Thursday 6 June 2013

PKR SABAH TO FILE POLL PETITIONS







KOTA KINABALU: Sabah Parti KeADILan Rakyat (PKR) will likely be filing election petitions to challenge the results of the 13th general election in some of the constituencies its candidates had contested in and lost.

Its state liaison chairman, Ahmad Thamrin Jaini, yesterday said that Sabah PKR was in the process of gathering evidence of discrepancies and wrongdoings in the constituencies they had contested in.

“Once all the evidence is collected, the state leadership will discuss and decide when to file the petitions,” Thamrin said.

PPPS president Datuk Seri Lajim Ukin who had contested under PKR’s logo in the election last month, had already disclosed that he would file election petitions in areas that they had lost with a small majority as it was in line with the instructions from the PKR’s central leadership.

“Among the constituencies we will file election petitions are Kawang, Banggi, Papar and Beaufort. There will be other areas but these will depend on the post-mortem reports from the PKR candidates,” he told reporters last month. (BP)

47 comments:

  1. palui juga ba PKR Sabah ni.. perasan kuat.. kenapa tidak file petition di semua kerusi termasuk yang di menangi PKR??

    ReplyDelete
  2. Ahmad Thamrin Jaini patut lihat kembali keadaan PKR sebelum PRU13.. berapa ramai ketua cabangnya keluar meninggalkan parti dan berapa ramai ahlinya keluar menyertai BN??

    ReplyDelete
  3. Ahmad Thamrin Jaini patut sedar bahawa PKR sudah sedia retak menanti karam sebelum pilihanraya.. kekalahan yang dialami PKR hari ini bukan disebabkan penipuan, sebaliknya disebabkan oleh kelemahan PKR sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semu aparti harus sedar apakah punca kekalahan di PRU13.

      Delete
  4. Nampak bukan permainan politik kotor yang dilakukan oleh Lajim? PERMAINAN POLITIK LAJIM KOTOR

    Sebagai orang lama dalam parti politik, Lajim Ukin yang mendakwa UMNO dan Barisan Nasional mengamalkan rasuah dan sebagainya sudah mula menampakkan siap diri beliau yang sebenarnya.



    Tidak lain dan tidak bukan, tindakaan Lajim keluar dari UMNO Sabah adalah disebabkan bahawa beliau tidak lagi akan diberi peluang untuk bertanding kerana sudah menjadi tradisi UMNO dan Barisan Nasional untuk mengangkan pemimpin pemimpin baru dalam politik di setiap kawasan untuk memberikan nafas baru yang lebih kehadapan kepada para pengundi serta rakyat.

    ReplyDelete
  5. Nampak bukan permainan politik kotor yang dilakukan oleh Lajim? PERMAINAN POLITIK LAJIM KOTOR

    Lajim pernah mengeluarkan kenyataan bahawa pemimpin UMNO Sabah mengamalkan rasuah dengan mengeluarkaan hasil balak dan sebagainya seolah olah beliau lupa bahawa beliau juga aadalah seorang pemimpin UMNO dan Barisan Nasional di Sabah satu masa dulu.



    Pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri dan sebagainya dan dengan alasan itu juga beliau mengatakan bahawa beliau tahu setiap apa yaang berlaku di Sabah hingga beliau sangup untuk membuat surat aakuan bersumpah atau SD bagi meyakinkan orang ramaai khususnya rakyat Sabah bahawa UMNO dan Barisan Nasional itu amat buruk.

    ReplyDelete
  6. Nampak bukan permainan politik kotor yang dilakukan oleh Lajim? PERMAINAN POLITIK LAJIM KOTOR

    Tetapi adakah Lajim bersih dari segala galanya? Itu persoalan yaang perlu dijawab oleh Lajim sendiri.



    Dengan mendakwa dan menuduh segala kejahatan UMNO dan Barisan Nasional jelas menunjukkan bahawa Lajim sendiri terlibat dengan segala apa yang beliau katakan, tetapi seperti yang Sangkakala katakaan tadi, Lajim sengaja menunjukkan atau menjadikan persepsi masyarakat terhadap UMNO dan Barisan Nasional itu amat buruk.



