Monday 10 June 2013

RASUAH, LEGASI MAHATHIR?







KUALA LUMPUR : Saman jutawan Tan Sri Halim Saad terhadap kerajaan mendedahkan rasuah berleluasa menunjukkan ciri-ciri era Mahathir di mana perniagaan dan politik kabur untuk membantu pemerintah Umno mengumpul sebuah empayar kekayaan, kata pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

Para pemimpin pembangkang percaya saman itu, bersedia untuk menjadi salah satu pertempuran korporat terbesar di negara ini, juga akan menguji keseriusan pentadbiran Najib dalam menangani rasuah peringkat tertinggi kerana mereka menjangkakan pertempuran undang-undang akan mendedahkan maklumat lanjut mengenai hubungan korporat kotor Umno.

“Ini adalah salah satu lagi peninggalan oleh Tun Dr Mahathir (Mohamad) (gambar),” kata ahli Parlimen DAP Liew Chin Tong kepada The Malaysian Insider, merujuk kepada perdana menteri paling lama berkhidmat di mana pentadbirannya telah menerajui projek kemajuan korporat Bumiputra yang membantu mewujudkan satu kumpulan jutawan Melayu seperti Halim.

“Kalau tentang rasuah dan kroni, kita memang sudah tahu Umno memang rasuah dan banyak kroni. Cuma sekarang kita mahu tahu siapa sebenarnya yang mendapat untung daripada semua itu... itu sahaja rakyat mahu tahu,” tambah beliau.

Halim telah mengambil tindakan undang-undang serius terhadap kerajaan bagi menuntut penyelesaian penuh perjanjian bernilai lebih RM2 bilion yang memaksa beliau melepaskan pegangan dalam Renong Bhd sedekad lalu.

Menurut majalah perniagaan The Edge Review, Halim, suatu ketika dahulu yang merupakan satu-satunya penama korporat pemerintah Umno, mendakwa telah ditawarkan wang tunai berjumlah RM1.3 bilion, hartanah serta kawalan ke atas syarikat swasta pengurusan sisa sebagai pertukaran ke atas pelupusan Renong seperti yang dijanjikan pada 2001.

Di samping memetik individu lain yang menyamai seperti saman Halim, majalah itu melaporkan ahli perniagaan itu hanya menerima RM165 juta walaupun telah menyerahkan empayar perniagaannya dan akan menuntut bakinya.

Langkah itu datang sebagai satu kejutan kerana tempoh Halim dalam Renong telah dicemari dengan keputusan yang dipersoalkan. Terdapat persepsi dia telah gagal untuk mengekang hutang Renong yang semakin meningkat memaksa kerajaan untuk mengambil alih kepentingan dalam konglomerat melalui cabang pelaburan negara Khazanah Nasional Bhd.

Liew mengatakan kes Halim ini adalah diantara kegagalan projek pembangunan korporat Bumiputera memetik kontroversi lain seperti pertarungan undang-undang antara penerbangan nasional MAS dan bekas ketua pegawai eksekutifnya Tan Sri Tajuddin Ramli dan skandal Forex pada 1983.

“Sedihnya, selepas 10 tahun sejak Mahathir bersara kita masih bergelut dengan isu-isu sebegini... saya rasa sudah sampai masanya cadangan Suruhanjaya Diraja dilaksanakan untuk menyiasat semua legasi kewangan yang bersangkut-paut dengan Mahathir ini,” katanya.

The Edge Review berkata saman itu, bakal menjadi pertarungan korporat terbesar dalam negara, serta akan mendedahkan buat kali pertama “urusan di sebalik tabir dalam beberapa urus niaga berbilion dolar dan penganugerahan kontrak yang membentuk dunia korporat Malaysia sekitar pertengahan 1980an dan awal dekad ini”.

Ia juga memetik pemerhati industri mengatakan saman Halim akan memberikan gambaran bagaimana Umno mencipta mesin membuat wang politik di seluruh Renong dan kebimbangan yang berkaitan dengannya, United Engineers Malaysia Bhd (UEM).

“Ia akan menawar pengakuan Halim bagaimana dia berhenti menjadi penama perniagaan Umno dan juga memberi pengakuan peribadi yang dihadapi ahli perniagaan sejak bertahun-tahun lalu ketika beliau bertarung menjaga Renong yang penuh sarat dengan hutang untuk bertahan,” tulis majalah itu lagi.

