Friday, 31 May 2013

SALLEH SOKONG SEKAT NURUL KE SABAH






KOTA KINABALU : Timbalan Ketua Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak menyokong penuh keputusan kerajaan negeri meminta Pengarah Jabatan Imigresen Negeri menghalang naib presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nurul Izzah Anwar memasuki Sabah semalam.

Beliau berkata kuasa menghalang seseorang daripada memasuki Sabah disebut dengan jelas oleh Seksyen 66 Akta Imigresen.

"Bagaimanapun, peruntukan undang-undang berupa rayuan, sentiasa ada bagi Nurul Izzah. Saya percaya keputusan ini bukan bersifat politik, tetapi untuk menjaga kepentingan dan kestabilan Sabah.

"Sabah perlu menyekat kemasukan mana-mana ahli politik dari luar negeri ini tanpa mengira kecenderungan politik mereka, yang datang ke negeri kami dengan niat untuk menanam perasaan curiga dan benci dalam kalangan rakyat kami," katanya dalam kenyataan di sini Jumaat.

Sambil menegaskan bahawa rakyat Sabah tidak mahu mengamalkan budaya politik 'pecah dan perintah' seperti yang terdapat di tempat lain, Salleh, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, berkata Sabah merupakan sebuah negeri yang sentiasa aman serta harmoni dan "kami berbangga dengan perpaduan dalam kepelbagaian kami".

"Kami tidak boleh membiarkan kepentingan Sabah dipermainkan oleh ahli politik tidak jujur dari Semenanjung Malaysia yang ingin memburu kemegahan politik peribadi," katanya. (Bernama)

EMBARGO TERHADAP NURUL TIDAK SAH?






Oleh : NURUL IZZAH ANWAR

SEMALAM, 30 Mei 2013, saya telah ditahan apabila kad pengenalan saya diambil di pintu masuk imigresen untuk menghalang saya daripada memasuki negeri Sabah, walaupun hak saya selaku warganegara Malaysia termaktub di bawah Seksyen 67 Akta Imigresen 1959/63:
67. Hak untuk masuk ke Negeri Malaysia Timur bagi menjalankan hak-hak politik.

Seksyen 66 (1) hendaklah tidak berkuatkuasa dalam hubungan dengan seseorang warganegara yang memasuki Negeri Malaysia Timur hanya untuk menceburkan diri dalam aktiviti politik yang sah; tetapi beban membuktikan bahawa seseorang itu berhak memasuki Negeri Malaysia Timur di bawah seksyen ini terletak ke atasnya.

Lawatan saya ke Sabah adalah untuk menghadirkan diri dalam program Parti Keadilan Rakyat Sabah di samping menyambut pesta Kaamatan bersama warga tempatan.

Alasan yang diberikan atas penahanan saya adalah atas arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah. Saya juga difahamkan ada nama-nama lain, termasuk aktivis tempatan beserta ahli politik Pakatan Rakyat yang akan juga dinafikan kemasukan ke dalam negeri Sabah atas arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah.

Sebagai seorang Ahli Parlimen Malaysia, dan warganegara Malaysia, tindakan menyekat kemasukan yang tidak rasional dan bersebab ini merupakan salah guna kuasa yang melampau dan cukup anti-demokratik. Permohonan saya untuk mendapatkan senarai nama mereka yang terlarang ditolak atas sebab-sebab kerahsiaan. Tiada alasan lain diberikan dalam tangkapan dan penafian masuk saya ke Sabah.

Sekiranya saya dianggap mengancam keselamatan warga Sabah, maka kemukakan rasional serta penjelasan atas dakwaan tersebut. Rasional yang sama juga perlu diberikan dalam kes Tian Chua, Ahli Parlimen Batu dan Naib Presiden KEADILAN, yang juga dinafikan kemasukan pada 7 April yang lalu.

Isu keselamatan negara dan persempadanan tidak boleh sama sekali dipolitikkan. Malang, tindakan menghalang saya daripada masuk ke Negeri di Bawah Bayu ini berlaku di kala Sabah berhadapan dengan kebolosan sempadan – termasuklah pengeluaran kad pengenalan secara haram seperti yang sedang disiasat oleh Suruhanjaya Siasatan DiRaja Sabah.