    Bayangkan, selama bertahun tahun beliau bersama sama dengan UMNO dan Barisan Nasional, mengapa kini baru beliau menuduh UMNO dan Barisan Nasional dengan tuduhan sebegitu?

    Kenapa selama ini beliau hanya mendiamkan diri sekiranya apaa yang beliau katakan dan setiap tuduhan dan fitnah beliau terhadap UMNO dan Barisan Nasional itu adalah benar?

    Nampak bukan permainan politik kotor yang dilakukan oleh Lajim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah politik negara yang semakin sakit.

      Delete
  7. Pengundi di Sabah khususnya di Beufort perlu menolak pemimpin ini dari terus menjadi wakil rakyat tidak kira di peringkat negeri mahupun pusat, kerana pemimpin sebegini hanya mahu melepaskan dan mementingkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  8. Lajim pernah mengamuk kerana tidak diberikan jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah

    RAMAI yang tidak lupa, bagaimana Lajim mengamok kerana tidak dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri sebaliknya, Datuk Baharom AB Titingan, meskipun mantan ADUN Balung itu, tewas pada PRN Sabah semasa Sabah diperintah Parti Bersatu Sabah.

    Di kalangan Umno sendiri, ramai yang tahu bagaimana Lajim turun naik ke Putrajaya pada tahun 2003 kerana melobi jawatan Ketua Menteri untuk menggantikan Tan Sri Chong Kah Kiat yang akan tamat tempoh.

    Lajim berkecimpung dalam politik semata-mata untuk mengejar jawatan; atas sebab itu, apabila Anwar "menawarkan" jawatan Ketua Menteri jika Pakatan Rakyat menang di Sabah, menjadikan dia mabuk dan lupa diri.

    Lajim tidak mampu menilai dirinya sendiri apakah mempunyai kemampuan untuk mengurus atau mentadbir.

    ReplyDelete
  9. Lajim pernah mengamuk kerana tidak diberikan jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah

    Lajim mendapat jawatan dalam politik, bukan disebabkan kemampuannya, akan tetapi berasaskan peras ugut.

    Apabila Najib dilantik sebagai Perdana Menteri, Lajim dilantik sebagai Timbalan Menteri, kerana pada masa dan ketika itu keadaan poiltik bagi BN cukup rentan dan gawat, ekoran kasak kusuk yang berlaku. Tambahan pula ada ura-ura Lajim akan keluar Umno/BN jika tidak diberi jawatan.

    Apabila keadaan politik tenang, Najib sukar sudah untuk digertak, atas sebab itu, Najib sanggup kehilangan Lajim, apabila MP Beaufort itu mendesak Najib, agar Musa Aman diganti sebagi Ketua Menteri Sabah. Bukan sahaja Najib menolak mentah desakan Lajim itu, malah menegaskan, Musa akan tetap menjadi Ketua Menteri Sabah selepas PRU-13.

    ReplyDelete
  10. Lajim pernah mengamuk kerana tidak diberikan jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah

    Pengertian Lajim terhadap pemimpin apabila pemimpin itu mendapat jawatan; akan tetapi dia lupa, ukuran sebenar pemimpin itu adalah daripada aspek kemampuan, keikhlasan dan perjuangannya. Pemimpin seperti ini akan terus berada dalam persada kepimpinan negara, sebaliknya individu yang merasa menjadi pemimpin kerana tindakan peras ugut, sampai satu ketika akan hanyut dan tidak mendapat tempat lagi. Perkara ini, disadari oleh Lajim, atas sebab itu dia keluar daripada Umno/BN, kerana dia tahu, bahawa masanya telah tiba untuk direhatkan selama-lamanya.

    Lajim lupa, Islam tidak suka perasaan tamakkan jawatan tanpa sebab yang berasas yang ALLAH reda. Keinginan mendapatkan kedudukan politik untuk kepentingan diri atau sebagai kebanggaan adalah dilarang dalam agama ini.

