Thursday 23 May 2013

PPIM CLAIM BOYCOTT BEGINING TO BITE






MEETINGS..... The Malaysian Muslim Consumer Association (PPIM) says that some Chinese businesses have sought meetings with them.

By : JOSEPH MASILAMANY

KUALA LUMPUR : The Malaysian Muslim Consumer Association (PPIM) says its call to boycott products of companies it has labelled as providing financial support to the DAP is beginning to bite.

PPIM executive secretary Nadzim Johan said several companies, most of them Chinese-owned, have requested meetings with the organisation to talk about the boycott.
“Some Chinese business communities have sought a meeting with us,” he told The Malaysian Reserve in a telephone interview. “This is a sign that their businesses have been hit by the boycott call.”

PPIM is one of several consumer groups who have called for such a boycott on mainly Chinese-owned businesses, following an earlier call to boycott products by several Malay-owned companies, including a popular brand of wheat flour and bread.

These consumer groups also want to boycott Chinese businesses that supported the opposition Pakatan Rakyat in the 13th general election. Nadzim said the boycott call was a “Gandhi-styled” passive resistance that has received “overwhelming support” from consumers.

“We have told them to hang on, that we want to go ahead with the boycott in order to send out a loud signal to those actively organising rallies and street demonstrations and making trouble in the country,” he said.

Nadzim would not identify the Chinese businesses which have requested meetings with the PPIM, but judging from how far and wide the group’s call for the boycott has reached, it has been effective.

“I have no figures to give you, we have just started and just a 20% response from the community is good enough.”

He claimed the Malay and Muslim community is actively engaging in the social media, especially Facebook, urging others to support the boycott call. Nadzim pointed out that it is not a blanket call to boycott all Chinese-based products or fast-food outlets.
“We are very selective, he said, adding that the call is out to boycott every product originating from the Tan Sri Robert Kuok stable. We do not have proof, but we believe that Kuok is supporting the DAP,” said Nadzim.

An English daily separately reported that PPIM has denied that it is calling for a boycott of products from Chinese businesses but instead has called for a movement to “buy certain products last”.

“From information we received from the public, some companies are suspected to be anti-establishment. We wanted to advise Malaysians to buy products from these companies last,” PPIM president Ma’amor Osman was quoted in the report.

This content is provided by FMT content partner The Malaysian Reserve.

25 comments:

  1. Kempen memboikot barangan pengguna daripada peniaga kaum Cina akan membantutkan perancangan transformasi ekonomi kerajaan Malaysia, kata pemimpin korporat dan pakar ekonomi negara itu.

    ReplyDelete
  2. Dewan Perniagaan Melayu dan Cina, di samping pakar ekonomi, Dr Yeah Kim Leng, menekankan ketegangan kaum akan menakutkan pelabur luar negara.

    Ini walaupun Hasil Dalam Negeri Kasar (GDP) berkembang pada 4.1 peratus dalam suku tahun pertama - rekod paling rendah dalam tempoh suku kesembilan sebelum ini.

    ReplyDelete
  3. Dr Yeah, yang juga Ketua Ekonomi RAM Holdings, berkata tindakan memboikot sesetengah kaum akan menyebabkan polarisasi lebih besar di Malaysia dan boleh menjejas aliran pelaburan langsung asing (FDI).

    "Ia bukan sahaja memberi kesan ke atas negara, malah boleh mendorong pelabur untuk menimbang semula isu pelaburan mereka akibat isu perkauman dalam pasaran dan perniagaan," kata Dr Yeah.

    ReplyDelete
  4. "Kesannya akan menjejas pendapatan negara, melembapkan pertumbuhan dan menyebabkan banyak peluang kerja hilang," tambahnya lagi.

    Setiausaha Agung Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Encik Hanafee Yusof, pula berkata:

    "Kami perlu lihat daripada kesan keseluruhan gesaan boikot tersebut. Mereka tidak boleh melakukannya berdasarkan sentimen... dalam ekonomi, kita saling bergantung antara satu sama lain."

    ReplyDelete
  5. Sehubungan dengan itu, salah seorang ahli lembaga dalam Dewan Perniagaan Cina (ACCCIM), Encik Tan Poh Seng, menggesa semua ahli politik supaya melihat ke hadapan dan bukan sebaliknya dengan masih mempertikaikan keputusan pilihan raya buruk yang tidak dijangka bagi Barisan Nasional (BN) pada 5 Mei lalu.

    ReplyDelete
  6. "Mereka yang berada dalam politik perlu pandang ke hadapan dan fokus kepada ekonomi. Beliau perlu memberitahu NGO (badan bukan kerajaan) tersebut yang mahu memboikot kami supaya tidak melakukannya," kata Encik Tan, yang merujuk kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Hasan Malek.

    ReplyDelete
  7. "Ia bukan sahaja memberi kesan ke atas negara, malah boleh mendorong pelabur untuk menimbang semula isu pelaburan mereka akibat isu perkauman dalam pasaran dan perniagaan. Kesannya akan menjejas pendapatan negara, melembapkan pertumbuhan dan menyebabkan banyak peluang kerja hilang."

