Sunday 2 June 2013

ANARCHY OR ARAMAI TI?






By : KADAZAN FRIED CHINESE



Nurul Izzah, PKR Vice President at 32 years of age and daughter to the one and only Anwar Ibrahim. Like her father; charming, charismatic, captivating and like all good politicians…caustic.

Landed and unceremoniously deported from Kota Kinabalu International Airport on Thursday, the 30th of May 2013.

Opposition supporters throwing tantrums, Lawyers fussing over torts and BN pulling out Sabah’s 20 point agreement - so why all the noise over one lady?

Culture Curious?

The Harvest Festival or Kaamatan is an annual event where Kadazandusuns express their gratitude and appreciation to ancestors and spiritual beings for their gifts of life – paddy (and alcohol).

Besides an abundance of babi panggang and booze, what’s wrong with hijab clad Nurul Izzah attending such a function if it’s in the interest of experiencing Sabah’s culture?

That’s what she claims.

A question with an obvious answer it appears, but take a closer look and you’ll see that therein lies the loophole for deception!

A Malaya State of Mind

Over in not so sunny Semenanjung, people of the big cities are unhappy about the nuances of rising costs, overcrowding and traffic jams reducing the value of their lives.

Never mind that they have homes, cars, jobs, welfare and good food - life there is just not ‘shiok’ enough, as the average Selangorite will usually nag about.

Racial harmony is over-rated it seems.

In the mind of the fanatic: Police are perceived as brutal thugs, the Government as some form of sinister regime, Electoral commissions as a pack of paid off lackeys and Anwar Ibrahim a saviour.

As an opposition supporting zealot, why contribute to nation building when I don’t believe nation building is even possible under a Government elected through a corrupted democratic process?

Sabahans (and sane people) must understand that those willing to riot for such political ‘causes’ implicitly believe a method in their own madness.

They are antagonistic to no end…or simply bored and addicted to civil drama.


Anarchy, Sabah, and Utopia

The man with the moustache, Chief Minister Musa Aman, has stated that his reasons for preventing Nurul Izzah entering Sabah were NOT POLITCAL, but in fact security based.

With the exception of the pugnacious Bung Moktar Radin, all of Sabah’s leaders seem to be in agreement.

Additionally it’s pretty much accepted by every lawyer group that Sabah does in fact have the constitutional right to control its own immigration laws.

Some questions beckon

Are Nurul Izzah’s intentions really as innocent as it seems?

Is this whole caboodle really about Nurul Izzah at all?

Take a look at a list of people who have been banned from entering the state in recent times and things start appearing a little clearer cut.

Haris Ibrahim – Malaysian Civil Liberties Movement Leader
Ahmad Syukri Abdul Razab – Bersih 2.0 steering member
Maria Chin Abdullah – Bersih Leader
Hilman Idham – Aide to PKR deputy Azmin Ali
Tian Chua Chung – PKR vice president
Mazlan Aliman – Anak NGO leader (who opposed Felda’s listing)

Sure, the critics will say that these individuals were barred entry simply because of their distain towards the government.

HOWEVER, let’s ask ourselves how many unruly mass demonstrations have occurred in Sabah in recent times? (Excluding the sad excuse for a certain Sultan’s army).

The answer is virtually none!

Sabah hasn’t seen a post-GE13 Rally, there’s no Bersih riot here and why should there be a Blackout 505?

Pakatan needs to take a step back and see that by instigating the public into disorder, they’re really just creating a monster they can’t control in the long term.

A society or state that believes it can collectively rule itself without higher authority will be defiant to the very end; case in point being Egypt and Syria.

The Best Defence is a Good Offense

If preventive measures eliminate the problem altogether, rather than try to fix them, then Sabah should be proud of its ability to maintain peace and security!

We don’t need our children traumatised or our women and elderly folk put in danger.

We don’t need our streets strewn with rubbish, our public facilities damaged and our tourist fleeing.

To what end are and for what cause are all these ‘legally illegal’ gatherings?

What has PKR achieved with all its attention whoring?

How are they going to form a government when they’re breaking laws passed in parliament?

If the intention is for progress, then Anarchy or dissension against a ruling government has failed time and time again as proven by history.

Hate him or love him, Musa Aman did what he did, because he could.

Whether politically motivated or with powers being misused, what matters more than anything is that he maintains the security and sovereignty of Sabah.

Cheers to Sabah! Cheers to Peace! Cheers to Kaamatan!

Aramai Ti!

32 comments:

  1. Pembangkang akan menganjurkan 'finale' atau kemuncak Perhimpunan 505 pada 26 Mei bagi menghasut rakyat supaya menentang serta menumbangkan kerajaan Barisan Nasional yang sah dipilih melalui sistem demokrasi peti undi pada Pilihan Raya Umum ke 13 lalu.

    ReplyDelete
  2. Hakikat BN menang walaupun kurang tujuh kerusi parlimen lagi berbanding PRU 2008 tidak dapat diterima oleh pembangkang khususnya Anwar Ibrahim.

