Monday 31 October 2011

SKANDAL KETUA WANITA UPKO BEAUFORT?



Oleh : KREW SABAHKINI.NET

CARA pemilihan Ketua Pergerakan Wanita Bahagian Beaufort, baru-baru ini diragui banyak pihak, khususnya ahli-ahli pergerakan itu sendiri ekoran dakwaan bahawa pemilihan seorang peniaga, Linda Anthony, kerana dikatakan mesyuarat agungnya hanya dihadiri beberapa orang perwakilan sahaja.

Menurut maklumat itu lagi, tiada dicatat jumlah kehadiran perwakilan yang dapat mengesahkan sama ada korum mesyuarat dipatuhi atau sebaliknya.

Linda, seorang muka baru dikatakan hanya mempunyai tujuh pencalonan manakala penyandang, Datin Mariah Johnny pula hanya ada dua pencalonan. Secara matematik mudah hanya sembilan cawangan keseluruhan membuat pencalonan sedangkan bahagian itu mempunyai kira-kira 90 cawangan.

Menjadi tanda tanya besar, ke mana bilangan cawangan lain menghilang dan gagal membuat pencalonan?

Walaupun dengan keadaan itu, pemilihan pergerakan wanita bahagian itu terpaksa diteruskan dengan andaian jika tiada perwakilan yang membuat ‘bising’ maka sahlah pemilihan meskipun ia dianggap misteri bagi ahli yang mengikuti perkembangan secara senyap.

Pemilihan Ketua Wanita baru itu dipercayai hanya ‘diendorse’ oleh beberapa orang perwakilan sahaja setelah penyandangnya, Datin Mariah menarik diri.

Tidak cukup dengan kecelaruhan itu, Linda yang baru saja menjadi Ketua Pergerakan itu terus menunjuk belang dengan menghilangkan diri apabila pergerakan itu menghantar perwakilannya ke Kongres Pergerakan Wanita UPKO Pusat di Penampang.

Lebih 10 perwakilan dan pemerhati dari bahagian itu dikatakan terpaksa membawa diri masing-masing tanpa ketua menyebabkan ada di antara mereka menyifatkan ketua itu sebagai tidak bertanggungjawab dan hanya ingin jawatan.

Mereka juga masih menunggu agar Linda datang memberi penjelasan, tetapi dikatakan terus ghaib dan tidak menghadiri mesyuarat yang sepatutnya dia hadiri.

Mereka mahu kepimpinan tertinggi UPKO menjalankan siasatan dan mengambil tindakan sekiranya pemilihan ketua pergerakan itu yang dijalankan tidak mengikut peraturan bagi mengelakkan masalah kepada pergerakan wanita bahagian itu.

No comments:

Post a Comment