Tuesday, 4 June 2013

JABATAN IMIGRESEN BOCORKAN SENARAIHITAM?






Oleh : CLARA CHOOI

KUALA LUMPUR : Surat dari Pejabat Ketua Menteri Sabah kepada Jabatan Imigresen mengesahkan selain daripada Nurul Izzah Anwar, ayahnya Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Datuk Ambiga Sreenavasan dan Rafizi Ramli turut disenarai hitam dari masuk ke negeri Malaysia timur itu.

Surat bertarikh 21 Mei itu yang menggunakan kepala surat dari pejabat Datuk Musa Aman juga mengatakan senarai itu diluluskan oleh Kabinet Sabah selepas mesyuarat pertama mereka bulan lalu pada 15 Mei, 10 hari selepas pilihan raya umum ke 13.

“Kabinet bersetuju Ketua Menteri menggunakan kuasa penuhnya di bawah Akta Imigresen, dan selaras dengan pengesahan daripada Ketua Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia Sabah, agar tidak membenarkan individu-individu ini mendarat di Sabah,” kata surat itu, sebelum menyenaraikan nama-nama lima daripada ahli politik dan pengerusi bersama Bersih 2.0.

Menurut Pengerusi DAP Sabah Jimmy Wong, sumber boleh dipercayai dari Jabatan Imigresen telah membocorkan muka surat pertama dokumen tersebut kepadanya.

Dokumen itu telah dilihat oleh The Malaysian Insider. Dari halaman tunggal, tempoh senarai hitam atau sebab mengapa disenarai hitam tidak dinyatakan.

Apabila dihubungi, Lim menyifatkan larangan itu sebagai “tidak masuk akal”, menunjukkan kerajaan telah membuat satu penghinaan terhadap demokrasi disebabkan bukan sahaja mengharamkan rakyat sendiri daripada memasuki sebuah negeri di negara ini, tetapi wakil rakyat yang dipilih secara sah.

“Sudah tentu ini bukan pertama kali… Saya mungkin pemimpin paling kerap disenarai hitam… Saya pernah disekat ke Sabah, ke Sarawak…. tetapi saya ingatkan kita sudah lepas zaman itu.

“Kelihatan kita masih tersekat di situ,” katanya.

Khamis lalu, Nurul Izzah telah disekat untuk masuk ke Sabah sebaik sahaja mendarat di Kota Kinabalu untuk menyambut Pesta Kaamatan atau Pesta Menuai menggunakan kapasiti peribadinya.

Menjelaskan pada Sabtu, Musa dilaporkan berkata mereka yang memberikan ancaman dan merosakkan keharmonian Sabah tidak dialu-alukan untuk ke negeri itu.

Beliau menambah, negeri itu tidak pernah menghalang pemimpin pembangkang sebelum pilihan raya tetapi percaya Nurul Izzah mempunyai niat lain kali ini.

“Sekarang pilihan raya sudah berakhir, pemimpin mereka enggan menerima keputusan. Ini kes orang kempunan. Beliau mahu menimbulkan rasa bengang rakyat agar berarak di seluruh negara bagi menunjukkan rasa tidak puas hatinya,” katanya.

“Kami ada sebab untuk percaya niat Nurul Izzah ke Sabah kali ini mungkin tidak sebaik seperti yang beliau dan rakannya dalam pakatan pembangkang nyatakan,” tambah beliau lagi.

Mengulas terhadap penghantaran pulang Nurul Izzah, Wong mengatakan dalam satu kenyataan di sini langkah tersebut hanya menjadikan anak kepada pemimpin de facto Pakatan Rakyat (PR) Anwar sebagai wira politik lebih besar.

“Tidak kira berapa banyak Ketua Menteri Datuk Musa Aman cuba untuk menjelaskan ia tidak bermotifkan politik, bahasa tubuh tindakan penghantaran pulang seorang pemimpin pembangkang secara tiba-tiba ketika dia baru tiba memberikan mesej segera semuanya adalah tentang politik.

“Rakyat tidak perlu menunggu tiga hari untuk Ketua Menteri menjelaskan tentang perkara ini,” kata Wong.

Semalam, Nurul Izzah menuduh dakwaan Musa terhadapnya adalah “satu penipuan” apabila mendakwa beliau cuba membangkitkan rasa tidak percaya dikalangan rakyat terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Jelas dakwaan itu adalah satu penipuan, apa sahaja beliau cuba paparkan terhadap saya,” kata Nurul Izzah kepada pemberita ketika majlis minum petang di Lucky Garden, Bangsar, di sini.

Pemimpin PKR telah membantah keputusan pilihan raya umum 5 Mei, mendakwa BN menang kerana penipuan undi besar-besaran dan lain-lain bentuk penipuan pilihan raya.

318 comments:

  1. The election is over…we must now move on

    The president of Kimaragang Association of Malaysia Datuk Haji Abdul Latiff Kandok supports the efforts of Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman and his government in preserving peace and harmony in Sabah.

    “Peace and harmony are the key to a nation’s strength and stability,” he said in a statement here yesterday.

    Latiff said this was also part of the 1Malaysia concept.

    And, he also expressed full support for the Chief Minister’s remarks last Saturday that Sabah and its people did not need the opposition’s endless propaganda to incite hatred and mistrust among the people against the Barisan Nasional goverment.

    “The election is over…we must now move on,” he stressed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara ini dipolitikkan. Kenapa pula mereka tidak disenarai hitamkan.

      Delete
  2. The election is over…we must now move on

    Latiff also said the opposition must learn from other nations such as the U.S. where the loser would accept and respect the decision of the people after the election.

    He added that the people must give their undivided support to the state government under the leadership of Musa in bringing progress and ensuring harmony and peace.

    On Sunday the acting president of the Federation of Chinese Associations of Sabah, Datuk TC Goh said the state government must be respected for its right to preserve and harmony in the state.

    The people, he said, should be allowed to move on with their lives without the endless political propaganda by the opposition.


    The election is over…we must now move on


    “The govenrment makes decision based on necessity to uphold the prevailing peace and harmony in accordance with the law which has been observed since the formation of Malaysia in 1963.

    “And this should be respected and not twisted for malicious reasons,” Goh said.

    ReplyDelete
  3. Larangan perjalanan terhadap Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar telah ditarik balik, polis Sabah mengesahkannya hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbukti tindakan imigresen adalah tidak berpatutan.

      Delete
    2. Imigresen bertindak ikut arahan sahaja. Harus mengenal pasti dari Pejabat Menteri.

      Delete
  4. Setakat ini polis berkata, tidak ada individu lain yang dilarang kecuali Nurul. Tetapi larangan itu pun telah ditarik balik..

    ReplyDelete
  5. Bagi pemimpin-pemimpin yang lain jika mereka mahu datang tidak ada masalah asalkan mereka mematuhi undang-undang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nurul bukannay penjenayah.

      Delete
    2. Mungkin Jabatan Imigresen telah membuat kesilapan.

