Thursday 13 June 2013

TIADA MASALAH DEDAH DALANG JIKA...




         



Oleh  : ZULAIKHA ZULKIFLI

MENTERI Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, pihaknya tidak mempunyai masalah untuk dedahkan siapa pihak yang mendalangi kes di Lahad Datu, Sabah sekiranya ia tidak menjejaskan operasi membasmi pengganas di kawasan tersebut.

"Agensi-Agensi risikan sedang dan telah memantau secara dekat... Yang penting sekarang ialah untuk mencari cara dan pendedahan yang baik. Yang penting sekarang pada Sabah ialah keselamatan dan kestabilan.

"Maklumat yang kita terima, kalau digunakan secara bijak dan tak jejaskan operasi dan perancangan pada masa akan datang, saya rasa tak ada sebab untuk kita tak dedahkan pada orang ramai," katanya dalam sidang media selepas membuat lawatan di kem Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Subang, kelmarin.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas soalan pemberita mengenai status tiga pemimpin pembangkang yang didakwa menjadi dalang kepada insiden pencerobohan kumpulan bersenjata di Lahad Datu.

Pada 26 April lalu, bekas menteri pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (kiri) berkata, kementerian itu telah mengenal pasti tiga pemimpin pembangkang yang menjadi dalang kepada insiden di Lahad Datu.

Zahid berkata, segala maklumat dan butir-butir mengenai dalang tersebut akan diserahkan kepada pejabat peguam negara untuk tindakan selanjutnya.

Menurut Zahid, dua daripada pemimpin pembangkang itu dari Semenanjung manakala seorang dari Sabah.

Bagaimanapun, Zahid pada 21 Mei lalu berkata tidak akan mendedahkan nama tiga pemimpin pembangkang tersebut bagi mengelakkan prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah.

Sehubungan itu, Hishamuddin berkata, sebelum ia didedahkan kepada orang ramai, kerjasama daripada agensi risikan di peringkat antarabangsa, Interpol serta pihak risikan di Filipina perlu diambil kira.

"Ini memerlukan kerjasama daripada agensi-agensi risikan termasuk agensi risikan di peringkat antarabangsa, serantau, di peringkat Aseanapol, Interpol dan pihak risikan Filipina. Itu semua mesti diambil kira sebelum kita dedahkan apa jua maklumat yang ada pada kita," katanya lagi. (MKINI)

45 comments:

  1. Pihak Filipina juga bersedia untuk menyerahkan Agbimuddin kepada pihak berkuasa Malaysia untuk dibicarakan di sini manakala abangnya, Jamalul Kiram III akan menjalani perbicaraan dan hukuman di Filipina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan Filipin sedia memberi kerjasama.

      Delete
  2. Berita mengenai permohonan tangkapan Jamalul Kiram III akan memberi kelegaan kepada rakyat Malaysia khususnya di Sabah yang marah dengan perbuatan zalim dilakukan oleh kumpulan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka harus dikenakan tindakan yang wajar.

      Delete
  3. "Agensi-Agensi risikan sedang dan telah memantau secara dekat... Yang penting sekarang ialah untuk mencari cara dan pendedahan yang baik. Yang penting sekarang pada Sabah ialah keselamatan dan kestabilan."

    ReplyDelete
  4. keselamatan negeri sabah lebih penting pada masa ini. pihak kerajaan sudah semestinya sudah mengambil kira baik buruk sesuatu tindakan yg mereka buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keselamatan dan kestabilan harus sentiasa diutamakan.

      Delete
  5. Kekecohan dan huru-hara dijangka berlaku dalam salah satu daripada lima demonstrasi jalanan yang dirancang oleh pembangkang kebelakangan ini.

    ReplyDelete
  6. Bekas pengasas Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ng Lum Yong berkata, maklumat tentang perancangan itu diperolehinya daripada sumber dalaman pembangkang.

    ReplyDelete
  7. Beliau mendakwa, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim merancang mencetuskan suasana huru-hara itu bagi membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat dapat bezakan yang benar dan tidak.

      Delete
    2. Unsur yang merosakkan keamanan dan kestabilan harus dielakkan.

      Delete
  8. Walaupun pakatan pembangkang mendakwa mereka berhimpun secara aman, kita khuatir insiden tidak diingini seperti letupan akan berlaku sehingga mengakibatkan peserta demonstrasi tercedera.

    ReplyDelete
  9. Anwar seterusnya akan menyalahkan Barisan Nasional (BN) dan UMNO sebagai dalang di sebalik insiden huru-hara tersebut.

    ReplyDelete
  10. Only the High Court can decide on by-elections in relation to the 13th General Election, said Election Commission (EC) chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serahkan kepada mahkamah untuk menentukannya.

      Delete
  11. The process does not just end at the High Court, however, as the final say is with the Federal Court

    ReplyDelete
  12. He said the EC would only comply with a High Court or Federal Court order to annul a parliamentary or state seat and to hold a by-election.

    ReplyDelete
  13. the EC has yet to determine the number of election petitions filed so far

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin mencapai satu jumlah yang banyak berbanding yang sebelum ini.

      Delete
  14. Well for Hisammuddin is all easy matter.

    ReplyDelete
  15. The Health minister has refuted a claim by Election Commission chief Abdul Aziz Mohd Yusof and UMNO information chief Ahmad Maslan that the 'indelible' ink used on voters in the recent polls had its silver nitrate content lowered for health reason.