Ahli Parlimen Kelana Jaya baru dari PKR Wong Chen bersetuju dengan pandangan itu mengatakan saman tersebut akan membantu mendedahkan jaringan korporat Umno dan bagaimana ia membantu parti pemerintah itu mengumpulkan kekayaan bagi meneruskan dominasi.

Kes ini akan mendedahkan seperti yang didakwanya sebagai satu sistem penama korporat tunggal Umno dalam membentuk dan menjaga empayar parti tersebut.

“Di samping itu, kes saman ini akan menyerlahkan lagi hubungan meragukan antara Umno dalam perniagaan. Apa yang Halim Saad katakan memang benar, sistem penama ini telah menggalakkan wujudnya budaya kekaburan (opaqueness) dalam perniagaan dan politik,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Wong yang mengetuai portfolio pelaburan perti pembangkang PKR, mengatakan kes ini akan menunjukkan sama ada kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan bertindak kepada yang terlibat dalam episod itu.

“Kes ini akan menentukan ketelusan dan kebertanggungjawaban seperti mana yang dilaungkan oleh kerajaan”.

Pembangkang mendakwa bahawa orang-orang di sebalik kegagalan dasar mahal pentadbiran Mahathir bukan sahaja melepaskan diri dari hukuman tetapi mendapat pampasan besar dalam beberapa kes.

Kes yang paling ketara adalah penyelesaian di luar mahkamah antara MAS dan Tajuddin, satu lagi “budak poster” korporat Bumiputra era Mahathir.

Langkah itu telah digambarkan sebagai cubaan oleh kerajaan untuk menutup butiran yang terdapat dalam afidavit Tajudin untuk menyokong beliau tuntutan balas di mana hartawan itu kononnya mendedahkan banyak mekanisme dalaman di sebalik pembelian MAS.

Pemimpin pembangkang menyatakan perkara yang sama boleh berlaku dengan saman Halim keranai hartawan itu mendedahkan pada pautan Umno-Renong boleh memaksa kerajaan untuk mengalah dan mencari penyelesaian di luar mahkamah.

“Saya harap perkara ini tidak jadi seperti kes Tajuddin Ramli yang mana akhirnya ia diselesaikan di luar mahkamah. Sehingga sekarang rakyat masih tertanya-tanya apa yang berlaku dan berapa telah dibayar,”kata ketua penganalisis ekonomi PAS Dr Dzulkefly Ahmad kepada The Malaysian Insider.

Menurut The Edge Review, Halim cuba memberi tekanan kepada kerajaan untuk mendapatkan penyelesaian penuh, tetapi pada tahun 2010, Dr Mahathir berkata kepadanya perjanjian itu tidak akan dipenuhi.

Ahli perniagaan yang pernah berhadapan dengan keadaan itu mengatakan Dr Mahathir memberitahu Halim beliau telah dimaklumkan oleh Nor Mohamed, aset yang diambil alih oleh Khazanah adalah milik Umno, tambahnya.

The Edge Review berkata Halim yang kemudiannya bertemu Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, Menteri di Jabatan Perdana Menteri — bertanggungjawab dalam Unit Perancang Ekonomi untuk mengesahkan kata-kata Dr Mahathir.

Menurut majalah tersebut dan StarBiz baru-baru ini, Nor Mohamed, kerajaan Malaysia dan dana pelaburan strategik milik kerajaan Khazanah Nasional Bhd telah dinamakan sebagai defendan di dalam saman berbilion ringgit yang telah difailkan April tahun ini.

Dalam pernyataan tuntutan itu didakwa dilihat oleh StarBiz, Halim yang mendakwa pihak terbabit telah menandatangani perjanjian pada 2001 dan/atau perjanjian lain 2003 dengan dia untuk “niat menipu beliau atau mendorong beliau untuk bersetuju ke atas kedua-dua perjanjian tersebut”.

Dzulkefly mengatakan hanya satu cara untuk mengetahui tentang kes ini adalah dengan mengadakan forensik audit dalaman terbuka. “Saya rasa apa rakyat nak lihat sekarang ini adalah wang mereka tidak diperjudikan sewenang-wenangnya,” katanya.

Bekas ahli Parlimen Kuala Selangor itu juga mendesak Putrajaya untuk mendedahkan semua transaksi korporat melibatkan perjanjian Renong.

“Adakah duit GLC itu juga duit Umno? Dan bukan duit rakyat?” katanya.

