Sunday 2 June 2013

SABAH ENTITLED TO RECEIVE 40%






KOTA KINABALU:  “Sabah is entitled to receive 40% of the net revenue collected from Sabah and the Federal and State governments should start working out the arrangements for these much needed funds to be remitted back to Sabah and not treat Sabah’s revenues as Malaya’s revenues” said Datuk Dr. Jeffrey Kitingan, STAR Sabah Chief, when asked to comment on the RM38 billion federal tax collection by the Inland Revenue Board from Sabah in 2012 with another RM40 billion targeted for 2013.

Sabah is entitled to two-fifths (40%) of the net revenue collected from Sabah as agreed during the formation of Malaysia in 1963 and subsequently set out in the Tenth Schedule of the Federal Constitution.

Apparently, nothing is returned to Sabah as any amount returned would have been reflected in Sabah’s Annual State Budget.

40% of RM38 billion is RM15.2 billion which is a lot of money compared to the current State revenue of RM3.828 billion estimated for 2013.  

With this additional revenue, not only will poverty be eradicated completely but Sabah’s economy will be transformed by a quantum leap and can progress into the most advanced State over a short period.

Under the Tenth Schedule, Sabah is also entitled to an annual capitation grant based on the annual population projections of the State as determined by the Federal Government and calculated as of the last population census at the following rate:-
(a)       For the first 100,000 persons at the rate of RM72.00 per person;
(b)       For the next 500,000 persons at the rate of RM10.20 per person;
(c)       For the next 500,000 persons at the rate of RM10.80 per person;
(d)       For the remainder at the rate of RM11.40 per person.

In addition, there should be a review of the rates as the last reviews were done in 1992 and 2002 but no review was carried out in 2012.

Based on the 2010 census, Sabah’s population of 3,206,742 without any additional projection entitles it to a capitation grant of RM41.72 million.   This paltry sum is small change compared to the RM38 billion collected from Sabah.


It has to be remembered that apart from security, Sabah was coerced, induced and rushed into agreeing to the merger to form Malaysia due to the promise of development.

We have seen the neglect of Sabah’s security by the unjustified and huge issuance of dubious ICs and MyKads and the Lahad Datu intrusion.  Similarly, there has been wanton neglect of Sabah’s development as can be seen from the fact that Sabah was the 2nd richest State in 1970 and has now descended to be the poorest during Umno’s reign and the lop-sided development compared to Malaya.

With the additional revenues due to Sabah, which have been unjustly and unlawfully denied to Sabah, Sabah can chart its own development course and according to the mould and needs of Sabah.  We do not need to rely on Putrajaya and Malayan leaders and their stooges and proxies in Sabah.

We are not asking for additional development funds meant for other States or from entitlements of other States but what is legitimately due to Sabah.

Sabah has suffered long enough for the past 49 years and its resources and revenues channelled to fund Malaya’s development.  The time has come for Sabah to demand what is rightfully ours and fund the development that Sabah richly deserves but deprived of.

The new Sabah Cabinet and the Sabah federal MPs need to demand and re-claim Sabah’s entitlement share in the RM38 billion federal taxes collected from Sabah

It is regrettable that the people of Sabah failed to see the genuineness and sincerity of STAR’s struggle for Sabah and failed to elect a STAR MP who would have led the demands for Sabah’s entitlements in the Federal Parliament which is scheduled its opening session on 24 June 2013.

18 comments:

  1. Kerajaan Sabah memperuntukkan sebanyak RM65.61 juta bagi melaksanakan pelbagai program pembangunan sukan negeri tahun ini, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  2. Beliau berkata ini membuktikan komitmen dan kesungguhan kerajaan negeri untuk membangunkan bidang sukan di Sabah.

    "Sehubungan itu, saya harap lebih ramai generasi yang terdiri daripada ahli sukan akan mampu mengharumkan nama negeri dan negara di persada sukan kebangsaan dan juga antarabangsa," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Sukan Sabah (SAGA) VI di Stadium Likas.

    ReplyDelete
  3. Musa yakin temasya itu bukan sahaja menjadi platform untuk bersukan bagi melahirkan rakyat yang sihat dan cergas malah dapat mencungkil bakat serta melahirkan atlet berpotensi untuk diketengah di peringkat nasional dan antarabangsa.

    ReplyDelete
  4. "Kita di negeri Sabah amat bertuah kerana mempunyai banyak kemudahan yang dapat membantu ke arah penyediaan atlet yang lebih mantap.

    "Kita mempunyai kemudahan sukan bertaraf kebangsaan dan antarabangsa yang bukan sahaja digunakan oleh masyarakat awam untuk bersukan dan beriadah, tetapi juga sebagai tempat latihan atlet berprestasi tinggi," katanya.

