TUNJUK.....Fakhrul
Azman Abu Bakar (kiri) menunjukkan buku Tarsilah Brunei: Zaman Kegemilangan dan
Kemasyhuran di Kuala Lumpur 27 Mac lalu. Turut kelihatan, Penasihat Biro
Antarabangsa IKIAM, Sulaiman Ibrahim.
AKHBAR di Filipina pada 25
Mac lalu melaporkan kerajaan Filipina mungkin mengemukakan tuntutan ke atas
Sabah. Kemungkinan itu dibayangkan oleh Setiausaha Kehakiman Filipina, Leila de
Lima susulan arahan Presiden, Benigno Aquino III untuk meneliti kesahihan
tuntutan Jamalul Kiram III terhadap negeri berkenaan.
Yang menjadi persoalan,
apakah Filipina berhak menuntut Sabah menerusi Jamalul Kiram III?
Soalan itu dicetuskan
Pengerusi Biro Antarabangsa, Institut Kerjasama Islam Antarabangsa Malaysia
(IKIAM), Fakhrul Azman Abu Bakar dalam pertemuan bersama wartawan Utusan
Malaysia, Hussaini Amran dan jurugambar, Safiyana Salim di Pusat Dagangan Dunia
Putra (PWTC) baru-baru ini. Penasihat Biro Antarabangsa IKIAM, Datuk Sulaiman
Ibrahim turut hadir dalam pertemuan tersebut.
Timbul tanda tanya: Layakkah
Fakhrul Azman mempertikaikan tuntutan Filipina atau Jamalul Kiram III terhadap
Sabah? Beliau bukan seorang diplomat atau pakar perundangan antarabangsa. Sudah
tentu Fakhrul Azman bukan berdarah Sulu. Beliau berasal dari Terengganu.
Pembabitan Fakhrul Azman
secara aktif dalam IKIAM telah membawanya menjelajah ke seluruh pelosok dunia
termasuk selatan Filipina.
Beliau mempunyai ramai
kenalan di wilayah berkenaan termasuk tokoh gerakan Islam, Datu Ladjamura
Muhammad Muizzudin II dan pemimpin masyarakat Sulu, Habib Mohd. Zakir al-Daie.
Persahabatannya dengan
tokoh-tokoh berkenaan telah membuka mata Fakhrul Azman untuk melihat tuntutan
Jamalul Kiram III itu dari perspektif masyarakat Sulu di selatan Filipina.
UTUSAN:
Isu tuntutan Jamalul Kiram III dan kerajaan Filipina masih berlarutan. Pada
pandangan saudara, wajarkah tuntutan itu dibuat?
FAKHRUL AZMAN: Saya
berpandangan, Filipina tiada asas yang kukuh untuk menuntut Sabah kerana
Jamalul Kiram III tidak pernah diiktiraf sebagai Sultan oleh masyarakat Sulu di
selatan Filipina. Dalang pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di timur Sabah
itu sebenarnya ‘syok sendiri.
Mungkin tidak ramai yang
tahu, masyarakat Sulu mempunyai adat istiadat tersendiri berhubung pertabalan
seorang Sultan. Dalam hal ini, mereka mempunyai kaedah yang agak unik. Saya
difahamkan, kata pemutus tentang siapa yang layak menjadi Sultan terletak pada
tangan 500 pembesar adat masyarakat Sulu yang bergelar Datu.
Setelah persetujuan dicapai,
istiadat pertabalan Sultan Sulu seterusnya dilangsungkan di Rumah Bichara.
Sultan Sulu yang baharu ditabalkan juga dikehendaki bersemayam di dalam wilayah
kesultanannya.
Merujuk kepada adat istiadat
tersebut, sudah tentu Jamalul Kiram III tidak layak digelar Sultan Sulu.
Mengapa saya kata begitu? Jamalul Kiram III tidak dilantik oleh 500 Datu, tidak
ditabalkan di Rumah Bichara dan kini beliau ‘bersemayam’ di Manila.
Secara logiknya, kerajaan
Filipina atau mana-mana kerajaan lain di dunia tidak perlu melayan tuntutan
Jamalul Kiram III kerana beliau sendiri tidak pernah diperakui oleh masyarakat
Sulu sebagai Sultan. Memandangkan Jamalul Kiram III bukan Sultan Sulu yang sah,
tuntutannya ke atas Sabah juga tidak sah.
