Thursday 13 June 2013

KU LI RESURFACING TO LEAD ‘THIRD FORCE’?






POSSIBILITIES..... Insiders claim that some of BN's Sabah and Sarawak MPs who are in Kuala Lumpur wanted to explore 'possibilities' of a positive change for both East and West Malaysia's politrical landscape.

By : CALVIN KABARON

KOTA KINABALU: The alleged recent meeting between several MPs from East Malaysia and Umno veteran leader Tengku Razaleigh Hamzah has rekindled rumours that Ku Li is not a spent force. Old speculations about Ku Li and a ‘third force’ have resurfaced.

The thinking here is that  if at least 25 MPs from Barisan Nasional in Sabah and Sarawak leave the ruling party and teamed up with say 10 disgruntled BN MPs from Peninsular, they would be able to change the political equation.

The grapevine in Kota Kinabalu and Kuching are tossing up probabilities that “change” could happen in the next few days.

Political blogs and news portals have picked up on these rumours and riding on the alleged meeting between Ku Li and the MPs from Sabah and Sarawak, are spewing fresh scenarios.

Insiders claiming to be in the know said that some Sabah and Sarawak BN MPs who are already in Kuala Lumpur wanted to explore “possibilities” of an alternative plan that would have a positive change for both East and West Malaysia’s landscape.

“They are mulling the idea of getting Ku Li as Prime Minister for at least two years and see if he could unite the nation, minus Umno, but without succumbing to Anwarism .

“They are talking about a more sober  personality to lead the country out of a stagnated democracy,” said one local leader in Kota Kinabalu who described those in the group as politically adventurous but not ‘big’ risk-taker.

According to the rumours going round here, the “hands engineering the change” want Ku Li to get at least 10 MPs from Peninsular out of BN.

These MPs will then team-up with about 25 or 28 MPs from Sabah and Sarawak to ensure BN loses its majority.

BN currently controls 133 of the 222-seats in Parliament while opposition Pakatan Rakyat holds the remaining 89 seats. BN controls 47 of the 57 MP seats in East Malaysia, including one in Labuan.

Their calculation is that if 35 MPs opt out of BN and throw their support behind Pakatan then BN’s 133 seats would be reduced to only 98 and Pakatan which has 89 seats will gain from the shift in allegiance and now have 124. This would be enough for Pakatan to “form” a new federal government.

Risky road

That Malaysia does not have anti-hop law has made it more conducive and much easier for such switching of allegiance, as it had happened in Sabah before.

They said even if only 25 BN MPs switched allegiance, that would be enough to send Najib Abdul Razak scurrying for cover.

One of the ways to stem such an incident from happening is to call for a snap general election, just like what Sabah’s then embattled Parti Bersatu Sabah state government did in 1985. Eventually PBS emerged stronger.

But, observers, opined that should that happen, there is no guarantee that Umno-led BN would be returned to power by the Malaysians who are  already reeling from accusations of massive fraud against the country’s  Election Commission.

Political pundits perceived such possible moves could have emanated from real fear that the ruling party would carry-out gerry-meandearing of election boundaries in favour of Umno-held constituencies, ahead of the next general election which is not due until 2018.

They said there are already  plans to carve out at least two parliamentary seats in BN constituency like Pekan (which Najib holds) and in rural areas in Sabah and Sarawak.

This however seemed to be not an easy task to carry out as opposition MPs would definitely reject such controversial redelineation exercise. (FMT)

13 comments:

  1. USURKAN DULU AMANAH BARU FIKIR PASAL JAWATAN PERDANA MENTERI

    JANGAN TAMAK SANGAT KU LI

    MP-MP YANG TERLIBAT SEHARUSNYA BEFIKIRAN PANJANG DAN MEMINTA PENDAPAT KERAJAAN NEGERI SEBELUM BERTINDAK. KEJADIAN SEUMPAMA INI SEOLAH-OLAH TIDAK MEMPERCAYAI PUCUK PIMPINAN.

    JIKA PELUCUTAN JAWATAN NAJIB MAMPU MEMADAMKAN SEMUA KETIDAKPUAASHATIAN RAKYAT SERTA PEMBANGKANG DENGAN GPRU-13 ADALAH SANGAT TIDAK RELEVAN KERANA TEPUK DADA TANYALAH SELERA. PENYOKONG SERTA PEMBANGKANG SAMA SAJA CERITA KESALAHAN NUN JAUH NAMPAK AKAN TETAPI KESALAHAN SENDIRI DITUTUP RAPAT-RAPAT.

    KU LI, STOP PRETENDING LAH

    Ada beberapa faktor menunjukkan bahawa Tengku Razaleigh tidak bersikap jujur dan amanah kepada UMNO. Tidak meliputi semua faktor tetapi antaranya berbunyi berikut:

    1. Dalam dia menubuhkan AMANAH atau Angkatan Amanah Merdeka sebagai platform NGO untuk kononnya menghidupkan semangat yang dipelopori Tunku Abdul Rahaman, NGO ini tidak berperanan sedemikian tapi hanya untuk hijack imej bekas Presiden UMNO itu.