    ReplyDelete
  5. Bekas ketua menteri Datuk Seri Salleh Said Keruak meminta peruntukan pembangunan persekutuan kepada Sabah disalurkan kepada kerajaan negeri bagi memastikan pelaksanaan lancar semua projek di negeri itu.

    ReplyDelete
  6. Ketika membuat gesaan itu, beliau berkata terdapat keperluan untuk menerima pakai pendekatan yang berbeza khususnya dana untuk infrastruktur, perumahan, pertanian atau projek pembangunan luar bandar demi kebaikan rakyat dan negeri itu.

    ReplyDelete
  7. Salleh, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, berkata ini adalah selaras dengan konsep sistem persekutuan di mana lebih banyak penuruan dan agihan kuasa perlu dilaksanakan.

    "Birokrasi Sabah mampu mengendalikan pelaksanaan (projek diperuntukkan)," katanya

    ReplyDelete
  8. Kerajaan Barisan Nasional (BN) di peringkat Persekutuan disaran agar dapat menyalurkan segala peruntukan kewangan untuk pembangunan negeri ini kepada Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri Sabah (SDO).

    ReplyDelete
  9. Ahli Majlis Tertinggi Parti Bersatu Sabah (PBS), Datuk Dr Bernard S Maraat berkata, perkara ini memang sudah lama dibincangkan iaitu sejak beliau menjadi Ahli Parlimen pada 2004 namun malangnya apa yang telah dipersetujui pada perbincangan itu tidak dilaksanakan.

    ReplyDelete
  10. Bernard yang juga mantan Ahli Parlimen Pensiangan berkata, kurangnya ketelusan dan disiplin dalam penyaluran peruntukan kewangan daripada kerajaan Persekutuan menyebabkan banyak projek-projek pembangunan telah diluluskan dilaksanakan dengan tidak melalui SDO atau jabatan-jabatan kerajaan berkenaan di negeri ini.

    ReplyDelete
  11. Pada masa sama, disebabkan ketidak telusan banyak projek-projek pembangunan di kawasan luar bandar tidak dapat dilaksanakan terutama sekali naik taraf jalan-jalan raya, bekalan air bersih dan juga elektrik walhal projek-projek ini sudah diluluskan.

    ReplyDelete
  12. Menurut beliau, ada projek yang sudah diluluskan oleh kerajaan tetapi tidak dapat dilaksanakan disebabkan ketiadaan peruntukkan kewangan terutama sekali projek naik taraf jalan-jalan raya dan ini perlu diberikan perhatian oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  13. Saya yakin ramai rakyat kita yang suatu masa dahulu begitu yakin dan setia kepada kerajaan BN telah mengundi pembangkang pada Pilihan Raya Umum ke 13 dan ini jelas bahawa kebanyakan janji-janji kerajaan pada PRU12 masih belum ditunaikan. Dan inilah apa yang berlaku di kawasan Parlimen Keningau, Tenom dan Pensiangan.

    ReplyDelete
  14. Walaupun BN menang namun daripada prestasi jumlah undi, pembangkang telah mendahului kita. Maka saya berharap kerajaan BN yang diberikan mandat memerintah semula Negara ini, lebih komited terhadap pemasalahan dan kebajikan rakyat terutama di kawasan-kawasan luar Bandar,”

    ReplyDelete
  15. Bernard memberitahu bahawa kebanyakkan kewangan yang disediakan oleh kerajaan Persekutuan terutama sekali di peringkat Kementerian tidak disalurkan kepada jabatan yang bertanggungjawab (SDO) bagi menyelaras projek-projek pembangunan di negeri ini.

    ReplyDelete
  16. Di Sabah SDO yang menggantikan Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah (JPPS) adalah dipertanggungjawabkan sebagai agensi yang menyelaras projek-projek pembangunan Persekutuan termasuk daripada Kementerian-Kementerian di peringkat Persekutuan dan saya berpendapat sepatutnya semua kewangan daripada kerajaan Persekutuan termasuk daripada Kementerian-Kementerian perlu disalurkan terus ke SDO dan bukan agensi lain yang tidak berkenaan.

    ReplyDelete
  17. Kita memandang berat masalah ini kerana kita hanya ada lebih kurang tujuh tahun lagi bagi mencapai status Negara Maju tetapi bila kita berbalik di kawasan luar bandar, masih banyak rakyatnya yang masih hidup di bawah tahap kemiskinan dengan pembangunan di kawasan tertentu masih terlalu begitu daif sekali.

    ReplyDelete
  18. Kita tidak seharusnya bangga status Negara maju menjelang tahun 2020 jika masih banyak kawasan-kawasan di luar Bandar yang keadaan pembangunan nya masih daif sementara jalan raya masih menggunakan jalan balak yang berlumpur, elektrik tidak ada dan demikian juga penduduk masih bergantung kepada air sungai dan air hujan,” katanya.

    ReplyDelete