Tuesday 4 June 2013

NAZRI HARUS TUMPU TUGAS PELANCONGAN






KOTA KINABALU: Upko mahu Datuk Seri  Mohamed Nazri Abdul Aziz untuk memberi tumpuan kepada tugas barunya, sebagai Menteri Pelancongan, khasnya untuk mempromosi Sabah dan membiarkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) menangani masalah pendatang tanpa izin di Sabah.
 
Setiausaha Agung  Upko (Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun dan Murut bersatu) Datuk Wilfred Madius Tangau berkata demikian ketika mengulas laporan yang memetik Mohd Nazri sebagai berkata, "pendatang tanpa izin tidak harus tinggal walau sehari lagi di Sabah tetapi, Malaysia bertanggungjawab menjaga mereka di bawah konvensyen Geneva."

Mohd Nazri, semasa satu sidang media yang diadakan selepas lawatannya ke Pasar Minggu Jalan Gaya, juga berkata beliau tahu mengenai isu pendatang tanpa izin di Sabah dan nyata membantah Sabah dibanjiri pendatang, khasnya pendatang tanpa izin dan tidak harus ada tolak ansur dan mereka harus dihantar balik.

Tetapi mengusir mereka tidak mudah kerana walaupun terdapat pendatang tanpa izin di Sabah, ada juga orang tidak bernegara, kata Mohd Nazri, menambah Kerajaan Negeri perlu dirujuk terlebih dahulu sebelum sebarang tindakan dijalankan kerana "jika tidak, kita tidak akan ada pekerja ladang."

"Menteri Pelancongan kini menumpu sepenuhnya kepada tugas barunya dan Upko ingin melihatnya memenuhi tujuan barunya untuk mempromosi Sabah sebagai satu usaha negara," kata Madius; susulan pertanyaan awam bahawa Mohd Nazri seolah-olah memberi gambaran bahawa kerajaan tidak akan atau tidak dapat bertindak walaupun selepas RCI menamatkan siasatannya terhadap masalah pendatang tanpa izin di Sabah.
"Berhubung pendatang tanpa izin, komitmen kami adalah untuk memastikan kesemua cadangan yang dibuat oleh RCI dilaksanakan," tambah Ahli Parlimen Tuaran itu.

Terlalu awal untuk bercakap tentang senarai penuh cadangan itu pada peringkat ini kerana RCI masih menjalankan lebih 100 saksi, kata Madius.

46 comments:

  1. The Sandakan Municipal Council has been instructed to prepare a complete report so as to identify the locations of foreigners in the district.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jumlah pendatang asingini memang menakutkan.

      Delete
  2. Deputy Chief Minister, Datuk Raymond Tan Shu Kiah, said based on the statistics obtained from the Royal Commission of Inquiry (RCI) hearing on illegal immigrants in Sabah, there are 172,000 illegal immigrants in Sandakan.

    Hence, he said, it is important that their location is identified.

    ReplyDelete
  3. "From the figure alone, we estimated that they (illegal immigrants) make up 38 per cent of the population in Sandakan which is 485,500 based on the Census in 2010.

    "This figure, I think, is quite huge," he told.

    ReplyDelete
    Replies
    1. And the amount also in the increasing trend.

      Delete
  4. Tan said if they can obtain the data on the location of the foreigners, action could be initiated and implemented smoothly.

    However, the implementation phase would only be taken after the RCI hearing was over.

    ReplyDelete
  5. Tan, who is also Tanjung Papat Assemblyman, said apart from the foreigner issue, the meeting also discussed matters involving social and daily activities of the foreigners including selling of goods without valid trading licence and cleanliness.

    He said that it is the government's wish to overcome problems brought about by non-citizens not only in Sandakan but also throughout Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu pendatang haram ini bukan di Sabah malah seluruh negara.

      Delete
  6. "Apart from the Municipal Council, we also propose integrated action involving relevant agencies and departments such as Immigration Department and the police to resolve these issues," he said.

    ReplyDelete
  7. He said it is very important for all parties including the security committee to know about the situation so as to plan for follow-up action based on the recommendations of the RCI later.

    ReplyDelete
  8. Sabah mengalu- alukan sebarang usaha dan inisiatif untuk kerjasama pelancongan dengan Sarawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Industries ini berpotensi besar untuk menjana pendapatan yang lumayan.

      Delete
  9. Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Masidi Manjun berkata, terdapat banyak produk pelancongan di Sabah dan Sarawak yang boleh dibangunkan bagi membolehkan kedua-dua negeri Malaysia Timur ini bergabung dengan lebih mantap dalam bidang pelancongan.