Seharusnya tumpuan kerajaan negeri adalah mengawal selia masalah kebolosan yang mendesak ini, bukan menyalahgunakan kuasa dengan menafikan hak demokrasi dan aktiviti politik pimpinan Pakatan Rakyat demi mempertahan kedudukan UMNO mahupun BN.

Justeru itu, isu keselamatan dan kedaulatan negara sepatutnya tidak diperlekehkan dengan menjadikan ia alat politik menindas rakyat.

KEADILAN akan menghantar surat rasmi ke Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk mengemukakan aduan rasmi serta mendapatkan penjelasan sepenuhnya mengenai isu ini. KEADILAN akan turut meminta senarai nama-nama mereka yang dihalang memasuki negeri Sabah, serta sebab-sebab mereka dihalang.

Pada masa yang sama, saya sedang berbincang dengan Darrell Leiking, Ahli Parlimen Penampang, serta teman-teman guaman di Sabah untuk mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap Ketua Menteri yang akan difailkan di Kota Kinabalu kelak.

(NOTA : Nurul Izzah ialah Ahli Parlimen Lembah Pantai & Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat).

CM SHOULD CLARIFY NURUL’S EXPULSION






KOTA KINABALU :  “The Chief Minister should now clarify why YB. Nurul Izzah was denied entry into Sabah while countless Pakistanis and Indians have not only been welcomed with open arms but also granted citizenships and the right to vote,” said Datuk Dr. Jeffrey Kitingan, STAR Sabah Chief, in a press statement.

It would only be wise of the CM if he state his stand as his continued silence can only mean that Nurul was barred from entering Sabah due to political reasons and a misuse of the immigration powers accorded to Sabah under the Malaysia Agreement.

If the rejection of Nurul is due to a mistake, of which YB. Datuk Bung Mokhtar, has openly opposed the decision and acknowledged it as a big mistake and needs to be corrected, the CM should own up and apologise for the error or misjudgment.

There can be no plausible explanation as Nurul was supposed to be visiting Sabah to celebrate the on-going Kaamatan celebrations, which is unique to Sabah only.  

Welcoming our fellow Malaysians from across the South China Sea especially during the Kaamatan festival can only assist in forging racial harmony and national integration.  It could not be a more opportune time more so when the politicians from West Malaysia are locked in acrimonious dispute after the recent general elections and raising racial tensions.

Welcoming Nurul will also send the right signals to our overseas tourists in visiting Sabah, where the tourism industry is a major industry and income earner for Sabahans.

PRESIDEN UMNO, NAJIB MUNGKIN DICABAR





         
Oleh : AHMAD FADLI KC   

PRESIDEN Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika ditanya mengenai kemungkinan beliau dicabar dalam pemilihan parti itu tahun ini; menjawab beliau tidak tahu tetapi menegaskan bahawa umno adalah sebuah parti yang demokratik.

Menjawab soalan wartawan selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di ibunegara petang ini, Najib berkata:

"Anda semua tahu Umno adalah parti yang demokratik. Jadi saya tidak tahu (sama ada akan dicabar). Kita perlu terima Umno adalah parti yang terbuka - tidak seperti parti-parti lain," kata Najib sambil ketawa kecil dalam sidang media selepas mesyuarat MT Umno di PWTC petang tadi.

Dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13), kerusi Parlimen yang diperolehi BN merosot kepada 133 kerusi Parlimen - kurang tujuh kerusi (140) daripada pilihan raya umum tahun 2008.

Manakala Pakatan Rakyat memperolehi 89 kerusi Parlimen berbanding dengan 82 pada 2008.

Berikutan itu, sepertimana 2008, BN juga gagal memperolehi majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Umno sebelum ini telah meminda perlembagaan itu dengan menghapuskan sistem kuota untuk sebarang jawatan parti itu termasuk jawatan presiden, mulai pemilihan parti itu yang dijangka hujung tahun ini.

