Thursday 23 May 2013

20,000 MUSLIM SABAH NIKAH RAKYAT ASING







Oleh : BOO SU-LYN

KOTA KINABALU : Perkahwinan di antara orang Islam Sabah dengan rakyat asing semakin meningkat semenjak tahun 2000, berjumlah hampir 20,000 perkahwinan sepanjang 13 tahun lalu, Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram diberitahu hari ini.

Menurut Baharuddin Alwi, ketua pendaftar perkahwinan dari Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Sabah hari ini, terdapat 8,859 perkahwinan Islam diantara lelaki asing dengan wanita tempatan di Sabah dari 2000 sehingga Oktober 2012, termasuk 10,922 perkahwinan Islam diantara wanita Islam dan lelaki tempatan pada masa sama, menjumlahkan 19,781 perkahwinan.

“Kebanyakkan isteri asing adalah warga Indonesia dan Filipina,” kata Baharuddin kepada RCI hari ini.

Beliau menambah, suami asing pula terdiri daripada rakyat Filipina, Afghanistan, Algeria dan Bangladesh.

“Peningkatan angka dalam populasi disebabkan oleh rakyat asing berkahwin dengan warga tempatan,” kata pegawai penggendali Datuk Azmi Ariffin menerangkan relevan testimoni Baharuddin dengan terma dan syarat RCI mengenai kesan pendatang di Sabah.

Sebanyak 28 peratus daripada 3.2 juta rakyat Sabah adalah warga asing, menjumlahkan sebanyak 889,000 orang.

Dr Maria Suleiman, timbalan pengarah prinsipal (Epidemiology) di Jabatan Kesihatan Sabah memberitahu semalam dari tahun 2000 sehingga 2011, rakyat asing telah melahirkan 122,882 bayi di hospital kerajaan, purata 25 peratus daripada kelahiran keseluruhan pada 2011.

Baharuddin mengatakan hari ini angka perkahwinan diantara orang Islam di negeri Borneo itu meningkat dari 399 pada tahun 2000 ke 2,545 dalam sepuluh bulan pertama pada 2012.

Beliau menambah, terdapat perkahwinan Islam yang melibatkan gadis berumur 13 tahun dan 14 tahun akan tetapi tidak memberikan angka spesifik.

The Star Online melaporkan hari ini Jabatan Peguam Negara akan meneruskan pendakwaan kes rogol terhadap pengurus restoran, Riduan Masmud yang mana kesnya digugurkan selepas mangsa berusia 13 tahun itu menarik balik laporan polis di Sabah.

Baharuddin juga memberi keterangan hari ini warga asing perlu mempunyai dokumen sah sebelum mengahwini rakyat tempatan.

“Mereka mesti mempunyai pas lawatan sosial dan bukan pas bekerja,” katanya.

39 comments:

  1. Adalah tidak menghairankan jika Malaysia menjadi pilihan utama bagi rakyat Indonesia untuk datang mencari pekerjaan dan berhijrah ke negara ini.

    Memetik laporan media tempatan baru-baru ini terdapat kira-kira antara 2.5 ke tiga juta pekerja asing di Malaysia dengan kira-kira 70 peratus terdiri daripada warga Indonesia dianggarkan mengirim wang tidak kurang RM6 bilion setahun.

    ReplyDelete
  2. Menurut Kaunselor Kedutaan Indonesia di Malaysia Dino Nurwahyudin berkata, setiap perkahwinan itu perlu berlandaskan kepada hukum dan undang-undang kedua-dua buah negara yang merupakan negara berdaulat.

    ReplyDelete
  3. "Di sini kami ingin tekankan kepada warga kami bahawa mereka (warga Indonesia) itu berada di Malaysia kerana negara ini (Malaysia) adalah sebuah negara berdaulat yang mempunyai hukum nasional yang harus kita hormati jadi apa yang telah disampaikan oleh pemerintah Malaysia sangat kami hargai," katanya.

    ReplyDelete
  4. Mengulas lanjut beliau berkata program bual bicara sehari, yang julung kali diadakan itu, bertujuan memberi penjelasan dan penerangan kepada warga Indonesia yang berkahwin di negara ini.

