Monday 7 March 2011

SK PULAU DENAWAN, TANAH ADAT YANG DIRAMPAS?



Saudara Pengarang,

TANAH adat kami di Pulau Denawan, Semporna (Tapak Sekolah Kebangsaan Pulau Denawan), telah dirampas oleh Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Pelajaran tanpa sebarang pampasan. Tanaman pokok kelapa yang telah ditanam oleh nenek moyang kami masih berdiri teguh dan surat pengiktirafan hak milik tanah daripada kerajaan British ada dalam simpanan kami sebagai bukti. Kami telah cuba menuntut daripada pihak kerajaan, namun tidak diendahkan. Sehubungan itu, kami memohon bantuan Sabahkini.net mengetengahkan isu ini kepada Menteri Pelajaran untuk tindakan lanjut.

Salam Hormat,

ABDUL NASIR BIN HJ AB RAUP

11 comments:

  1. Harap hak tanah anak Sabah dipertahankan.

    ReplyDelete
  2. Diharap Menteri Pelajaran dapat myelesaikn isu ini.

    ReplyDelete
  3. tahah adat adalah hak penduduk Sabah. ia perlu dipertahankan.

    ReplyDelete
  4. harap pekara ini dapat diberikan perhatian yang sewajarnya.

    ReplyDelete
  5. Tidakan sewajarnya harus diambil.

    ReplyDelete
  6. Tapi jika tanah itu di ambil untuk pendidikan saya rasa itu satu tindakan yang betul.

    ReplyDelete
  7. lagi2 masalah tanah.. sejak bila tanah ini dirampas? kenapa sebelum ini penduduk tidak melakukan bantahan secara agresif?

    ReplyDelete
  8. Tanah yang diambil itu bukan untuk kepentingan orang lain atau kerajaan, Tapi dijadikan tempat letak sekolah untuk anak-anak dikampung itu sendiri juga. Jika kerajaan tidak mendirikan sekolah, penduduk sendiri nanti yang heboh dan mengadu dengan pihak lain. Tindakkan kerajaan demi masa depan anak-anak kampung tersebut.

    ReplyDelete
  9. Tak habis2 dengan masalah tanah. huhuhu

    ReplyDelete
  10. Anda tidak harus pertikaikan tindakan kerajaan untuk mendirikan sekolah dikawasan tersebut..Sekolah adalah untuk anak-anak kita.. Seharusnya anda harus berterima kasih kepada kerajaan yang telah mendirikan sekolah tersebut.. Sekolah Rendah Pulau Denawan adalah antara sekolah yang tertua Di Semporna... Anda harus kaji selidik sejarah perbincangan kerajaan dan nenek moyang anda....

    terima kasih

    ReplyDelete
  11. Jika untuk mendirikan sekolah, maka ini bukan la isu.

    ReplyDelete