UTUSAN
: Bagaimana pula dari segi sejarah khususnya yang berkaitan keluarga Kiram
sendiri?
FAKHRUL AZMAN: Nama keluarga
Kiram boleh dikatakan tidak disenangi oleh masyarakat Sulu khususnya kaum
Tausug. Sultan Jamalul Kiram II (1884 - 1936) dianggap sebagai tali barut
Amerika Syarikat yang menjajah Filipina semasa era pemerintahannya. Baginda
dikatakan merestui pembunuhan beramai-ramai lebih 4,000 orang Islam etnik
Tausug di Bud Bagsak dan Bud Dahu pada Mac 1906.
Penyembelihan terhadap
keluarga Datu dan Syarif Tausug itu turut meragut nyawa ramai wanita dan
kanak-kanak yang tidak berdosa. Mereka dibunuh dengan kejam ekoran enggan
membayar cukai kepala kepada kerajaan kolonial Amerika Syarikat. Berikutan
insiden berdarah itu, kaum Tausug tidak dapat menerima sesiapa sahaja yang
susur galurnya daripada keluarga Kiram sebagai Sultan.
Penolakan masyarakat Tausug
terhadap keluarga Kiram itu bukan sesuatu yang ganjil. Sebagai rakyat, kaum
Tausug telah memberi kepercayaan kepada Sultan Jamalul Kiram II untuk
melindungi mereka daripada sebarang ancaman. Malangnya, kepercayaan itu dibalas
dengan pengkhianatan. Insiden Bud Bagsak serta Bud Dahu sentiasa dikenang
sebagai detik hitam dalam sejarah kaum Tausug.
Selain itu, Brunei sebenarnya
tidak pernah menyerahkan kawasan Borneo Utara yang dikuasainya kepada Sultan
Suluk. Fakta itu dinyatakan secara terang dan jelas di dalam buku Tarsilah
Brunei: Zaman Kegemilangan dan Kemasyhuran yang ditulis oleh Pehin Jawatan
Dalam Seri Maharaja Datuk Seri Utama Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri.
UTUSAN
: Apa yang menarik buku itu?
FAHKRUL AZMAN: Menurut buku
tersebut, perang saudara tercetus di Brunei pada 1673 di antara Sultan
Muhyiddin dan Sultan Abdul Hakkul Mubin. Secara rahsia, Sultan Muhyiddin telah
meminta bantuan sepupu baginda, Sultan Suluk dengan menjanjikan negeri-negeri
di sebelah utara Borneo sebagai balasan.
Dalam peperangan itu, Sultan
Muhyiddin berjaya mengalahkan Sultan Abdul Hakkul Mubin yang bersemayam di
Pulau Cermin. Bagaimanapun, tentera Sultan Suluk dikatakan bersembunyi di Pulau
Keingaran semasa serangan dilancarkan dan hanya datang ke Pulau Chermin selepas
Sultan Abdul Hakkul Mubin ditewaskan.
Walaupun perang saudara
telah berakhir, Sultan Muhyiddin terpaksa berhadapan dengan masalah lain iaitu
tuntutan Sultan Suluk ke atas wilayah yang merangkumi Paitan, Sugut, Mempayong,
Palawan, Balabak dan kepulauan di sekitarnya. Namun, tuntutan Sultan Suluk itu
ditolak oleh Sultan Muhyiddin kerana tentera Suluk tidak menjalankan tugas mereka
dengan sepenuhnya.
Memandangkan Brunei tidak
pernah menyerahkan Borneo Utara kepada Sultan Suluk, tuntutan terhadap Sabah
sepatutnya tidak dibangkitkan lagi oleh mana-mana pihak yang mendakwa sebagai
waris Kesultanan Sulu termasuk Jamalul Kiram III.
UTUSAN
: Jika tiada isu, mengapa media asing khususnya di Filipina dan juga di
Indonesia seolah-olah memihak kepada Jamalul Kiram III?
FAKHRUL AZMAN: Semasa
mengunjungi Indonesia baru-baru ini, saya hairan apabila mendapati media-media
yang berpendirian liberal di negara itu menyifatkan Operasi Daulat yang
dilancarkan pasukan keselamatan Malaysia sebagai melanggar hak asasi manusia.
Agak pelik apabila tindakan kita mempertahankan kedaulatan negara disamakan
dengan pencabulan hak asasi manusia. Mungkin ada sesuatu yang tidak kena.
