Sunday 4 January 2015

KERAJAAN TURUNKAN HARGA MINYAK RON95 DISOKONG SALEENA




OLEH: SHAIMON S  JUMADI


SANDAKAN : Penurunan harga runcit minyak petrol RON95 RON97 dan Diesel sebanyak 30 sen dan 35 sen masing-masing berkuatkuasa pada 1hb Januari ini seharusnya disokong oleh semua pihak terutama para pengguna permotoran.


Dengan penurunan harga runcit RON95 dari harga asal RM2.26 kepada RM1.91, RON97 RM2.46  kepada RM2.11 dan diesel harga sebelum ini RM2.23 kepada RM1.93 benar-benar menggembirakan para pengguna di seluruh negara.

Ketua Wanita Parti Bersatu Sabah (PBS) Bahagian Tanjung Papat Puan Saleena Titi (gambar)
berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Mazlan yang tersiar di portal Sabahkini.Net tarikh 1hb Januari 2015 bertajuk 'PETROL RON95 KINI RM1.91 SELETER'

Dalam pada itu, Saleena menyambut  baik tindakan kerajaan menurunkan harga runcit minyak petrol RON95, RON97 dan Diesel ke paras yang terendah sekali.
Saleena berkata lagi dengan penurunan ketiga-tiga jenis bahan  yang terendah itu, maka para peniaga yang berhasrat untuk menaikkan harga barangan 80 peratus dan diikuti tambang bas sebanyak 90 peratus  hendaklah dibatalkan saja.

“Tidak dinafikan terdapat sesetengah peniaga khususnya kedai-kedai runcit sudah mula menaikkan harga barangan sebanyak 90 peratus. Dengan ini saya bagi pihak pengguna merayu kepada pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) supaya membuat serbuan di mana-mana saja kedai runcit yang telah dikenal pasti untuk menaikkan harga barangan dengan sewenang-wenangnya dan mereka yang terbabit harus dikenakan tindakan undang-undang yang lebih berat,"ujarnya.

Bagaimanapun kata Saleena, para peniaga di seluruh negara menyahut saranan dan seruan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Mazlan supaya tidak menaikkan harga barang-barang peniagaan mereka sebaliknya pula jika perlu menurunkan harga barangan ini sejajar dengan tindakan kerajaan menurunkan harga minyak yang jatuh menjunam.

No comments:

Post a Comment