Wednesday 26 June 2013

HUMAN TRAFFICKING WORST IN MALAYSIA?






By : ABDUL AZIZ ISMAIL

LABOUR exploitations is rampant in Malaysia, it invovles High Level Corruptions. The Ministry of Home Affairs (MOHA) is the leading agency bring in migrant workers. Ministry of Home Affairs had created undesired bureaucratic procedures to victimized migrant workers and put these less fortunate human in a vulnerable state.

This Human Trafficking Industry with an estimated worth USD 13 billion had attracted not only the policy makers and also leaders in NGO's, Trade Unionist and both sides of political divide capitalized the Grand Design Ministry of Home Affairs institutionalized Human Trafficking for Labour Exploitation.

In 2007 these less fortunate human from Indonesia, Bangladesh, Myanmar, Nepal, Pakistan, China, Cambodia and Vietnam were brought without ready employment through bogus employers by the Ministry of Home Affairs.

Thsee perpetrators the e Enfo victims upon arrival their documents were withheld/confiscate by their traffickers/bogus employers assisted by the Immigration Department.

Thes victims had paid exorbitant fees for employment in Malaysia but were cheated upon arrival these was abandoned and dumped by the streets, and detained by the Enforcement Agencies, Immigration and the Police and prosecuted as illegal migrants. Some of these victims were detained after 72 hours of their arrival.

In 2011 a Re-Trafficking Program was endorsed by the Ministry of Home Affairs, (The 6P Program). The modus operandi were of the same method engaging migrant workers from abroad. These victims pays at around between RM 3,000.00 to RM 6,000,00.

The MOHA again appointed agents to register and legalized these victims, upon registration for the purpose of legalization they were made to pay and surrender their passports.

These victims had reported that these 6P agents appointed by the MOHA had cheated them, instead investigate these perpetrators the Enforcement Agencies detained these victims and were put under forced deportation ordered by the AG Chambers.

For your info not only AG Chambers are colluding with the perpetrators it also involved the above mentioned it includes some of the sending countries representatives.

I humbly hope and appeal to ILO do sent undercover to justify my complaints.

18 comments:

  1. Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengemukakan lapan syor dalam usaha memberi perlindungan lebih baik kepada mangsa pemerdagangan dan penyeludupan manusia.

    Dalam satu kenyataan di sini Jumaat, Pengerusinya Tan Sri Hasmy Agam berkata lapan syor itu ialah:

    *Kerajaan diminta mengukuhkan mekasnisme berhubung dengan pendakwaan ke atas pesalah, perlindungan ke atas mangsa dan pencegahan insiden baharu penyeludupan menerusi kerjasama dengan kumpulan masyarakat sivil dan misi diplomatik serta pihak berkepentingan serantau dan antarabangsa.

    ReplyDelete
  2. *Badan Bukan Kerajaan (NGO) perlu disediakan satu saluran untuk menawarkan kepakaran mereka kepada Majlis bagi Anti-Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (MAPO) kerana ramai mangsa lebih cenderung mendapatkan khidmat mereka untuk bantuan.

    *Semua mangsa perlu disediakan dengan pemeriksaan kesihatan serta-merta setibanya di pusat perlindungan serta lawatan berkala oleh kakitangan perubatan.

    ReplyDelete
  3. *Mangsa perlu dimaklumkan status kes mereka dan sebuah mahkamah khas diwujudkan bagi mempercepatkan penyelesaian kes berkaitan anti-pemerdagangan orang.

    *Kerajaan diminta menyediakan latihan intensif untuk meningkatkan kemahiran pegawai penguatkuasa undang-undang di seluruh negara, terutamanya di barisan hadapan mengenai cara untuk mengenalpasti mangsa yang disyaki dalam penyeludupan manusia.

    ReplyDelete
  4. *Kerajaan perlu meminda Akta Anti-Pemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007 (Akta 670) dengan membenarkan mangsa menerima pampasan dan bekerja sementara menunggu penyelesaian kes mereka; mewartakan rumah perlindungan yang dikendalikan NGO, memberikan penjelasan yang lebih terperinci mengenai kes penyeludupan manusia dan penyeludupan migran iaitu Seksyen 12 dan 13 di bawah Akta ATIP; serta penjelasan mengenai peranan suruhanjaya dan keanggotaannya dalam MAPO.

    *Kerajaan diminta mengkaji semula Seksyen 2(1) Akta Kerja 1955 yang membenarkan 'kontraktor bagi buruh' yang mungkin boleh mengakibatkan eksploitasi pekerja oleh pihak agensi pengambilan pekerja dan majikan.

    ReplyDelete
  5. *Kerajaan perlu menyertai Konvensyen Antarabangsa Hak Asasi Semua Pekerja Migran dan Ahli Keluarga Mereka serta konvensyen berkaitan dengan status pelarian.

    Dalam pada itu, Hasmy berkata suruhanjaya itu turut melahirkan kebimbangan apabila sekali lagi bagi tahun keempat berturut-turut Malaysia diletakkan di kedudukan kedua Senarai Pemerhatian (Tier 2, Watch List) oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) dalam laporan Antipemerdagangan Orang (ATIP) 2013 kerana kegagalan mematuhi sepenuhnya standard minimum untuk membanteras aktiviti pemerdagangan di bawah Akta Perlindungan Mangsa Pemerdagangan Orang Amerika Syarikat 2000 (TVPA). "Pihak Jabatan Negara AS mengaitkan kedudukan Malaysia ini dengan kekurangan kemajuan signifikan yang dibuat oleh kerajaan dalam menangani pemerdagangan orang di Malaysia berbanding tahun sebelumnya," katanya.