    Ini jelas daripada hadis-hadis, antaranya sabda Nabi Muhammad SAW: “Kamu semua begitu bercita-cita terhadap jawatan kepimpinan, ianya akan menjadi penyesalan pada hari kiamat. Ianya sesuatu yang nikmat pada permulaannya tapi keburukan pada akhirnya” (Riwayat al-Bukhari).

    ReplyDelete
  11. Lajim pernah mengamuk kerana tidak diberikan jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah

    Baginda juga pernah menasihati `Abd ar-Rahman bin Samurah: “Wahai `Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong).

    Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

    Islam melihat kerakusan inginkan jawatan disebabkan perasaan sukakan kedudukan dan nama hanya akan penyesalan di akhirat dan melemahkan jawatan itu sendiri. Namun dalam masa yang sama, seseorang boleh berusaha mendapatkan jawatan politik jika dia merasakan dia dapat memberikan khidmat yang lebih baik daripada orang lain.

    Ini seperti yang al-Quran ceritakan tentang permintaan Nabi Yusuf: (maksudnya) Yusuf berkata: “Jadikanlah aku mentadbir perbendaharaan hasil bumi (Mesir); sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya.

    Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; dia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat kebaikan”. (Surah Yusuf, 55-56).

    Kata Ibn Taimiyyah rh (meninggal 728H): “Nabi Yusuf meminta jawatan kepimpinan untuk kebaikan agama, itu bukan sesuatu yang mencanggahi pergantungan kepada ALLAH, tidak juga termasuk dalam permintaan jawatan yang dilarang” (Ibn Taimiyyah, Majmu’ah al-Fatawa, 8/68, Riyadh: Maktabah al-Abikan)

    Kata al-Imam al-Qurtubi (meninggal 671H) mengulas ayat ini: “..demikian juga hukumnya pada hari ini. Sekiranya seseorang insan tahu mengenai dirinya, bahawa dia dapat menegakkan kebenaran dalam kehakiman dan hisbah, sementara tiada seorang pun yang sesuai dan setanding dengannya maka jawatan itu fardu `ain ke atas dirinya. Wajib dia mengendali dan memintanya. Dia juga hendaklah memberitahu sifat-sifat yang melayakkannya iaitu ilmunya, kemampuannya dan lain-lain” (Tafsir al-Qurtubi, 9/21, Beirut: Dar al-Fikr).

    ReplyDelete
  12. Hampir sebulan PRU-13 berlalu namun kepimpinan Pakatan Pembangkang tetap enggan menerima kekalahan mereka kepada BN. Semuanya disebabkan kegagalan ketelusan SPR dan dakwaan beberapa pendatang asing yang diupah BN untuk mengundi pada PRU-13 itu biarpun tiada bukti kukuh.

    ReplyDelete
  13. Bagi menggalakkan rakyat Malaysia bersimpati ke atas Pakatan Pembangkang, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menyeru dan mengajak rakyat untuk turut sama menyertai perhimpunan Blackout 505 menentang keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak. Kononnya itu suara rakyat.

    ReplyDelete
  14. Namun, tidak semua kepimpinan Pakatan Pembangkang yang bersetuju dan bersama dengan Anwar Ibrahim. Ini kerana mereka percaya tujuan Anwar Ibrahim berbuat demikian kerana cita-citanya untuk menakluk Putrajaya dan menjadi Perdana Menteri gagal.

    ReplyDelete
  15. Bagi Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz kekalahan dalam PRU-13 diterima dengan hati terbuka dan menyifatkannya sebagai takdir Allah. Ahli Parlimen Pasir Mas itu menerusi akaun Facebook miliknya menyatakan tidak terkejut dengan keputusan pada 5 Mei lalu yang menyaksikan BN kekal membentuk kerajaan sekali gus menafikan impian Anwar bercita-cita menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  16. Saya mudah menerima takdir Allah dalam PRU kali ini berbanding kejutan takdir Allah dalam PRU 2004 yang begitu menggegar bahtera perjuangan PAS, katanya..

