Sunday, 19 May 2013

PEOPLE SHOULD REJECT GST






ADUN Likas, Junz Wong called on all Malaysians to unite and reject GST( Goods & Services Tax ) to be implemented in Malaysia.

Junz  refuted Minister in Prime Minister Department Dato Idris Jala's claim to increase nation income by implementing GST at 7%.

Junz said Idris explanation to follow Singapore lead, was not relevant nor was it practical.

"Why should Malaysia follow the Singapore lead by setting GST at 7%," Junz asked.

"Don't compare Malaysia with Singapore because we are nothing like Singapore!
"We are not on par with Singapore in terms of industrial & economic developments.

"We are not even close to Singapore medical & welfares standards! We are far behind Singapore education & hospital standards!

"We cannot survive without cars and petrol due to bad public transportation system in Malaysia while Singaporean can!

"Why should we follow Singapore lead on GST but not the others?!" Junz explained

Junz Wong who is also National DAPSY Publicity Secretary rubbished away Idris claim that 2020 high-income nation goal could even be achieved 2years earlier due to extensive government and private sector economic efforts!

Junz challenged Dato Idris to show evidences that country budget deficit had shown significant decrease in last 4 years under Najib administration!

Idris also argued that Najib has committed to reducing corporate and personal income tax due to implementation of GST!

Junz demanded Najib to show his sincerity to the people that he was indeed committed to what he claimed to be.

"Implement the reduction of taxes first!" Junz concluded.

54 comments:

  1. WALAUPUN aku bukan orang Penang tapi boleh kata ramai juga kawan-kawan yang dari Penang datang mengadu dekat aku katanya kalau duduk kat Pulau Pinang, Melayu macam jadi bangsa paling miskin kat pulau tu. Itu sebab ramai Melayu pindah ke Seberang Perai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harus juga usaha sendiri.

      Delete
    2. Lepas PRU, inilah yang akan terjadi, semua pun naik.

      Delete
  2. Sejak DAP memerintah, semua kos sara hidup di pulau semakin tinggi. Rumah yang dibina oleh kerajaan negeri adalah untuk rumah orang-orang kaya. Kata dulu tol nak mansuh, dah lepas 5 tahun pun masih macam tu jugak. Apa cerita?

    ReplyDelete
  3. Baru-baru ni ada pulak idea nak buat terowong dasar laut nak elak kesesakan di jambatan Pulau Pinang, tapi cek punya cek sekali Guan Eng silap kira. Dia terlebih kira komisen yang akan diberi kepada kroni Cina nya di pulau.

    Masihkah ada lagi orang Melayu di Pulau Pinang?

    ReplyDelete
  4. sebelum mengkritik tindakan2 kerajaan BN, baik Junz Wong lihat dulu bagaimana sara hidup di Pulau Pinang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan sentiasa mengambil berat rakyat.

      Delete
  5. Golongan belia perlu sentiasa berpandangan ke hadapan dan tidak mudah terpengaruh dengan hasutan pihak tidak bertanggungjawab yang hanya ingin melihat negara porak peranda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belia cukup matang untuk membezakan yang buruk dan baik.

      Delete
  6. Kerajaan BN sentiasa memberi sokongan penuh kepada golongan belia bagi memastikan golongan itu membangun dalam landasan yang betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belia harus juga berusaha untuk membaiki keupayaan menghadapi cabaran hidup.

      Delete
  7. Kerajaan bersedia memberi apa jua pertolongan, apa juga bentuk keperluan belia supaya mereka dapat faedah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapakah yang benar dimanfaatkan?

      Delete
  8. bagi memastikan golonngan belia terus maju, mereka perlu bekerjasama dengan kerajaan agar tidak terlepas pelbagai peluang yang disediakan untuk pembangunan belia

    ReplyDelete
  9. Mudah-mudahan hasrat belia untuk maju dan berjaya direalisasikan dengan adanya sokongan dan dokongan kerajaan negeri dan persekutuan

    ReplyDelete
  10. banyak program transformasi yang digerakkan sejak PRU-12 menyentuh perasaan rakyat dan mereka turut menghargai pembangunan ekonomi yang dibawa BN

    ReplyDelete
  11. sokongan rakyat kepada BN sudah bertambah kukuh dan lebih baik berbanding beberapa tahun sebelum ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokongan kepada pembangkang juga semakin banyak.

