Thursday 23 May 2013

DEEP IMPACT IN SECURITY IMPLICATION






ADUN Likas YB Junz Wong advised Police Chief Datuk Hamza to tell Sabahans what were their plans to crackdown the security threat posed by large migrant population in Sabah instead.

STAR has reported Datuk Hamza told Royal Commission of Inquiry that the presence of a large migrant population in Sabah poses a certain security threat to the state and its people.

He said the Feb 9 Tanduo intrusion in Lahad Datu was a clear example of the security risks involved with the presence of such a large group of migrants as the intruders received support from them.

The security implication of foreign migrants is the intrusion which had a deep impact, not only to security personnel, but to the people of Sabah.


Junz Wong, who is also National DAPSY Publicity Secretary wanted Police Chief to tell Sabah their plans to deal with this problem! Explain the solutions to this long perennial problem instead.

"What's the point of telling Sabah facts we Sabahans already know decades ago? Security threat posed by large illegal immigrants is no secret in Sabah!

"Tell us what are you going to do about it!" Junz concluded.

31 comments:

  1. Kerajaan akan memberi tumpuan utama kepada enam perkara teras dalam pelaksanaan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) bagi memastikan keamanan serta keselamatan negara dalam jangka masa pendek dan panjang.


    ReplyDelete
  2. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perkara paling utama yang akan diberi perhatian ialah memperkukuhkan risikan dan rangkaian risikan termasuk kerjasama dua hala dengan agensi risikan luar seperti Aseanapol dan Interpol.


    ReplyDelete
  3. "Perkara kedua yang diberi tumpuan meliputi aspek pengawasan pantai yang akan dilengkapi teknologi terkini melibatkan pengawasan bersama tiga agensi keselamatan iaitu Polis Marin, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia.


    ReplyDelete
  4. "Perkara ketiga dan keempat ialah bagaimana kita dapat menyekat apa sahaja kumpulan yang cuba menceroboh negara sama ada di peringkat perairan luar atau pun di sungai-sungai kita dan di darat," katanya.


    ReplyDelete
  5. Tambah Hishammuddin, perkara seterusnya yang akan diberi tumpuan adalah pelaksanaan undang-undang yang telus dan juga penglibatan masyarakat sebagai mata serta telinga pihak keselamatan.

    ReplyDelete
  6. "Kita akan melaksanakan undang-undang tanpa memilih bulu dan kalau kita tengok pegawai polis sendiri telah pun didakwa baru-baru ini kerana hal berhubung kait keselamatan. Sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang negara akan dibawa ke muka pengadilan," katanya.


    ReplyDelete
  7. Dalam pada itu, beliau berkata, komitmen kerajaan dalam aspek keselamatan dan kedaulatan negara amat jelas dan memberi mesej kepada dunia bahawa kerajaan akan melakukan apa sahaja bagi menjamin keselamatan negara.

    Menurutnya, ini dapat dilihat dengan penubuhan Esscom yang dilakukan dalam masa yang singkat untuk memastikan keamanan negara dan keselamatan rakyat sentiasa terjamin.

    ReplyDelete
  8. Semua anggota keselamatan yang ditugaskan menjaga keselamatan kawasan yang terbabit dengan pencerobohan di Sabah akan dikekalkan di sana ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

    ReplyDelete
  9. Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, ini bagi memberi keyakinan keselamatan kepada penduduk sepanjang proses PRU13 berlangsung.

    ReplyDelete
  10. Bilangan anggota keselamatan di setiap Pusat Daerah Mengundi (PDM) di Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) dan Zon Selamat Timur Sabah (Esszone) di Sabah akan ditambah.

    ReplyDelete
  11. Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, langkah itu bagi meningkatkan keyakinan rakyat di pantai timur Sabah mengenai tahap keselamatan.

    ReplyDelete
  12. Sehubungan itu, beliau meminta rakyat di kawasan pantai timur Sabah tidak khuatir mengenai keselamatan mereka walaupun terdapat spekulasi mengenai gelombang kedua pencerobohan pengganas Kiram.

    ReplyDelete
  13. Kesiapsiagaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berada di peringkat optimum.

    ReplyDelete
  14. Kita memang menjangkakan masalah ini akan berpanjangan sebab itu anggota keselamatan dan infrastruktur berkaitan telah ditempatkan di sana.

