Tuesday 11 June 2013

ICT TRAINING FOR SWEPA MEMBERS







PARTICIPANTS.... Datuk Siringan Gubat, Resource Development and Information Technology Minister (first row-middle) in a group picture with some of the participants of the ICT training course.

By : NOVA RENATA

A TWO-DAY training course to impart a basic knowledge of iOS and Android applications on mobile devices was held at the Pan Pacific Sutera Hotel, Kota Kinabalu recently.

The Sabah Women Entrepreneurs & Professionals Association (SWEPA) and Sabah Computer Society (SCS) jointly organised the training with help from the Ministry of Resource Development and Information Technology.

30 women who were mainly SWEPA and SCS members attended the training course.

At the closing ceremony the Guest of Honour, Datuk Siringan Gubat, Sabah Minister of Resource Development & IT Datuk Siringan urged the participants to keep abreast of technologies and learn new things so as not get left behind. He said acquiring new knowledge is self-enriching and empowering.

Hanaa Wong Abdullah, President of SWEPA said she was proud of the success of the program and expressed hope that by being IT-savvy, women would be able to contribute more to the socio-economic development of the State.

The main aim of this training is to enable the participants to learn how to operate the latest IT applications on Tablet devices that use Android and Apple-iOS devices. In addition, it also sought to help business entrepreneurs, office workers and the public at large to be more IT-savvy, who may otherwise lag behind in today’s technologically-dependent world.

In his remarks at the certificate presentation ceremony, Kon Yuk Thiam, the President of the Sabah Computer Society said the training course was the Computer Society’s way of ‘giving back’ to society. Besides that, he also mentioned the granting of sponsorships and donations to the needy. (Insight Sabah)

25 comments:

  1. Ledakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta arus globalisasi menuntut penjawat awam Sabah perlu berani membuat perubahan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada rakyat, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

    Katanya perubahan dan transformasi perkhidmatan kini merupakan cabaran kepada penjawat awam yang selama ini berada dalam zon selesa.

    "Proses pemodenan dan transformasi sebenarnya memerlukan penjawat awam yang berjiwa kental dan pragmatik, bukannya berjiwa pasif dan negatif yang takut akan perubahan.

    "Inisiatif pemodenan dan transformasi ini juga adalah sebahagian daripada usaha kita untuk bergerak seiring dengan proses globalisasi dan kemajuan ICT yang berlaku dan berubah dengan sangat pantas,"

    Katanya penjawat awam negeri harus berani menghadapi transformasi dengan meningkatkan kualiti perkhidmatan mengikut keadaan semasa.

    ReplyDelete
  2. Musa juga meminta penjawat awam di negeri ini mempertingkatkan komunikasi dengan Anggota Parlimen dan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) di kawasan masing-masing bagi mempercepatkan projek pembangunan untuk rakyat.

    "Saya tidak mahu ada penjawat awam yang tidak berbincang atau berkomunikasi dengan ADUN atau orang bawahan mereka. Apabila projek-projek pembangunan lewat siap, tidak ikut jadual, rakyat nanti akan susah dan ini akan menjejaskan imej kepimpinan kerajaan secara keseluruhannya," katanya.

    Musa juga berkata Sabah mempunyai agenda pembangunan besar iaitu Koridor Pembangunan Sabah (SDC) yang seharusnya sudah dilaksanakan sekarang.

    "Kita sudah ada perancangan, ada orang yang boleh melaksanakannya, ada peruntukan, semuanya ada. Sepatutnya kita tidak ada alasan untuk melewatkan kerja.

    "SDC merupakan projek pembangunan yang holistik. Tidak ada satu daerah pun yang ketinggalan dalam projek ini. SDC perlukan fokus, komitmen dan kerjasama yang kuat dan padat daripada semua pihak," katanya.

    “Kita mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri kerana mendapat semula mandat dan Cuepacs akan bekerjasama dengan kerajaan khususnya berkaitan kebajikan penjawat awam,” katanya.