    Dino(Dino merupakan daripada tiga anggota panel jemputan bual bicara 'Status Perkahwinan Warga Indonesia di Malaysia' yang diadakan baru-baru ini) berkata, pada era globalisasi, penghijrahan individu dari negara asal ke negara lain adalah normal dan mereka berhak memperoleh pekerjaan dan membina kehidupan yang lebih baik.

    ReplyDelete
  5. "Apabila perkahwinan itu berlaku dengan mana-mana warga Malaysia bersama warga asing yang tidak dilaporkan di Malaysia menyebabkan perkahwinan itu ada sedikit masalah jika tidak didaftarkan. Apabila berlaku perceraian, timbul isu seperti hak penjagaan anak dan pemberian nafkah," katanya.

    ReplyDelete
  6. Presiden Upko Tan Sri Bernard Giluk Dompok meminta sesiapa juga yang mempunyai bukti atau butiran-butiran lengkap yang boleh digunakan membantu siasatan RCI supaya tampil mengemukakan laporan kepada RCI. Katanya, mereka yang mempunyai bukti dan mendapati siapa yang memiliki kad pengenalan palsu melalui pembohongan yang mungkin disahkan oleh mereka yang mempunyai kepentingan, sila kemukakan kepada RCI untuk siasatan.

    ReplyDelete
  7. Inilah masa kita mencari penyelesaian dan mengemukakan dokumen terutama kad pengenalan palsu yang telah diberikan kepada Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)

    ReplyDelete
  8. dalam hal ini bukan sahaja alhi-ahli Upko tetapi semua rakyat di negara ini khususnya di Sabah yang mempunyai bukti perlu mengemukakannya kepada RCI.

    ReplyDelete
  9. Jangan asyik memperkatakan RCI lambat bertindak dan tidak dapat menangani masalah PATI khususnya di Sabah tetapi tampillah dan bantulah anggota-anggota RCI untuk menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka

    ReplyDelete
  10. Anggota-anggota RCI perlu diberi tempoh untuk membolehkan mereka membuat perancangan yang rapi untuk menangani masalah pemlikan kad pengenalan di kalangan PATI di negeri ini.

    ReplyDelete
  11. Jelas Dompok, kalau rakyat sabar menunggu bertahun- tahun lamanya untuk RCI ditubuhkan, mengapa pula rakyat tidak sabar menunggu dalam tempoh beberapa bulan atau mungkin setahun hasil kerja badan RCI.

    ReplyDelete
  12. Justeru itu katanya, rakyat perlu bersyukur dan sabar serta memberi peluang kapada RCI untuk menjalankan sisatan dengan lebih terperinci.

    ReplyDelete
  13. Menurut Dompok banyak perkara perlu diambil kira dalam RCI agar ia benar-benar mencapai matlamat penubuhannya.

    ReplyDelete
  14. Mengenai dengan perjuangan Upko dalam Barisan Nasional (BN), Dompok berkata, telah banyak yang telah diperjuangkan dan diterima oleh BN.

    ReplyDelete
  15. Ini termasuklah penubuhan RCI, pembelajaran Bahasa Kadazan Dusun di sekolah dan Bahasa Murut juga telah dimumumkan oleh Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  16. Scepticism over the integrity and independence of the Royal Commission of Inquiry (RCI) to investigate an extraordinary increase in the population of Sabah has so far been proven wrong.

    ReplyDelete
  17. United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko) Deputy Secretary-General, Senator Dr Lucas Umbul, said witnesses who had testified thus far have given evidence and statements with ease and without fear or favour."

    ReplyDelete
  18. Therefore, he said all parties should hold on to their opinion as their comments could intimidate incoming witnesses and prevent them from giving evidence without fear or favour.

    ReplyDelete
  19. No one should make any conclusion at this point in time because there are still many more witnesses to come and members of the RCI need to be given ample space and time to complete their investigation.

    ReplyDelete
  20. Lucas, who is also the UPKO Tenom Divisional Chief, said one could only give a fair comment and opinion once the RCI has completed its public inquiry, saying "the report is written and made public".

    ReplyDelete
  21. Expressing his satisfaction on the people's appreciation to the decision by the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak's administration to establish the RCI, he said the decision was made possible simply by the basic principal and leadership approach by the Najib Administration "which is - 1Malaysia (inclusiveness) People First (giving priority to the peoples concern and aspiration) Performance Now (implementation with integrity and competency)".

