Sunday 16 June 2013

PILAK SEMAKIN BIADAP DI SABAH





Oleh : ANANTASIA EDWARD

SIKAP sesetengah majikan mengambil pekerja 'PILAKS' atau generasi kedua PATI yang tidak berdokumen atau hanya mempunyai 'burung-burung' menyebabkan golongan ini semakin biadap terutama yang dilantik sebagai Penyelia atau 'Supervisor'.

Seorang suri rumah yang meminta namanya dirahsiakan memaklumkan agak terkejut dengan sikap seorang PILAKS di The Laundry Alam Mesra, Sepanggar yang mengaku dirinya sebagai 'Supervisor' telah menggertak dan mengancam untuk memukulnya bersama lima oranag pekerja lelaki lain.

"Saya nampak mata mereka semua ini merah ke merahan seperti penagih menyebabkan saya segera menghindarkan diri kerana bimbang keselamatan anak gadis saya terancam," kata suri rumah berkenaan yang menghubungi Sabahkini.net seketika selepas kejadian tersebut yang berlaku pada jam 5.08 petang kelmarin.

Kata suri rumah itu, beliau sudah biasa menghantar pakaian untuk dicuci di kedai dobi berkenaan sejak awal tahun ini dan semua pekerja mengenal beliau setiap kali mengambil atau menghantar pakaiannya; sekalipun terlupa membawa resit.

"Namun agak malang petang ini (kelmarin) pekerja wanita yang melayan saya berada ditingkat atas dan PILAKS berkenaan bersama kawan-kawannya berada di tingkat bawah Kedai Dobi berkenaan dan terus menengking saya tanpa alasan yang munasabah," kata suri rumah berkenaan.

Katanya lagi, Supervisor berkenaan membebel seperti 'perempuan' dan terus memarahi dan menengking tanpa berhenti sehinggalah beliau mengeluarkan telefon bimbit berkamera dan menggambar PILAKS berkenaan dan kedai dobi tersebut.

"Hairan pula dia tiba-tiba dia terdiam dan tunduk selepas saya gambar dia sebagai persediaan mana tahu dia serang dan cederakan saya," kata suri rumah berkenaan yang agak kecewa kerana tidak mempunyai nombor telefon pemilik kedai dobi disebabkan resit yang digunakan hanya resit biasa yang tidak mempunyai nama kedai dan nombor perhubungan.

Walaupun telah membelanjakan lebih RM700 sepanjang menggunakan khidmat cuci kedai dobi berkenaan, namun suri rumah berkenaan tidak menyesal menamatkan perkhidmatan kedai dobi berkenaan, yang bukan sahaja gagal menggaji pekerja yang baik; malah kemungkinan melarikan cukai kerana menggunakan resit am yang tidak boleh dikaitkan dengan kedai dobi berkenaan.

"Pada mulanya saya mahu membuat laporan polis, namun mereka tidak jadi menyerang dan mencederakan saya dan anak saya, maka saya batalkan niat untuk membuat laporan polis di Balai Polis Alam Mesra," kata suri rumah berkenaan yang menggesa agar LHDN menjalankan pemeriksaan berkala di kedai dobi berkenaan tanpa membayar cukai.

64 comments:

  1. senang cerita, buatlah laporan polis jika benar majikan ini menggaji PILAK yang tidak ada dokumen.. jangan tunggu dibelasah barulah buat laporan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat laporan dan serahkan kepada pihak berkuasa untuk ambil tindakan.

      Delete
    2. The lady should definitely make a report to the police for safety purposes and also just in case he has no document..

      Delete
  2. bila baca perenggan akhir, agak lucu juga bunyinya.. boleh pula pengadu berkompromi dengan pilak2 ini hanya kerana mereka tidak mencederakan pengadu.. adakah langkah keselamatan itu hanya perlu diambil selepas mangsa dicederakan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Preventive action are needed. Do not let this till happen some injury or death.

      Delete
    2. Don't wait till it happen to make a report. Report should be made in advance to avoid such incident to happen again to another people.

