Thursday 6 June 2013

SUHAKAM LANTIK BEKAS PENYUNTING NST






KOTA KINABALU : Bekas penyunting New Sabah Times Sylvester Madating @ Nordin Kasim yang baru dilantik sebagai anggota Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) bertekad untuk menyumbang idea-idea yang bernas kepada badan itu.

Nordin, 60, berkata beliau akan mengemukakan idea yang boleh membawa kebaikan kepada rakyat Sabah dan menambahbaik sistem pengurusan Suhakam di Sabah termasuk masalah berkaitan Tanah dan Tanah Adat negeri. Beliau menggantikan Jannie Lasimbang, bekas wartawan Radio Televisyen Malaysia (RTM) Sabah.

"Saya terlibat aktif dalam beberapa kerja-kerja kebajikan berkaitan hak kemanusiaan kerana saya minat berhubungan dengan masyarakat yang memerlukan pembelaan," katanya yang akan memulakan tugasnya secara rasmi esok. Selain aktif memperjuangkan hak-hak kemanusiaan, beliau juga meminati bidang kewartawanan tetapi ia 'bukan karier selamanya' bagi beliau.

Nordin yang berkelulusan Ijazah Sains dari Universiti Putra Malaysia (UPM) dan memiliki Diploma Pengajian Perniagaan Universiti Teknologi Mara (UiTM) aktif dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Antaranya Habitat for Humanity Kota Kinabalu Affiliate, Kota Kinabalu AIDS Support Services Association (KASIH), Sabah Pensioner's Association dan Sabah Society for The Blind. Beliau juga antara aktivis yang lantang memperjuangkan hak kepenggunaan dan berpengalaman sebagai fasilitator dalam beberapa seminar termasuk berkaitan perundangan pengguna dan Tuntutan Tribunal Pengguna. (Reuters)

22 comments:

  1. ni bukan kali pertama Anwar memungkiri kata-katanya. Turut berani berkata jika gagal dalam PRU kali ini beliau akan berundur, jelas perkara itu tidak berlaku sehingga sekarang.

    ReplyDelete
  2. Sikap terlalu yakin dan ghairah mengejar kuasa sudah menutup setiap ruang untuk beliau berfikir dan bertindak waras setaraf dengan beliau yang berpendidikan tinggi.

    ReplyDelete
  3. Dengan berkelakuan sebegini hanya menampakkan dan menyerlahkan lagi sisi bodoh dan tamak beliau di mata rakyat.

    ReplyDelete
  4. Dan tidak mustahil, semua yang bersama dengan beliau akan perlahan-lahan meninggalkannya ekoran sikap yang tidak pandai berpegang dengan kata itu.

    ReplyDelete
  5. Buktinya telah ramai yang meninggalkan beliau kerana alasan yang sama iaitu matlamat yang tidak jelas dan lari dari persimpangan perjuangan.

    ReplyDelete
  6. Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin melahirkan rasa gembira terhadap sokongan dan penyertaan golongan belia sempena Festival Belia Putrajaya 2013

    ReplyDelete
  7. Beliau meminta golongan belia memanfaatkan pelbagai peluang yang disediakan pada festival itu.

    ReplyDelete
  8. Amerika Syarikat bersama dengan negara-negara Eropah lain dan juga Israel berhajat untuk melakukan “regime change”, iaitu menukar kerajaan-kerajaan negara-negara di dunia yang tidak menyokong mereka.

    ReplyDelete
  9. Mereka akan melakukan “regime change” ini melalui pelbagai cara. Di Iraq mereka melaksanakan “sanction” sekatan dagangan pada mulanya dan kemudian berperang dengan Saddam Hussein untuk menukar kerajaan Iraq. Dan mereka berjaya.

    ReplyDelete
  10. Mereka juga cuba menukar kerajaan Iran dengan menghasut dan membantu Iraq untuk berperang dengan Iran. Usaha ini gagal. Hari ini mereka masih mencuba dengan menyekat negara-negara di dunia daripada membeli minyak Iran.

