Saturday 18 September 2010

TIADA SOKONGAN HAJIJI LAWAN MUSA




Oleh: KREW SABAHKINI.NET

MANTAN Setiausaha Pergerakan Pemuda UMNO bahagian Tuaran, Muhammad Nanti terpanggil menyokong penuh tindakan Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian itu, Marsah Muyong untuk tidak menyokong kepimpinan Ketua Bahagaiannya, Datuk Haji Hajiji Haji Noor sekiranya benar berlaku pergeseran politik Hajiji dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman.

Muhammad selaku penyokong setia UMNO yang juga Ketua Cawangan UMNO Batangan Tuaran yang pernah menjadi Pencadang kepada Hajiji sebagai Calon UMNO/Barisan Nasional bagi Kerusi Dewan Undangan Negeri Kawasan Sulaman dalam Pilihanraya Umum ke 12 lalu, menyesali pergolakan dan pertelingkahan politik kedua pemimpin tertinggi UMNO Sabah itu yang jelas disaksikan apabila Hajiji tidak menghadiri Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Rahman Datuk Dahlan di kediamannya di Bukit Nabila, Kampung Penampang Baru Tuaran pada Hari Raya Ke Tiga yang turut dihadiri oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman.

"Saya serta sebahagian penyokong UMNO Tuaran mempersoalkan ketidakhadiran Hajiji yang tentunya sedar bahawa Rumah Terbuka Aidilfitri Rahman itu dihadiri sendiri oleh ‘Bosnya’ yang juga merupakan pemimpin nombor satu Sabah selaku Ketua Perhubungan UMNO negeri dan juga Ketua Komponen Barisan Nasional (BN) Sabah dan merupakan Ahli Majlis Kerja Tertinggi (AMKT) UMNO di peringkat Pusat.

"Sekiranya Hajiji tidak sehaluan dengan Rahman kerana ‘cemburu’ terhadap kehebatan politik pemimpin muda ini yang terus bersinar dan lantas diyakini Musa sebagai Setiausaha BN Negeri, tetapi Hajiji harus ingat bahwa majlis yang diadakan itu adalah sempena hari mulia bagi Umat Islam untuk merayakan Hari Raya Aidilfitri dan merupakan saat terbaik bagi umat Islam melupakan pertelingkahan politik serta salahfaham yang berlaku sambil mengambil kesempatan untuk menzahirkan permohonan maaf di antara satu dengan yang lain," kata Muhammad yang sebelum ini mengkagumi kepimpinan Hajiji.

Muhammad yang merupakan Mantan Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Tuaran amat menyokong dan bersetuju dengan kenyataan Marsah yang menganggap tindakan Hajiji itu sudah tidak sopan ditunjukkan kepada Musa selaku pemimpin tertinggi yang dianggap oleh sebahagian penyokong dan ahli-ahli UMNO yang hadir sebagai tetamu kehormat di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri keluarga Rahman, Mantan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Tuaran di Kawasan yang terletak di Daerah Tuaran dan berhampiran dengan Kawasan Dewan Undangan Negeri Sulaman yang di wakili oleh Hajiji.

“Lupakah Hajiji terhadap jasa tidak ternilai Musa yang telah mengangkat beliau sebagai Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah selama dua penggal dalam Kabinet Negeri? Lupakah Hajiji terhadap pengorbanan Musa melantik Hajiji sebagai Bendahari Perhubungan UMNO dan BN negeri?,” kata Muhammad yang bagaikan tidak percaya terhadap kebingungan politik yang dihadapi Hajiji kini.

Menurut Muhammad, beliau dan rakan merasa tersinggung apabila mendapati Hajiji pada hari dan waktu yang sama sanggup menghadiri Majlis Penutupan Kursus yang dianjurkan oleh sebuah badan Agama di Pantai Dantai, Kampung Lok Nunuk Tuaran. Alangkah eloknya jika Hajiji hadiri seketika Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri Rahman atau memberikan mandat kepada Setiausaha Politiknya, Kasim Razali untuk merasmikan majlis penutupan kursus itu?

Manakala seorang Ahli Umno yang tidak mahu disebut namanya, menganggap Hajiji sudah terlalu melayan perasaan politik sehingga lupa bahawa suka tidak suka dia harus menyambut ketibaan Musa di majlis itu.

Apakah Hajiji juga sudah dirasuki oleh tingkah ‘Celupar politik’ yang ditunjukkan secara terbuka oleh Timbalan Presiden Parti Liberal Demokratik Sabah (LDP), Datuk Chin Su Pin yang tidak sehaluan dengan pimpiinan Musa?

Jika sedemikianlah hala tuju politik Hajiji muktahir ini, maka sudah pasti ianya tidak akan mendapat sokongan dan dibiarkan seperti ‘Si Luncai Terjun Dengan Labu-labunya’.

No comments:

Post a Comment