Halim, pada tahun 1984 diambil oleh bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin sebagai penama korporat tunggal Umno, telah membina Renong dan UEM ke dalam konglomerat terbesar di Malaysia, dengan usaha dalam perbankan, pembinaan, telekomunikasi, pembangunan hartanah dan industri jalan bertol.

Krisis Kewangan Asia pada tahun 1997 membawa kepada kejatuhan harga saham Renong dan menurut The Edge Review mendedahkan aliran tunai yang buruk konglomerat tersebut dan beban hutang yang besar.

39 comments:

  1. Amalan nepotisme dan kronisme akan berleluasa sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, kata mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Katanya ia terbukti semasa Anwar memegang jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan apabila beliau didakwa memberi kontrak kepada penyokong politik dan keluarganya.

    ReplyDelete
  2. “Jika ia jadi Perdana Menteri sudah tentu Kabinet akan diisi dengan keluarga dan kawannya sebagai Menteri. Mudahlah nak buat apa pun,” kata Dr Mahathir dalam blog beliau chedet.cc.blog.

    ReplyDelete
  3. Ujar beliau Kementerian Kewangan telah mempamerkan semasa mesyuarat agong UMNO dahulu senarai orang yang mendapat kontrak semasa Anwar berkuasa. “Terdapat dalam senarai nama-nama penyokongnya dan keluarganya. Tidak ada satupun dari anak saya yang tersenarai,” katanya.

    ReplyDelete
  4. Semasa beliau menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, katanya tidak ada satu pun daripada anak beliau yang mendapat tempat dalam Kerajaan atau dalam parti. “Beberapa kali nama mereka di calon tapi saya tidak benar sehingga saya bersara. Juga tidak ada kontrak Kerajaan yang terdapat oleh mereka.

    ReplyDelete
  5. “Jika mereka berjaya samada dalam perniagaan atau politik, ini adalah atas usaha mereka sendiri. Dan ini semua berlaku selepas saya letak jawatan Perdana Menteri,” katanya.

    ReplyDelete
  6. Sebaliknya, Dr Mahathir berkata Anwar, apabila menubuh partinya, melantik Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Presiden dan memilih isterinya itu sebagai calon di Permatang Pauh.

    ReplyDelete
  7. Kemudian, katanya Anwar sendiri yang menyuruh isterinya lepas kawasan untuk ditandingi olehnya. “Tidak ada bukti adanya pertandingan untuk jawatan penasihat parti yang disandang olehnya. Dia juga yang memilih anaknya untuk menjadi calon dalam pilihanraya.

    ReplyDelete
  8. ‘Sekarang isterinya jadi presiden parti dan anaknya jadi naib presiden parti. Kawannya juga jadi timbalan. Parti Keadilan adalah milik Anwar Ibrahim,” katanya.

    ReplyDelete
  9. Menjawab tuduhan Anwar tentang beliau terlibat dalam pemberian kontrak Petronas kepada anaknya, Dr Mahathir berkata :” Bagi Anwar inilah yang biasa dilakukan olehnya jika ia berkuasa.” Katanya Petronas tidak memberi peluang kepada anak saya sahaja apabila beliau menjadi penasihatnya.

    ReplyDelete
  10. “Orang lain juga mendapat peluang jika mereka ada kemampuan. Sebenarnya tidak ada kontrak yang diberi Petronas kepada anak saya sehinggalah perusahaannya maju kerana kerja-kerja yang diberi oleh pihak lain.” “Semasa saya jadi Perdana Menteri pun saya tidak memberi apa-apa bantuan kepada anak-anak saya.”

    ReplyDelete
  11. Berkenaan dengan kontrak yang baru yang diberi kepadanya, Dr Mahathir berkata beliau sama sekali tidak terlibat dengan keputusan yang dibuat dan Presiden Petronas cuma memberitahunya selepas kontrak diberi.

    ReplyDelete
  12. “Jika anak dan isteri Anwar boleh menjadi politikus, apakah anak saya tak boleh berniaga sendiri tanpa difitnah oleh Anwar? Dah tak ada modal politik dah ke?” katanya.

    ReplyDelete
  13. Dr Mahathir juga mencabar Anwar untuk bersumpah sekiranya beliau tidak melakukan jenayah liwat seperti didakwa. “Berani kerana benar, takut kerana salah – demikian pepatah Melayu,” tambahnya.

    ReplyDelete
  14. Berapa lama agaknya Malaysia dapat bebas rasuah atau sekurang-kurangnya seperti Hong Kong?