    ReplyDelete
  17. Rakyat Malaysia telah memilih BN sebagai pemerintah dan Pakatan Pembangkang wajar menerima kekalahan ini dengan seadanya tanpa perlu menunding jari kepada sesiapa. Hakikatnya kekalahan Pakatan Pembangkang disebabkan keyakinan melampau mereka akan kemenangan yang akan dicapai.

    ReplyDelete
  18. Selain Nik Abduh, Presiden PAS, Abdul Hadi Awang juga turut menyeru rakyat menerima kekalahan. Ia adalah takdir Allah. Sebagai seorang Islam, setiap penganutnya wajar menerima kekalahan ini dengan penuh qada dan qadar.

    ReplyDelete
  19. Tidak perlu untuk menyalahkan SPR kerana kekalahan teruk Pakatan Pembangkang terutama PKR di Sarawak dan Sabah adalah berpunca daripada kelemahan jentera Anwar.

    ReplyDelete
  20. Dalam nada sinis, Nik Abduh turut menyifatkan janji-janji Anwar sekadar janji manis sehingga mengakibatkan ramai penyokong pakatan pembangkang menjadi mangsa kencing manis akibat janji manis bergula Penasihat PKR itu.

    ReplyDelete
  21. Ya, DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim) bukan PAS dan beliau tidak perlu mengguna pakai kaedah PAS. Tetapi, saya jadi keliru melihat sebahagian mangsa adalah ahli dan pendukung PAS.

    ReplyDelete
  22. Justeru, PAS meminta pemimpin PKR dan DAP termasuk Anwar Ibrahim supaya belajar menerima kekalahan dan bukannya mencari kesalahan orang lain. Lihat dan ukur baju di badan sendiri sebelum pergi mengukur baju di badan orang lain.

    ReplyDelete
  23. Bangladesh’s High Commissioner to Malaysia A.K.M. Atiqur Rahman repudiated Parti Keadilan Rakyat’s Rafizi Ramli contention that he was merely denying the existence of illegal Bangladeshi voters, saying until now there is no evidence or report lodged to back the allegations.

    ReplyDelete
  24. Speaking to media 5th June, Atiqur Rahman said: “If anyone has the evidence of Bangladeshis being illegal voters, they should report this to the authority and the Malaysian Election Commission.”

    ReplyDelete
  25. “Until now we have received no complaint or any reports pertaining to the matter.” Atiqur Rahman reiterated his stand that the allegations are baseless.

    “It’s baseless. It is impossible for us not to know if our people are being flown into this country in large numbers. But we don’t have any records about it,” he added.

    ReplyDelete
  26. He also said it is also wrong for people to take away voting rights of anyone who has been granted Malaysian citizenship.

    “If there are Bangladeshis who have gained their citizenship here, they should be allowed to vote.”

    ReplyDelete
  27. On Monday Atiqur Rahman had reportedly denied allegations of Bangladeshis voting in the May 5 polls, calling them a “mere fabrication.”

    “I want to clarify that it is absurd that 40,000 Bangladeshis had come to Malaysia within a week to vote.

    ReplyDelete
  28. This was claimed by some in the print and online media.

    “Our office believes that Malaysia’s and Bangladesh’s laws will not allow nor approve of it,” he was quoted as saying.

    ReplyDelete
  29. Tourism and Culture Minister Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz will be asking for an additional allocation of RM300 million for the ministry as the RM358 million allocated by the government for 2013 is insufficient.

    ReplyDelete
  30. He said the RM358 million was insufficient because the ministry has taken over the National Culture and Arts Department (JKKN) from the Information, Communications and Culture Ministry since May.

    ReplyDelete
  31. The tourism industry is a vital source of income for the country; every ringgit given is not money spent but an investment for the country.

    ReplyDelete
  32. Nazri said he wanted the allocation for the ministry to reach the target of RM700 million this year although its budget for 2013 saw a 42 per cent increase.

    ReplyDelete
  33. Agensi Kerajaan perlu menawarkan perkhidmatan yang memuaskan hati rakyat khususnya para peniaga.