      Delete
    2. Lihat jumlah undian keseluruhan, jelas membuktikan sokongan semakin banyak.

      Delete
  12. Pelaksanaan 200 produk jenama 1Malaysia oleh kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bertujuan memberi manfaat kebajikan secara langsung kepada rakyat.

    ReplyDelete
  13. kerajaan juga berusaha mengurangkan kos kehidupan rakyat menerusi peruntukan RM37.8 bilion, merangkumi RM22.3 bilion sebagai subsidi, RM873.5 juta (insentif) dan RM14.6 bilion bagi pelbagai bantuan.

    ReplyDelete
  14. Menerusi jenama 1Malaysia, rakyat kini mempunyai pilihan dalam mendapatkan barangan keperluan harian dan perkhidmatan dengan kos secara purata 20 hingga 40 peratus lebih rendah daripada harga pasaran.

    ReplyDelete
  15. Menerusi inisiatif ini, kerajaan sudah memperluaskan lagi pembukaan KR1M menjadikan 85 semuanya di seluruh negara

    ReplyDelete
  16. antara produk lain ialah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diperluaskan skop kepada individu bujang dengan peruntukan lebih RM2.34 bilion serta memberi manfaat kepada lebih 6 juta rakyat.

    ReplyDelete
  17. Datuk Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan, kerajaan Barisan Nasional di negara ini sekian lama menguasai kecekapan, ketelusan dan keadilan memberi khidmat serta bantuan kepada rakyat yang membawa punca pengaruh pembangkang terus ditolak.

    ReplyDelete
  18. polisi serta azam BN yang terus dipertingkatkan menjayakan tanggungjawabnya, meletakkan kerajaan itu akan terus menjadi pilihan rakyat pada PRU ke 13 ini.

    ReplyDelete
  19. Rakyat semakin memahami dan menyedari hanya kerajaan BN dapat membawa negara dan rakyat ke arah masa depan lebih cemerlang melalui dasar-dasar pembangunan dan visi yang jelas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serahkan kepada rakyat untuk menentukannya.

      Delete
  20. golongan muda mula menunjukkan minat dan semangat sekali gus memahami bahawa kerajaan yang ada sekarang banyak membantu dan memberi perhatian serius kepada golongan tersebut.


    ReplyDelete
  21. Barisan Nasional ialah kerajaan yang prihatin dan kami melakukan yang terbaik untuk membantu pelbagai organisasi untuk menjalankan aktiviti mereka, sama ada dalam bidang pendidikan, kebajikan, sukan dan malahan hal ehwal agama.

    ReplyDelete
  22. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata menerusi falsafah 1Malaysia semua rakyat pelbagai kaum di negara ini diberikan pembahagian secara adil dan saksama, inklusif dan diberi perhatian sewajarnya oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  23. Beliau berkata, dasar dan falsafah inilah yang menjurus kepada keadilan sosial dan sosioekonomi selama ini dalam menjamin keamanan dan kesejahteraan semua pihak.

    ReplyDelete
  24. What we want is out of burden!

    ReplyDelete
  25. Why our goods' prices differ so much? This is ridiculous.

    ReplyDelete
  26. Jangan lagi bebankan rakyat Sabah bah, banyak lagi mau fikir bah.

    ReplyDelete
  27. We want good salary with good life

    ReplyDelete
  28. Former chief minister Datuk Seri Salleh Said Keruak has called for federal funds, earmarked for Sabah, to be channelled to the state government to ensure the smooth implementation of projects allocated to the state

    ReplyDelete
  29. Umno is likely to bring forward its triennial party polls to August from October to prevent issues from festering and bogging down its leadership, say party insiders.

    ReplyDelete
  30. The party’s 191 divisions will hold meetings to indirectly vote for top office bearers together with some 2,500 delegates attending the annual general assembly.

    ReplyDelete
  31. Party information chief Datuk Ahmad Maslan said last week that some 146,500 Umno delegates nationwide will elect the party leadership in line with Umno’s constitutional amendments

    ReplyDelete
  32. Ahmad believed that the Umno election of office bearers would not become chaotic as what happened in the election of opposition parties.

    ReplyDelete
  33. The special Umno general assembly in 2009 approved constitutional amendments giving 146,500 delegates the right to vote for the leadership, abolishing the quota system, simultaneous delegates meeting, and allow more women appointees.