      Delete
  6. NURUL’S visit to Sabah was NOT only to celebrate Pesta Kaamatan. There is more to Nurul Izzah’s visit to Sabah than meets the eyes. Contrary to reports, Nurul Izzah was not just planning to celebrate Pesta Kaamatan with the Kadazandusun community in Penampang, Sabah.

    ReplyDelete
  7. The state immigration department, based on tip off from the police special branch, denied entry to Nurul Izzah because she was slated to meet 2 individuals (trusted East Malaysian lieutenants of Anwar, one of them from DAP) to help facilitate the inflow of funds for the party in Sabah.

    ReplyDelete
  8. One of these two individuals had previously worked closely with sacked Alliance Bank CEO Bridget Lai. (Bridget Lai is claimed to have played an important role in helping PKR convert millions of US dollars into Ringgit to be channelled for the 2008 General Elections but was subsequently removed over office renovation issues in 2010).

    ReplyDelete
  9. Now, these funds will play a crucial role in helping Pakatan Rakyat stage several rounds of rallies and conduct other activities similar to the Black 505 rallies in Semenanjung.

    ReplyDelete
  10. Why Anwar sent in Nurul? Because she has the image of a sweet, young and honest politician and no one will doubt her motives. Two set of envelopes were carried by Nurul when she arrived at the KK International airport via Air Asia AK5118 at around 7.00pm on Thursday.

    ReplyDelete
    Replies
    1. They can attacked any from the opposition.

      Delete
    2. BN harus bertindak adil kepada semua warganegara. Tindakan ini amat mengecewakan.

      Delete
  11. Based on information received by the special branch, the sealed envelopes contained, among others, payment & transaction details and a set of instructions assigned for this 2 trusted lieutenants.

    ReplyDelete
  12. She was supposed to meet these two lieutenants at a hotel in KK on Friday to pass them the envelopes. In simple terms, Nurul’s presence in Sabah was as to act as a ‘facilitator’ between Anwar and the party’s operatives in Sabah for the staging of an uprising.

    ReplyDelete
  13. After all, Anwar knows better that he can't send in any other senior party officials such as Azmin, Sivarasa, Surendran or Tian Chua, because they would have been barred immediately.

    ReplyDelete
  14. Judging from her expressions at the airport, Nurul was completely surprised to learn that she could not get past the immigration counter. Surprised that someone knew what she was up to.

    ReplyDelete
  15. Attending Pesta Kaamatan was just a clever disguise. It will not be wrong to say these funds will also play a crucial role if Anwar was to carry out a defection exercise or a MPs’ buying spree.

    ReplyDelete
  16. While Section 67 of the Immigration Act 1959 allows Nurul he right to enter East Malaysia to carry out political activities, it does not allow her the right to fund political uprisings to overthrow the existing government.

    ReplyDelete
  17. Penampang is considered the stronghold of the Kadazandusun community and the main centre for their political and cultural development.

    ReplyDelete
  18. A small group of people from this community infamously made Anwar Ibrahim the ‘Huguan Siou’ in February 2013. Among the culprits was PKR Ranau Chief Jonathan Yassin. Officially, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan is the ‘Huguan Siou’ for life.

    ReplyDelete
  19. Anwar, the ''Paramount Leader' tends to forget that Sabah is a BN stronghold and there are many moles within his party twho will spoil his plans for a song and a dance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beliau cuma bertujuan lawatan sahaja, kenapa pula dipolitikkan.

      Delete
  20. Larangan ke atas pemimpin pembangkang Pakatan Rakyat Nurul Izzah Anwar
    daripada memasuki Sabah telah ditarik balik, kata pihak polis yang
    mengesahkan perkara tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin mereka sedar mereka telah membuat kesilapan.

      Delete
  21. The ban on PKR vice-president Nurul Izzah Anwar from entering Sabah has been lifted, according to Sabah police commissioner Hamza Taib.

    According to Astro Awani, Hamza also said that aside from Nurul Izzah, no other politicians have been banned from entering the state.

    "As far as the police are concerned, we know that there are no other individuals banned except for Nurul. But her ban had been listed," he was quoted as saying by Astro Awani.

    Hamza was further quoted as saying that there is no problem for any other leader to enter the state, so long as they abide by the law.

    The lifting of the ban comes a day after Sabah state assembly deputy speaker Johny Mositun said that Nurul Izzah, who is also Lembah Pantai MP, had only been barred for a day.

    ReplyDelete
  22. Pesuruhjaya Polis Sabah, DCP Datuk Hamza Taib berkata tiada sesiapa lagi
    yang dilarang masuk ke negeri Borneo tersebut tetapi tidak memberikan
    sebab ia ditarik semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak harus mengancam kebebasan dan hak.

      Delete
    2. Jabatan Menteri harus memberi penjelasan sebab tindakan ini telah mengancam hak seorang warganegara.

      Delete
  23. Hamza hadir selepas laporan awal hari ini mendedahkan surat dari Pejabat
    Ketua Menteri Sabah kepada Jabatan Imigresen yang menyenaraihitam
    beberapa pemimpin pembangkang daripada masuk ke negeri tersebut.

    ReplyDelete
  24. Surat bertarikh 21 Mei itu yang menggunakan kepala surat dari pejabat
    Datuk Seri Musa Aman juga mengatakan senarai itu diluluskan oleh Kabinet
    Sabah selepas mesyuarat pertama mereka bulan lalu pada 15 Mei, 10 hari
    selepas pilihan raya umum ke 13.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga kerajaan bertindak ikut prosedur yang betul dan bukan atas menindas hak rakyat.

      Delete
  25. Meanwhile, Sabah state secretary Sukarti Wakiman also confirmed that the ban on Nurul Izzah had been a one-off.

    “The ban on Nurul Izzah was only for one occasion, which was on the eve of the closing ceremony of the state level Kaamatan celebrations,” he was quoted as saying by The Star Online.

    Sukarti was also quoted as saying that the one-off ban had been done for security reasons based on information from the state's security officials.

    ReplyDelete
  26. “Setakat ini polis berkata, tidak ada individu lain yang dilarang kecuali Nurul. Tetapi larangan itu pun telah ditarik balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengesahan telah dibuat, mungkin tidak masuk akal dan diterima oleh kebanyakan orang.

      Delete
  27. “Setakat ini polis berkata, tidak ada individu lain yang dilarang kecuali Nurul. Tetapi larangan itu pun telah ditarik balik.

    ReplyDelete
  28. Bagi pemimpin-pemimpin yang lain jika mereka mahu datang tidak ada
    masalah asalkan mereka mematuhi undang-undang,” kata Hamza yang dipetik
    berkata kepada Astro Awani.

    ReplyDelete
  29. Laman Astro Awani juga melaporkan Ketua Pengarah Jabatan Imigresen,
    Datuk Alias Ahmad tidak dapat mengesahkan bahawa senarai hitam baru yang
    dikatakan melarang 10 individu daripada parti pembangkang dan pemimpin
    masyarakat sivil daripada memasuki Sabah.

