Thursday, September 30, 2010

SILA KE BLOG SABAHKINI.NET




SEKIRANYA Sabahkini.net tidak dapat dilayari atas apa juga sebab, termasuk disekat oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media (SKMM) sila ke http://sabahkinimirror.blogspot.com

Editorial Sabahkini.net akan berjuang berhabis-habisan menentang kezaliman yang cuba dipaksakan ke atas rakyat Sabah yang menjadikan portal Sabahkini.net sebagai katalis untuk menyuarakan keluhan, pandangan dan visi mereka.

Sila email ke sabahkini.net@gmail.com sama ada menyokong tindakan yang cuba dipaksakan oleh SKMM atau sebaliknya.

Di Blog Sabahkini.net anda boleh membuat komen anda berhubung juga isu yang disiarkan kerana seboleh mungkin kami tidak akan menyunting komen anda.

DONGENG KEAGUNGAN SISTEM PENDIDIKAN NEOLAND



Oleh : NASPAZI

PERCAYA pun boleh, tidak percaya pun lagi boleh, sebab cerita ini adalah kisah dongeng sekitar 12 ribu tahun yang silam, di sebuah negara pulau yang hilang. Nama negara itu ialah Neoland, seluas 768,000 batu persegi, yang juga merupakan sebagai sebuah negara yang sangat maju, sehingga kemajuannya menakjubkan.

Dengan kata lain, ketinggian tamadun warga Neoland dalam bidang politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan sains jauh lebih canggih berbanding kemajuan peradaban manusia sekarang. Bahkan, saintis mereka mampu berkomunikasi dengan segala haiwan di lautan dan daratan.

Neoland merupakan sebuah negara yang kaya dengan intan, emas dan perak yang tidak terhingga banyaknya. Manakala pisang, kelapa dan padi adalah tanaman utamanya. Ada pun, pemimpin yang bertanggungjawab menjadikan Neoland agung ialah Maharaja Nazda. Istana baginda diperbuat daripada permata intan dan emas serta perak, di samping pagar perak yang bersalutkan emas seluas 3,000 batu persegi.

Neoland yang agung memiliki rangkaian lebuh raya, pelabuhan dan landasan kapal terbang yang sangat luas dan indah. Malahan, teknologi manusia sekarang, tidak lain dari hanya baru permulaan, kepada kebangkitan semula teknologi Neoland yang hilang.

Para saintis agung bangsa Neoland juga telah mencipta pelbagai bentuk teknologi yang tidak terkira banyaknya, termasuklah jam, basikal, motosikal, kereta, kapal laut, kapal selam, kapal terbang, radio, computer, elektrik (yang disebut tenaga kristal), bom atom dan Combat 4 gamaknya. Malahan dan kemungkinan, beberapa lakaran dan rangka pelbagai teknologi canggih ciptaan bangsa Neoland, masih ada yang tersimpan secara rahsia di Iraq dan Mesir.

Empayar kerajaan Neoland pula, meliputi seluruh daratan yang terdapat tumbuhan pokok pisang, kelapa dan padi. Sebab itulah, maka Piramid Mesir, Taman Tergantung Babylon, Piramid Maya, Candi Borobudur, Angkor Wat dan Tembok Besar China, kononnya sebagai idea tamadun bangsa Neoland juga.

Namun, di luar dugaan, Neoland yang agung, yang kemajuannya melampaui peradaban tinggi manusia, secara tiba-tiba dilanda gempa bumi dan banjir yang maha dahsyat, sehingga lenyap dalam semalam dari permukaan bumi dan hilanglah ia dari ingatan manusia selamanya. Kehebatan cerita dogeng ini mungkin terletak pada sistem pendidikan yang ditinggalkannya, yang juga menjadi asas kepada keagungan tamadunnya.

Sistem pendidikan di Neoland bermula dari bayi masih dalam kandungan lagi. Bayi dalam kandungan akan diberikan didikan dalam bentuk suara dan muzik sebagai sarana bimbingan kecerdasan jiwa pada zaman itu. Orang pintar atau pakar yang bijaksana akan sentiasa memberikan bimbingan kepada para ibu yang mengandung sehinggalah bayi mereka dilahirkan.

Para ibu bapa juga akan sentiasa dipantau oleh negara dari semasa ke semasa, untuk mempastikan setiap ibu bapa menjaga, mengasuh, mendidik dan menyayangi anak-anak mereka di rumah dengan baik.