    ReplyDelete
  15. Rakyat di pantai timur Sabah jangan risau kerana kita akan jaga keselamatan mereka.

    ReplyDelete
  16. Kerajaan Barisan Nasional (BN) meletakkan soal keselamatan dan kedaulatan Sabah sebagai pertimbangan tertinggi kerana ia merupakan perkara yang amat penting bagi rakyat Sabah ketika ini.

    ReplyDelete
  17. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata mesej jelas harus disampaikan kepada rakyat Sabah mengenai komitmen dan keprihatinan kerajaan B Nuntuk memastikan aspek keselamatan dan kedaulatan negeri itu sentiasa terjamin.

    ReplyDelete
  18. Sebagai Pengerusi BN saya perlu memberi jaminan bahawa di bawah BN, kita akan melakukan segala yang terdaya dan termampu untuk menjamin keamanan dan kedaulatan Sabah.

    ReplyDelete
  19. Mengakui insiden pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu dan Semporna memberi kesan besar di hati rakyat Sabah, Najib sekali lagi memberi jaminan bahawa soal keamanan di negeri ini akan ditangani dengan ketegasan dan kesungguhan.

    ReplyDelete
  20. "Komitmen BN jelas dapat dilihat dengan keputusan dan tindakan-tindakan yang diambil," katanya.

    ReplyDelete
  21. Najib berkata isu itu bukan sahaja ditekankan beliau, tetapi semua pemimpin BN untuk memberi keyakinan kepada rakyat bahawa kerajaan BN mampu menangani isu itu dan mengembalikan keamanan khususnya di pantai timur Sabah.

    ReplyDelete
  22. Setiap kali bila kita sentuh soal keselamatan dan kedaulatan Sabah, kita tengok sambutan orang ramai secara spontan (menyokong) dan memberi tepukan yang kuat...jadi memang soal itu penting dan dekat di hati rakyat,.

    ReplyDelete
  23. Terdahulu Najib dalam ucapannya mengulangi keyakinan bahawa Sabah akan tetap menjadi simpanan tetap BN.

    ReplyDelete
  24. Berpegang pesanan hikmah Allahyarham ayahandanya supaya melaksanakan tugas kepada negara dengan penuh amanah, Najib berkata kerja keras yang dilakukan adalah demi memenuhi amanahnya kepada rakyat.

    ReplyDelete
  25. Tegasnya kata-kata hikmah itu bagaimanapun bukan hanya untuk dirinya sahaja, tetapi juga relevan kepada semua pemimpin BN yang lain. Menyentuh mengenai kerusi Parlimen Keningau, Najib menyifatkan Pairin sebagai pemimpin yang mempunyai prinsip dan tidak mementingkan jawatan.

    ReplyDelete
  26. Sebaliknya kata Najib, Pairin yang digelar 'huguan siou' atau ketua suku kaum Kadazandusun dilihat amat mengutamakan keperluan rakyat. Seharus pemimpin begini yang kita perlu pertahankan...kalau saya yang bukan orang Kadazan boleh hormat huguan siou, tak kan orang Kadazan tidak boleh hormat.

    ReplyDelete
  27. "Mesej ini penting sebab soal kedaulatan dan keamanan merupakan pertimbangan tertinggi yang berlegar-legar dalam minda rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  28. Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai Pendatang Tanpa Izin (PTI)
    HARI INI diberitahu insiden pencerobohan pengganas sulu di Lahad Datu,
    Februari lalu tidak ada kaitan dengan prosiding pendengaran awam RCI.

    ReplyDelete
  29. Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, ini berdasarkan
    perbincangan awal yang diadakan dengan kumpulan pengganas supaya mereka
    keluar dari negeri ini.

    ReplyDelete
  30. nsiden pencerobohan pengganas sulu di Lahad Datu 12 Februari lalu yang
    mendakwa untuk menuntut hak mereka ke atas Sabah berlaku selepas sebulan
    pendengaran awam RCI diadakan.

    ReplyDelete
  31. Datuk Hamza juga memberitahu, pewujudan Kawalan Keselamatan di sempadan
    negara seperti ESSCOM dan ESSZONE di pantai timur sabah berjaya
    meningkatkan tahap keselamatan di negeri ini khususnya selepas insiden
    pencerobohan tersebut. Buktinya, Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) di Sabah berjalan lancar walapun Op Daulat masih berjalan.

    ReplyDelete