      Delete
  3. pihak berkuasa juga patut melancarkan pemeriksaan disemua premis perniagaan, bukan sahaja kelab2 malam atau karaoke.. ambil tindakan tegas terhadap mana2 majikan yang dengan sengaja membelakangkan undang2 untuk mengaut keuntungan berlebihan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di tempat2 awam pun kita boleh jumpa dengan warga2 asing ni termasuklah anak2 warga PATI yang mengemis di bandaraya KK setiap hari.pihak berkuasa ambillah tindakan tegas.

      Delete
    2. Inilah akibat pihak imigresen membiarkan kemasukan PATI secara besar-besaran.

      Delete
    3. The immigration authority must fulfill their responsibility to ensure no illegal immigrants are entering the state.

      Delete
  4. mungkin selepas ini, syarikat2 atau premis perniagaan bolehlah dipersalahkan atas kebanjiran PATI di negeri ini.. jika bukan kerana mereka(majikan), mustahil PATI boleh hidup senang lenang di sabah..

    ReplyDelete
  5. Inilah masalahnya dengan negeri kita.kata tak suka dengan warga PATI tapi ada juga orang tempatan yang ambil mereka sebagai pekerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengambilan pekerja asing harus mengikut prosedur yang betul dan mendapatkan permit yang sah.

      Delete
  6. Warga asing ni tak boleh diberi muka sangat nanti kepala kita pula yang dipijaknya.Tengok siapa yang susah nanti..kita juga.

    ReplyDelete
  7. Malaysia kini dibanjiri oleh pekerja asing daripada pelbagai bangsa sebagai kesan dasar pintu terbukanya. Dasar tersebut telah membawa pelbagai implikasi buruk dan perlu diperketat semula.

    Kedatangan pekerja asing ke negara kita bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan - Pekerja asing merujuk kamus bermaksud tenaga kerja yang datang dari negara lain seperti Indonesia, Bangladash, Filipina, Thailand, dan sebagainya – dianggap sebagai lombong emas kerana di mana ada gula, di situ ada semut – Sektor yang menjadi tumpuan – sektor pertanian, perkilangan dan perladangan – Dasar kerajaan yang membuka lebih luas peluang pelaburan serta memberi layanan dan kemudahan kepada pelabur asing untuk membina kilang mereka di sini merancakkan kedatangan mereka lagi – membawa kesan-kesan negatif

    ReplyDelete
  8. Kesan-kesan negatif:


    (a) menyekat peluang pekerjaan penduduk tempatan – sikap majikan di negara gemar mengupah pekerja asing – kadar upah murah – sikap tidak memilih pekerjaan – hidup penduduk tempatan tersepit – kera di hutan disusui, anak di rumah mati kelaparan – Buktinya, hampir 2.1 juta rakyat tempatan hilang peluang pekerjaan – kadar pengangguran semakin meningkat


    (b) Peningkatan jenayah - tidak mempunyai gaji yang mencukupi dan tidak mempunyai pekerjaan – kos sara hidup semakin meningkat sebagai akibat kemelut ekonomi global - pecah rumah, kecurian, rogol, rusuhan, dan lain-lain – Mantan Ketua polis Negara ( KPN) Tan Sri Musa Hassan mengakui pendatang asing yang melebihi 2.4 juta orang di negara ini menyumbang kepada peningkatan kadar jenayah


    (c) Kesan ekonomi – pengaliran keluar mata wang negara pada kadar yang banyak pada setiap bulan – merugikan negara dari segi tukaran wang asing dan menguntungkan negara asal pekerja asing ini - sistem transaksi canggih di bank-bank negara kita – proses pertukaran wang dapat dilakukan dengan mudah dan cepat serta perkhidmatan yang murah – Bukti statistik, sebanyak RM9.124 juta telah dihantar ke negara asal pekerja asing di antara bulan Januari hingga Jun 2008 – membebankan kewangan negara – RM1.169 juta digunakan sehari oleh kerajaan sebagai kos untuk penahanan PATI – akan merugikan negara dari segi kerancakan perniagaan dan melemahkan kerancakan ekonomi di negara kita