Tatakala kanak-kanak berusia 3 tahun, di waktu siang, kanak-kanak tersebut akan dihantar ke pusat-pusat penjagaan kanak-kanak negara untuk melihat getaran warna, mendengar muzik dan cerita-cerita yang berhubung dengan cara berfikir positif dan juga kisah-kisah leluhur para filosofi.

Pusat pendidikan kanak-kanak terdapat di setiap tempat di seluruh wilayah Neoland. Kanak-kanak akan diasuh dan dididik di pusat-pusat didikan kanak-kanak negara dari awal lagi untuk menjadikan mereka sebagai warganegara Neoland yang memiliki kebijaksanaan sempurna.

Belajar membuka fikiran, agar jasad dan jiwa mereka bergerak secara seimbang. Di tahap awal perkembangan kanak-kanak juga, orang yang bijaksana atau pakar kanak-kanak akan memegang peranan yang amat penting.

Justeru, seorang pendidik atau warga guru adalah kelompok yang sungguh-sungguh istimewa dan dihormati dalam masyarakat Neoland. Yang demikian, kerjaya sebagai pendidik atau guru merupakan bidang yang menjadi idaman setiap orang warganegara Neoland.

Kanak-kanak sejak usia 3 tahun hingga ke remaja usia 15 tahun, diberikan pendidikan percuma oleh negara di dalam sebuah bangunan sekolah yang bertingkat, besar dan indah.

Dengan ungkapan lain, tidak seperti sekolah di sesetengah negara jiran Neoland yang menjunjung cogan kata pendidikan bertaraf dunia, tetapi sekolahnya laksana reban ayam saja. Di depan pintu gerbang bangunan sekolah terdapat lambang pelangi, pelangi adalah lambang pusat pendidikan di seluruh wilayah Neoland.

Pelajaran utama di sekolah adalah mendengar, melihat, bersukan dan berenang. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah, murid-murid akan diberikan kebebasan sama ada berdiri, duduk atau baring, agar tulang belakang mereka tidak mengalami tekanan.

Pusat-pusat pendidikan atau setiap sekolah di Neoland juga, disediakan padang olahraga, kolam renang, taman rekreasi, dewan besar, pasar raya dan restoran. Orang pintar atau setiap guru, disediakan rumah yang selesa di sekeliling kawasan sekolah, atau berhampiran dengan kawasan sekolah.

Tegasnya, tidak ada guru yang tinggal jauh diluar kawasan sekolah atau berulang-alik ke sekolah. Badan perkhidmatan istimewa negara juga akan menghantar pelbagai jenis barangan makanan yang bermutu tinggi setiap minggu yang berhubung dengan keperluan dapur ke rumah-rumah orang pintar atau guru. Yang demikian dilakukan, agar orang pintar atau guru tiada sebarang gangguan dalam usaha memberikan tumpuan mendidik murid-murid.

Dalam sistem pendidkan Neoland juga, tidak ada pengasingan atau kasta dalam pendidikan. Tidak ada perbezaan sekolah bagi semua murid di seluruh wilayah. Semua murid dijaga kebajikan mereka sepenuhnya oleh negara, dari segi makan, minum dan buku teks sepanjang tempoh persekolahan wajib warga Neoland. Malahan, dalam sistem pendidikan Neoland juga, tidak ada peperiksaan kebangsaan.

Peperiksaan hanya akan dikendalikan oleh guru di peringkat sekolah sahaja, iaitu sebulan sekali bagi menentukan hanya murid yang lulus dan layak untuk dinaikkan ke darjah yang lebih tinggi bagi mengikuti pelajaran seterusnya.

Semua murid yang belum menguasai kemahiran asas yang sewajarnya, akan ditahan dan dikumpul di suatu kelas atau darjah agar tidak bercampur dengan murid-murid yang tidak sebaya dari segi usia, sehinggalah murid-murid tersebut lulus dan layak untuk dinaikkan ke darjah yang lebih tinggi.

Atas nama orang pintar atau guru, maka tugas dan tempat seseorang guru dalam sistem pendidikan Neoland hanya mengajar dan terus mengajar, iaitu berdepan dengan murid di sekolah. Dengan kata lain, tidak ada yang bergelar guru, tetapi tidak mengajar, sebagaimana yang berlaku di sesetengah negara jiran Neoland yang begitu mundur.

Tatkala fajar menyingsing menghamparkan sayap lembayung mentari paginya, kanak-kanak kecil serta murid-murid sekolah warga Neoland akan berduyun-duyun berjalan kaki menuju ke jalan raya untuk pergi ke sekolah masing-masing dari jam 7.00 pagi hingga jam 8.00 pagi, iaitu masa untuk mereka berjalan kaki ke sekolah yang hampir dua batu dari rumah kediaman mereka masing-masing.