    ReplyDelete
  3. Sesetengah penjawat awam yang enggan menggunakan aplikasi teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam urusan kerja seharian akan membawa kerugian dari segi kos dan masa.

    Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Muhammad Hatta Ab. Aziz berkata walaupun inisiatif perkhidmatan berteraskan teknologi ICT telah lama diperkenalkan dalam sektor awam, namun sehingga hari ini masih ada di kalangan penjawat awam yang enggan bergerak maju ke hadapan dan masih selesa di takuk lama.

    "Budaya e-mel masih lagi menjadi pilihan kedua dalam perhubungan untuk melaksanakan sesuatu urusan bagi sesetengah jabatan...masih ada di antara kita yang enggan menerima surat yang dihantar melalui e-mel sebagai rasmi dan meminta untuk dihantar surat asal sama ada melalui faks ataupun pos.

    "Ini bukan saja menyusahkan pihak-pihak yang terlibat, malah menambahkan kos. Amatlah rugi jika teknologi yang begitu canggih, yang mempercepatkan urusan dan mengurangkan kos, tidak dilaksanakan dengan sepenuhnya,"

    Dalam pada itu, beliau memberi contoh lain kurangnya kepekaan penjawat awam terhadap konsep ICT Hijau seperti tidak menutup peralatan ICT selepas digunakan, serta mencetak dokumen yang kurang penting sesuka hati sehingga menyebabkan pembaziran dari segi kertas dan toner pencetak.

    "Saya percaya walau secanggih teknologi yang dimiliki, faktor manusia yang mempunyai akal fikiran dan kemahiran menggunakan teknologi tersebut adalah penentu kepada sejauh mana kesan atau impak positif yang dapat diperoleh daripada teknologi tersebut," katanya.

    Sektor awam, tegas Muhammad Hatta, harus berusaha mengikis pandangan rakyat bahawa perkhidmatan awam tidak cekap dan ketinggalan zaman.

    "Kemajuan dan kecanggihan yang ada pada hari ini, tidak membenarkan kita untuk terus memberikan pelbagai alasan yang lemah atas ketidakcekapan," tegas beliau.

    ReplyDelete
  4. syabas kepada menteri baru Datuk Siringan Gubat.. semoga pembangunan teknologi maklumat di negeri ini terus berkembang maju dibawah beliau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkembangan ini harus berterusan sebab is memanfaatkan lebih banyak golongan.

      Delete
    2. Musa will bring local economy to a higher level.

      Delete
  5. Good assurance from the government.

    ReplyDelete
  6. Memang bermanfaat untuk warga SWEPA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoag belia juga menghargai peluang ini.

      Delete
    2. Peluang sering diberi, cuma rakyat sendiri ada menghargai peluang yang telah diberi?

      Delete
  7. ICT trainings are vital for their improvements.

    ReplyDelete
  8. Positive and well recommended ways of upgrading their staff

    ReplyDelete
  9. This can provide them more preparations.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat khas belia harus sentiasa bersedia, sebab banyak juga peluang akan diberi.

      Delete
  10. This open the opportunity for them.

    ReplyDelete
  11. Jangan persiakan impian mereka.

    ReplyDelete
  12. Peluang semakin banyak nampaknya.

    ReplyDelete
  13. 30 women who were mainly SWEPA and SCS members attended the training course.

    Semoga lebih banyak kursus sebegini dibuat untuk belia agar berkeupayaan meningkat daya bersaing.

    ReplyDelete
  14. Biarlah belia mendekati dunia technolgi yang semakin maju dan berkembang.

    ReplyDelete
  15. Sabah akan muncul sebagai sebuah negeri yang mudah dijangkau menjelang 2025.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah berpotensi tinggi menjadi pusat ekonomi yang amat penting.

      Delete
  16. Teknologi harus diikuti agar tidak ketinggalan.

    ReplyDelete