    Sekutu PKR, Pas dan Dap sudah pun menerima realiti bahawa mereka gagal untuk merampas Putrajaya kali ini walaupun sungguh yakin dan percaya ia akan berlaku.

    ReplyDelete
  3. Namun majoriti pengundi tetap bersama BN dan mahu kesinambungan pentadbiran negara terus berada di bawah naungan BN.Malah dalam tentangan pembangkang terhadap keputusan pilihan raya yang diurus oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), pemimpin pembangkang tidak segan silu mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di Pulau Pinang serta Menteri Besar di Kelantan.

    ReplyDelete
  4. Dwi standard atau sikap hipokrasi yang dipamerkan oleh pembangkang telah di cemuh oleh rakyat mahu wakil-wakil rakyat yang dipilih untuk pantas memberi khidmat dan menyelesaikan berbagai rencam masalah rakyat.Rakyat tidak mahu ahli politik terus berpolitik meskipun gendang PRU ke-13 sudah lama mati.

    ReplyDelete
  5. Rakyat mahu keadaan yang aman, hidup yang tenteram serta suasana yang kondusif untuk meningkatkan kualiti sosio-ekonomi mereka.

    Keadaan yang tenteram, kacau bilau dan huru hara ditambah dengan suasana politik negara yang terumbang ambing sudah tentunya tidak akan membolehkan rakyat mencapai aspirasi kehidupan yang lebih sempurna.


    ReplyDelete
  6. Pada fikiran Anwar biarlah Malaysia terbakar hangus asalkan hatinya puas bak seperti orang yang ingin melepaskan dendam kesumat dan rasa marah tiada kepalang.

    Jika Anwar tidak dapat apa yang dicitanya biarlah Tanah Melayu yang keramat ini turut hancur lebur sebagai balasan kerana menghancurkan impiannya menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  7. Sebagai agen kuasa Barat serta pelobi Yahudi yang teguh berdiri di belakangnya, Anwar akan melakukan apa sahaja untuk menjayakan agenda jahat pendokong dan tuanya yang menyembunyikan identiti mereka.

    Tidak terfikirkah penyokong pembangkang di mana Anwar mendapat kekuatan dan keyakinan di dalam perjuangan politiknya jika ia tidak disertai dengan sokongan moral serta kewangan yang besar.

    ReplyDelete
  8. Bukti sudah cukup tersebar luas samada di dalam media atau internet pembabitan Anwar dengan tokoh-tokoh besar yang berkait rapat dengan gerakan Zionis-Yahudi.

    Tidakkah kenyataannya yang secara terangan menyokong kewujudan dan keselamatan negara haram Zionis Israel sudah cukup untuk menyakinkan penyokong pembangkang untuk menolak individu seperti ini?

    ReplyDelete
  9. Malah sebaliknya berlaku hinggakan Anwar berjaya menipu orang Melayu bahawa kononnya dek kerana beliau dizalimi dan ditindas maka perjuangannya adalah untuk menuntut keadilan.

    Sebenarnya perjuangan Anwar hanyalah untuk dirinya sahaja supaya beliau dapat duduk kerusi empuk Perdana Menteri dan berkuasa ke atas segala sesuatu di negara ini.

    ReplyDelete
  10. Penyokong pembangkang perlu tanya kepada diri mereka sendiri apakah bentuk bantuan atau pertolongan yang telah diberikan oleh Anwar untuk meningkatkan kualiti hidup mereka dan keluarga?

    Apakah dengan bersama-sama menyokong Anwar untuk sentiasa berdemonstrasi dan melakukan protes jalanan mampu memberi kehidupan yang lebih baik kepada mereka.

    ReplyDelete
  11. Jangan haraplah jika Anwar menjadi Perdana Menteri beliau akan mengotakan janji-janjinya.

    Contoh isu Kampung Buah Pala dan Kampung sudah cukup untuk membuka mata rakyat seluas-luasnya mengenai pembohongan dan temberang Anwar.


    ReplyDelete
  12. Apakah rakyat yang cintakan keamanan, berpegang kuat kepada ajaran Islam serta sayangkan tanah air yang bertuah mahu benarkan seorang individu menghancurkan sebuah negara yang begitu payah dibina dari sekeping tabah yang gersang kepada kemakmuran yang kini melimpah ruah dinikmati oleh semua?

    ReplyDelete
  13. Adakah rakyat akan hanya berpeluk tubuh tanpa melakukan apa-apa dan membiarkan Anwar melakukan apa sahaja mengikut kehendak hatinya bersama-sama penyokongnya yang turut mahu melihat negara ini mundur disebabkan keadaan politik yang parah?

    ReplyDelete
  14. Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman meminta seluruh rakyat mensyukuri nikmat kestabilan, keamanan dan kemakmuran yang terpelihara untuk kekal bersatu-padu bagi memajukan negeri ini di semua peringkat.

    ReplyDelete
  15. Sehubungan itu, Musa berkata semua rakyat harus menginsafi nikmat itu yang bukan sesuatu yang wujud secara semula jadi, sebaliknya hasil usaha dan pengorbanan pemimpin, kerajaan dan seluruh lapisan rakyat sejak dahulu hingga kini.