    ReplyDelete
  30. laporan tersebut menyenaraikan beberapa individu yang tidak dibenarkan
    masuk, antaranya Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Mohd Rafizi
    Ramli, Datuk Ambiga Sreenavasan, Mohamad Sabu, Syed Ibrahim Syed Noor,
    Wong Chin Huat, Maria Chin Abdullah, Ong Boon Kiang dan Hishammuddin
    Rais.

    ReplyDelete
  31. Musa dilaporkan berkata mereka yang memberikan ancaman dan merosakkan keharmonian Sabah tidak dialu-alukan untuk ke negeri itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah Musa bermaksud Nurul akan merosakkan keharmonian Sabah?

      Delete
  32. negeri itu tidak pernah menghalang pemimpin pembangkang sebelum pilihan
    raya tetapi percaya Nurul Izzah mempunyai niat lain kali ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imigresen melaksanakan ikut arahan oragn atasan.

      Delete
  33. Jabatan Imigresen Sabah mengesahkan bahawa larangan terhadap Naib
    Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar daripada
    memasuki Sabah dibuat mengikut lunas undang-undang.

    ReplyDelete
  34. Pengarahnya, Noor Alam Khan A. Wahid Khan berkata, larangan itu
    tertakluk kepada bidang kuasa kerajaan negeri dan pihaknya hanya
    mematuhi arahan yang dikeluarkan dari Pejabat Ketua Menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada persoalan, biarlah buat kepada Pejabat Ketua Menteri.

      Delete
    2. Mereka ini cuma bertindak mengikut arahan sahaja.

      Delete
  35. rakyat sabah mijoritinya tidak mau pemimpin dari semenanjung yang
    datang ke Sabah mengajar dan menghasut rakyat sabah budaya fitnah,
    pecahbelah perpaduan kaum, dan tidak menerima keputusan PRU dan macam
    macam lagi lah

    ReplyDelete
  36. SEHARUSNYA pihak pembangkang terutama Orang dari semenanjung mesti mau
    sedar terutama pembangkang bahawa dalam persetujuan perkara 20

    ReplyDelete
  37. Sabah ada kuasa imigresen sendiri jadi semua tindakan yang dibuat berlunaskan undang undang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jikalau benarnya mengikut undang-undang, tiada apa perlu dirisaukannya lagi.

      Delete
    2. Ada juga pihak sengaja memainkan undang-undang.

      Delete
  38. bukankah salah 1 manifesto pembangkang nak mempertahankan konon perkara 20 tu.

    ReplyDelete
  39. Ini masanya kamurang kena terima apabila imigresen menggunakan kuasa
    mereka menghalang individu yang diragui boleh mengganggu gugat keamanan,
    keharmonian dan perpaduan negeri Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. They have the right to do so, its all very subjective.

      Delete
  40. individu yang tidak menghormati pilihan rakyat tidak berhak menjejak kakinya ke bumi tercinta negeri di bawah bayu ini.

    ReplyDelete
  41. pihak imigresen Sabah mahupun Jabatan ketua Menteri ada sebab yang
    munasabah mengambil tindakan sebegini demi rakyat Sabah. Bukan
    kepentingan pribadi.

    ReplyDelete
  42. Ianya menentang perjuangan kepribadian pembangkang yang hanya menjual janji retorik tanpa jaminan akan menunaikannya.

    ReplyDelete
  43. sebagai rakyat yang sangat benci dengan keganasan dan kebiadapan kumpulan pembangkang melanggari undang-undang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. They have the right to protect the homeland.

      Delete
  44. Bukan takat Nurul Izzah. Anwar ibrahim, wan azizah, tian chua termasuk
    pemimpin pakatan pembangkang sewajarnya dihalang masuk ke Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pula pembangkagn dihalang masuk sedangkan mereka tidak mengancam ketenteraman atau berjenayah di Sabah.

      Delete
  45. Kalau Si Nurul Izzah tu nak duduk terus kat Sabah pun boleh. Duduk kat Lembah Pantai pun dia bukannya bawak sebarang manfaat kepada warga kawasan dia.

    Apa yang dia buat hanya meremeh - remehkan penduduk setempat dan menabur fitnah yang bukan - bukan. Malah, dia sanggup menafikan hak penduduk Lembah Pantai sendiri.

    ReplyDelete
  46. Kalau sebelum ini, Si Nurul Izzah meroyan sakan kata dia dihalang dari memasuki Negeri Sabah. Kononnya dia nak menunjukkan yang Kerajaan ni kejam sangat la.

    Walhal, apa yang dijelaskan oleh Ketua Menteri Sabah tu memang lojik beb. 'Tuan Rumah' mana yang nak orang datang ke rumah dia dan buat huru hara.

    ReplyDelete
  47. Tak de orang waras akal dalam dunia yang akan buat macam tu. Setakat datang dengan niat nak memporak perandakan keadaan, baik tak payah.

    Memang patut sangat pun orang Sabah halang dia. Jangan la Si Nurul Izzah tu ingat semua orang suka sangat dengan Si Kaki Fitnah macam dia datang ke tempat mereka.

    Cukup la dia duduk di kawasan dia dan menabur fitnah terhadap penduduk setempat. Dia boleh kata yang orang di Lembah Pantai semuanya pendatang asing. Sama jugak la macam dia. Datang tempat orang nak tunjuk bagus. Sekarang, dia berambus pun lagi baik!!!

    ReplyDelete
  48. Ketua pembangkang Anwar Ibrahim kini dilihat semakin terdesak, semata-mata untuk memastikan impiannya menjadi perdana menteri tercapai apabila sanggup melakukan dan menghalalkan apa sahaja tindakan sehingga menyemai sentimen kebencian malah menghasut penyokong pakatan pembangkang untuk menggulingkan kerajaan.

    ReplyDelete
  49. Ketika menghadiri satu siri ceramah mereka di Seremban baru-baru ini, seorang penulis terkejut dan tidak sama sekali menyangka bahawa Anwar telah menyalahtafsirkan buku hasil karya terbaru Profesor Dr. Sheikh Yusuf Al-Qaradawi yang bertajuk 'Kebangkitan Rakyat' sebagai rujukan menghalalkan penentangan rakyat terhadap kerajaan.

    ReplyDelete
  50. Ucapan pemimpin ‘anugerah tuhan’ (gelaran yang dikurniakan oleh isteri tercinta) itu seolah-olah mempunyai "agenda tersembunyi" dengan cuba "mengekploitasikan" karya tersebut. Rakyat diajak untuk menerima tafsiran jijik yang dibuat Anwar bahawa kebangkitan rakyat menetang kerajaan adalah merupakan satu perkara yang dibenarkan Islam.

    ReplyDelete
  51. Hujah yang disandarkan kepada ulama Islam tersohor itu telah dilacurkan oleh Anwar bagi untuk menyakinkan rakyat, kononnya tindakan mereka bukanlah perkara yang keji malah merupakan sesuatu yang dibenarkan oleh Islam.