    2. AMANAH akhirnya memberi beberapa cadangan yang dilihat lebih menyerupai cadangan yang condong kepada mengkritik kerajaan BN dari berlaku adil untuk turut sama mengkritik kerajaan pimpinan pembangkang.

    3. Tengku Razaleigh lebih memperjuangkan interpretasinya sendiri sebagai pengasas Petronas mengenai hak royalti kelantan dan sanggup bersekongkol dengan PAS. Adakah Kelantan mendapat royalti ketika dia mempengerusikan Petronas? Takpa tak perlu jawab.

    Apabila pihak kerajaan menjawab bahawa definasi royalti dan persempadanan menjadi isu dalam menentukan royalti untuk Kelantan, dia hanya bersikap angkuh untuk mengenepikan jawapan seolah-olah dia saja yang tahu segala-galanya.

    4. Kenapakah mereka yang bersama-sama AMANAH dalam majlis-majlis Amanah di KL dan tempat lain kini bersama-sama pembangkang?

    Bermula dengan Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir di PKR, Tunku Aziz dalam DAP tetapi keluar, Zaid Ibrahim dalam PKR, keluar jadi KITA dan diura-ura akan ke DAP, Aspan Alias dan Dato Ariff dalam DAP, Dato Lajim Ukin yang sudah keluar dari UMNO, Dato Wilfred Bumburiang, Tamrin Ghaffar ke PAS, Tan Sri Ibrahim Menudin yang masuk PKR dan merupakan rakan baik dan pernah menjadi jiran Ku Li, rakan lama Datuk Yahya Lampong, Raja Baharin, Pengerusi Amanah Terengganu masuk PAS, dan lain-lain.

    ReplyDelete
  2. KU LI, STOP PRETENDING LAH

    SAMBUNGAN

    Yang tidak dalam pembangkang, tiada satu adalah dalam mainstream parti parti pemerintah.

    5. Pernah membantu menimbulkan persepsi negatif mengenai UMNO dan BN.

    6. Ku Li yang lebih dilihat sebagai pemikir konservatif yang nasionalis Melayu mula mengubah dirinya menjadi seolah-olah liberal dan terkini. Antara petanda adalah apabila dia bersama dalam video Ubahlah.

    7. Ku Li menyokong Bersih 3.0 yang ganas. Baca Laksaman Jebat sini dan laporan Sinar harian sini

    8. Maklumat memberitahu ketika PRK Galas bahawa Ku Li sebenarnya terlibat sabotaj calun ADUN Galas ketika PRU 2008. Ketika PRK Galas, dia bersekongkol dengan orang-orang PAS.

    Dia menyuruh kempen UMNO menarik brake dan tidak mainkan isu-isu kononnya budaya setempat tidak suka kempen terbuka tetapi sebenarnya supaya isu-isu melibatkan kelemahannya sebagai wakil rakyat tidak terdedah.

    Rupanya Ku Li telah lalai dalam menjaga kebajikan pengundi orang Asli hingga PAS yang mana dia rapat boleh melakukan kehancuran kepada habitat orang Asli. DIfahami Ku Li sudah lima ke tuhuj tahun tidak menziarahi orang Asli ditempat masing-masing.

    9. Rumah Ku Li sering dilawati oleh pemimpin-pemimpin pembangkang dan pemimpin UMNO yang bermasaalah dan kecewa yang kini melihatkan pelbagai kerjasama antara mereka. Tak perlu kami dedahkan pelbagai nama-nama mereka. Antaranya adalah Anwar Ibrahim, Husam, Mahfudz, dll.

    Seperti dikatakan oleh Zaid Ibrahim ketika pelancaran AMANAH pada Julai tahun 2011, "Saya lebih suka Tengku Razaleigh lebih tegas dan berterus terang mengenai rancangannya. Di negara ini, tidak ada jalan tengah dan pada masa yang sama mengharapkan impak pada pilihan raya.”

    Ku Li pernah marah bila dikatakan dia akan tanding sebagai bebas pada pRU yang akan datang. Tapi tingkah laku dan gerak langkah Ku Li tidak menunjukkan Ku Li berterus terang. Malah ketika Pedana Menteri menziarahi Parlimen Gua Musang, komen Ku Li agak anih dan sumbang bunyinya. Baca sini

    Sudah masanya Ku Li berterus terang dimana hati dan niatnya. Petanda dah banyak dan bertambah jelas dengan setiap kali ada perkembangan politik terbaru.

    Yang menjadi persoalan kami, bagaimana mereka ini boleh kompromikan prinsip untuk menerima seorang tidak bermoral sebagai Anwar Ibrahim untuk jadi Perdana Menteri. Atau adakah perancangannya bukan untuk Anwar Ibrahim dan menunggu proksi-proksi Tengku Razaleigh dari pelbagai parti politik berkumpul kembali?

