Friday 6 February 2015

HARVARD LARANG HUBUNGAN SEKS ANTARA PROFESOR DAN PELAJAR



NEW YORK: Salah sebuah universiti paling berprestij di Amerika Syarikat, Harvard melarang profesornya supaya tidak mengadakan hubungan seks dengan pelajar berikutan kajian semula terhadap dasar pencabulan seksual.


Jawatankuasa Fakulti Seni dan Sains berkata, larangan "hubungan romantik atau seksual" dikenakan sama ada ke atas kakitangan fakulti yang mengajar atau menyelia pelajar dipersoalkan.

Larangan itu dikenakan terhadap mahasiswa dan mahasiswi serta lepasan ijazah serta dijadikan sebahagian daripada kajian semula bagi salah laku seksual.

Kajian semula "bagi menentukan huraian sedia ada berkaitan hubungan tidak sama status tidak mencerminkan jangkaan fakulti mengenai apa yang ditetapkan sebagai hubungan sewajarnya."

Keputusan itu dibuat apabila universiti terkenal di Amerika Syarikat mengambil pendekatan defensif terhadap aduan berkaitan keganasan seksual di kampus.

Mei lalu, Jabatan Pelajaran Amerika Syarikat menyenaraikan 55 kolej dan universiti bagi menjalani kajian semula berkaitan pengendalian aduan serangan seksual dan pencabulan.

Harvard, terletak di timur laut wilayah Massachusetts turut berada dalam senarai itu.

Pesaing tradisi universiti itu, Yale, melarang hubungan seksual di antara faculti dan pelajarnya pada 2010. -AFP


No comments:

Post a Comment