohd Dun yang telah masak dengan sepak terajang di gelanggang politik sejak berusia 30 tahun itu berdiri teguh bersama Isnin dan barisan kepimpinan jawatankuasa Umno Beaufort yang majoritinya masih taat setia kepada perjuangan parti.

Menyedari mungkin ada sedikit kekeliruan di pemikiran rakyat akar umbi yang bertubi-tubi diracuni oleh pengkhianat parti, Isnin sebagai anak sulung yang telah matang dan Azizah sebagai ibu kepada keluarga Umno Beaufort; tidak berhenti turun padang menemui rakyat untuk menangkis segala fitnah dan tohmahan pihak pembangkang terhadap kerajaan yang telah lama menghidupkan rakyat dalam keadaan sejahtera sejak sekian lama.

Kini realiti menjelaskan segalanya. Isnin dan Azizah tidak berjalan sendirian, di kiri kanan mereka ada Ketua Pergerakan Pemuda, Ishak Ibrahim dan Ketua Pergerakan Puteri, Saridah Mohd Dun. Di belakang mereka pula terdapat bala tentera barisan ahli jawatankuasa induk, pemuda dan puteri bahagian menjadi perisai bersama ahli-ahli Umno daripada 253 cawangan.

Sedikit sinopsis dari berjuta langkah perjuangan Umno Beaufort masa kini menterjemahkan bahawa segala kekuatan dan keutuhan Umno bahagian itu tidak pernah terggugat walaupun bom fitnah dan tohmahan sering dilemparkan ke markas perjuangan Umno.

Segala kekuatan yang ditunjangi perpaduan dan persefahaman di kalangan seluruh barisan kepemimpinan Umno Beaufort dibuktikan apabila mereka sering bersama-sama menemui rakyat di peringkat akar umbi.

Baru-baru ini, pada program Pemimpin Bersama Rakyat di Pusat Daerah Mengundi Limbawang A, barisan hadapan kepimpinan Umno bahagian telah bersatu hati rela hadir bersama-sama.

Ahli umno dan penduduk yang hadir menyaksikan sendiri Azizah, Isnin, Ishak, Saridah dan barisan jawatankuasa bahagian melestari makna perpaduan dalam perjuangan parti. Malah kehadiran pemimpin parti komponen BN Beaufort yang lain turut memberi isyarat bahawa BN Beaufort akan terus bertapak kukuh.

Setiap perjuangan perlu mempunyai senjata yang utuh. Sebagai pemimpin wanita yang diketahui rajin memabaca dan sering belajar dari sejarah, Azizah yang juga Exco Pergerakan Wanita Umno Malaysia, menghunus senjata perjuangan dengan keris perpaduan.

“Kita tidak punya waktu untuk berpecah belah. Ayuh kita terus bersatu dalam Umno-BN. Kita tidak ada ruang lagi untuk benci-membenci jauh sekali untuk dengki-mendengki antara satu sama lain. Kita mesti bekerja kuat untuk mencapai kemenangan dan mempertahankan Parlimen Beaufort dan Dun Klias.

“Marilh kita terus meningkatkan permuafakatan. Kita ketepikan soal-soal kecil demi kepentingan perjuangan. Kalau ada masalah dan rasa tidak puas hati kita selesaikan secara baik. Saya percaya kejayaan dan kemenangan akan bersama kita,” katanya sambil mengingatkan supaya tidak mengalah dengan serangan pihak pembangkang.

“Jangan ambil peduli dengan sebarang tohmahan dan serangan-serangan melalui SMS dan Facebook. Mereka hanya ingin memecah belahkan kita. Kita tidak harus tewas dengan propaganda jahat mereka,” katanya disambut tepukan gemuruh penduduk yang hadir.

Adun Klias yang memegang jawatan Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna itu juga mengingatkan rakyat agar tidak terpedaya dengan pembohongan pihak pembangkang.

“Kalau orang kata tidak ada pembangunun, itu adalah satu pembohongan yang besar. Yang terbukti di Kampung Limbawang ini sahaja antaranya kita sudah ada Klinik 1 Malaysia dan Perpustakaan Desa. Ini belum lagi pembangunan yang kita ada di seluruh daerah ini. Kita ada kompleks sukan, perpustakaan, jambatan kedua, dewan baru, Kolej Komuniti, jalan raya yang dinaiktaraf dan banyak lagi,” katanya sambil meminta rakyat menyedarinya.

Pada program yang bertemakan 1Malaysia Tolak Pembangkang itu, Isnin pula berkata kepimpinan BN dan kerajaan melaksanakan tanggungjawab untuk kepentingan dan kebaikan rakyat dan ia berbeza dengan pendekatan pemimpin pembangkang yang mahu mewujudkan kekeruhan di antara rakyat dengan kerajaan.

“Pemimpin-pemimpin BN turun padang memberitahu rakyat tentang dasar-dasar kerajaan, tentang program-program pembangunan, bantuan, peluang-pelunag yang disediakan oleh kerajaan.

"Tetapi pemimpin pembangkang menemui penduduk dengan perkara-perkara negatif. Menjaja cerita memburuk-burukkan kerajaan BN. Pelbagai tohmahan dilemparkan dengan tujuan meracuni pemikiran rakyat agar membenci kerajaan.

"Semua itu mereka sanggup lakukan demi kepentingan politik peribadi,” katanya sambil berharap kepada kira-kira 3,000 pengundi muda di kawasan itu dapat menilai dengan bijak.

Pada majlis itu, Isnin yang juga Setiusaha Politik kepada menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah, menyampaikan sumbangan kewangan kepada Persatuan Belia Kg Kukut dan Kumpulan Gambus Kg Lajau yang masing-masing menerima RM3,000.

Sumbangan sebanyak RM1,000 pula diberikan kepada Kumpulan Klias Rhytam of Gambus dan Kelas Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Kg Kebidang.

Majlis yang merimbun keceriaan dan subur mekar mewangi sebuah perjuangan demi masa depan generasi masa depan menyaksikan beberapa pengunjung tersenyum gembira membawa pulang hadiah kerana menjadi pengunjung bertuah. Sebilangannya pula kembali ke rumah dengan langkah syukur membawa sekampit beras buah tangan pemimpin.

No comments:

Post a Comment