Tanggapan salah itu jika tidak diperbetulkan segera akan menyebabkan imej
negara dipandang serong oleh masyarakat antarabangsa.
Saya amat berharap
agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dapat memainkan peranan secara proaktif
untuk menyebarkan maklumat yang tepat dan sahih tentang insiden pencerobohan
kumpulan pengganas Kiram di timur Sabah. Tidak adil juga kalau kita salahkan
media asing sepenuhnya kerana mereka mungkin tidak mendapat gambaran sebenar
tentang Operasi Daulat.
Sebaik-baiknya, kita jangan
pinggirkan media asing terutamanya yang beroperasi di rantau Asia Tenggara.
Apabila media asing tidak menerima maklumat daripada kerajaan Malaysia, mereka
akan beralih kepada pihak-pihak yang bersimpati dengan kumpulan pengganas Kiram.
Sudah tentu, laporan yang disampaikan lebih memihak kepada Jamalul Kiram III.
UTUSAN
: Mungkin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti IKIAM boleh membantu dalam
usaha ini.
FAHKRUL AZMAN: Memang ada
dalam perancangan kami. Semasa di Jakarta, saya dan Datuk Sulaiman mengunjungi
Ketua Umum Dewan Pimpinan Pusat, Front Pembela Islam (FPI), Al Habib Muhammad
Rizieq Syihab.
Hasil kunjungan itu, kami
mengetahui umat Islam di Nusantara memandang tinggi terhadap keikhlasan
kerajaan Malaysia dalam usaha rundingan damai di selatan Filipina dan selatan
Thailand. Kita tidak mahu rundingan damai tersebut diperkotak-katikkan oleh
pembangkang dan gagal di pertengahan jalan.
Bagi memperbetulkan sebarang
tanggapan yang salah terhadap kerajaan Malaysia, kami rasa terpanggil untuk
menubuhkan sebuah NGO Islam yang dinamakan Jaringan Muafakat Islam Nusantara
(Jamin) yang bakal dianggotai lebih 300 NGO Islam dari Malaysia, Indonesia dan
Filipina.
Selain mengeratkan kerjasama
dalam kalangan NGO Islam serantau, Jamin turut berperanan menyebarkan maklumat
yang tepat dan sahih berhubung isu-isu membabitkan umat Islam di Nusantara. Isu
tuntutan Jamalul Kiram III terhadap Sabah akan diberi keutamaan selain gerakan
membanteras gejala liberalisme di Malaysia dan Indonesia.
Jamin juga akan bergerak
mengikut kaedah-kaedah yang pernah digunakan oleh para pendakwah semasa
peringkat awal penyebaran Islam di Nusantara. Kita akan berusaha memperteguhkan
ekonomi ummah, kegiatan dakwah dan pendidikan. Skop Jamin meliputi aspek
jaringan budaya, pendidikan belia, keusahawanan dan warisan Islam.
UTUSAN
: Sebagai kesimpulan, apakah harapan saudara terhadap rakyat Malaysia dalam isu
tuntutan Jamalul Kiram III terhadap Sabah?
FAKHRUL AZMAN: Dalam isu
ini, semua rakyat Malaysia hendaklah bersatu hati menyokong apa sahaja tindakan
yang diambil kerajaan dalam mempertahankan kedaulatan negara khususnya di
Sabah. Penegasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini
bahawa Sabah sebahagian daripada Malaysia selama-lamanya mesti diberi perhatian
serius.
Insiden pencerobohan
kumpulan pengganas Kiram di timur Sabah telah memperlihatkan wajah sebenar
beberapa pemimpin pembangkang yang terlalu taksub dengan agenda politik sempit
mereka walaupun dalam keadaan kedaulatan negara sedang diancam. Malah, ada
antara mereka yang dikatakan menjadi ‘batu api’ yang menyalakan semula tuntutan
Jamalul Kiram III terhadap Sabah.
Saya tidak menuduh sesiapa
tetapi saya yakin rakyat boleh menilai sendiri dengan bijak. Apa yang penting,
tanggungjawab menjaga kedaulatan negara perlu dipikul bersama oleh seluruh
rakyat Malaysia dan kita boleh melakukannya dengan memberi sokongan padu kepada
kerajaan. (UM)
No comments:
Post a Comment