    ReplyDelete
  22. Lucas stressed that the establishment of the RCI was not a mere slogan but implemented with vigor within the underlying theme of transformation, namely political transformation, government transformation and economic transformation.

    ReplyDelete
  23. "In short, the Najib Administration represent a new and transformed government," he added.

    ReplyDelete
  24. He said Najib was genuinely implementing political transformation as evident in the Government's decision to abolish several laws which have been described by various quarters as draconian such as the Internal Security Act (ISA) and the University and Colleges Act and the like.

    ReplyDelete
  25. "Surely, Datuk Seri Najib Tun Razak as the Prime Minister must have been confronted with various challenges in arriving at a decision to establish the RCI.

    ReplyDelete
  26. "However, the challenges are understandable because the extraordinary increase in the population of Sabah is historical in perspective all of which happens during the tenure of two previous administrations," he said.

    ReplyDelete
  27. Lucas also announced that Upko Secretary-General Datuk Wilfred Madius Tangau has been subpoenaed to appear before the RCI and is ever ready to attend as a witness to the RCI.

    ReplyDelete
  28. Pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak tentang penubuhan RCI adalah tepat dan bukti kerajaan Barisan Nasional (BN) komi- ted untuk memperjuangkan hak dan kesejahteraan rakyat Sabah. Datuk Ellron Alfred Angin, berkata penubuhan RCI yang disuarakan oleh parapemimpin politik termasuk pemimpin pembangkang dan NGO yang menjadi isu sebelum ini kini terjawab apabila Perdana Menteri mengumumkan kesediaan kerajaan BN untuk menubuhkan RCI.

    ReplyDelete
  29. Kita amat berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana akhirnya mengumum- kan penubuhan RCI yang menjadi penantian rakyat Sabah sebelum ini.

    ReplyDelete
  30. keprihatinan kerajaan yang dalam menu- buhkan RCI perlu disambut baik oleh semua pihak tanpa mengira fahaman dan ideologi politik agar matlamat penu- buhannya akan tercapai.

    ReplyDelete
  31. Katanya, penubuhan RCI yang diumumkan Perdana Menteri merupakan hadiah kepada rakyat Sabah kerana dengan penubuhannya masa depan dan keselamatan rakyat di negeri lebih terjamin.

    ReplyDelete
  32. pemimpin- pemimpin pembangkang sudah meletakkan isu itu sebagai senjata kempen menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 dengan harapan ia akan me- narik perhatian rakyat untuk mengalihkan sokongan kepada mereka.

    ReplyDelete
  33. kini RCI ditubuhkan dalam masa yang terdekat ini sudah pasti akan mengukuhkan lagi so- kongan rakyat kepada BN kerana hanya kerajaan BN yang dapat melakukannya.

    ReplyDelete
  34. tiada lagi alasan rakyat menolak BN kerana suara dan pandangan rakyat semua lapisan di negeri ini telah diterima oleh pucuk pimpinan BN.

    ReplyDelete
  35. Former Sabah chief minister Datuk Seri Salleh Said Keruak opined that the opposition led by former deputy prime minister Datuk Seri Anwar Ibrahim was worried over the possibility of the Barisan Nasional (BN) government resolving the illegal immigrants’ issue in Sabah, once and for all.

    ReplyDelete
  36. “Obviously, Pakatan (opposition) is worried that BN will resolve the illegal immigrants’ issue in Sabah. That’s why they are politicising the issue. They don’t want the RCI panel to complete their work and use statements from ex-ISA (Internal Security Act) detainees to undermine the findings.

    ReplyDelete
  37. Rakyat tempatan diingatkan supaya tidak berkahwin dengan pendatang asing tanpa izin (PATI) bagi mengelak timbul masalah di kemudian hari.

    ReplyDelete
  38. antara masalah akibat berkahwin dengan PATI adalah anak-anak mereka sukar mendapatkan dokumen pengenalan diri kerana ibu atau bapa mereka merupakan PATI.

    ReplyDelete
  39. Keadaan ini akan menyebabkan anak-anak mereka tercicir dalam program bantuan kerajaan akibat ketiadaan dokumen pengenalan diri.

    ReplyDelete