    ReplyDelete
  9. Langkah-langkah membendungnya:


    (d) mengehadkan pergantungan kepada buruh asing - menimbulkan pelbagai masalah sosial dan keselamatan – pengambilan pekerja asing dalam sektor-sektor tertentu mengikut negara sumber yang diluluskan kerajaan - pihak berkuasa akan mampu memantau kehadiran dan pergerakan warga asing di negara ini - Dengan mengehadkan penyertaan pekerja asing dalam sektor perladangan dan pembantu rumah, mudahlah rakyat serta pihak berkuasa mempersoal dan mengambil tindakan segera ke atas kehadiran rakyat asing yang tiada permit kerja dalam sektor-sektor yang ditetapkan oleh kerajaan - Jelasnya, pihak ejen dan majikan yang mengambil pekerja asing perlu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh kerajaan.


    (e) menguatkuasakan undang-undang dengan lebih tegas - Hal ini kerana banyak pekerja asing adalah pendatang haram yang menyusup masuk dengan menggunakan dokumen palsu. Akta imigresen perlulah lebih tegas agar pendatang haram ini tidak berani bertindak lebih jauh. Perairan negara juga haruslah dikawal sepanjang masa untuk mengelakkan mereka menyusup melalui jalan laut.

    ReplyDelete
  10. Kedatangan pekerja asing ini tetap ada kebaikannya - kerajaan haruslah mengkaji segala aspek dari segi ekonomi, politik, dan sosial – kesejahteraan dan pembangunan negara

    ReplyDelete
  11. They should be prosecuted!

    ReplyDelete
  12. Mereka memang semakin hari semakin biadap!

    ReplyDelete
  13. The authorities should make an action on this!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pihak berkuasa harus bertindak, jangan biarkan golongan ini bermaharaja di negara kami.

      Delete
    2. The authorities shouldn't take this matter lightly. Immediate action need to be taken. If the authorities ignore this matter, the pilak would think that the authorities scared of them.

      Delete
  14. Stupid PTI you should just back off!

    ReplyDelete
  15. They shouldn't have lived here.

    ReplyDelete
  16. PTI should be banned forever.

    ReplyDelete
  17. Mereka ni sengaja nak masuk penjara

    ReplyDelete
  18. Mereka tu tangkap muat ja.

    ReplyDelete
  19. Kerajaan Sabah berpuas hati dengan tindakan pantas kerajaan Persekutuan menubuhkan Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (Esscom) dan Zon Selamat Timur Sabah (Esszone) di lokasi strategik untuk mengukuhkan lagi tahap keselamatan negeri itu.

    ReplyDelete
  20. Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin yakin usaha bersepadu yang dijalankan semua pihak akan memulihkan keadaan seperti sedia kala khususnya di kawasan pantai timur, sekali gus menyakinkan rakyat, para pelabur dan pelancong untuk terus melawat dan melabur ke negeri ini.

    ReplyDelete
  21. Beliau berkata kesan negatif kepada ekonomi ekoran insiden pencerobohan di Lahad Datu dan Semporna menuntut usaha untuk mengembalikan keyakinan para pelabur dan pelancong untuk melawat Sabah.

    ReplyDelete
  22. "Sehubungan itu, saya merakamkan penghargaan dan ucapan ribuan terima kasih kepada kerajaan Persekutuan atas tindakan pantas menubuhkan Esscom dan Esszone," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar kerajaan sempena pembukaan rasmi mesyuarat pertama penggal pertama Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah di Likas

    ReplyDelete
  23. Penubuhan Esscom yang kini diterajui Ketua Pengarah Datuk Mohammad Mentek, antara lain bertujuan memantapkan lagi semua operasi yang dilaksanakan oleh pelbagai entiti pasukan keselamatan termasuk Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Jabatan Imigresen.

