Friday 13 December 2019

PERANG TARIF USA BAKAL TEWAS KEPADA CHINA?


by : Admin

"Getting VERY close to a BIG DEAL with China. They want it, and so do we!"

 Semalam saentaro dunia dikejutkan dengan pesanan Twitter Donald Trump yang berbunyi "Getting VERY close to a BIG DEAL with China. They want it, and so do we!"


Namun ramai tidak ketinggalan menjawab Tweet dengan mengejek-ejek usaha Presiden Amerika Syarikat  berkenaan. Selama beberpa tahun kebelakangan ini, usaha Trump tidak membuahkan hasil yang baik malah berakhir dengan penangguhan Tarif ke atas negara China.


Apa yang masyarakat Amerika Syarikat mahukan ialah pendirian Trump tegas tehadap pelaksaanaan Tarif ekonomi terhadap negara China. Sebaliknya Trump kelihatan gemar berunding agar negara China membeli hasil pertanian negara khususnya kacang soya. Nasib para petani di negaranya sangat bergantung kepada usaha Trump agar ada pembelian terhadap produk pertanian mereka.

Usaha Trump dilihat sebagai satu ancaman besar kepada ekonomi dunia lain. Semua pasaran saham turut bergolak di atas setiap keputusan yang dibuat beliau. Malah sebahagian Para Traders Saham Mega mula menuduh Trump sebagai Manipulator Saham.
Trump acapkali mengulangi permintaan agar membina tembok sempadan agar tiada pencerobohan PATI masuk berleluasa ke negara berkenaan. Masyarakat US sangat terkesan dengan kehadiran PATI yang menggugat keamanan, ekonomi di  kaca mata mereka.

Usaha Trump kemudiannya berhasil semalam apabila pihak China bersetuju meningkatkan pembelian barang-barang pertanian US, dengan syarat bahawa mengurangkan sedikit kadar Tariff ke atas China. Kesannya dilihat pasaran saham US ditutup tinggi dan berterusan tinggi selepas sessi 'open market'.

Namun sebaliknya, Trump kini dalam proses 'impeachment' di dalam US Kongress dan perdebatan masih dijalankan. Adakah Trump kelak berjaya disingkirkan dalam KOngress US? Sama-sama kita nantikan.

No comments:

Post a Comment