    ReplyDelete
  8. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Sabtu berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak akan berganjak daripada matlamatnya untuk memastikan semua kaum mampu berdikari dan menjadi rakan kongsi dalam pembangunan negara.

    ReplyDelete
  9. Najib berkata kerajaan sentiasa terlibat secara langsung dengan kaum India dan melaksanakan pelbagai program khusus untuk mentransformasikan komuniti itu.

    ReplyDelete
  10. Najib menggesa kaum India supaya meneruskan kerjasama antara kerajaan dan komuniti itu berasaskan kepercayaan atau "nambikei" bagi membina masa depan yang penuh harapan bagi setiap keluarga

    ReplyDelete
  11. Saya tidak mampu membina masa depan secara bersendirian, dan saya sangat-sangat memerlukan setiap seorang daripada anda untuk berjalan bersama saya dalam melakukan transformasi dan memenuhi harapan semua rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  12. MALAYSIA adalah sebuah negara majmuk yang terdiri daripada penduduk pelbagai kaum, keturunan, latar belakang dan agama yang dapat hidup aman dan damai.

    ReplyDelete
  13. . Perkara ini berbeza jika dibandingkan dengan negara luar yang sering tegang dan dilanda konflik sesama etnik.

    ReplyDelete
  14. Hal ini penting kerana, perang saudara dan pergolakan antara etnik adalah dua insiden sering mencengkam keharmonian banyak negara.

    ReplyDelete
  15. Sebagai rakyat Malaysia, kita wajar bersyukur kerana peristiwa berkenaan tidak berlaku di negara kita.

    ReplyDelete
  16. Orang Melayu, Cina, India dan kaum lain dapat hidup aman damai serta boleh bertolak ansur dalam pelbagai aspek kehidupan seharian demi memelihara keharmonian yang terjalin selama ini.

    ReplyDelete
  17. Kemerdekaan negara juga lahir hasil kemuafakatan semua kaum utama yang ada pada masa itu yang sanggup mengetepikan pegangan dan hak kaum masing-masing demi mencapai kemerdekaan.

    ReplyDelete
  18. Pemimpin politik tanah air daripada pelbagai kaum sejak zaman sebelum kemerdekaan lagi telah menunjukkan komitmen dan persefahaman yang jitu dan berjuang bersama-sama melahirkan sebuah negara Malaysia majmuk yang aman damai.

    ReplyDelete
  19. Walaupun peristiwa 13 Mei 1969 dilihat cuba menggoncang perpaduan kaum yang wujud, ia dapat ditangani dengan baik seterusnya dijadikan sebagai teladan dan panduan yang sangat berguna oleh pemimpin politik, masyarakat dan juga rakyat pelbagai kaum.

    ReplyDelete
  20. Oleh yang demikian, adalah tidak mustahil untuk kita tampil menjadi sebuah negara model terbaik dalam erti kata toleransi antara agama dan kaum seperti yang disarankan oleh Perdana Menteri. Kita memiliki segala ciri, kriteria dan ramuan yang diperlukan untuk mencapai taraf itu. Buktinya cukup jelas, kejayaan kita selama ini adalah hasil perkongsian persefahaman dan kerja keras semua lapisan masyarakat di negara kita. Tiada siapa di dunia ini yang boleh menyanggah mahupun menidakkan kecemerlangan kemajmukan dan perpaduan kaum yang kita miliki.

    ReplyDelete
  21. Namun apa yang merisaukan kita adalah, dewasa ini masyarakat dilihat agak leka dan alpa dengan kenikmatan yang sedia ada. Akibatnya pelbagai insiden yang berlaku sejak kebelakangan ini membabitkan isu politik, sosial dan ekonomi dilihat sedikit sebanyak mengganggu gugat jambatan perpaduan yang dibina oleh nenek moyang kita sebelum ini.

    ReplyDelete
  22. Justeru, sebagai rakyat di bumi bertuah ini kita perlu sedar bahawa perpaduan kaum yang ada pada hari ini adalah amanat dan khazanah yang tidak bernilai yang telah diwariskan kepada kita oleh generasi terdahulu yang mengharapkan agar kita dapat menjaga dan memelihara amanat itu sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  23. Ini menunjukkan bahawa cabaran untuk menjaga dan mempertahankan jambatan perpaduan ini lebih sukar daripada membinanya.

    ReplyDelete
  24. Kita Wajar teruskan Boikot ini demi untuk menyedarkan pihak yang kian lupa akan diri mereka tentang proses kehidupan di Malaysia di mana kita hidup berbilang bangsa secara harmoni dan makmur Tetapi telah digugat oleh pihak yang kian lupa diri dan mementingkan hanya kaum mereka sahaja seolah olah yang hidup di Malaysia hanya bangsa mereka sahaja.Mereka perlu disedarkan dari mana mereka datang dan bagaimana mereka hendak hidup secara harmoni di Bumi Malaysia ini dan walaupun bangsa berbeza tetapi mereka adalah rakyat Malaysia yang perlu bersatu dan hidup secara harmoi di Negara tercinta ini

    ReplyDelete