    Dalam isu menangani rasuah, kita bukan sahaja memerangi rasuah tetapi kita juga menukar budaya. Apabila kita menukar sesuatu budaya ini, kita kena mula dari peringkat demi peringkat.

    Dalam isu ini, kita baru peringkat pertama. Kalau kita mengambil contoh Hong Kong, pada 1976, apabila rakyatnya muak dengan polis yang banyak rasuah pada ketika itu ,rakyat mendesak supaya ditubuhkan ICAC.

    ReplyDelete
  15. Berapa lama agaknya Malaysia dapat bebas rasuah atau sekurang-kurangnya seperti Hong Kong?

    Apabila ICAC wujud, semangat rakyat bangkit dan satu peruntukan yang banyak dan kuasa yang tinggi diberikan untuk menangani gelaja rasuah ini.

    Hari ini penubuhan dan peranan ICAC sudah menampakkan kesan, malah boleh dibanggakan dan menjadi ternama di dunia.

    Tetapi SPRM sudah semestinya memerlukan masa. Ini kerana apa yang telah kita lalui sama seperti lengkungan garis kejayaan. Pada mula ICAC ditubuhkan, persepsinya jatuh. Orang cakap macam-macam. Rasuah ini, lagi diceritakan lagi jatuh persepsinya.

    Dan kita telah melalui lingkungan itu. Sekarang kita sudah di bawahnya dan sedang naik.

    Fenomena baru dalam agensi penyiasatan apabila ia efektif dan menjalankan kerja dengan baik, ia jadi sesuatu yang menakutkan.

    ReplyDelete
  16. Berapa lama agaknya Malaysia dapat bebas rasuah atau sekurang-kurangnya seperti Hong Kong?

    Menakutkan yang dimaksudkan di sini ialah, ‘kalau aku kena siasat , habislah hidup aku, habislah family aku, mana aku nak sorok muka’ dan sebagainya.

    Dan ternyata pula kalau penyiasatan lebih efektif, dalam fikiran individu terbabit mesti terfikir ‘aku ni kalau kena saja siasat sah aku kena’. Apabila kita berjaya menanamkan rasa ketakutan seperti itu, ia menunjukkan keberkesanan agensi penguatkuasaan.

    ICAC tergolong dalam itu. Contoh di negara jiran, tiga orang bunuh diri di sana. Ada yang ketuk kepala dekat dinding semasa siasatan, macam- macam cerita. Tetapi takut kepada agensi penguatkuasaan adalah normal. Bagaimanapun dalam keadaan siasatan kadang-kadang orang tidak bersalah juga tidak boleh berkelakuan normal kerana dia takut. Namun kita sentiasa berusaha memperbaiki teknik dan kaedah yang dilakukan.

    Kita sedar ada pihak yang salah tanggap dengan cara kita menyoal siasat tertuduh. Sebab itu kita adakan 'video interview 'dengan tertuduh, saksi dan sebagainya ketika siasatan dibuat bagi mengelakkan dia membuat tuduhan melulu seperti didera, dipukul atau sebagainya kepada pegawai yang menjalankan siasatan.

    ReplyDelete
  17. Berapa lama agaknya Malaysia dapat bebas rasuah atau sekurang-kurangnya seperti Hong Kong?

    Kita cadangkan juga kalau sesetengah negara alat pengesan pembohongan (lie detector) juga boleh dijadikan bukti (evidence). Dengan pengakuan bersalah juga dianggap sebagai bukti.

    Kalau luar negara, katakanlah badan pencegah rasuah mereka tangkap anda berdua, awak mengaku salah dan seorang lagi rakan yang ditangkap bersama juga mengaku salah. Maka bila dua-dua sudah mengaku bersalah di mahkamah, kes ditutup. Ia diamalkan di sana tetapi tidak di sini.

    Lagi satu kita ada undang-undang 'living beyond' (kekayaan lebih dari sepatutnya). Hidup mewah. Di Hong Kong dan sesetengah negara, kalau ada komplen seseorang itu hidup pakai kereta besar, masuk sahaja anda akan disuruh memberi penjelasan. 'You are guilty or else you are innocent'. Di Malaysia kalau kita ingin siasat, kita kena kaitkan dengan kes.

    Maknanya ada atau tidak dakwaan mengatakan anda terlibat rasuah, kalau ada baru kita siasat anda ada harta lebih tidak, baru kita kaitkan. Kalau tiada dakwaan, kamu pakai kereta besar manapun dan mewah macamanan pun tiada siasatan akan dibuat.