    ReplyDelete
  24. jika benar kejadian ini berlaku, pihak penguatkuasa harus menyiasat akan perkara ini

    ReplyDelete
  25. kesanggupan sesetengah majikan untuk mengambil orang asing terutama PATI bekerja dengan syarikat mereka semestinya mempunyai alasan disebaliknya

    ReplyDelete
  26. khabar angin mengatakan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menyokong kempen kerajaan bagi memburu majikan yang melakukan kesalahan menggaji pekerja asing secara tidak sah.

    ReplyDelete
  27. mengikut kajian statistik terbaru yang dikendalikan oleh Kementerian Sumber Manusia menunjukkan terdapat 1.9 juta pekerja asing digaji secara tidak sah di negara ini.

    ReplyDelete
  28. Manakala, majikan yang didapati melindungi PATI pula akan didakwa mengikut Akta Anti Memperdagangkan Orang 2007 selain Akta Imigresen 1959/63.

    ReplyDelete
  29. I guess everyone has ever heard what pilak is but do not have idea what it actually means. Well, this term is kind of popular here in Sabah. I've tried to googling and yahooing around but me myself still cannot find a proper term for this taboo (Pilak).

    ReplyDelete
  30. So, based on other people thoughts, here what I found:

    Pilak derived its meaning from the term "money". The term used widely since 1450, while Sultan Sulu is still in his reign. Someone says it means silver.

    ReplyDelete
  31. Most of them are Muslims. Not all of them practice the religion truthfully. They came from North Southern-Philippines to Sabah and claimed themselves as immigrants that run from their country to find a better life

    ReplyDelete
  32. Easily to recognize. Dark skin, work mostly in construction site and live in underground site, mostly known place is "setinggan". They contribute 40% of Sabah workforces (or more) with cheap salaries. That's why there are a better workforce, compare to the locals.

    ReplyDelete
  33. Tausug-Suluk-Visaya matters. I have many info these days to re-check what are they really are. I get a lot of different thoughts in this issue.

    ReplyDelete
  34. PILAK and PINOY

    So they come from Phillipines? Don't you think that there are handsomely-looking with gorgeous chic?? Well, you need to reconsider that. Pinoy and Pilak is completely different. It is as same as to the Indians. Try to compare Hindustan and Tamil community. PINOY has Austronesian blood, Some of them mixed with Spanish.. Handsome, pretty and mostly yellow/white and fair skin..and PILAK, is a different race to them..

    ReplyDelete
  35. SABAH and the hatred...Ah, here comes the INTELLECTUAL part

    This is a fact. Sabahan hates Pilak. It not just based on my individual thoughts of, and the only thing that can treat the hatred is by sending back them home. Indeed, it is not an easy task; even it is govern by our highest government body itself.

    ReplyDelete
  36. The immigrants (Pilak, etc.) has undeniable impact towards our society in all aspects..Economy, social, and physical development in Sabah. Millions of these people have come here and it is truthful to said that their crime trends have actually beyond the willpower of police, Immigration and other enforcers. Sure, it's a ~balance sheet concept~.

    ReplyDelete
  37. Seriously, these people bring a lot of trouble. Even though not all of them are as bad as we think, but most of the criminal activities that, including drugs-human trafficking-illegal goods-sex abuse-robbery has arise a lot of concern from many parties. Most of the facts are only to be discussed here in a closed forum, because the immigrants are sure to be protected under the UN policy. One of a seminar that attract me a lot is the one that held 22 and 23 Dec 2008 where the matter of crime prevention was held. The issues arise here is violence against women, PTI, Juvenile crime and personal crime.

    ReplyDelete
  38. What attract me the most is the number of young criminal. The number of young offender is increasing rapidly and the victims, is somehow getting younger (does it mean our country has a bad security?). I can say that it is not safe for people to walk around the city of KK, especially girls..As long Pilaks are anywhere near the city.

    ReplyDelete
  39. They can be founded around Sinsuran, selling cheap cigar and other activities that out of my radar. Also, after the sunset is the not a good time to walk outside alone. Many open areas a restricted even to our local community..Is that the price to be paid for development in Sabah?

