Monday 3 June 2013

HOW TO RESOLVE CONTINUOUS BLACKOUT?






ADUN N14 Likas Junz Wong blasted Deputy Chief Minister Dato Raymond Tan, who is also the Infrastructure Minister, to respond how come, with the 15% electricity tariff increase, Sabah is facing with massive blackouts and electricity disruptions!

After 15% increase in electricity tariff in 2011, not only has electricity blackout problem not resolved, now we have to take turns to endure and get used to continuous blackouts till indefinite date? This is simply unacceptable! Junz said.

"SESB expect people of Sabah to endure such situation for how long? 2months? 2years? We want a definite solution to this long overdue problem!" Junz elaborated.

Junz Wong who is also DAP Sabah State Assistant Secretary demanded DCM Raymond Tan to give a definite answer as to when would this continuous take-turns electricity disruptions be resolved!
"Relevant Ministries must explain to the people its comprehensive road map how to produce more electricity power for Sabah by organizing open public forum." Junz demanded.

"Dato Raymond Tan should address this issue immediately. How does he expect to attract more foreign investments when we are experiencing massive long electricity blackouts even in Kota Kinabalu?

"This is the most basic basic infrastructure and 2-terms (at least) Minister Dato Raymond Tan can't even deal with it!? This is a total disgrace to the image of KK as a city!" Junz said.

"He was the one who signed the agreement of 15% increase of electricity tariff on behalf of Sabah state government after all so he should know," Junz concluded.

18 comments:

  1. Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, ingin mengurangkan Sistem Indeks Tempoh Purata Masa Gangguan (SAIDI) atau gangguan elektrik, di Sabah kepada separuh dalam tempoh dua tahun akan datang.

    ReplyDelete
  2. Kementerian telah menetapkan sasaran SAIDI bagi Sabah kepada 600 minit / pelanggan bagi tahun lepas.

    Sasaran SAIDI di Sabah pada tahun 2011 adalah 700 minit / pelanggan tetapi ia mencapai 494,64 minit / pengguna yang melepasi sasaran tersebut.

    ReplyDelete
  3. Tahun lepas, kerajaan persekutuan memperuntukkan RM276.04 juta bagi meningkatkan bekalan elektrik di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan.

    Semoga usaha untuk mengurangkan gangguan elektrik di Sabah ini akan berjaya dan penduduk tidak lagi kerap mangalami masalah 'blackout'.

    ReplyDelete
  4. Timbalan Ketua Menteri Sabah Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata kerajaan sedang melaksanakan penyelesaian jangka pendek dan jangka panjang terhadap masalah bekalan elektrik di kawasan pantai timur Sabah termasuk di Tawau.

    ReplyDelete
  5. Pairin yang juga Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah berkata sebagai penyelesaian jangka pendek, satu unit janakuasa di stesen janakuasa Kubota dekat sini akan menjana 32MW tenaga dalam tempoh terdekat bagi meningkatkan bekalan tenaga di Tawau kepada 96MW sehari berbanding 64MW sekarang.

    ReplyDelete
  6. “Saya dimaklumkan bahawa pada 7 Feb pihak (Sabah Electricity Sdn Bhd) akan menjalankan ujian penyaluran elektrik kepada grid di Tawau. Apabila ia beroperasi kelak, ia akan menjana 32MW tenaga elektrik tambahan.

    ReplyDelete
  7. Pairin berkata unit janakuasa kedua di stesen Kubota, apabila beroperasi kelak, akan membekalkan 32MW tenaga lagi menjadikan jumlah bekalan di Tawau sebanyak 128MW, melebihi keperluan pengguna di Tawau iaitu 90MW sehari.

    ReplyDelete
  8. Bagi penyelesaian jangka panjang, beliau berkata kerajaan dengan kerjasama syarikat swasta sedang membina janakuasa geotermal di kawasan Apas Balung yang berupaya mengeluarkan lebih 30MW tenaga elektrik.

    ReplyDelete
  9. Pairin berkata pembinaan janakuasa dengan kapasiti 300MW di Lahad Datu yang dijangka siap menjelang 2015 juga merupakan satu lagi penyelesaian jangka panjang kepada masalah bekalan elektrik di kawasan Tawau dan pantai timur Sabah secara amnya.

    ReplyDelete
  10. Walaupun Sabah berjaya membendung masalah politiknya dengan cukup berkesan, namun, negeri yang diibaratkan "simpanan tetap" Barisan Nasional (BN) ini, masih belum mampu mengatasi masalah bekalan tenaga elektrik yang dialaminya sejak sekian lama.

    ReplyDelete
  11. Masalah itu bukan saja sering menjadi bahan gurauan penduduk tempatan dan pengunjung, tetapi juga menjejaskan peluang pelaburan di negeri ini kerana ia mempunyai kaitan dengan prasarana serta kemudahan lain yang amat penting bagi pembangunan perniagaan.

    ReplyDelete
  12. Nampaknya, masalah bekalan tenaga di Sabah tiada penghujungnya. Kami sering mengalami gangguan bekalan tenaga di merata tempat. Kami perlukan kesungguhan politik bagi mengatasi masalah ini.

    ReplyDelete
  13. Mungkin ada perkara yang tidak kena. Saya percaya rakyat Sabah mengharapkan masalah ini akan berakhir. Kini menjadi tanggungjawab Tenaga Nasional Bhd (TNB) dan Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB)untuk menyelesaikannya,"

    ReplyDelete
  14. Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman secara rasmi menyuarakan kekecewaan beliau tentang kejadian bekalan elektrik yang sering terputus di Sabah, terutama di Sandakan, dan sekali gus meminta SESB mengambil langkah mengatasi masalah itu.

    ReplyDelete
  15. Beberapa ahli perniagaan telah menyaman syarikat utiliti berkenaan melalui wakil rakyat, yang turut dipersalahkan oleh orang ramai dalam masalah ini,

    ReplyDelete
  16. Beberapa ahli perniagaan telah menyaman syarikat utiliti berkenaan melalui wakil rakyat, yang turut dipersalahkan oleh orang ramai dalam masalah ini,

    ReplyDelete
  17. Ini menggambarkan betapa seriusnya masalah bekalan tenaga elektrik di Sabah, yang memerlukan perancangan segera dan jangka panjang untuk mengatasinya.

    ReplyDelete
  18. rakyat Sabah berasa lega seketika apabila SESB dan TNB mengemukakan pelan bagi membina loji janakuasa elektrik yang menggunakan arang batu di Silam bagi menghasilkan bekalan tenaga elektrik kepada pengguna di kawasan pantai timur negeri ini.

    ReplyDelete