    ReplyDelete
  34. Pengarah Kastam Negeri Sabah, Dato’ Dr. Hj. Janathan Kandok berkata demikian pada majlis perjumpaan bersama pihak Agensi Pengeluar Permit (PIA) dan Agensi Kerajaan Lain (OGA) di Wisma Kastam, di sini, kelmarin.

    ReplyDelete
  35. Jabatan Kastam Diraja Sabah tidak mampu menawarkan perkhidmatan yang sempurna jika lain – lain agensi yang mempunyai kuasa tentang pelepasan barangan tidak mempunyai sistem yang bersepadu dengan sistem yang digunapakai oleh jabatan.

    ReplyDelete
  36. Proses pelepasan barangan yang dikawal oleh PIA dan OGA adalah sebahagian daripada proses pelepasan Kastam yang perlu disepadukan supaya pelepasan barangan memenuhi konsep bertaraf dunia.

    ReplyDelete
  37. Perjumpaan Kastam bersama PIA dan OGA ini adalah untuk mendapatkan maklum balas yang diperlukan untuk memantapkan lagi Sistem U – Customs yang bakal dibangunkan tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  38. A special high level committee has been set up for Sabah, to help monitor and coordinate the implementation of Barisan Nasional’s (BN) 13th General Election ‘Aku Janji’ projects in the State.

    The 25-member committee, headed by Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Joseph Kurup, held its first meeting here yesterday to get an overview of all Sabah’s ‘Aku Janji’ projects to be implemented in the next five years.



    ReplyDelete
  39. “This (committee) is another effort, in line with the BN government’s commitment, to bring meaningful development and changes to Sabah and its people. We are already starting to work as we don’t want to waste time,” he told reporters after the meeting at the Federal Government Administration Complex here, yesterday.

    Kurup said the committee consisted of senior officers from key federal and state agencies, with the Sabah State Development Office and Implementation and Coordination Unit (ICU) of the Prime Minister’s Department serving as its point of reference.

    ReplyDelete
  40. He said the committee would focus on projects to improve public infrastructure in Sabah, including the Pan Borneo road project promised by BN in its election campaign.

    “Public infrastructure will be the main focus, because this is what Sabah needs the most. We will also focus on improvement in health services, economic development for the people and improving the quality of living in the State,” added Kurup.


    ReplyDelete
  41. During the meeting, he said the committee listened to a detailed briefing on the major federal-funded development projects planned for Sabah under the current Tenth Malaysia Plan.

    The members were also briefed on development projects promised under the State BN Manifesto by the State Economic Planning Unit (EPU).

    “The State BN Manifesto is under the State Government but we want to be in the know and in constant communication so that we can coordinate a more effective and speedy implementation of projects under the federal and state governments.

    ReplyDelete
  42. “Basically, what we discussed today was how to come up with a mechanism to effectively do our job in monitoring and coordinating all the projects. We also talked about the problems that we may need to deal with,” added Kurup.

    Asked if the committee had identified any benchmark as to how many from the Aku Janji projects should be completed for certain period of time to be considered a success, he said discussions were still ongoing but the objective was to implement as many projects as possible before the next General Elections.

    ReplyDelete
  43. He stressed that the committee was set up specifically for Sabah as the Government was fully committed to bringing about development to the people.

    In the recent GE13, the BN had promised 14 ‘Aku Janji’, including among others, addressing the high cost of living issue, enhancing education and health systems, boosting public security and safety, and strengthening the public sector.


    ReplyDelete
  44. To fulfil these promises, the government had pledged to set up a secretariat to coordinate, monitor and provide a periodical report on the progress of all related projects.

    This will be complemented by a special lab that will continuously evaluate the effectiveness and impact of each of the projects.

    Kurup said a proper guideline and terms of reference had also been developed to ensure a more focused and easy to assess the implementation of ‘Aku Janji’ projects.

    ReplyDelete
  45. bgs buat petisyen dari buat perhimpunan

    ReplyDelete