Sebelum itu, jumlah kuota pencalonan diperlukan untuk layak bertanding bagi jawatan tinggi parti, iaitu:

1. Jawatan Presiden: 30 peratus pencalonan (57 daripada 191 bahagian);

2.Timbalan Presiden (20 peratus/38 bahagian);

3. Naib Presiden (10 peratus/19 bahagian);

4. Ahli Majlis Tertinggi (5 peratus/10 bahagian);

5. Ketua Wanita, Pemuda dan Puteri (20 peratus/38 bahagian); dan

6. Naib Ketua Wanita, Pemuda, Puteri (15 peratus/28 bahagian).

Cabaran bagi jawatan tertinggi parti itu bukanlah perkara baru dalam Umno. Sejarah parti telah menyaksikan dua kali presiden parti dicabar pada tahun 1978 dan 1987.

Pada 1978, Tun Hussein Onn telah dicabar oleh Datuk Sulaiman Palestin yang merupakan seorang tokoh Umno yang lantang dan pernah memegang jawatan naib ketua Pemuda Umno dan ketua Penerangan Umno.

Hussein mengekalkan jawatan dengan memperolehi 898 undi manakala Sulaiman mendapat 250 undi.

Manakala tahun 1987 menyaksikan Tengku Razaleigh Hamzah mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad untuk jawatan presiden Umno.

Mahathir berjaya menewaskan Tengku Razaleigh dengan 40 undi, tetapi pertandingan itu telah memecahkan Umno dan parti itu diisytiharkan sebagai sebuah pertubuhan haram oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Februari 1988.

Pengharaman itu berpunca daripada tindakan sekumpulan ahli Umno  mengambil tindakan undang-undang untuk mencabar keputusan pemilihan parti itu yang berlangsung pada 24 April, 1987.

Sementara itu, bercakap lanjut, Najib mengumumkan sekretariat lembaga disiplin Umno menerima 99 aduan sabotaj pada PRU13 dan aduan itu akan disiasat dan diputuskan jawatankuasa khas lembaga disiplin Umno.

Mengenai cadangan untuk menjadikan BN sebagai parti tunggal dan bukan sebuah gabungan parti, Najib menegaskan perkara itu perlu turut mengambil kira pandangan dan penerimaan ahli-ahli Umno.

"Kita perlu adakan perbincangan peringkat makmal (BN) dan perlu juga dibuat tinjauan di kalangan ahli Umno.

"Apa-apa perubahan mestilah berdasarkan penerimaan ahli-ahli Umno sendiri," kata Najib.

PERSONA NON GRATA, HAK MUTLAK SABAH!






Oleh : MUTALIB M.D

KEKALUTAN kuasa politik Sabah yang bermula di zaman Syed Kechik telah membarah sejak sekian lama merintis jalan yang panjang kepada UMNO untuk mendirikan tugu kuasa; setelah semua undang-undang untuk Sabah yang ditinggalkan British telah diubah mengikut acuan Malaya, termasuk Imigresen dan autonomi Ketua Menteri Sabah.

Bermula dengan zaman Syed Kechik menukang jejari pusat undang-undang tubuh Sabah termasuk Ordinan Tafsiran Anak Negeri yang memasukkan klausa kelayakan memohon Anak Negeri untuk Orang Malaya, Kepuluan Sulu, Sulawesi dan Singapura daripada kumpulan 'Native' di negara berkenaan sebagai Anak Negeri Sabah; tidak pernah dicabar oleh Kerajaan USNO, Berjaya, PBS dan UMNO.

Ordinan yang dipinda di Zaman Syed Kechik membolehkan sesiapa sahaja boleh menjadi 'Native' termasuk Lian Kee Chu atau Kwan Ngen Wah bersaudara yang tidak mempunyai walau setitik darah 'Native' tetapi mempunyai banyak wang untuk mendapat Sijil Anak Negeri Palsu; dengan kerjasama Ketua Daerah dan Ketua Anak Negeri yang selama ini menjadi pengkhianat kepada Anak Negeri dan menjadikan Mahkamah Anak Negeri sebagai 'Mahkamah Kangaroo'.