    ReplyDelete
  52. Berambus cepat! Rakyat dah muak dengan politik jalanan yang Anwar bawa sejak dia belajar lagi. Ini semua karut yang mahu rosakkan pemikiran anak-anak muda hanya untuk penuhi impian menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  53. Kami tak mahu 'old-fashioned' punya pemimpin macam Anwar.

    ReplyDelete
  54. Kami anak muda suka pada transformasi yag dilakukan oleh Najib Razak. Dulu kata bila kalah akan berundur, tapi datang gila dia dah kalah pun umum PR menang.

    ReplyDelete
  55. Sedangkan di masa yang sama Anwar gagal menerangkan secara keseluruhan pandangan ulama tersebut. Apakah yang dimaksudkan dengan kebangkitan rakyat, jenis pemerintahan yang bagaimana perlu ditolak, dalil apa yang perlu diguna pakai dan sebagainya?

    ReplyDelete
  56. Rakyat yang sokong Anwar patut sedar yang dia hanya mempergunakan penyokong dia untuk penuhi 'perjanjian syaitan' yang entah dengan siapa dia buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serahkan kepada rakyat sendiri untuk menentukannya.

      Delete
  57. Dia sanggup buat apa saja namun rakyat Malaysia tak bodoh macam yang Anwar sangka.

    ReplyDelete
  58. Walhal secara rational dan warasnya senario di ‘arab spring’ amat berlainan sekali jika hendak dibandingkan dengan negara ini. Setiap perbandingan yang dilakukan hendaklah dilakukan secara adil dan menyeluruh ‘apple-to-apple comparison’. Apakah dikira adil sekiranya kita membandingkan antara kancil dengan gajah? Malah di dalam Islam sendiri mentafsirkan pengertian adil itu membawa maksud meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    ReplyDelete
  59. Anwar harus berundur! Nyah dari politik Malaysia! Menyusahkan dan memualkan.

    ReplyDelete
  60. Penat tengok perhimpunan yang 'kosong'.

    ReplyDelete
  61. Dalam ucapan tersebut, Anwar dilihat sudah berkira-kira bahawa mereka akan tewas dan mustahil untuk mengekalkan momentum seperti yang diperolehi di dalam PRU12. Tambahan pula masih banyak lagi perkara yang terkandung di dalam ‘manifesto bukan janji’ yang dibentangkan pada 2008 lalu, gagal dilaksanakan sehingga kini.

    ReplyDelete
  62. Yang turun himpunan tu pun patut sedar yang mereka hanya membuang masa. Keputusan pilihanraya dah termaktub.

    ReplyDelete
  63. Dengar apa yang dia cakap. Inilah manusia yang tidak menerima kekalahan dan takdir.

    ReplyDelete
  64. Dah kalah pun mengaku menang.

    ReplyDelete
  65. Maka dengan semua insiden yang berlaku di dalam negara seperti nyanyian ‘Sabah Nak Hilang’, perjumpaan dengan Nur Misuari, pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, kenyataan-kenyataan bersifat provokasi dan sebagainya adalah antara faktor penting yang perlu diberi perhatian serius.

    ReplyDelete
  66. Dah macam orang gila talak pun ada. Tak sedar diri langsug. Itupun masih lagi nak heret penyokong dia ke jalanan.

    ReplyDelete
  67. yang kena tangkap dan yang kena tear gas bukan Anwar tetapi penyokong yang dipatungkan.

    ReplyDelete
  68. Malah mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad turut menggesa pelbagai pihak agar memandang serius ugutan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, yang berhasrat untuk menjadikan Kuala Lumpur seperti Dataran Tahrir sekiranya gagal dalam percubaan untuk menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  69. Tolong terima kekalahan ini. Inilah jadinya jika terlampau taksub dan kepinginkan kuasa.

    ReplyDelete
  70. Suda tiba masanya Anwar kotakan apa yang dikata. Berundur setelah kalah!

    ReplyDelete
  71. Menurut Timbalan Perdana Menteri, huru-hara merupakan sebahagian daripada perancangan jahat pembangkang untuk menawan Putrajaya selepas tidak lagi yakin rakyat akan memilih mereka kerana gelombang sokongan kini jelas berpihak kepada Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  72. Malaysia need more skilled workers to enable the country to achieve the targetted export revenue of RM52 billion from the timber industry by 2020 said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    ReplyDelete
  73. there were currently 300,000 workers in the timber industry with revenue from the export of wood products reaching RM20.2 billion in 2012, especially furniture products contributing RM6.55 billion.

    ReplyDelete
  74. In line with the country's aspiration to become a high income nation by 2020, the Malaysian Timber Industry Board (MTIB) and the Education Ministry are working together to churn out qualified skilled workers in the field.

    ReplyDelete
  75. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    IPOH - PAS Perak menggesa pihak polis menyiasat butiran yang didedahkan oleh dua blogger pro-Umno berhubung isu Rumah Perak di Batu Feringgi, Pulau Pinang.

    ReplyDelete
  76. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    Koordinator Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Negeri berkata, Blog ‘PerakCyberTrooper.com’ dan ‘Bicara Perjuangan’ telah mendedahkan butiran yang dikatakan perjanjian usaha sama antara Kerajaan Negeri Perak dengan sebuah syarikat untuk menguruskan Rumah Perak selama 30 tahun.

    ReplyDelete
  77. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    Salman berkata, jika ianya benar butiran perjanjian tersebut adalah sulit serta terikat dan tertakluk atas Akta Rahsia Rasmi (OSA) bermakna ianya tidak boleh didedahkan kepada umum.

    ReplyDelete
  78. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    “Kami hairan bagaimana dokumen rasmi boleh didedahkan secara umum oleh blogger tersebut.

    ReplyDelete
  79. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    “PAS mempersoalkan bagaimana blogger pro-Umno ini mendapat dokumen tersebut yang diklasifikasikan sulit dibawah kerajaan negeri,” katanya ketika ditemui Harakahdaily selepas membuat laporan di Balai Polis Sungai Senam, Ipoh baru-baru ini.

    ReplyDelete
  80. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    Beliau yang juga Setiausaha Pemuda PAS Negeri menjelaskan, butiran dokumen tersebut tidak diketahui kesahihannya.

    ReplyDelete
  81. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    Justeru, Salman berkata, PAS Perak menggesa Kerajaan Negeri Perak yang diketuai Datuk Seri Zambry Abdul Kadir mengesahkan adakah butiran dokumen yang didedahkan oleh blogger tersebut adalah benar atau palsu.

    ReplyDelete
  82. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    “Kami menggesa pihak polis menyiasat pendedahan ini dan mendakwa kedua-dua blogger itu jika penjanjian tersebut adalah dibawah Akta Rahsia Rasmi.

    ReplyDelete
  83. PAS SENDIRI KATA DOKUMEN RAHSIA SEPERTI SURAT DI ATAS TAK BOLEH DEDAH, WHAT SAY YOU DAP??

    Hadir sama membuat laporan polis ialah Ahli Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Negeri, Safarizal Saleh; Peguam Pemuda PAS Negeri, Mohd Fitri Asmuni; dan Setiausaha Jabatan Pilihanraya Pemuda PAS Negeri, Muhammad Basyir.