    ReplyDelete

  16. Foreign Minister Senator Bob Carr has described the recent Malaysian General Elections (GE13) as 'credible'.

    ReplyDelete
  17. Law and orders should be adhered all the time.

    ReplyDelete
  18. Tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah tidak akan didedahkan untuk mengelakkan prasangka atau prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    Katanya, semua dokumen dan maklumat terperinci yang telah diperoleh akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap individu terbabit.

    ReplyDelete
  19. “Semua dokumen dan maklumat terperinci telah diperoleh dan penelitian dari segi undang-undang untuk kuatkan hujah di mahkamah sedang diteliti… kami iaitu Polis DiRaja Malaysia dan Kementerian Pertahanan akan adakan mesyuarat dengan pihak peguam negara untuk serahkan dokumen tersebut untuk tindakan selanjutnya.

    “Saya tidak berhajat untuk menamakan individu terlibat iaitu dua dari semenanjung dan seorang dari Sabah sebab saya tidak mahu berlakunya satu keadaan prasangka atau prejudis bila kes ini dibawa ke mahkamah,” katanya.

    ReplyDelete
  20. agensi risikan Malaysia sedang memantau secara dekat dan mengumpulkan maklumat untuk mencari cara dan kaedah terbaik bagi memastikan dalang di sebalik insiden Lahad Datu dibawa ke muka pengadilan.

    ReplyDelete
  21. “Yang penting kepada orang Sabah dan rantau itu adalah keselamatan, kestabilan, bermakna maklumat yang diterima kalau digunakan secara bijak tidak menjejaskan operasi dan perancangan kita di masa akan datang,

    ReplyDelete
  22. jalinan kerjasama antara negara jiran akan terus diperkukuhkan untuk memudahkan agensi risikan antara negara dapat berkongsi maklumat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hubungan baik antara negar ajiran amat penting agar kerjasama daapt dipertingkatkan.

      Delete
  23. Dr Ahmad Zahid Hamidi mengeluarkan kenyataan akan membawa tiga pemimpin pembangkang yang didakwa menjadi dalang insiden itu ke Mahkamah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes ini akan selesai dalam masa terdekat, kami menantikan perkembangan selanjutnya.

      Delete
  24. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Anwar semakin pening kepala apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi semalam berkata semua dokumen dan maklumat terperinci yang telah diperoleh akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap individu terbabit.

    ReplyDelete
  25. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Pepatah Melayu ada menyatakan ‘Siapa makan cili, dia yang rasa pedas’. Pepatah ini sangat bertepatan dengan Anwar kerana beliau sudah dapat merasakan dirinya akan sekali lagi dihumban ke dalam penjara walaupun Zahid hanya memberitahu tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah tidak akan didedahkan untuk mengelakkan prasangka atau prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah.

    ReplyDelete
  26. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Apa yang lebih menarik, maklumat terperinci itu bukan sahaja datang dari pihak polis, malah pihak tentera juga terlibat dalam mengumpulkan segala bukti-bukti yang ada. Berdasarkan laporan tersebut, polis dan tentera akan meneliti dari segi undang-undang untuk kuatkan hujah di mahkamah. Polis, tentera dan peguam negara akan duduk bermesyuarat untuk serahkan dokumen tersebut untuk tindakan selanjutnya.

    ReplyDelete
  27. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Rakyat Malaysia nampaknya sudah tidak sabar lagi untuk mengetahui siapakah dua orang dari semenanjung dan seorang dari Sabah yang telah menjadi pengkhianat kepada negara.

    ReplyDelete
  28. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Bukan sahaja rakyat, tetapi pemimpin pembangkang iaitu bekas Ketua Menteri Sabah, Yong Teck Lee semalam turut mendesak agar tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu, didedahkan.

    ReplyDelete
  29. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Memandang pilihan raya umum telah berakhir dengan jayanya, adalah amat tepat dan masa yang terbaik untuk mendedahkan dalang tersebut kerana jika pendedahan dibuat sebelum PRU13, ia seolah-olah mempunyai tujuan politik.

    ReplyDelete
  30. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Selepas dibebaskan dari penjara, Anwar sepatutnya menjadi seorang Muslim yang baik dan berguna untuk masyarakat Islam di negara ini dan berhenti daripada menjadi seorang pengkhianat yang melampaui batas.

    ReplyDelete
  31. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Anwar sepatutnya bermuhasabah diri dengan apa yang telah beliau lakukan selama ini dan bukannya menjadi pengkhianat bertindak menghasut rakyat serta menyalahkan pihak lain di atas kejahilan diri sendiri. Anwar harus kembali ke pangkal jalan, bermuhasabah diri dan memperbaiki diri untuk menjadi seorang Muslim yang baik dan bermanfaat kepada ummah.

    ReplyDelete
  32. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Anwar perlu sedar, sudah ramai rakan-rakannya yang ikhlas dalam perjuangan, yang dulunya sanggup berkorban apa saja untuk beliau, kini seorang demi seorang telah meninggalkan beliau. Apakah rakan-rakan yang meninggalkan Anwar itu salah semuanya dan Anwar saja yang betul?

    ReplyDelete
  33. ANWAR DAN KONCO-KONCONYA GELABAH BILA DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU SEDANG DISIASAT

    Sudah tentu ada sebab musabab yang menyebabkan mereka meninggalkan perjuangan Anwar walaupun sudah ada yang berpuluh tahun bersama dengan beliau. Anwar perlu sedar hakikat ini dan rakyat juga perlu melihat perkara ini dengan fikiran yang terbuka dan belajar menerima hakikat.

    ReplyDelete