    ReplyDelete
  40. Some INTERESTING facts

    Data in May 2008: Immigrants cause 21% of crime rate, the number is 6 times higher than any crime does by local residents. If it is concluded, they have cause 3360 murders, 19950 rapes, 450000 burglaries and 1.45mil serious theft, not including the other crimes done. (yeah, if its calculated until mid 2008)

    ReplyDelete
  41. 21.4% of inmates are illegal in my raw data as much as the local, whereas it is not just because they are illegal. At least any of them had committed at least 2 misdemeanors act that lead to their catch. I think it is just good to remain in a low-profile right??

    ReplyDelete
  42. Since 1990 to 2008, almost 300000 illegal were sent back to their hometown. Still, the number that coming back still increasing...

    Interpol, the largest international police organization investigate the matter that there are a lot of misuses of Malaysian passports, that might lead to terrorism. Mykad is also found out to be in the hands of illegals. Thus, it bring along a lot of conspiracies about their home stay in Sabah...

    ReplyDelete
  43. RUMOURS FROM the LAND

    Lot of issues related to PILAK are compiled here:

    "Once,President of Philippines, Gloria made an issue so that Sabah will be claimed as their territories. The International Court of Justice held that Sabah win in 6-5 vote, and they were allowed to bring up back the case"
    My Point: Still, Sabah will be governed under Malaysia..forever. What's the purpose for claiming back the nation if it's already been given by Sultan Sulu long ago? and the government is never been so childish to sell out their 'most precious source of gold'

    ReplyDelete
  44. "Rumours arise that our people in Sabah are basically come from the same colony as the immigrants, because of the proximity and the number of their people here.
    My Point: It is unconvincing. But it is possible to relate Sabah with the Pinoy back there. Their language is almost the same as Kadazan-Dusun (10-20%). Also, there is said to be a relation between the origin of Sabah with Taiwanese 'Busan'. Indeed they have the same traditional cloth with the Kadazan-Dusun.

    ReplyDelete
  45. "Statelessness. Philippine didn't accept them..Malaysia have to kept them..the illegals have to stay in Sabah for a long time..long procedures taken..they don't have I/C..they give birth here..their child is no man's land. They don't have chance to study and for all..Malaysia take the blame..
    My Point: Yup, it's good. Bureaucracy. Keep them here as a 2020 vision.

    ReplyDelete
  46. Majikan-majikan di negara ini hanya dibenarkan membuat permohonan bagi
    menggaji pekerja asing setelah mendapat kelulusan Jabatan Tenaga Kerja
    (JTK).

    ReplyDelete
  47. permohonan untuk menggaji pekerja asing boleh dikemukakan kepada Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri hanya setelah JTK mendapati tiada pekerja tempatan berminat untuk mengisi kekosongan jawatan tersebut.

    ReplyDelete
  48. pndirian Kementerian Sumber Manusia adalah jelas iaitu majikan perlu mengutamakan pekerja tempatan bagi mengisi kekosongan jawatan dan bukannya mengambil pekerja asing.

    ReplyDelete
  49. kerajaan memandang serius isu lambakan warga asing kerana ia telah menimbulkan banyak masalah kepada Malaysia terutama dari segi pengaruh sosial dan kes jenayah.

    ReplyDelete
  50. jika boleh, kita hendak capai ‘sifar’ pekerja haram, jadi dengan akta ini
    kita dapat memantau mereka dengan lebih efisien dan mengawal
    tindak-tanduk dan perilaku mereka agar tidak mengundang sebarang masalah
    kepada masyarakat dan negara.

    ReplyDelete
  51. Langkah ini dapat mengawal kebanjiran pekerja asing dan mengelak
    sebarang kes jenayah melibatkan mereka berlaku sekaligus mengurangkan
    masalah pengangguran tenaga kerja tempatan,.

    ReplyDelete
  52. Employees should not simply hire foreigners. They must ensure that the foreigners have document and are capable in doing their job.

    ReplyDelete