    ReplyDelete
  84. AHLI PARLIMEN DAP, TONY PUA PUN ADA KATA DOKUMEN DIBAWAH AKTA RAHSIA RASMI TAK BOLEH DEDAH!!

    KUALA LUMPUR, 8 Jun: Tawaran Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir untuk membolehkan para ahli parlimen melihat dokumen rahsia perjanjian pembelian tenaga (PPA) yang dimeterai antara Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan pengeluar tenaga bebas (IPP) dipersoalkan oleh Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara, Tony Pua.

    ReplyDelete
  85. AHLI PARLIMEN DAP, TONY PUA PUN ADA KATA DOKUMEN DIBAWAH AKTA RAHSIA RASMI TAK BOLEH DEDAH!!

    Pua berkata dokumen perjanjian tersebut dilindungi oleh Akta Rahsia Rasmi (OSA), di mana sesiapa saja yang memegang dokumen tersebut boleh dipenjarakan, dengan itu kenyataan Mukhriz adalah tidak berasas sama sekali.

    ReplyDelete
  86. AHLI PARLIMEN DAP, TONY PUA PUN ADA KATA DOKUMEN DIBAWAH AKTA RAHSIA RASMI TAK BOLEH DEDAH!!

    Di bawah akta tersebut, jika sesiapa yang didapati memiliki dokumen tersebut boleh dihukum dengan penjara mandatori satu tahun, atau sehingga tujuh tahun di dalam penjara,” kata Pua dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

    ReplyDelete
  87. The Internet laws imposed in countries like China, Iran and Singapore are too harsh and should not be implemented in Malaysia, say bloggers and media analysts.

    ReplyDelete
  88. They felt that social media users should practice self-regulation and be prepared to face the music should their postings breach the accepted norms of the freedom of speech.

    ReplyDelete
  89. AHLI PARLIMEN DAP, TONY PUA PUN ADA KATA DOKUMEN DIBAWAH AKTA RAHSIA RASMI TAK BOLEH DEDAH!!

    “Saya boleh kata kenyataan Mukhriz di secara keseluruhannya tidak berasas. Ahli Parlimen tidak dibenarkan akses kepada dokumen yang berada di bawah Akta Rahsia Rasmi. Untuk dapat akses ke dokumen tersebut, kabinet perlukan laksanakan satu proses deklasifikasi.

    ReplyDelete
  90. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Kakitangan kerajaan di Perak diberi peringatan oleh Menteri Besar agar mereka tidak terbabit didalam membocor dokumen rasmi kerajaan kerana ia menyalahi undang-undang.

    ReplyDelete
  91. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Dato’ Seri Dr.Zambry Abd Kadir sebaliknya mahukan mereka sentiasa bertanggungjawab menjaga dokumen-dokumen rahsia supaya tidak bocor kepada pihak yang tidak berkenaan.

    ReplyDelete
  92. There were also those who felt that the formation of an independent body or institution to curb the emerging trend of social media users openly instigating and promoting hatred and chaos in cyberworld could assist in self-regulation.

    ReplyDelete
  93. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Mengenai terdapat kakitangan yang bertanggungjawab membocor dokumen rasmi kerajaan, beliau memandang berat perbuatan berkenaan serta mahu ia dihentikan segera.

    ReplyDelete
  94. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Dalam konteks ini, Dr.Zambry menyifatkan perbuatan tidak bertanggjungjawab golongan kecil ini merugikan negeri ini.

    Beliau mahukan mereka menjaga dokumen-dokumen kerajaan dengan baik pada setiap masa.

    ReplyDelete
  95. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Bercakap kepada media selesai berucap di Majlis Perhimpunan dan Excutive Talk (Bil 1/2013) di Dewan Bankuet, Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh, Isnin, beliau menegaskan kakitangan awam masih tertakluk kepada OSA atau Official Secret Acts.

    ReplyDelete
  96. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Tanpa memberikan butiran lanjut mengenai dokumen rasmi yang didedahkan itu, Menteri Besar menjelaskan peraturan menyimpan rahsia turut membabitkan dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  97. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  98. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Katanya kalau beliau mahu menggunakan kesempatan dengan membuat pendedahan tentang kesalahan kerajaan Pakatan Rakyat sepanjang 11 bulan mereka berkuasa, beliau boleh saja melakukan.

    ReplyDelete
  99. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Beliau bagaimanapun mengingatkan pembangkang agar tidak mencabarnya supaya membuktikan mereka banyak melakukan kesalahan kerana “jika mereka terus menerus mencabar, saya akan mendedahkannya seperti dalam kes Vale.”

    ReplyDelete
  100. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    “Saya hanya akan buat demikian sekiranya dicabar. Contohnya dalam kes kelulusan tanah untuk operasi kilang besi Vale di Teluk Rubiah. Nizar Jamaluddin (ADUN Pasir Panjang) terus berbohong dan mencabar saya buktikan yang dia tak bersalah, maka saya ambil keputusan mendekalsifikasi semula surat-surat kelulusan Vale bagi membuktikan Nizar telah mengeluarkan surat persetujuan kepada syarikat Brazil itu untuk beroperasi di Teluk Rubiah dan bukan Tanjung Hantu,” katanya.

    ReplyDelete
  101. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    ( Bagi pembaca diturunkan kenyataan kerajaan mengenai tujuan OSA diperkenalkan ketika menjawab soalan di Parlimen beberapa tahun lalu mengenai tafsiran akta ini.(Yang dimaksudkan sebagai dokumen Akta Rahsia Rasmi (Official Secret Act (OSA)) ialah dokumen yang menepati tafsiran rahsia rasmi di bawah seksyen 2 Akta Rahsia Rasmi 1972 (Akta 88) iaitu:

    ReplyDelete
  102. Sambungan...

    “rahsia rasmi” ertinya apa-apa suratan yang dinyatakan dalam Jadual dan apa-apa maklumat dan bahan berhubungan dengannya dan termasuklah apa-apa suratan rasmi, maklumat dan bahan lain sebagaimana yang boleh dikelaskan sebagai “Rahsia Besar”, “Rahsia”, “Sulit” atau “Terhad”,mengikut mana yang berkenaan, oleh seorang Menteri, Menteri Besar atau Ketua Menteri sesuatu Negeri atau mana-mana pegawai awam yang dilantik di bawah seksyen 2B;

    ReplyDelete
  103. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Tujuan ia dikategorikan di dalam dokumen OSA ialah untuk memelihara rahsia rasmi dan dokumen rasmi yang mempunyai kepentingan keselamatan Negara daripada jatuh ke tangan orang-orang yang tidak dibenarkan dan dikelaskan mengikut peraturan yang terkandung dalam Buku Arahan Keselamatan Kerajaan.

    ReplyDelete
  104. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    la juga bertujuan untuk mencegah kelalaian yang bersalahan, iaitu satu kesalahan jenayah dan juga untuk menghalang apa-apa bantuan haram yang sengaja diberikan kepada pihak lain termasuk agensi Negara asing atau subversif.