    ReplyDelete
  3. DESAS desus mengatakan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah (Kuli) akan mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Presiden dalam pemilihan UMNO akan datang, sudah mula bertiup kencang di sana sini.
    Banyak blog dan facebook sudah mula memainkan isu tersebut dengan pandangan yang pelbagai. Ada yang menyokong, ada yang tidak dan sebagainya.
    Sememangnya, sebagai sebuah parti yang berasaskan kepada demokrasi, hasrat Kuli ini (jika benar) bukanlah satu kesalahan, tapi dalam masa yang sama kita perlu ingat, menjadi Presiden UMNO bukan setakat menjadi ketua kepada parti terbesar orang Melayu tersebut semata-mata, tapi dalam masa yang sama, Presiden UMNO juga akan turut memikul tanggungjawab secara automatik sebagai Pengerusi BN.

    ReplyDelete
  4. Disinilah kredebilti dan keupayaan Kuli untuk memimpin BN menjadi tanda tanya banyak pihak. Beliau mungkin diterima oleh orang Melayu yang membentuk majoriiti dalam UMNO, tapi mampukah kepimpinan Kuli diterima oleh parti komponen BN yang lain?
    Hal ini penting untuk disebut kerana yang akan bertanding dalam pilihanraya ialah BN, bukan UMNO!!
    Lagipun, pada usia 76 tahun sekarang, penulis dan ramai yang lain lagi tidak yakin Kuli mampu menjadi seorang Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang berkesan untuk rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  5. Kuli gemar menoleh kebelakang, dari melihat masa hadapan dan atas sebab itulah ketika Mahkamah Agung (kini Mahkamah Persekutuan) mengharamkan UMNO pada 1988, Kuli mengambil keputusan untuk keluar parti dan menubuhkan Semangat46 (S46) yang bertujuang menghidupkan semangat UMNO lama.
    Orang Melayu tidak memerlukan semangat UMNO lama, pada masa itu pun (ketika S46 ditubuhkan), orang Melayu bukan berada pada keadaan dimana semangat laut dan semangat padi masih di puja untuk mendapatkan hasil yang lebih. Orang Melayu memerlukan perubahan dari segi ekonomi dan sebagainya untuk mengubah nasib kaum tersebut.

    ReplyDelete
  6. Bercakap tentang S46, mungkin ramai yang tidak tahu bahawa Kuli pernah menubuhkan 2 pakatan pembangkang yang diterajui S46 untuk mencabar BN selepas melihat ‘kejayaan’ PAS dan S46 merampas Kelantan dalam pilihanraya umum 1990. 2 pakatan pembangkang tersebut ialah Angkatan Perpaduan Ummah (APU) dan Gagasan Rakyat.
    Secara mudahnya, APU mewakili parti pembangkang berasaskan Melayu/Islam (PAS, Berjasa, HAMIM, KIMMA) sementara Gagasan Rakyat mewakili parti pembangkang bukan Islam (DAP dan PRM).

    ReplyDelete
  7. Kenapa diwujudkan 2 pakatan pembangkang mengikut kaum dan kepercayaan agama berbeza? Sebab Kuli tidak mampu menyatukan kesemua parti pembangkang di Negara ini pada waktu itu, atas platform yang sama. Lagipun S46 adalah parti clone kepada UMNO (sebut Melayu) dengan Kuli sendiri dilihat sebagai ultra Melayu seperti mana Datuk Ibrahim Ali dan pertubuhan PERKASA hari ini.
    BN dan negara ini tidak memerlukan seorang pemimpin yang ultra Melayu. BN memerlukan pemimpin moderate yang mampu mengendalikan kepelbagaian kaum dan kepercayaan agama di negara kita. Kuli sudah tentu sedar akan perkara tersebut sebab beliau akhirnya membubarkan S46 dan membawa ahli parti tersebut menyertai semula UMNO pada 1996.
    Pendek kata, Kuli tidak mampu memimpin sebuah parti berbilang kaum seperti BN, melihat kepada sejarah poltiiknya yang lampau.

    ReplyDelete
  8. Desas desus mengatakan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah (Kuli) akan mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Presiden dalam pemilihan UMNO akan datang, sudah mula bertiup kencang di sana sini.

    ReplyDelete
  9. Banyak blog dan facebook sudah mula memainkan isu tersebut dengan pandangan yang pelbagai.

    ReplyDelete
  10. Ada yang menyokong, ada yang tidak dan sebagainya...ragam manusia..

    ReplyDelete
  11. Sememangnya, sebagai sebuah parti yang berasaskan kepada demokrasi, hasrat Kuli ini (jika benar) bukanlah satu kesalahan...

    ReplyDelete
  12. tetapi dalam masa yang sama kita perlu ingat, menjadi Presiden UMNO bukan setakat menjadi ketua kepada parti terbesar orang Melayu tersebut semata-mata, tetapi juga akan turut memikul tanggungjawab yang besar dan secara automatik sebagai Pengerusi BN.

    ReplyDelete
  13. apa nak kejar sangat jawatan PM, yang penting perjuagan untuk rakyat

    ReplyDelete