    ReplyDelete
  16. Secara tradisinya, sambutan Pesta Kaamatan yang diadakan oleh masyarakat Kadazan Dusun dan Murut adalah untuk melahirkan rasa syukur terhadap hasil tuaian padi dan memperingati pengorbanan Puteri Huminodun yang telah sanggup dijadikan korban bagi menyelamatkan kaumnya daripada kebuluran serta memulihkan semula keadaan bumi pada ketika itu.

    ReplyDelete
  17. Kedua-dua peristiwa ini memberikan pengajaran dan mesej penting kepada kita pada hari ini akan pentingnya untuk kita sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang dikurniakan Tuhan kepada kita dan negeri Sabah pada keseluruhannya,"

    ReplyDelete
  18. Beliau berkata semua pihak perlu sentiasa memelihara dan mengukuhkan semangat perpaduan, muhibah dan persefahaman agar sentiasa teguh dan berakar umbi dalam masyarakat serta tidak mampu diganggu-gugat oleh anasir dan golongan yang tidak bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  19. "Persefahaman, penglibatan dan komitmen suku kaum dan etnik yang lain dalam menjayakan perayaan ini melalui persembahan-persembahan tarian kebudayaan dan pameran seperti pakaian, muzik, tarian dan makanan tradisi bukan sahaja mengeratkan lagi silaturahim bahkan membolehkan kita lebih memahami, mengenali dan menerima secara terbuka warisan dan khazanah yang harus kita pelihara bersama.

    ReplyDelete
  20. Justeru, Musa berharap semangat perayaan Pesta Kaamatan akan terus dihayati sebagai pencetus inspirasi dan kekuatan kepada rakyat untuk bersatu padu dan mengukuhkan semangat perpaduan bagi menjamin kestabilan, keamanan dan kemakmuran untuk seluruh rakyat di Sabah.

    ReplyDelete
  21. Isu 'permit masuk' ke Sabah sekali lagi dibangkitkan oleh puak-puak pembangkang selepas Penasihat DAP, Lim Kit Siang dok meracau kat twitter dakwa beliau, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk S Ambiga dan Rafizi Ramli antara yang tidak boleh masuk ke Sabah.

    ReplyDelete
  22. Kit Siang menyatakan baru saja dimaklumkan namanya turut disenaraikan oleh Jabatan Imigresen Sabah sebagai individu yang dihalang memasuki negeri di bawah bayu itu.

    ReplyDelete
  23. Beliau juga mendakwa arahan berkenaan dibuat oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

    “Nama-nama lain yang dihalang oleh Jabatan Imigresen Sabah selain Nurul Izzah ialah Anwar Ibrahim, Ambiga, Sreenivasan dan Rafizi Ramli,” kata Kit Siang di salam tweetnya.

    ReplyDelete
  24. Khamis lalu, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah dilarang memasuki Sabah sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.

    Beliau kemudian diarah pulang ke Kuala Lumpur dengan menaiki pesawat Air Asia.

    ReplyDelete
  25. Beberapa hari kemudian, Musa Aman menegaskan langkah berkenaan tidak bermotifkan politik.

    ReplyDelete
  26. Namun beliau menegaskan pihaknya percaya kehadiran Nurul Izzah dan rakan-rakannya dari pakatan pembangkang dianggap boleh mengganggu-gugat keharmonian dan perpaduan masyarakat di Sabah.

    ReplyDelete
  27. Beliau juga menegaskan rakyat Sabah tidak memerlukan penyebaran propaganda berterusan pembangkang yang bertujuan membangkitkan kebencian dan ketidakpercayaan rakyat Sabah kepada kerajaan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  28. Cukuplah. Kita perlu bergerak ke hadapan. Pembangkang telah mempolitikkan semua isu sepanjang tempoh lima tahun lalu. Adakah kita akan terus sibuk dengan cerita politik dalam tempoh lima tahun akan datang?

    ReplyDelete
  29. Ada banyak kerja yang perlu dilaksanakan. Negara ini perlu ditadbir dan ekonominya perlu dipertingkatkan demi kebajikan rakyat,” katanya.

    ReplyDelete
  30. Untuk rekod, Seksyen 67 Akta Imigresen 1959/63 memberikan 'kuasa mutlak' kepada Ketua Menteri Sabah yang WAJIB dilaksanakan oleh Pengarah Imigresen Sabah untuk menyekat kemasukan sebarang pergerakan rakyat Malaysia ke Sabah.

    ReplyDelete
  31. Itu merupakan sebahagian dari hak-hak yang dipersetujui antara Persekutuan Tanah Melayu dan Sabah, Sarawak ketika mereka memilih untuk membentuk Malaysia pada 1963.

    ReplyDelete
  32. Dalam kata mudahnya hak istimewa Sabah terhadap sekatan Imigresen bukanlah alat politik, sebaliknya adalah Hak Autonomi yang dimiliki Sabah sejak merdeka dan inilah yang cuba dihakis oleh pembangkang

    ReplyDelete