    ReplyDelete
  105. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Suratan dikategorikan di bawah OSA adalah mengandungi maklumat sensitif dan aksesnya dihadkan kepada orang tertentu bagi mengelakkan daripada terdedah dan boleh membawa implikasi yang amat besar kepada Malaysia, membahayakan keselamatan Negara, memberikan keuntungan besar kepada sesebuah kuasa asing, memudaratkan kepentingan atau martabat Malaysia atau kegiatan Kerajaan atau orang perseorangan atau menyebabkan kesusahan kepada pentadbiran.

    ReplyDelete
  106. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Dr.Zambry berkata“bagi saya ia merupakan satu perkara serius, ini bukan kerana soal `wisel blower’ ataupun kerajaan BN takut, ia adalah kerana prinsip berkerajaan sama ada kerajaan BN mahupun kerajaan bukan BN.

    ReplyDelete
  107. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    “Seperti di negeri-negeri lain dari segi amalan berkerajaan perkara seperti itu tidak seharusnya berlaku, sebab itu wujudnya Ordinan rahsia atau Akta Rahsia Rasmi yang harus dipatuhi..kalau tidak habislah negara.

    ReplyDelete
  108. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    “Ini kerana kerja-kerja ataupun sebarang bentuk perjanjian atau perkara-perkara yang diputuskan di peringkat kerajaan negeri sudah tidak lagi menjadi dokumen rahsia,’’ katanya.

    ReplyDelete
  109. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    Sebagai Menteri Besar, beliau bertanggungjawab memelihara integriti dengan tidak sewenang-wenangnya membuat kenyataan berkaitan perkara yang telah diklasifikasikan di bawah OSA.

    ReplyDelete
  110. PERINGATAN MB PERAK KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN, SEBAGAI IKTIBAR KEPADA SEMUA PEGAWAI IMIGESEN!!

    “Dengan kuasa yang ada, saya boleh ‘menelanjangkan’pembangkang dengang mendedahkan pelbagai kepincangan yang kita kenal pasti sepanjang 11 bulan Pakatan memerintah Perak.

    “Tetapi saya tidak akan sewenang-wenangnya berbuat demikian hanya kerana mahu jadi `popular’…ini kerana saya masih memelihara kepada OSA,” katanya.

    ReplyDelete
  111. Nurul Izzah anak perempuan Anwar Ibrahim memekak di Twitter yang dia telah dihalang oleh Pejabat Ketua Menteri Sabah daripada memasuki Sabah. Dengan kata lain, dia cuba memberitahu rakyat Malaysia bahawa haknya untuk masuk ke mana-mana bahagian di Malaysia telah dinafikan oleh sebuah kerajaan negeri yang selama ini diuwar-uwarkan oleh Pakatan Rakyat sebagai tidak mempunyai hak autonomi.

    ReplyDelete
  112. Nurul Izzah anak perempuan Anwar Ibrahim memekak di Twitter yang dia telah dihalang oleh Pejabat Ketua Menteri Sabah daripada memasuki Sabah. Dengan kata lain, dia cuba memberitahu rakyat Malaysia bahawa haknya untuk masuk ke mana-mana bahagian di Malaysia telah dinafikan oleh sebuah kerajaan negeri yang selama ini diuwar-uwarkan oleh Pakatan Rakyat sebagai tidak mempunyai hak autonomi.

    ReplyDelete
  113. Bagi penyokong Pakatan Rakyat yang kurang ambil tahu dan kurang pula berakal, akan segera menanggapi Wisma Putra sebagai dalang sebenar yang menghalang kemasukan Nurul Izzah ke Sabah.

    ReplyDelete
  114. Tiada apa-apa yang dapat dilakukan oleh Wisma Putra dan Putrajaya sekiranya Jabatan Imigresen dan Kerajaan Negeri Sabah tidak membenarkan sesiapa pun memasuki negeri itu. Tak payahlah memekak dan tak perlulah mengadu di sana sini.

    ReplyDelete
  115. Bila dah tak dibenarkan masuk, maknanya tak bolehlah masuk. Sedangkan dia mempunyai agenda rahsia yang boleh menggugat keamanan di Sabah.

    ReplyDelete
  116. Susah sangat kah nak terima hakikat itu? Itulah hak istimewa imigresen Sabah.

    ReplyDelete
  117. Memang benar Sabah adalah sebahagian daripada Malaysia tetapi Sabah dan Sarawak mempunyai jurisdiksi mereka yang tersendiri dan kedua-dua negeri itu juga mempunyai peraturan imigresen mereka yang tidak boleh dicabar oleh mana-mana pihak pun termasuklah Nurul Izzah.

    ReplyDelete
  118. Sebabnya, kedua-dua negeri tersebut mempunyai kuasa autonomi yang tidak dimiliki oleh negeri-negeri lain di Semenanjung.

    ReplyDelete
  119. Sabah dan Sarawak membentuk sebuah negara bernama Malaysia bersama-sama Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura pada tahun 1963. 1965, Singapura dikeluarkan daripada gabungan Malaysia sekaligus menjadikan Malaysia hanya dianggotai oleh Persekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  120. Persekutuan Tanah Melayu pula merupakan gabungan 9 buah negeri.

    ReplyDelete
  121. Dalam bahasa yang lebih mudah, Sabah dan Sarawak dalam Malaysia merupakan NEGARA DALAM NEGARA.

    ReplyDelete
  122. Kalau perkara semudah itu pun, Nurul Izzah dan para penyokong Pakatan Rakyat tak faham, rasa-rasanya eloklah mereka belajar semula sejarah negara ini.

    ReplyDelete
  123. Tak payahlah nak jerit-jerit kononnya demokrasi dah mati di negara ini dan Sabah disebabkan dia tidak dibenarkan masuk ke negeri tersebut.

    ReplyDelete
  124. Kalau demokrasi dah mati, mana mungkin DAP dan PKR yang merupakan parti semenanjung dapat menguasai beberapa kerusi di Sabah.

    ReplyDelete
  125. Kalau demokrasi dah mati di negara ini, bolehkah Nurul Izzah terbang ke sana ke mari, berceramah dan berkempen tanpa sedar bahawa dia mempunyai tanggungjawab yang lebih besar di Lembah Pantai.

    ReplyDelete
  126. Barangkali kerana marahnya dan sifatnya yang gemar bercakap bohong itulah, dia cuba meraih simpati dengan menyatakan kononnya dia telah dinafikan hak untuk makan dan minum.

    ReplyDelete
  127. Sedangkan tanpa disedarinya, gambarnya sedang berselera tersedia AYAM KFC telah dirakamkan.

    ReplyDelete
  128. Atau barangkali Nurul ingin menyatakan bahawa gambar berkenaan telah diedit dan dipalsukan? Atau barangkali juga dia akan mengatakan bahawa gambar kotak berisi ayam KFC dalam beg plastik itu sebenarnya satu lakonan dan sandiwara semata-mata, sepertimana teori yang dipopularkan oleh Pakatan Rakyat sewaktu lanun-lanun Sulu upahan Anwar Ibrahim menyerang Sabah pada bulan Mac lalu?