    Jika begitu pastinya ada undangundang atau akta yang perlu dikaji bagi memudahkan SPRM menjalankan tugas.

    Memang ada. Dan untuk permulaan, Ketua Setiausaha Negara, telah setuju pada dasarnya supaya peraturan atau pekeliling dalaman kerajaan dikaji semula supaya sesetengah peraturan sama ada dia bersalah ataupun dalam keadaan sekarang ini ia tidak bersesuaian atau tidak perlu lagi. Kita kena juga lihat balik dua tiga peraturan yang dibuat suatu ketika dahulu samada sesuai lagi pada masa sekarang atau sebaliknya.

    ReplyDelete
  18. Sejauh mana pencapaian di peringkat antarabangsa?

    Tiga bulan lepas, saya dipanggil Anti Corruption International Strategy of Palestin untuk bercakap tentang pencegahan rasuah Malaysia di Jordan. Tiga hari kemudian di Convention of Justice on Coruption dan ketika itu saya sudah rasakan Malaysia dijadikan contoh.

    Kita dapat rasakan itu apabila mereka minta saya komen setiap sesi, komen tetang mereka, sebagai pemerhati. Mereka belajar daripada kita. Kita menjadi contoh kepada negara Islam kerana apabila disebut kita ingin menjadi salah seorang daripada jurucakap, mereka kata, kami mahu jadi berjaya seperti Malaysia. Mereka kagum dengan komitment kita berperang dengan rasuah.

    Pada hari ini, kita bukan nak tunjuk kuat dengan penguatkuasa yang ramai, agensi yang banyak. Kita mahu tahap kebebasan, profesionalisme kita diterima dan disenangi semua. Itu akan membuatkan SPRM dan agensi lain yang melawan rasuah menjadi lebih ternama.

    ReplyDelete
  19. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low menjawab gesaan pengkritiknya supaya mengambil tindakan segera membasmikan rasuah, dengan berkata bahawa beliau tidak berminat dengan "perubahan kosmetik".

    "Beberapa pengkritik telah memberi saya masa 100 hari untuk menunjukkan hasil. Ya, ia boleh dilakukan, tetapi ini hanya akan merupakan perubahan kosmetik di mana saya tidak berminat. Oleh itu, saya memohon maaf kerana mengecewakan mereka," tegasnya.

    ReplyDelete
  20. Sebaliknya, tegas Low, beliau akan menekankan kepada penyelesaian jangka panjang atau malah anjakan keseluruhan paradigma yang akan menembusi lebih mendalam untuk menangani punca setiap isu.

    Ini ditegaskan beliau dalam teks ucapan dasarnya di Konvensyen Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya malam ini yang salinannya telah diedarkan kepada pihak media.

    Beliau berkata ini akan dilakukan melalui satu siri program yang akan memberi kesan kepada semua peringkat kerajaan.

    ReplyDelete
  21. Low, yang merupakan presiden Transparency International Malaysia (TI-M) sehingga beliau dilantik dalam kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, juga menolak cakap-cakap bahawa beliau akan meninggalkan kerajaan tidak lama lagi kerana kecewa.

    Sebaliknya, tegas Low, beliau bersedia untuk perjuangan yang panjang menentang rasuah kerana ia tidak boleh dilakukan dalam tempoh yang singkat.

    ReplyDelete
  22. Kerajaan sentiasa memandang serius isu rasuah dan mengambil langkah proaktif untuk membasminya, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan.

    ReplyDelete
  23. Katanya kerajaan komited membasmi gejala negatif itu dan telah menggariskannya sebagai satu daripada tujuh inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara.

    ReplyDelete
  24. “Rasuah ini merentas semua, rasuah ini tidak kenal warna kulit, ia adalah keruntuhan akhlak tanpa kira parti, kalau terlibat rasuah kalau salah, salahlah,” katanya.

    ReplyDelete
  25. Justeru, Ahmad yang juga Ketua Penerangan UMNO berkata persepsi bahawa hanya UMNO terlibat dalam gejala negatif itu adalah tidak benar.

    “Persepsi tidak semestinya benar, kita serah kepada pihak SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) untuk selesaikan.

    ReplyDelete
  26. “Yang penting, kita kena lihat adakah kerajaan ada buat sesuatu atau tidak (untuk basmi gejala itu), kalau kerajaan membiarkan itu bolehlah dibantai, dipukul dan dikritik,” katanya.