    ReplyDelete
  10. Strategi yang efektif akan membolehkan kedua-dua negeri dijual seba- gai pakej tunggal destinasi Borneo yang akan membawa pengaruh yang besar kepada produk pelancongan terbaik bagi kedua-dua negeri, katanya ketika diminta member komen mengenai lapo- ran bahawa Kementerian Warisan dan Pelancongan Sarawak yang baru mahu kerjasama lanjut dengan Sabah untuk memberi tumpuan kepada pelancongan wilayah.

    ReplyDelete
  11. Bernama memetik Timbalan Ketua Menteri Sarawak, tan Sri Dr George Chan, yang juga Menteri Pelancongan yang baru bermula kelmarin berikutan rombakan Kabinet baru-baru ini, sebagai berkata, Sarawak mahu mencontohi kejayaan mereka di Sabah dalam sektor pelancongan.

    ReplyDelete
  12. Masidi menambah, pasaran pelancongan berpotensi untuk berkembang pesat bukan sahaja untuk dikongsi oleh kedua-dua negeri tetapi juga negara Brunei.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah ada banyak keunikan yang dapat menarik pelancongan yang banyak.

      Delete
  13. Saya menerima sebarang ca- dangan untuk kerjasama yang lebih baik dan mengalu-alukan sebarang perbincangan rasmi berhubung perkara ini

    ReplyDelete
  14. Sementara itu, Dr Chan berkata, beliau sangat teruja mengenai tugas barunya dan berharap boleh menjelaskan lebih lanjut (perancangan masa depan) selepas bertemu dan mendapat taklimat (daripada pihak pelancongan tempatan) untuk mendapatkan sebarang idea.

    ReplyDelete
  15. Dr Chan juga berkata, kementeriannya akan mencari jalan untuk membolehkan negara-negara seperti Singapura, Taiwan dan China mengakses maklumat mengenai kementeriannya supaya lebih dikenali dengan adanya pangkalan data portal pelancongan negeri it

    ReplyDelete
  16. Terdahulu, Presiden PPS, Wee Hong Seng, adalah penting bagi industri ini untuk mengkaji semula kekuatan dan kelemahan selepas mengalami impak kemunduran akibat kemelesetan ekonomi global, dengan lebih banyak inisiatif dan produk pelancongan yang lebih mengujaka

    ReplyDelete
  17. Kerajaan akan memberi tumpuan terhadap akses perhubungan ke Sabah dalam usaha menjadikan negeri itu sebagai pusat pelancongan utama negara, sekali gus melonjakkan sektor pelancongannya ke tahap lebih baik.

    ReplyDelete
  18. Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, keperluan itu penting kerana Sabah amat berpotensi untuk menyumbang kepada pendapatan negara menerusi aktiviti pelancongannya.

    ReplyDelete
  19. Beliau berkata demikian sempena lawatan kerja pertamanya sebagai Menteri Pelancongan dan Kebudayaan ke Sabah selama empat hari.

    ReplyDelete
  20. "Saya beri jaminan akan membawa isu ini ke Kabinet bagi memastikan akses ke negeri ini menerusi pengangkutan udara dapat ditambah pada masa hadapan, termasuk penerbangan terus dari luar negara," katanya

    ReplyDelete
  21. Terdahulu, beliau menghadiri sambutan Perayaan Pesta Kaamatan bersama Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman, selain melawat beberapa tempat pelancongan utama dan diberi taklimat oleh Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (PKPK) ne

    ReplyDelete
  22. Mengulas lanjut, Mohamed Nazri berkata, dalam meningkatkan lagi industri pelancongan di negeri ini, perkara utama yang perlu diberi perhatian oleh pihak kementerian adalah penyaluran dana.

    ReplyDelete
  23. Menurutnya, bantuan kewangan lebih besar perlu diberikan kepada Sabah dalam usaha melahirkan lebih banyak produk dan kawasan pelancong.

    ReplyDelete
  24. Jelasnya, keluhan dan keperluan pemain industri perlu diberi perhatian sewajarnya bagi memastikan industri pelancongan di negeri itu dapat dipacu ke satu tahap yang lebih baik.

    ReplyDelete
  25. "Selain itu, pelbagai produk daripada masyarakat tempatan perlu dieksploitasi sepenuhnya untuk menarik perhatian para pelancong terutama dari negara luar yang sangat ingin mengetahui keunikan di Sabah.