    ReplyDelete
  11. Perancangan dibuat untuk menukar kerajaan Syria menggunakan berbagai-bagai sekatan kewangan dan dagangan, serta membantu pemberontakan melawan Kerajaan Syria. Usaha ini sedang diteruskan.

    ReplyDelete
  12. Sebanyak 122 penduduk dari lima buah kampung di Telupid hari ini menerima geran tanah berkelompok, sekali gus menyelesaikan masalah mereka yang meneroka tanah kerajaan negeri Sabah itu.


    ReplyDelete
  13. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman ketika berucap pada majlis penyerahan geran itu di Beluran berkata, geran secara berkelompok itu adalah bagi menjaga kebajikan penduduk sendiri kerana mereka tidak boleh menjual tanah berkenaan secara individu.

    ReplyDelete
  14. Penyerahan geran tersebut adalah fasa pertama, selepas ini ada dua lagi fasa dan ini membuktikan kerajaan Barisan Nasional (BN) menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat di negeri ini yang tinggal di kawasan tanah milik kerajaan negeri termasuk di kawasan hutan simpan, katanya.

    ReplyDelete
  15. Musa berkata, pewujudan Unit Khas Jabatan Tanah dan Ukur Sabah mempercepatkan lagi urusan pengeluaran geran kepada rakyat yang tinggal lama di kawasan berstatus tanah kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  16. Sementara itu, Ketua Kampung Wonod, Taikong Jawah berkata, pemberian geran tersebut menyelesaikan masalah yang dihadapi penduduk di kampungnya.

    Katanya mereka telah meneroka tanah itu sejak 30 tahun lepas dan mengusahakannya dengan tanaman getah serta sawit yang menjadi sumber pendapatan utama penduduk.

    ReplyDelete
  17. "Pemberian geran tanah itu membuktikan BN menepati janji untuk menyelesaikan masalah pemilikan tanah penduduk kampung melalui pendekatan terbaik," katanya. Setiap penduduk menerima tanah seluas enam hektar.

    ReplyDelete
  18. The Tourism and Culture Ministry is prepared to boost air connectivity to Sabah and Sarawak as well as improve road accessibility to tourist areas there.

    Its minister, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, said he would bring up the two issues to the cabinet.

    "It has always been the minister from Sabah and Sarawak speaking out on this issue, but it seems parochial, like you are fighting for your own state.

    ReplyDelete
  19. "But I am a peninsula man and if I voice this out, it may not be parochial.

    "I will bring this matter to the cabinet. I am sure the cabinet knows the Tourism and Culture Ministry works to attract many tourists to the country," he said after his walkabout at the Gaya Street Sunday market, here, yesterday.

    He said the ministry's demand for more air connectivity to Sabah and Sarawak would be seen as being legitimate and necessary.

    "And coming from a peninsula minister, the cabinet will not look at it narrowly. I think the cabinet will listen to the request coming from someone who is neutral."

    Nazri, who was on his last day of visit to the state, also welcomed state Tourism, Culture and Environment Minister Datuk Masidi Manjun's request to improve road accessibility, particularly to tourist attractions, in remote areas in Sabah.

    ReplyDelete
  20. He said it was fortunate that Works Minister Datuk Fadillah Yusof was from Sarawak and he understood the need for roads to remote areas in both states.

    Nazri said he would seek the cooperation of Urban Wellbeing, Housing and Local Government minister Datuk Abdul Rahman Dalan to light up towns in Sabah.

    He said finance was an area his ministry would give more attention to.

    "I'm not a professional tourism officer. I came here to listen to the Sabah Tourism Board, tour operators and hotel operators. They are the players, so we should listen to them.

    ReplyDelete
  21. "They know the situation better than me. They can't compete with me when it comes to the law, but when it comes to tourism, I'm a novice. So I don't want to pretend that I know everything.

    "I'm prepared to sit down and listen to them, and when it is appropriate, I will take action."

    Nazri also said that the nation and the state's iconic feature, Mount Kinabalu, will continue to be the main attraction in the local tourism industry.

    He added that Sabah's other tourist attraction was its 32 ethnic groups, which were steeped in culture and tradition.

    "The people of Sabah were already practising the 1Malaysia concept before it was introduced by the prime minister."

    ReplyDelete