Sunday 9 June 2013

ESSCOM UPGRADES SURVEILLANCE POSTS






VISITS ....Director-general of ESSCOM, Datuk Mohammad Mentek (centre, without fatigues) visits the guard post in Pandanan Island on Saturday.

SEMPORNA: Upgrading basic facilities and infrastructure of surveillance posts of the security forces on the east coast of Sabah is given priority in improving border security in the country’s territorial waters.

Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) director-general Datuk Mohammad Mentek said it was crucial to ensure soldiers and policemen at the surveillance posts were comfortable to enable them to concentrate on their duties.

He said the basic facilities at every post involved accommodations, water and electricity supplies and an operation office.

“We will give serious attention towards jointly boosting existing facilities at every post of the security forces.

“This is in line with our strategy to boost surveillance of the nation’s territorial waters on the east coast of the state in the ESSCOM area,” he said, here, today.

Since Thursday, Mohammad and ESSCOM officers had been visiting several posts manned by the army and General Operations Force around the waters of Tawau, Semporna and Beluran.

According to Mohammad the focus of ESSCOM during the visit was to determine the conditions of the buildings and basic facilities at the posts.

He said the visit would also boost the morale of the members of the security forces on duty.

Subsequently, he said ESSCOM would prepare a working paper to be submitted to federal agencies for allocations to upgrade the facilities at the posts.

Mohammad said the visit also found that posts manned by both the army and police, had many advantages such as sharing of assets, resources and manpower and boosting ties.

He said one such post was the one on Pulau Mataking which was built under the Blue Ocean Strategy. (BI)

10 comments:

  1. Kerajaan akan memberi tumpuan utama kepada enam perkara teras dalam pelaksanaan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) bagi memastikan keamanan serta keselamatan negara dalam jangka masa pendek dan panjang.


    ReplyDelete
  2. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perkara paling utama yang akan diberi perhatian ialah memperkukuhkan risikan dan rangkaian risikan termasuk kerjasama dua hala dengan agensi risikan luar seperti Aseanapol dan Interpol.


    ReplyDelete
  3. Perkara kedua yang diberi tumpuan meliputi aspek pengawasan pantai yang akan dilengkapi teknologi terkini melibatkan pengawasan bersama tiga agensi keselamatan iaitu Polis Marin, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia.


    ReplyDelete
  4. Perkara ketiga dan keempat ialah bagaimana kita dapat menyekat apa sahaja kumpulan yang cuba menceroboh negara sama ada di peringkat perairan luar atau pun di sungai-sungai kita dan di darat


    ReplyDelete
  5. Perkara seterusnya yang akan diberi tumpuan adalah pelaksanaan undang-undang yang telus dan juga penglibatan masyarakat sebagai mata serta telinga pihak keselamatan.

    ReplyDelete
  6. "Kita akan melaksanakan undang-undang tanpa memilih bulu dan kalau kita tengok pegawai polis sendiri telah pun didakwa baru-baru ini kerana hal berhubung kait keselamatan. Sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang negara akan dibawa ke muka pengadilan," katanya.


    ReplyDelete
  7. Dalam pada itu, beliau berkata, komitmen kerajaan dalam aspek keselamatan dan kedaulatan negara amat jelas dan memberi mesej kepada dunia bahawa kerajaan akan melakukan apa sahaja bagi menjamin keselamatan negara.

    ReplyDelete
  8. Penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) adalah mengikut perancangan yang disasarkan iaitu bagi mempertingkatkan kawalan keselamatan di kawasan timur negeri Sabah.

    ReplyDelete
  9. Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, sebagai sebuah organisasi baharu, Esscom yang ditubuh sejak dua bulan lepas berada di landasan yang betul, malah fasa penubuhannya adalah cepat.

    ReplyDelete
  10. Mereka yang dipertanggungjawab dalam Esscom diketuai Ketua Pengarahnya, Datuk Mohammad Mentek melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan cekap sehingga dalam tempoh dua bulan sahaja organisasi itu dapat digerakkan,” katanya.

    ReplyDelete