Yang demikian, tidak berlaku keserabutan kenderaan di jalan-jalan raya atau di pintu pagar kawasan sekolah. Kawasan sekolah sungguh sunyi dari deruman enjin motosikal atau kereta. Justeru, keindahan aora ketenangan dan keharmonian tampak menjelma di kawasan sekolah.

Semasa pulang, kanak-kanak dan murid-murid berjalan sendirian tanpa dijemput oleh ibu bapa mereka. Bagi kanak-kanak dan murid-murid yang rumah mereka agak jauh sedikit, mereka akan berjalan kaki secara berkelompok atau berkumpulan.

Apakah rasional dan simbolik disebalik warga Neoland yang membiarkan anak-anak mereka berjalan kaki sendirian pergi dan balik ke sekolah sejauh 2 batu? Pada hal, mengambil kira kemajuan dan kemampuan tiap-tiap keluarga warga Neoland, nescaya mereka lebih dari mampu untuk menghantar dan mengambil anak-anak mereka dengan menggunakan kereta masing-masing. Jawapannya adalah, tidak lain dari mendidik anak-anak mereka agar belajar berdikari.

Pelajar sekolah menengah pula menaiki basikal untuk pergi ke sekolah. Betapa kaya dan mewah sekalipun keluarga warga Neoland, anak-anak mereka atau para pelajarnya tidak dibenarkan sama sekali menaiki motosikal, apatah lagi memandu kereta sendiri ke sekolah. Tegasnya, bermula dari pelajar tingkatan 1, sehinggalah ke pelajar tingkatan 6 hanya menaiki basikal untuk pergi dan balik sekolah.

Sistem pendidkan di Neoland juga tiada pakaian seragam khusus untuk kanak-kanak tadika atau murid-murid sekolah rendah di seluruh wilayah. Kalau begitu, bagaimanakah seseorang itu hendak mengenal bahawa seorang kanak-kanak itu sebagai murid sekolah di luar kawasan sekolah?

Mereka boleh dikenali melalui beg sekolah yang mereka sikut setiap sesi persekolahan. Beg tersebut diperbuat daripada kulit dan dijual oleh kerajaan. Ukurannya berpadanan dengan buku teks mereka dari murid sekolah rendah hingga ke pelajar sekolah menengah yang hanya sebesar buku komik Conan dan setebal 100 halaman sahaja.

Dengan kata lain, sungguh tidak memenatkan untuk disikut sejauh 2 batu ke sekolah. Yang demikian, setiap ibu bapa harus membeli beg tersebut dengan harga 1,000 ringgit. Harga 1,000 ringgit mungkin agak mahal, tetapi ianya berbaloi kerana bermutu tinggi.

Sementelahan, warga Neoland rata-rata terpelajar dan berpendapatan tinggi. Justeru, yang seragam hanyalah beg sekolah mereka dari darjah 1 hingga ke darjah 6. Walau bagaimanapun, pelajar sekolah menengah ada pakaian seragam khusus untuk mereka, itu pun tidak sama antara satu sekolah menengah dengan sekolah menengah yang lain.

Kaedah persekolahan di Neoland hanyalah satu sesi yang bermula dari jam 8.00 pagi dan berakhir pada jam 3.00 petang. Pada jam 8.00 hingga 9.00 pagi mata pelajaran Bahasa Neoland, 9.00 hingga 10.00 pagi mata pelajaran matematik, 10.00 hingga 11.00 pagi mata pelajaran sains. 11.00 hingga 12.00 tengahari masa untuk makan yang disediakan khas oleh negara serta aktiviti bebas, semua murid dibiarkan bermain bersama kawan-kawan dengan alat permainan yang sekolah sediakan, 12.00 hingga 1.00 petang gimnastik yang diadakan dalam dewan besar sekolah, 1.00 hingga 2.00 petang sukan di padang, 2.00 hingga 3.00 petang berenang dalam kolam dengan bimbingan guru atau orang pintar.

Mempertimbangkan kaedah sistem pendidikan Neoland memanglah sungguh-sungguh memenatkan. Namun begitu, semua murid sangat gembira setiap kali pergi ke sekolah dan sangat letih setiap kali pulang ke rumah. Justeru, tiada kerja rumah untuk setiap mata pelajaran di Neoland.

