HASIL siasatan ke atas
anggota pengganas yang ditahan mendapati kesemua mereka sanggup berperang
dengan pasukan keselamatan Malaysia kerana ia dianggap 'jihad' kepada Ketua
kumpulan pengganas Sulu, Jamalul Kiram III.
Namun rata-rata pengganas
Sulu yang ditahan oleh pasukan keselamatan sepanjang 25 hari Ops Daulat itu
juga didapati tidak tahu mengucap dua kalimah syahadah walaupun mereka mengakui
beragama Islam.
Dalam istilah bahasa, jihad
datangnya dari perkataan `jahada' yang bermakna "menggunakan segala usaha
dengan bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sesuatu".
Dengan istilah ini, kita
mungkin berjihad ketika belajar dengan menghadapi peperiksaan. Tetapi
"Jihad" dalam definisi shari'ah hanya boleh membawa satu makna iaitu
"menentang orang kafir di medan pertempuran dan menghapuskan segala
rintangan terhadap da'wah bagi menjadikan kalimah Allah (Islam) itu tinggi
setinggi-tingginya".
Justeru memerangi orang
(pasukan keselamatan) Malaysia yg rata2 beragama Islam itu bukanlah jihad
tetapi jahat. Niat mereka bukanlah untuk menegakkan agama, tapi mahukan negeri
Sabah.
"Kami tidak mengutus
engkau (Muhammad) melainkan kepada sekalian umat manusia, untuk memberi khabar
gembira (dengan syurga) dan untuk memberi peringatan (dengan neraka), tetapi
kebanyakkan manusia tidak mengetahui."
(As- Sabak:28)
Maka dari ayat di atas telah
jelaslah, Islam perlu disebarkan ke seluruh umat manusia; dakwah adalah asas
dasar luar negeri bagi daulah Islam semenjak Rasulullah saw mendirikan daulah di
Madinah dan akan diteruskan hingga ke akhir zaman dan caranya ialah dengan
Jihad. Rasulullah saw bersabda:
"Saya telah
diperintahkan untuk memerangi orang ramai sehingga mereka berkata `La Ilaha
Illa-Allah Muhammadun rasul-Allah'. Dan sekiranya mereka berkata demikian, maka
mereka telat menyelamatkan darah (nyawa) serta harta benda mereka kecuali apa
yang hak (dengan sebab)."
Jihad adalah alat yang
digunakan oleh Daulah Islam untuk menyebarkan serta menyampaikan syi'ar Islam.
Ianya digunakan sebagai tindakan fizikal menghapuskan segala halangan kepada
dakwah Islam dan dengan cara inilah Islam dibawa keseluruh kawasan Daulah Islam
baik pada zaman Rasulullah mahupun zaman para sahabat dan begitu juga di zaman
khulafa' yang seterusnya. Ianya mempunyai tiga peringkat.
Yang pertama, penduduk
disesuatu kawasan itu akan diajak memeluk Islam, dan mereka akan diberi tempoh
untuk mengkaji dan memahami Islam; sekiranya mereka menolak mereka akan
dipelawa menjadi rakyat Daulah Islam dengan membayar `jizyah' dan Islam akan
diimplimentasikan ke atas mereka, dan mereka akan diberikan hak -hak yang sama
seperti mana-mana umat Islam. Sekiranya pelawaan ini ditolak juga, maka tatkala
itu barulah tentera Islam akan berjihad.
Perlulah difahami bahawa
jihad hanyalah untuk menghapuskan rintangan terhadap dakwah kepada Islam; bukan
untuk menakluk atau memperhambakan mana-mana kaum dan bukan untuk membina
empayar atau negeri dan tidak sekali untuk memaksa seseorang itu memeluk Islam.
Allah SWT berfirman:
"Askar Daulah Islam, di
waktu itu digeruni seluruh dunia; setelah Daulah Islam diruntuhkan, kaum
orientalis telah berjaya untuk menanam pemikiran yang karut untuk memastikan
supaya umat Islam kekal lemah, mereka berusaha dan berjaya untuk mengeruhkan
beberapa konsep ideologi Islam; salah satu daripada konsep yang dikeruhi ialah
konsep Jihad."
a. Semasa Inggeris menjajah
India (iaitu tanah Islam) mereka telah mendatangkan kumpulan Qadiani, untuk
mengelirukan umat serta menghabiskan usaha serta masa umat Islam; kumpulan ini
menyarankan fahaman salah bahawa `jihad telah dibatalkan'. Perlu dinyatakan di
sini bahawa pihak Inggeris memang takutkan kesanggupan umat Islam di wilayah
India untuk berjihad menentang mereka sekiranya diarahkan oleh Khalifah di masa
itu.
b. Musuh-musuh Islam cuba
juga untuk menanamkan fahaman `jihad hanyalah untuk bertahan (defensive)'.
Antara Ulama-ulama yang menyarankan pendapat begini pada masa itu ialah
Muhammad Abduh dari Mesir. Pendapat ini masih disarankan oleh mereka yang telah
patah semangat, dan cuba untuk menyesuaikan Islam dengan keadaan serta
fahaman-fahaman kufur dan thagut.
c. Mereka cuba memberatkan
jihad dari segi istilah bahasa dan cuba mengelakkan dari istilah syari'ah.
Dengan itu, setiap kali jihad disebut, terus fahaman yang diambil ialah `usaha
sedaya upaya' dan ini memadamkan api umat Islam untuk berjuang menegakkan
Islam.
d. Fahaman jihad sengaja
dialihkan kepada `jihad menentang hawa nafsu, atau jihad menentang hasutan
syaitan'. Dalil yang mereka bawa ilah riwayat seorang sahabat yang berbunyi:
"Kami baru pulang dari suatu jihad yang kecil kepada suatu jihad yang
lebih besar." Seorang sahabat yang lain bertanya: "Apakah jihad yang
lebih besar itu?" Beliau menjawab, "Jihad menentang hawa nafsu,"
(VAT 69)
No comments:
Post a Comment