    ReplyDelete
  27. Bebas sangatkah Pakatan Pembangkang ini dari gejala rasuah? Tidak
    sedarkah mereka tatkala mereka menunding satu jari kepada BN, mereka
    sebenarnya menunding empat jari lain kepada diri sendiri, kerana apa
    yang dipertikaikan oleh mereka itu hanya retorik semata – mata.

    ReplyDelete
  28. Jangan sebutlah hanya Barisan Nasional sahaja yang banyak terlibat dalam
    aktivit rasuah ini, padahal gejala tersebut cukup tebal dalam Pakatan
    Pembangkang sebenarnya. Cuma mereka sahaja yang tidak mahu mengakuinya
    dan sengaja menyembunyikan perkara sebenar dari rakyat.

    ReplyDelete
  29. Lihat sahaja bagaimana mereka memanupulasikan isu kematian Teoh Beng
    Hock, Setiausaha Sulit kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor itu sehingga
    hari ini. Hakikat sebenarnya mengenai kes tersebut terus dipadamkan
    agar rakyat hilang fokus terhadap isu sebenar.

    ReplyDelete
  30. Kenapa TBH dipanggil menghadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
    (SPRM) pada hari beliau ditemui mati? Dalam rekod SPRM, Teoh merupakan
    saksi utama dalam kes rasuah dua orang ADUN DAP Selangor. Bukan seorang,
    tetapi dua orang.

    ReplyDelete
  31. Namun hakikat ini berjaya dipadamkan oleh mereka dengan memperbesar –
    besarkan kes kematian Teoh Beng Hock dan menyalahkan pihak SPRM kerana
    tidak bertanggungjawab kononnya. Maka secara tidak lansung, kes rasuah
    dua orang ADUN DAP itu terus senyap begitu sahaja.

    ReplyDelete
  32. Begtitu juga dengan Parti Keadilan Rakyat yang sudah diketahui cukup
    kuat permainan Politik Rasuahnya. Cuma ianya tidak diperbesar – besarkan
    kepada umum dan dilakukan secara senyap – senyap dikalangan ahli
    sahaja.

    ReplyDelete
  33. Tidak ada sesiapa pun yang dapat menafikan bahawa budaya politik rasuah
    ini segar bugar dalam UMNO bermula sejak ianya dianggotai oleh Datuk
    Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1984. Beliaulah pencetus kepada gejala
    rasuah didalam UMNO yang sehingga kini dibawa pula didalam Parti PKR.

    ReplyDelete
  34. Maka tidak hairanlah kenapa ada dikalangan pemimpin PKR yang akhir –
    akhir ini berjaya dikesan menerima rasuah secara terang – terangan
    akibat keghairahan mereka mendapat kuasa. Jika tidak, kenapa mereka
    menabur fitnah mengatakan bekas ADUN Padungan, Dominique Ng seorang kaki
    rasuah?

    ReplyDelete
  35. Bukankah Dominique Ng itu ADUN PKR sebelum ini? Jika benar beliau ada
    menerima rasuah, kenapa tidak ada dikalangan pemimpin PKR yang membuat
    laporan kepada SPRM? Adakah pemimpin lain dalam PKR takut, jika mereka
    melaporkan perkara tersebut, ia akan turut terpalit ke muka mereka
    sendiri?

    ReplyDelete
  36. Lihat pula laporan mengenai seorang pemimpin PKR Negeri yang didakwa
    memberi rasuah sebanyak RM50,000.00 hanya semata – mata untuk
    mendapatkan gelaran Datuk di Kelantan. Ketua Cabang PKR Rantau Panjang
    itu dihadapkan ke Mahkamah dibawah Seksyen 28(1)(c), Akta SPRM 2009.

    ReplyDelete
  37. Bukan itu sahaja kes rasuah yang telah dikesan turut berlaku dalam
    Pakatan Pembangkang ini. Masih banyak lagi yang perlu dibongkarkan oleh
    pihak – pihak berkenaan. Namun, dalam erti kata mudahnya, Pakatan
    Pembangkang pun tidaklah sesuci yang mereka dakwa diri mereka bersih
    dari rasuah ini.

    ReplyDelete
  38. Janganlah hanya pandai menuduh dan menunding jari menyalahkan orang itu dan ini semata – mata untuk mendapatkan kuasa sahaja.

    ReplyDelete
  39. Kajilah diri sendiri dahulu sebelum hendak menuduh orang lain. Jangan
    jadi ketam yang mengajar anak berjalan lurus sedangkan diri sendiri
    berjalan senget.

    ReplyDelete