Natijah dari nilai murni yang diterapkan oleh orang pintar atau guru sejak zaman kanak-kanak kepada warga Neoland, maka tidak lain dari sikap yang sarat dengan kasih sayang dan disiplin tinggi sebagai warisan mukaddas agung warga Neoland.

Arakian, maka adapun kehancuran peradaban serta kemusnahan moral suatu bangsa akan ditandai oleh segelintir manusia. Ramai orang yang tahu sebabnya, akan tetapi sebilangan besar masyarakat mengabaikannya.

Justeru, kebejatan moral akan muncul dan tiada jalan pintas sebagai kuasa sakti untuk meluruskannya. Lantaran itu, andai kata sebilangan kecil masyarakat menjadi biadab tidaklah begitu menakutkan, yang menakutkan tatkala sebilangan besar masyarakat mengabaikan adab, sehingga membiarkan perubahan ke arah kejahatan dan secara diam-diam menyetujui kebejatan.

Di kala kepongahan membanjiri fikiran, kemuliaan moral masyarakat akan menjadi punah dan hanyut bersama peradaban ke muara buntu. Lantas, makna kehidupan murni bermasyarakat dan bernegara hanya laksana memancing bayang di kolam mimpi yang indah memang tidak menjelma. Bahkan, kengerian mengejar kehidupan hatta berakhir tragis di tebing takdir kematian.

SKMM MENGHIDAP SCHIZOPHRENIA?



Saudara pengarang,

ARAHAN Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media untuk menutup portal Sabahkini.net menunjukkan tradisi ‘pecah dan perintah’ yang diamalkan kerajaan kini termasuk pegawai SKMM yang semakin menular, sehingga ke tahap ‘tidak masuk akal’ dan sampai ke tahap Schizophrenia.

Inilah antara sikap prejudis yang wujud dalam sistem pentadbiran kerajaan sejak dahulu hingga sekarang. Sikap prejudis inilah menyebabkan sebahagian besar rakyat di negara ini semakin muak dan merasakan perlunya peralihan kuasa sekaligus kewujudan sistem yang lebih sesuai dengan kehidupan generasi masa kini yang semakin matang, celik IT dan mampu menilai buruk baiknya sistem yang sedang diguna pakai ketika ini.

Tidak mampu dibayangkan betapa besarnya kesan negatif yang disajikan oleh laman-laman lucah, perjudian selain lambakan blog-blog parti-parti politik di Semenanjung Malaysia pada masa ini yang jelas sekali ‘ibarat langit dan bumi’ jika portal Sabahkini.net dijadikan perbandingan.

Tindakan menjatuhi ‘hukuman mati’ terhadap portal Sabahkini.net ketara sekali menyerlahkan ‘rasa tidak puas hati’ serta menerima impak ekoran pendedahan Sabahkini.net yang telah membongkar kejalangan segelintir golongan ‘untouchable of the Untouchable’ yang terus mengaut kesenangan melalui cara ‘penindasan’ terhadap rakyat serta merompak hak rakyat jelata tanpa dikesan; malahan diketahui umum sebagai pihak-pihak yang didalangi oleh orang atasan dalam sistem pentadbiran kerajaan ketika ini.

Berita-berita sensasi yang didedahkan oleh Sabahkini.net sepanjang tahun 2010 ini saja sudah cukup untuk menjelaskan perkara tersebut. Pada hemat saya, matlamat portal Sabahkini.net adalah sama dengan halatuju perjuangan wira-wira serta negarawan masa lampau yang mahu menyuarakan kehendak rakyat jelata sehingga membawa kepada peristiwa penentangan secara fizikal seperti peperangan dan sebagainya.

Perjuangan masa lampau dengan halatuju yang suci itu tidak dapat dinafikan sebagai salah elemen yang membentuk lanskap sesebuah kerajaan pada masa ini termasuklah negara Malaysia.

Mujurlah kaedah perjuangan untuk menyuarakan ketidakpuasan hati rakyat ekoran kejalangan segelintir manusia pada zaman moden ini sekadar diperjuangkan melalui laman-laman web.

Bayangkanlah kesan yang berlaku dalam sejarah ‘Revolusi Perancis’ di masa lampau, sehingga mengubah lanskap sebuah negara Feudal kepada sebuah negara yang dibentuk oleh satu pemborantakan rakyat yang sudah tidak mampu menahan penderitaan, mahupun rasa tidakpuas hati terhadap golongan-golongan penindas yang dilindungi oleh satu sistem pemerintahan yang ‘pincang dan uzur akibat penyakit rasuah.’