    ReplyDelete
  129. Dengan ini jelas bahawa kita tidak boleh percaya kenyataan Nurul dengan ini dan itu lah tohmahan yang dilemparkan kerana tidak puas hati.

    ReplyDelete
  130. Selain itu juga, polis mengatakan bahawa tiada laporan senarai nama atau 'blacklisted' orang-orang dilarang ke Sabah.

    ReplyDelete
  131. Musa Aman sebagai ketua menteri hanya menjalankan tugasnya untuk memlihara keamanan di Negeri Sabah ini.

    ReplyDelete
  132. "It would be unfair to the majority of social media users, who use the platform wisely and they shouldn't be punished for the recklessness of a handful few who don't."

    ReplyDelete
  133. State-owned companies and agencies can contribute effectively to the state’s kitty if they adopted prudent financial management in their dealings, Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said today.

    ReplyDelete
  134. almost all the state government agencies in Sabah registered good profits and companies with debts settle their dues promptly to the government while some agencies settled their dues in the form of dividends.

    ReplyDelete
  135. statutory bodies and agencies that are well run can also contribute in ensuring a better quality of life for the masses.

    ReplyDelete
  136. Datuk Seri Anwar Ibrahim acknowledged that opposition would have to bite the bullet and work with a ruling coalition he calls illegitimate, while pledging a sustained fight for electoral reform.

    ReplyDelete
  137. Upko wants Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz to focus on his new task as Tourism Minister, especially his thrust to promote Sabah

    ReplyDelete
  138. The government has an obligation to look after the interest and needs of all communities in the country, the Chinese community included, said Datuk T.C Goh, acting president of the Federation of Chinese Associations Sabah (FCAS).

    ReplyDelete
  139. Selama ini, kita telah memberi fokus kepada pendidikan serta penjagaan kesihatan dan ia memberi kesan yang sangat baik.

    ReplyDelete
  140. alam indeks Forum Ekonomi Dunia, Malaysia berada pada kedudukan suku terakhir.

    ReplyDelete
  141. Sejak bila mereka jadi macam tu?

    ReplyDelete
  142. Jabatan Imigresen adalah sebuah jabatan yang bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  143. They should be more responsible.

    ReplyDelete
  144. Malaysia could see a record number of election petitions – close to 100 – being filed before the June 12 deadline.

    ReplyDelete
  145. both Barisan Nasional and Pakatan Rakyat are hoping to change the outcome of the 13th general election results through the petitions.

    ReplyDelete
  146. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berharap menerusi Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) yang akan memantau fungsi dan kawal sedia badan itu, persepsi negatif berhubung kebebasan dan ketulusan SPR tidak lagi dipersoalkan.

    ReplyDelete
  147. Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof berkata, sekiranya persepsi ini dapat dihakis, keyakinan rakyat terhadap SPR dapat diperkukuhkan

    ReplyDelete
  148. Namun, beliau tidak menjangkakan rakyat akan mengubah pandangan mereka sekelip mata terhadap SPR, hanya menerusi jawatankuasa tersebut.

    ReplyDelete
  149. "Susah sikit kerana dalam politik belum tentu mereka (rakyat) ubah pandangan mereka; boleh jadi ya atau tidak.

    ReplyDelete
  150. "Sebab itu kita ada kertas untuk perancangan bagi memecahkan tugasan kepada isu daftar pemilih dan persempadanan semula," katanya

    ReplyDelete
  151. Menurutnya, SPR menyambut baik tindakan kerajaan memutuskan untuk memindahkan fungsi dan kawal selia badan itu kepada jawatankuasa khas diwakili Ahli Parlimen kerana tindakan itu adalah permulaan baik bagi memperkasakan SPR.

    ReplyDelete
  152. "Kita sambut baik. Memang, kalau di negara luar pun mereka meletakkannya di bawah Parlimen.

    ReplyDelete
  153. "Sebenarnya perkara ini SPR sendiri telah pun ada kertas cadangan ke arah itu. Ini antara 33 syor hasil daripada Jawatankuasa Pilihan Parlimen yang bersidang selama enam bulan tahun lalu," katanya.

    ReplyDelete
  154. Katanya, walaupun diputuskan untuk meletakkan SPR di bawah Parlimen, namun beliau masih belum jelas bagaimana kaedah yang akan digunakan kerajaan.

    ReplyDelete
  155. "Mungkin kerajaan mahu wujudkan seperti PSC, atau cara lain. Itu pun akan kita ketahui kelak."Perkara ini bukan asing, tapi SPR tidak boleh dikongkong. Dulu, dengan adanya PSC, mereka boleh bagi syor hasil perbincangan, tapi tidak boleh mengarah SPR," katanya

    ReplyDelete
  156. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TINDAKAN MUSA AMAN ADALAH YANG TERBAIK UNTUK SEMUA

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.

    Jabatan Imigresen tetap akur dan menjalankan tudas untuk rakyat dan menjaga kedaulatan undang-undang Sabah & Sarawak

    INI ADALAH ANTARA TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN

    Jabatan Imigresen akan bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan antarabangsa untuk memastikan kumpulan pelarian mematuhi undang-undang negara ini.
    Ketua Pengarahnya, Datuk Alias Ahmad berkata, sub unit khas pelarian yang diumumkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein semalam akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR), Pertubuhan Migrasi Antarabangsa (IOM) serta badan antarabangsa yang lain untuk menangani isu berkaitan kumpulan warga asing itu.

    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  157. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TINDAKAN MUSA AMAN ADALAH YANG TERBAIK UNTUK SEMUA

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.

    Jabatan Imigresen tetap akur dan menjalankan tudas untuk rakyat dan menjaga kedaulatan undang-undang Sabah & Sarawak

    INI ADALAH ANTARA TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN

    Keputusan Kementerian Dalam Negeri untuk menubuhkan empat sub unit khas yang diberi tanggungjawab menangani isu pelarian, pekerja asing di Sabah dan Sarawak, pelajar asing dan tuduhan politik yang tidak berasas.

    Sub unit tersebut akan bekerjasama secara erat dengan pelbagai agensi dan kementerian untuk menangani isu di bawah bidang mereka.


    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  158. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TINDAKAN MUSA AMAN ADALAH YANG TERBAIK UNTUK SEMUA

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.

    Jabatan Imigresen Malaysia sedang memantau beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan kesatuan tertentu di negara ini yang disyaki menggunakan warga asing bagi tujuan politik dan melanggar peraturan mengikut akta jabatan itu.

    Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Alias Ahmad memberi amaran dan akan mengambil tindakan sewajarnya jika perkara tersebut terbukti benar.

    Menurutnya, sebelum ini, pihaknya menerima aduan berhubung tindakan organisasi berkenaan didakwa menggunakan warga asing bagi tujuan politik.