    ReplyDelete
  26. "Memiliki 32 etnik dan kaum di Sabah, merupakan tarikan luar biasa kepada para pelancong untuk menikmati serta merasai sendiri 'kekayaan' yang terdapat di negeri ini,"

    ReplyDelete
  27. kejayaan Malaysia dalam pelbagai bidang sehingga hari ini jelas membuktikan kebolehan dan prestasi BN dalam menunaikan janji kepada rakyat sebelum ini.

    ReplyDelete
  28. Najib dengan rasa rendah diri menyeru rakyat agar yakin dengan kepimpinan beliau dengan memberi sokongan dan undi kepada pasukan beliau iaitu BN dan berjanji akan meneruskan perjuangan dengan memberi harapan kepada rakyat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih maju dan makmur.

    ReplyDelete
  29. Beliau turut mengalu-alukan rakyat untuk mendapatkan ringkasan mengenai 17 intipati Manifesto BN yang diumumkan beliau di hadapan lebih puluhan ribu anggota dan penyokong BN di Stadium Putra Bukit Jalil

    ReplyDelete
  30. Kerajaan BN telah membawa sistem LRT, Monorel dan Komuter serta menambah perkhidmatan bas untuk memenuhi pertumbuhan pengangkutan awam.

    ReplyDelete
  31. Pertambahan laluan LRT dan Komuter akhirnya akan menggabungkan sejumlah 34km landasan baharu dan 13 stesen baharu untuk kawasan Kelana Jaya dan Ampang di Lembah Klang.

    ReplyDelete
  32. Sistem penjagaan kesihatan rakyat Malaysia akan diubah menjadi sistem yang lebih cekap dan berkesan dalam memastikan semua orang berpeluang mendapat penjagaan kesihatan

    ReplyDelete
  33. Kerajaan memberikan subsidi kepada 90% perkhidmatan penjagaan kesihatan bagi memastikan rakyat mendapat rawatan berkualiti pada harga terendah.

    ReplyDelete
  34. Klinik 1Malatsia telah pun memperluaskan rangkaian pusat rawatan pesakit luarnya dan Kerajaan juga menaik taraf klinik di kawasan luar bandar dan bandar di seluruh negara.

    ReplyDelete
  35. Dalam memenuhi keperluang perkhidmatan kesihatan negara yang berkembang, lebih banyak tumpuan diberikan ke arah memperkenalkan perkhidmatan kesiahan yang mampu dibayar dan perjangaan penyeluruh kepada mereka yang menghidap penyakit akibat gaya hidup dan penyakit-penyakit yang boleh membawa maut.

    ReplyDelete
  36. Perhatian khusus juga mesti diberikan untuk menjga populasi tua dan golongan yang memerlukan rawatan khusus dengan sentiasa meningkatakan mutu perkhidmatan dan kaedah diagnostik.

    ReplyDelete
  37. BN Sabah menggariskan 16 teras utama dalam manifestonya sebagai tambahan kepada Akujanji BN Pusat pada PRU13.

    ReplyDelete
  38. 16 manifesto BN Sabah adalah janji kepada rakyat Sabah untuk tempoh 5 tahun akan datang

    ReplyDelete
  39. Sektor pelancongan Sarawak dan Sabah disifatkan sebagai tunjang utama kepada industri pelancongan negara kerana memiliki pelbagai tarikan pelancongan.

    Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, Dato’ Seri Mohamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz berkata, kementeriannya akan memberi keutamaan dan perhatian serius kepada sektor pelancongan Sarawak dan Sabah pada masa depan.

    ReplyDelete
  40. Pada tahun ini, kementerian mensasarkan kemasukan seramai 26.7 juta pelancong asing ke seluruh negara, manakala sasaran Sarawak pula ialah 4.2 juta orang,” katanya sambil memberitahu, Sarawak banyak membantu meningkatkan jumlah pelancong ke Malaysia.

    Justeru, untuk tahun 2014, kementeriannya mensasarkan seramai 28 juta pelancong asing melancong ke negara ini iaitu 4.5 juta daripadanya adalah sumbangan daripada pelancong asing ke Sarawak.

    ReplyDelete
  41. Kata Nazri, industri pelancongan menyumbang RM63 bilion kepada perolehan negara tahun ini dan pada tahun depan, kementeriannya menjangkakan jumlah tersebut akan bertambah kepada RM67 bilion.

    ReplyDelete