Sunday 15 December 2019

AWAS SCAMMER BERNAMA ROWENA LIENDO DI SABAH




by: Admin

Wanita gempal ini mengaku bertugas sebagai Pilot MAS dan kononnya selalu sibuk terbang ke negara Eropah

Rakyat Sabah dinasihatkan supaya berhati-hati dengan wanita gempal bernama Rowena Liendo yang dilaporkan asyik membuat pelbagai penipuan.

Rowena atau dikenali sebagai Hana ini sentiasa menukar nama beliau bermula dari Lahad Datu ke Labuan hinggalah ke Kota Kinabalu, dengan nama Syakilah, Hana, Rowena dan macam-macam lagi.

Hana menggunakan pelbagai teknik penipuan agar sukar didakwa di Mahkamah Majistret termasuklah tidak menggunakan akaun bank  peribadi, tidak menggunakan kad pengenalan sebenar, memutar belit fakta penipuan, mempergunakan kad pengenalan lelaki lain bila membuat sebarang urusniaga, malah mengugut kesemua mangsa penipuannya dengan cara ugutan saman. Hana boleh dihubungi melalui no 0142887958.


Malah Hana mengaku berkerja sebagai Pilot Malaysian Airlines System (MAS) yang mendakwa gajinya berpuluh ribu dan kaya-raya.

Rowena tidak bersendiri kerana didalangi bersama kehadiran seorang lelaki tempatan bernama Khairul Akhmal bin Johari (780416-12-5035) yang merupakan ahli Parti Warisan Sabah. Menurut Hana, Khairul adalah suaminya namun menurut beberapa sumber Khairul adalah tunangnya. Kad pengenalan Khairul inilah seringkali digunakan untuk modus operandi penipuan beliau.


IC ini kerap dipergunakan Hana apabila menipu kesemua mangsa beliau. Adakah lelaki ini sedar bahawa IC beliau diperguna untuk taktik menipu ataupun lelaki ini memang sengaja bersubahat?

Menurut salah seorang mangsanya, Hana menjual kepadanya barang rosak tapi enggan mengembalikan wang refund malah diugut saman melalui Lawyer peribadinya. Namun setelah beberapa bulan menunggu, tiada saman dikeluarkan malah Hana mengganas melakukan penipuan kepada orang lain.

Hana semakin berani melakukan penipuan demi penipuan dengan mengadakan pertandingan MUA MUA Sabah dengan menggunakan akaun orang lain sebagai mangsa kambing hitam. Wang kemenangan peserta dikebas Hana lebih 70 peratus dari jumlah asal. Bukan itu sahaja Hana berani mempergunakan media website artis untuk menafikan penipuan beliau.

Belum padam api kemarahan kesemua mangsa, Hana cuba memperdaya tauke kedai Emas kononnya dia ingin berhutang emas dan memperdaya kakitangan kedai berkenaan untuk memberinya emas tanpa kebenaran tuan kedai namun dia gagal.

Lebih memilukan, kedai sewa yang Hana diami tidak pernah dibayar sewa kepada tuan punya kedai. Paling terbaru, Hana memperdaya pasangan suami isteri agar memberinya kunci untuk rumah sewa. Namun tindakan Hana yang enggan membayar sebarang deposit rumah sewa dihidu tuan rumah lalu dihalau selepas sebulan bersenang-lenang tinggal di rumah berkenaan tanpa perasaan bersalah atau segan silu malah tidak membayar  letrik air walau sesen.

Modus operandi Hana yang paling meyakinkan mangsa penipuannya adalah Hana mengaku mempunyai wang banyak, kereta berpuluh-puluh, malah menjemput kesemua mangsanya makan-makan dirumah yang dia ceroboh. Malah dia mengaku rumah itu dibeli oleh bakal suaminya. Sebaliknya Hana bagaikan nomad berpindah-pindah rumah sewa percuma hampir setiap bulan.

Keluarga Hana yang dihubungi berkata, Hana mempunyai masalah mental dan disyaki mempunyai masalah ketagihan syabu. Ibu, adik- beradik kandung ditipu Hana sendiri malah sering menganiaya keluarga beliau sendiri.

Keluarga Hana berharap agar Hana dapat diberkas suatu masa kerana mereka sangat tidak tahan dengan perangai iblis Hana. Keluarga sendiri berpesan agar jangan melayani sebarang permintaan Hana kerana Hana tidak akan pernah berubah.

Paling melucukan setiap mangsa penipuannya akan di beri sms oleh Khairul di nombor 0139928875 dengan kabar duka bahawa Hana sudah meninggal dunia akibat kanser. Beliau mengugut akan menyaman mangsa di Mahkamah Brunei atau mana-mana Mahkamah kesukaan beliau.

Jikalau ternampak Hana, adalah dinasihatkan agar bawa balik semula ke kamar mayat dan pastikan beliau ditalkin dengan baik. AL Fatihah.

No comments:

Post a Comment