Wednesday 26 June 2013

EWON EBIN DAN RIOT GUNA IJAZAH PALSU?







Oleh : TASHNY SUKUMARAN

KUALA LUMPUR : Menteri Sumber Manusia, Datuk Richard Riot Jaem akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Ahli Parlimen DAP, Ong Kiang Ming (Serdang), Zairil Khir Johari (Bukit Bendera) dan Justin Tan (Stampin) berhubung dakwaan dua Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) memiliki ijazah palsu.

“Saya dengan sekeras-kerasnya membidas kandungan kenyataan mereka. Kerana ia dilakukan di luar Dewan Rakyat, apa yang saya akan lakukan ialah meminta peguam-peguam saya mengendalikan hal ini,” katanya kepada pada pemberita di sini, Rabu.

Beliau menambah, ia merupakan tuduhan “fitnah yang serius”.

“Ijazah Sarjana saya dalam Sumber Manusia daripada Hertfordshire, London, begitu juga Ijazah saya dalam Sumber Manusia. Sebab itu saya dalam Kementerian Sumber Manusia.

“Sebagai menteri yang bertanggungjawab, saya membidas perkara ini sebagai satu fitnah. Biar peguam saya mengendalikannya.”

Terdahulu, Ong, bersama dua lagi Ahli Parlimen mendakwa kedua-dua Riot dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Ewon Ebin memiliki ijazah palsu.

Ong berkata, dalam laman web Kementerian Sumber Manusia, Riot disenaraikan memiliki ijazah ‘Charted Institute of Business Management’ di Ireland, dan Universiti Preston di Amerika Syarikat (AS).

Katanya, Universiti Preston adalah sangat terkenal sebagai universiti yang palsu sebagaimana dilaporkan oleh beberapa laporan akhbar, sambil menambah bahawa beliau tidak dapat menjumpai laman web untuk Charted Institute of Business Management’ Ireland.

Ong menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya kedua-dua individu itu meletakkan jawatan sekiranya beliau serius terhadap integriti dalam Kabinetnya.

Mengenai isu Ewon, Riot tidak mengulasnya.

“Saya hanya tahu tentang diri saya.”

Katanya, beliau tidak tahu di mana Ong mendapat maklumat mengenai 'ijazah palsu' dan di mana sahaja mereka mendapatkannya tidak penting.

“Apabila Perdana Menteri melantik seseorang menyertai Kabinetnya, beliau akan memastikan pilihannya itu dalam menjalankan tugas. Dan tugas di Kementerian Sumber Manusia bukannya mudah,” kata Riot. (Mstar)

4 comments:

  1. PEMIMPIN2 PAKATAN TIADA MASALAH KALAU KENA SAMAN.. ANWAR BILA2 MASA BOLEH KELUARKAN DANA ASING RATUSAN JUTA RINGGIT JIKA DIA MAHU..

    ReplyDelete
  2. BEGINILAH CARA PEMBANGKANG MEMPENGARUHI MINDA RAKYAT.. MEREKA SEBARKAN FITNAH DULU.. BETUL ATAU SALAH, BELAKANG KIRA.. SOAL DUIT BAYAR SAMAN LANGSUNG TIDAK MENJADI MASALAH BAGI MEREKA.. SEBAB ITULAH PUAK2 INI BERANI TUBUHKAN PENGHASUT SEPERTI RED BEAN ARMY..

    ReplyDelete
  3. Riot berkata beliau akan menyerahkan kepada peguamnya untuk menentukan tindakan susulan.

    ReplyDelete
  4. Saya mengambil ini sebagai tuduhan serius terhadap saya. Saya biar peguam saya mengendalikan hal ini. Sebagai menteri bertanggungjawab, saya mesti mempunyai pengetahuan baik dengan apa yang saya lakukan untuk berkhidmat untuk negara

    ReplyDelete