Hakikat inilah yang menyebabkan saya terpanggil untuk menyuarakan ‘kekecewaan’ ekoran sikap prejudis yang terus-menerus berlaku dalam sistem pentadbiran kerajaan ketika ini.

Pada hemat saya, portal Sabahkini.net adalah satu-satunya wadah untuk rakyat Sabah menyampaikan kepincangan ‘keterlaluan’ yang terus menghantui orang awam sepertimana yang saya dan ratusan lagi rakyat yang ditindas oleh seorang Pegawai Polis di Balai Polis Daerah Kunak pada tahun lepas; serta ketidakadilan yang dilakukan terhadap ratusan penduduk di Kinabatangan sehingga saat ini akibat ‘Salahlaku Segelintir Individu’ yang mahu mengaut kekayaan menerusi ‘Penindasan Ke Atas Rakyat Jelata.’

Oleh itu, kepada pembaca-pembaca portal Sabahkini.net, marilah kita bersatu menyokong perjuangan Sabahkini.net dengan menyuarakan sokongan melalui penulisan dan salurkan sokongan padu kita ke laman-laman web sedia ada agar tindakan SKMM mengeluarkan arahan menutup blog Sabahkini.net ini dibantah sekeras-kerasnya kerana TIDAK MASUK AKAL.

Sekian, Terima kasih.

Salam Hormat,

PANGAZOU

LABUAN SEMENANJUNG KEDUA?



Saudara Pengarang,

MASALAH kebanjiran tenaga kerja muda dari Semenanjung Malaysia yang dilihat merampas peluang kerja para belia bukan sahaja di Sabah malah di WP Labuan juga seperti mana kata Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee, kerajaan terpaksa berbelanja lebih untuk membayar EPW dan tambang kapal terbang pergi balik untuk satu keluarga dan menyumbang penduduk tempatan menjadi penganggur atau terpaksa menjadi miskin. Adakah ini matlamat BN?

Salam Hormat,

SAMAT SAMAN

DAP TENOM BRANCH FORMED



SABAH DAP has achieved yet another big advancement to its state organization in forming the Tenom Parliamentary Liaison Branch to look after the party’s operation and service in the Tenom Parliament constituency.

To head the Tenom Parliamentary Liaison branch is Dr. Benjamin Yap, who is well known in the area and has been working hard in the interior for many months with DAP now. He is also been appointed as the Chief-in-charge of the Interior which includes the areas under Tenom and Keningau.

Dr. Benjamin Yap said Sabah DAP is happy to receive the support and recognition from the people in the interior and pledged to work harder to bring out and to high light their problems to the authorities concerned.

The interior of Sabah has always been forgotten and neglected by the BN government in their development like infrastructures, industries, agriculture, social and welfare, and these are the areas where there are plenty of hard core poor folks. Just ask what had the BN done in the past to bring prosperity to Tenom and Keningau?

These places used to be booming and full of lively activities during the days of the timber industries peak time, and now it is totally reduced to almost zero. The worst hit is from the severe cut in the funding on the Sabah Development Corridor as announced. Are the people in the interior the ‘third class citizens’ who doesn’t deserve the equal rights as any one else in Malaysia? What is the use to continue the BN government who does not care for the people here?

Dr. Hiew King Cheu the Sabah DAP State chairman cum Member of Parliament for Kota Kinabalu welcomes the formation of the Tenom Parliament Liaison Branch by quoting that Sabah DAP has successfully established strong foot hold in the Interior of Sabah and this is a humble beginning.

We the DAPs will serve well under the capable leadership of Dr. Benjamin Yap and his hard working committee members and party members together. There will be plenty of work to be carried out especially into the rural areas where Dr. Benjamin and his mobile service team will have to walk for miles to reach.

The setting up of the Tenom Mobile service team had been in operation and had performed successfully in many areas to listen and look into the complaints of the people, and at the same time Dr. Benjamin has been appointed by the SPR (Election Commission) as an assistant registrar on behalf of the SPR to register eligible young voters who has reached 21 of age.

Sabah DAP is at the moment assisting the SPR with 32 assistant registrars to carry out the young voter registration all over Sabah, including the remote districts. DAP in Malaysia has assisted SPR in registering new voters with the highest number in the country of some 55,000 people as now, and UMNO is only the second on the list.

There is still many young people (two hundred thousand or more) in Sabah especially those in the interiors did not register themselves as voters. It is their rights to be a voter to vote for their righteous future new government.