Tuesday 6 August 2013

SK MATANGGAL SCHOOL AT KG KINADAAN (DUAL LANGUAGE)

BY : JUNZ WONG




DAP Sabah demanded Federal Assistant Education Minister YB Datuk Mary Yap to come clean with the status of deserted building of S.K Matanggal School, Beluran.



ADUN LIKAS Junz Wong urged Datuk Mary Yap as well as State Education Department to explain and rectify this issue with sense of urgency! Is this another white elephant project by education ministry? 


"What has taken Datuk Mary 4 weeks so long and still haven't got the answer to the urgent pertaining matter concerning education of children in several villages!" Junz asked. 


Children of the few villages such as Kg Kinadaan, Kg Koibotun Kg Talidosun etc have been deprived of their basic rights to education. 


School building has been completed in 2011, Tables and chairs and other facility are completed as well but there is no sign of operating the school at all. 2 years have gone and parents are getting depressed because their children urgently need education. 


Alone from Kg Kinadaan already have more than 114 children who are ready to study. Many families have been forced to move out of their villages because they want to seek education for their children else where. 


"I have been very patient with (New) Federal Assistant Education Minister YB Datuk Mary Yap to rectify the issue of S.K Matanggal School, which has been built and completed in 2011 and yet to be operational till today in Sugut, Beluran. 


I have first highlighted this issue to her nearly 4weeks ago now : "what's d status with S.K Matanggal? School completed in 201, No class. Parents depressed, children need edu"
She replied: "will look into it."


 On 28 July, I have attached picture of d school and more details to he after my Sugut visit. 
She replied 3days after : "tqvm for highlighting n will look into it."


Then I replied immediately that : "U said that the last time i tweeted 3weeks ago. Plz rectify. It's urgent!" 


She then replied on 4 Aug 10am : "Plz get in touch with JPN. All aspects of security n safety must comply b4 letter of approval is given. SOP must b observed."


Is Fed Asst Education Minister asking me to contact JPN to find out d status of d deserted school whether or not security and safety has been complied and whether SOP has been observed and do d job for HER? 

Isn't it within her job of scope to quickly address and rectify this issue? 


Does it not sound ridiculous that safety and security factors have not been studied before implementation of the project and have not been complied during construction of the building? 
Wouldn't it be easier for her to contact her JPN and get d report and find out immediately what's going on and rectify with sense of urgency? 


Why has she taken more than 3weeks and still is not able to clarify and explain what exactly is going on and d status of the school?! 

OR she is trying to play "delaying" tactics bcos there is something to hide about this deserted completed S.K Matanggal school?"


Junz concluded.

(VERSI BAHASA MELAYU)


DAP Sabah memohon Penolong Menteri Pelajaran Persekutuan YB Datuk Mary Yap, agar menjelaskan status bangunan SK Matanggal Sekolah di Beluran yang telah diabaikan sejak ia siap dibina pada tahun 2011 lengkap dengan perabot tetapi tidak beroperasi.


ADUN LIKAS Junz Wong menggesa Datuk Mary Yap untuk memberi penjelasan dan membetulkan isu ini dengan kadar segera! Adakah ini satu lagi projek gajah putih oleh Kementerian Pendidikan?


“Apa yang mengambil masa Datuk Mary selama 4 minggu tetapi masih belum mendapat jawapan untuk perkara penting yang berkaitan dengan pendidikan kanak-kanak di beberapa kampung?” tanya Junz


Hak-hak asasi kanak-kanak daripada beberapa kampung seperti Kg Kinadaan, Kg Koibotun, Kg Talidosun dan sebagainya telah diabaikan dari mendapat pendidikan formal yang sepatutnya.


Bangunan sekolah telah siap dibina pada tahun 2011. Meja, kerusi dan kemudahan yang lain juga telah siap tetapi tiada tanda-tanda sekolah tersebut beroperasi. Dua tahun telah berlalu, ibu bapa berasa tertekan kerana anak-anak mereka amat memerlukan pendidikan. . Apakah masa depan kanak-kanak mereka jika tidak mendapat pendidikan formal yang sepatutnya seperti kanak-kanak di kawasan bandar?”


"Saya telah sangat bersabar dan bertolak-ansur dengan Penolong Menteri Pelajaran Persekutuan baru, iaitu YB Datuk Mary Yap, untuk menjelaskan dan menyelesaikan isu berkaitan SK Matanggal Sekolah, yang telah dibina dan siap pada tahun 2011 dan belum beroperasi sehingga hari ini di Sugut, Beluran.


Saya telah mengemukakan isu ini kepada beliau sejak 4 minggu yang lalu. Saya bertanya kepada beliau “Apakah status S.K Matanggal sekarang? Sekolah telah siap pada tahun 2011 tetapi masih belum mula beroperasi sehari ini! Ibu bapa berasa kecewa dan tertekan kerana anak-anak mereka amat memerlukan pendidikan.” Beliau hanya menjawab : “Akan menyiasat perkara ini.”


Pada 28 July, saya telah melampirkan gambar dan butir-butir sekolah berkenaan kepadanya selepas lawatan saya ke Sugut.


Setelah saya memberi segala butiran yang berkenaan, beliau membalas saya tiga hari kemudian dengan berkata : “Terima kasih kerana mengemukakan hal ini. Saya akan menyiasat perkara ini.”


Saya dengan segera membalas balik mesej beliau : “Kamu kata benda yang sama 3 minggu yang lepas. Sila jelaskan dan selesaikan perkara ini. Ia adalah perkara mustahak!"


Dia kemudian membalas pada 4 August, jam 10:00 pagi, : “ Sila hubungi JPN. Semua aspek sekuriti dan keselamatan mesti memenuhi syarat sebelum surat kebenaran diberi. Piawaian tatacara pengendalian (SOP) mesti dipatuhi.”


Adakah beliau menyuruh saya untuk menghubungi JPN untuk mengetahui status sekolah yang di abaikan tersebut sama ada aspek sekuriti dan keselamatan telah memenuhi syarat, piawaian tatacara pengendalian dipenuhi dan membuat kerja tersebut untuk beliau?


Bukankah perkara tersebut merupakan salah satu tugas dan tanggungjawab dalam skop kerja beliau untuk segera menyiasat, menjelaskan dan menyelesaikan isu tersebut?


Adakah ia masuk akal bahawa faktor-faktor keselamatan dan keselamatan tidak dikaji sebelum pelaksanaan projek itu dan telah tidak dipatuhi semasa pembinaan bangunan?
Bukankah lebih mudah untuk beliau untuk menghubungi jabatan beliau sendiri, JPN, untuk mendapatkan laporan tersebut serta mengetahui segera apa yang berlaku dan membetulkannya secepat mungkin?


Mengapa beliau mengambil masa lebih dari 3 minggu tetapi masih tidak berupaya untuk menjelaskan apa yang sebenarnya sedang berlaku dan status sekolah tersebut?



ATAU beliau cuba menggunakan taktik penangguhan kerana ada sesuatu yang hendak disembunyikan berkaitan dengan bangunan S.K Matanggal yang telah siap dibina?

No comments:

Post a Comment