    ReplyDelete
  34. “Previously, only 2,500 delegates determined the party leadership but this time it has been increased to 146,500. The election starts at branch level.”

    ReplyDelete
  35. GST
    atau dalam Bahasa Inggeris Goods and Services Tax adalah sejenis cukai di mana
    apa sahaja barang dan perkhidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi
    elemen cukai. Sebab itulah ia juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan
    (consumption tax). Dalam erti kata yang lain, asasnya jauh lebih luas daripada
    Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang ada sekarang.

    ReplyDelete
  36. GST
    adalah cukai penggunaan dan ia berasaskan konsep nilai ditambah. GST dikutip
    daripada pelanggan untuk pihak kerajaan oleh organisasi perniagaan yang
    berdaftar dengan pihak berkuasa cukai. Lazimnya, pembekal atau penjual boleh
    mendaftar untuk mengutip GST jika jumlah jualan tahunan bagi produk atau
    perkhidmatan yang dibekal melebihi jumlah tertentu yang ditetapkan.

    ReplyDelete
  37. GST
    diambil kira dalam setiap tahap urus niaga. Jumlah jualan barangan dan
    perkhidmatan (dikenali juga sebagai bekalan) merupakan jumlah nilai yang
    diterima oleh organisasi perniagaan (tidak termasuk GST) ke atas semua aktiviti
    yang dicukai.

    ReplyDelete
  38. Aktiviti
    yang dicukai merangkumi aktiviti yang dijalankan secara berterusan. Organisasi
    perniagaan yang berkenaan hendaklah membekal (atau bersetuju untuk membekal)
    barangan atau perkhidmatan kepada pengguna sama ada untuk tujuan mendapat untung
    atau tujuan lain seperti aktiviti perdagangan, pembuatan, kerjaya, persatuan
    atau kelab.

    ReplyDelete
  39. Harga
    bekalan yang dijual ditetapkan selepas mengambil kira GST. Organisasi
    perniagaan juga boleh menuntut kredit cukai bagi setiap GST yang telah dimasuk
    kira dalam bekalan yang dibeli untuk tujuan mengendalikan perniagaan. Kredit
    cukai ini dikenali sebagai “kredit cukai input”.

    ReplyDelete
  40. Bagaimanapun,
    barangan atau perkhidmatan yang merupakan keperluan asas tidak dikenakan cukai.
    Di Australia, umpamanya, barangan dan perkhidmatan yang tidak dikenakan cukai
    termasuk barangan makanan asasi (kecuali makanan tersedia, makanan bawa-balik,
    snek, alkohol dan minuman ringan), perkhidmatan kesihatan, ubat-ubatan,
    pendidikan dan penjagaan kanak-kanak, utiliti, barangan tertentu yang
    dibekalkan oleh pertubuhan amal dan agama, dan barangan dan perkhidmatan yang
    dieksport.

    ReplyDelete
  41. Pelaksanaan
    GST di negara ini merupakan satu langkah wajar memandangkan kebanyakan negara
    lain telah melaksanakannya. Di samping itu, jaminan kerajaan untuk
    mengecualikan cukai tersebut terhadap barangan dan perkhidmatan keperluan asas
    bertujuan untuk tidak membebankan pengguna berpendapatan rendah di samping
    mengelak berlakunya inflasi.

    ReplyDelete
  42. GST hanya dikenakan kepada barangan atau perkhidmatan
    mewah yang mampu dibeli oleh pengguna berpendapatan tinggi. Di samping itu
    perniagaan kecil juga dikecualikan daripada GST.

    ReplyDelete
  43. Ada
    yang mengsyaratkan jika diuruskan dengan baik dengan kerjasama pelbagai pihak,
    GST mampu meningkatkan hasil negara melalui peningkatan kadar pematuhan cukai.

    ReplyDelete
  44. Di samping itu, sistem ini juga dapat memastikan setiap perniagaan menyimpan
    rekod kewangan dengan lebih sempurna. Walaupun pelaksanaan sistem GST dianggap
    mencabar, tempoh yang selesa sebelum pelaksanaanya membolehkan setiap lapisan
    masyarakat diberi pengetahuan mengenainya.

    ReplyDelete
  45. Nyata kerajaan sudah tiada duit.

    ReplyDelete