Sunday 27 January 2013

NAJIB GUNA RCI UNTUK BENAM KEBENARAN?





         
By :   HAFIZ YATIM
           
ADAKAH Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung Pendatang Tanpa Izin di Sabah satu rancangan tersembunyi dan sandiwara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Peguam Negara (AG) Tan Sri Gani Patail?

Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim membangkitkan persoalan itu dan bertanya apakah kedua mereka itu cuba membenamkan perkara sebenar berkaitan masalah pendatang asing yang diberi kad pengenalan bagi membolehkan mereka mengundi?

Beliau menjelaskan bahawa tidak satu pun daripada lapan terma rujukan RCI menjuruskan untuk mengenalpasti pihak yang didakwa bertanggung jawab terhadap pengkhianatan kepada negara atau untuk RCI mengesyorkan tindakan terhadap mereka yang terlibat.

"Najib dan Gani seolah mempunyai niat bersama untuk melindungi dalang dan pengkhianat sebenar yang terlibat dalam Operasi Durian Buruk di antara tahun 1992 dan 1995 seperti yang didedahkan oleh salah seorang saksi RCI Sabah Mohd Nasir Sugip.

"Proses untuk mengeluarkan satu sahaja sijil kerakyatan palsu pun, adalah merupakan perbuatan jenayah terancang yang melibatkan penipuan, pemalsuan dan salahguna kuasa membabitkan beberapa pihak.

"Apatah lagi jika untuk menyediakan 40,000 kad pengenalan biru kepada pendatang haram, seperti berlaku dalam operasi khas berpusat di kediaman Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin," kata Mat Zin.

Bekas pemimpin  tinggi polis itu, dalam susulan suratnya sebelum ini yang menggesa polis supaya menyiasat pendedahan yang dibuat dalam RCI, berkata Najib adalah menteri pertahanan dari tahun 1991 hingga 1995 iaitu sepanjang tempuh Ops Durian Buruk itu.

Manakala Gani Patail pula adalah peguam persekutunan kanan Sabah sehingga Februari 1994 sebelum dilantik menjadi Ketua Bahagian pendakwaan Jabatan Peguam Negara.

Mat Zin juga mendakwa saksi yang membuat 'pendedahan sensasi' dianggap pesalah yang telah melakukan perbuatan jenayah tersebut.

Bagaimanapun, dakwanya, mereka  tanpa perasaan takut kepada sebarang akibatnya ketika menceritakan peranan masing-masing, sedangkan mereka sedar perkara yang dilakukan itu menyalahi undang-undang negara. (MKINI)

No comments:

Post a Comment