Kuasa Istimewa Ketua Menteri yang dimiliki secara 'Mutlak' oleh Al-Marhum Tun Mustapha, seperti Kuasa Imigresen dan ISA telah dihakis secara tidak sedar oleh Kerajaan Persekutuan melalui pelbagai cara termasuk penubuhan Jabatan Imigresen di Zaman Berjaya; Task Force di Zaman PBS dan Pemusatan Kuasa Imigresen di Putrajaya.

Dengan pemusatan kuasa Imigresen di Putrajaya, maka Ketua Menteri Sabah kehilangan autonomi dan kuasa mutlak terhadap kedaulatan Sabah dan hanya tinggal saki baki kuasa Imigresen mengikut Semangat 20 Perkara; iaitu kuasa sekatan terhadap rakyat Semenanjung ke Sabah; sebaliknya tidak langsung mempunyai kuasa imigresen untuk menyekat kemasukan Warga Asing.  

Agak bertambah malang, Ketua Menteri Sabah yang kehilangan kuasa mutlak Imigresen diketatkan lagi dengan sekatan Akta Imigresen iaitu Kerajaan Persekutuan tidak boleh menangkap Warga Asing di Sabah melainkan mereka telah mendarat di Sabah.

Kelonggaran undang-undang Imigresen ini telah menyebabkan Kerajaan Negeri hilang kedaulatan ke atas Sabah dan hanya mempunyai kuasa untuk melakukan sekatan terhadap 'Persona Non Grata' iaitu 'Orang yang difikirkan tidak diperlukan di Sabah' termasuk Tian Chua atau Nurul Izzah.

Apakah ruginya rakyat Sabah jika Nurrul Izzah, Tian Chua dan semua Persona Non Grata yang senarainya terdapat di Jabatan Imigresen Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau tidak dapat masuk ke Sabah? Hanya semata-mata mahu menyambut Pesta Kaamatan dan menimbulkan provokasi, kononnya BN Sabah melakukan 'penipuan pilihanraya'?

Persoalannya, kenapa sejak 5 tahun lalu, tidak ada sebarang cadangan pindaan undang-undang untuk mencabar Akta Imigresen dilakukan oleh Nurul Izzah dan puluhan Ahli Parlimen Pembangkang; sebaliknya hanya dijadikan 'libatan liar senjata politik' tanpa motif yang jelas.

Mempersoalkan kuasa mutlak Ketua Menteri, termasuk soal Kuasa Imigresen terhadap 'Persona Non Grata' dan 'Sekatan Pengembangan Agama (selain Islam) terutama dalam Kes Mazu, telah menyebabkan ketenteraman awam di Sabah terancam; apatah lagi tidak ada pihak yang berani menggunakan lunas-lunas undang-undang untuk mendapatkan hak mereka yang kononnya terhakis.

Kuasa Sekatan terhadap 'Persona Non Grata' yang dimiliki Ketua Menteri Sabah adalah 'Senjata Terakhir' yang masih dimiliki secara mutlak oleh Kerajaan Negeri Sabah; jika itu juga tidak dihormati oleh rakyat Sabah, maka apalah ertinya kemerdekaan ini jika Ketua Menteri tidak boleh melaksanakan kuasa?

Isu Tsunami PATI di antara 1972 hingga 1991, adalah isu yang berbeza kerana Ketua Menteri Sabah tidak mempunyai kuasa Imigresen untuk menghalang warga asing, seperti 'Syaitan Kiram' masuk ke Sabah kerana di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Ketika saya dan keluarga mendapat Taraf Penduduk Tetap Sabah pada 1974, saya memikirkan betapa istimewanya Sabah yang mempunyai kuasa mutlak melakukan sekatan kepada bukan rakyat negeri ini, sebelum dimusnahkan secara total oleh Megat Junid dan Tun Dr Mahathir yang melancarkan Operasi X-Files, 'Durian Buruk'.

Sejak daripada 1991, memiliki kerakyatan Sabah tidak lagi bermakna kerana PATI bukan sahaja mudah mendapati IC Sabah, malah mendapat kod 12, 47, 48 dan 49 sedangkan saya kekal dengan Kod 02 iaitu negeri kelahiran saya, Kedah.