    “Warga asing tidak dibenarkan sama sekali terlibat dengan aktiviti politik ia termasuk pemegang pas lawatan sosial, pelancong dan pemegang taraf penduduk tetap (PR) adalah termasuk dalam larangan itu.



    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  159. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TINDAKAN MUSA AMAN ADALAH YANG TERBAIK UNTUK SEMUA

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.


    “Jika ditahan, mereka boleh didakwa mengikut Seksyen 8 dan Seksyen 9 Akta imigresen, di mana boleh dihantar pulang ke negara asal, dibatalkan dokumen perjalanan untuk tempoh tertentu dan boleh di dakwa di mahkamah,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media sempena Majlis Perasmian Pusat Khidmat Komuniti Rela (PKKR), Taman Sri Lambak, di sini, semalam.

    Alias menjelaskan, hukuman yang sama boleh dikenakan terhadap organisasi yang dikesan melakukan aktiviti itu.

    Bagaimanapun, beliau, enggan mengulas lanjut mengenai organisasi yang terlibat dalam aktiviti berkenaan.


    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  160. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.

    migresen sering dilanda pelbagai kontroversi namun kehangatannya bermula apabila seramai 20 tahanan warga Afghanistan melarikan diri dari Depot Tahanan Imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada Ogos lalu.

    Kredibiliti kakitangannya juga terjejas apabila empat pegawai imigresen ditahan reman berhubung dakwaan rasuah membabitkan kemasukan pendatang asing tanpa asing (PATI) ke negara ini melalui Pulau Ketam, Klang,



    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  161. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.

    Begitu juga dengan penahanan dua pegawai imigresen oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipercayai terlibat dalam kegiatan penyeludupan PATI di Jeti Port Dickson.

    Terbaru, polis menahan tujuh pegawai imigresen di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana disyaki terlibat dalam aktiviti penyeludupan warga asing ke negara ini.



    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  162. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.

    Lebih panas apabila kesemua mereka dipercayai bersekongkol dengan ketua sindiket berbahaya yang turut terdedah dengan jenayah serius lain seperti aktiviti pengganas, penyeludupan senjata api, dadah dan pengintipan.

    Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memberi kata dua kepada Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman bahawa tidak mustahil beliau akan ditukar jabatan sekiranya perkara ini berulang .



    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  163. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    BUKALAH MINDA, TAJAMKANLAH FIKIRAN KUNJUNGAN ORANG PEMBANGKAN TIDAK ADA SATU PUN YG BUKAN "INNOCENT", PERCAYALAH PELUANG DAN KESEMPATAN TIDAK AKAN DILEPASKAN UNTUK MENYEBARKAN DAN MENGUKUHKAN PENGARUH DAN KUASA POLITIK PAKATAN.


    Jumlah pegawai imigresen yang ditahan itu sangat kecil berbanding 14,276 kakitangan keseluruhan atau antara 4,000 dan 5,000 pegawai bertugas di pintu masuk.

    Saya tidak membezakan mana-mana pun kerana ia melibatkan kakitangan secara menyeluruh. Namun saya telah menerangkan kepada pegawai penyelia di barisan hadapan mengenai tanggungjawab semua.

    Jika tidak dipatuhi, ia akan memberikan imej buruk, kehancuran atau kemudaratan lebih besar kepada Jabatan.


    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  164. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI


    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR


    Skim perkhidmatan imigresen ditambahbaikkan diperkenalkan mulai 1 Disember 2007 menerusi Skim Perkhidmatan Bersepadu. Mana-mana pegawai imigresen yang sekadar berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sahaja boleh dinaikkan jawatan ke peringkat pengurusan dan profesional.

    Mungkin kerana mereka merasakan keuntungan itu sudah begitu besar berikutan peluang kenaikan pangkat begitu besar menyebabkan mereka mudah lupa.

    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  165. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI

    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    Aspek operasi

    Mengetuai atau membantu Ketua Unit Penguatkuasa di peringkat
    negeri/cawangan/daerah dalam menyelia serta memastikan operasi
    penguatkuasaan Imigresen mencapai standard dan prosedur yang
    ditetapkan; dan mengetuai unit/bahagian "core business” Imigresen di peringkat
    negeri/cawangan/daerah dan bahagian di ibu pejabat berdasarkan
    Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966 dan PeraturanPeraturan Imigresen 1963.


    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  166. KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    Aspek operasi

    Aspek penguatkuasaan
    Membantu Ketua Unit Penguatkuasa di peringkat negeri/cawangan /daerah mengawalselia dan membuat pemeriksaan bagi tujuan
    menguatkuasakan peruntukan di bawah Akta Imigresen 1959/63,
    Akta Pasport 1966 dan Peraturan-Peraturan Imigresen 1963;

    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  167. PEMBANGKANG MEMANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI

    KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    Aspek penguatkuasaan
    melakukan program tindakan susulan/ naziran sepertimana diarahkan ke atas mana-mana tuan punya milik premis dan pekerja yang tidak mematuhi Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966 dan Peraturan-Peraturan Imigresen 1963;

    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  168. KERAJAAN SABAH TIDAK AKAN MENGALU-ALUKAN SESIAPA PUN TERUTAMANYA ORNAG SEMENANJUNG YANG MEMBAWA FAHAMAN POLITIK YANG AKAN MERUMITKAN LAGI KEADAAN DI SABAH

    TANGGUNGJAWAB JABATAN IMIGRESEN ADALAH AMAT MENCABAR

    Aspek penguatkuasaan

    Menjalankan perintah larangan berdasarkan Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966 dan Peraturan-Peraturan Imigresen 1963; 2

    Membantu Ketua Unit Penguatkuasa mengurus dan merancang
    program pelaksanaan jadual dan jenis operasi yang perlu
    dijalankan pada setiap masa;


    LAGI-LAGI SANDIWARA DARIPADA PEMBANGKANG
    JANGAN HARAP MERAIH SIMPATI ORANG SABAH

    ReplyDelete
  169. The community project, jointly organised by Raleigh Borneo and Coca-Cola, began seven years ago to provide villagers in remote areas of Sabah with clean water, education and other amenities

    ReplyDelete
  170. Volunteers of Raleigh Borneo, a youth development charity body, help build and repair gravity water feed systems in villages in the interior of Sabah, where there is a lack of basic amenities such as power and water supply.

    ReplyDelete
  171. The group's latest project involved the villages in the state's west coast Pitas district, including Kampung Bulud Batu, Kampung Boribi and Kampung Pinapak, which comprise 32 homes and more than 300 people.

    ReplyDelete
  172. A villager from Kampung Bulud Batu, known as Aunty Rodiah, said she was happy to see clean water flowing from her tap.

    ReplyDelete
  173. “This is something we had never experienced before,” she said of the water supplied from the gravity feed system built by the Raleigh team.

    ReplyDelete
  174. The mother of two has been making weekly trips by car to the village's nearest water source to collect water.

    ReplyDelete
  175. Ramai pihak menyambut baik penubuhan RCI itu. Antaranya dari UMNO Sabah, Parti Bersatu Sabah (PBS), Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) dan MIC Sabah

    ReplyDelete