    ReplyDelete
  6. Katanya, dalam hasil laporan ATIP 2013 itu Jabatan Negara AS memberikan penilaian terhadap rekod pemerdagangan manusia di Malaysia termasuk usaha yang diambil kerajaan dalam tiga aspek utama iaitu pendakwaan, perlindungan dan pencegahan yang sebahagian daripada isu berkenaan pernah diutarakan Suhakam.

    Sehubungan itu, Hasmy berkata memandangkan Malaysia merupakan negara destinasi dan transit bagi kebanyakan pekerja migran, suruhanjaya itu menyeru kerajaan supaya mempertingkatkan usaha dalam memberi perlindungan yang lebih baik kepada mangsa pemerdagangan orang dan penyeludupan di semua peringkat.

    "Selari dengan standard antarabangsa yang ditentukan oleh Protokol Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu untuk mencegah, menyekat dan menghukum pemerdagangan orang terutama dalam kalangan wanita dan kanak-kanak," katanya.

    ReplyDelete
  7. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyatakan Laporan Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) mengenai Perdagangan Orang telah berada di tahap 2 (Tier 2 Watchlist) sejak empat tahun berturut-turut.

    ReplyDelete
  8. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    Menurutnya, kedudukan negara kekal di tahap tersebut kerana mempunyai pelan tindakan yang konkrit "Membanteras Jenayah Pemerdagangan Orang" bagi tahun 2013-2014.

    ReplyDelete
  9. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    Beliau juga berkata, kerajaan sentiasa melakukan usaha secara berterusan bagi mempertingkatkan inisiatif nasional untuk membanteras jenayah khususnya dari aspek penambahbaikan kepada elemen perlindungan mangsa kes tersebut.

    ReplyDelete
  10. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    "Kita telah berada di tahap ke-2 secara automatik dan diberi pengecualian daripada letak di tahap ketiga kerana usaha yang telah dilakukan kerajaan. Kita juga akan terus memastikan keadaan tersebut berterusan dengan bekerjasama dengan badan bukan kerajaan (NGO) yang digariskan dalam pelan lima tahun tersebut dan projek rintis akan dilaksanakan pada Oktober depan," katanya.

    ReplyDelete
  11. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    Pada 2010, organisasi berkenaan turut meletakkan Malaysia pada Tahap Dua Laporan Pemerdagangan Manusia (TIP) 2010 berikutan keberkesanan kerajaan mematuhi Akta Perlindungan Pemerdagangan dan Keganasan (TVPA). Namun pada tahun 2009, Malaysia diletakkan pada Tahap Tiga dalam menangani masalah jenayah pemerdagangan orang.

    ReplyDelete
  12. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    Laporan TIP menyenaraikan kedudukan negara-negara berdasarkan tahap pematuhan standard minimum bagi memerangi aktiviti pemerdagangan manusia. Tahap Satu merujuk kepada pematuhan sepenuhnya dan Tahap Dua pula bagi usaha yang signifikan untuk mematuhi Akta Perlindungan Pemerdagangan dan Keganasan (TVPA), manakala Tahap Tiga adalah negara yang tiada usaha untuk mematuhi standard minimum TVPA.

    ReplyDelete
  13. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    Menurut laporan Jabatan Negara Amerika Syarikat pada 2010, kerajaan kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang sangat prihatin mengenai isu pemerdagangan manusia, mengambil pelbagai langkah termasuk meningkatkan siasatan dan mendakwa mereka yang terbabit dalam kes seumpama itu serta menambah latihan pegawai yang terbabit dalam pencegahan dan siasatan.

    ReplyDelete
  14. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    Mengulas lanjut, Wan Junaidi juga berkata kerajaan bersama NGO telah mewujudkan empat rumah perlindungan kepada mangsa perdagangan orang di Johor, Melaka, Sabah dan Kuala Lumpur.

    ReplyDelete
  15. HUMAN TRAFFICKING NOT WORST IN MALAYSIA AS SPECULATED BY PRO OPPOSITION MEDIA

    "...keberkesanan pelaksanaan Atipsom 2007 terutama aspek kebajikan dan perlindungan mangsa. Kita juga mempertimbangkan untuk memberi pampasan kepada mangsa bagi tujuan menggalakkan mangsa bekerjasama memberi maklumat serta keterangan," katanya.

    ReplyDelete
  16. Isu keselamatan awam yang membabitkan penculikan dan penjualan bayi serta kanak-kanak perlu dipantau dengan serius oleh pihak berwajib dan orang ramai, kata Ketua Pergerakan Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

    ReplyDelete
  17. Beliau berkata kegiatan jenayah ini tidak boleh dibiar menular di negara ini kerana ia satu kesalahan serius dan pihak yang bersalah perlu dihukum mengikut undang-undang negara.

    ReplyDelete
  18. "Masih ramai lagi anak-anak kita yang terdampar di rumah kebajikan Jabatan Kebajikan Masyarakat seluruh negara, dan mereka yang mahu mengambil mereka ini sebagai anak angkat perlu mengikut prosedur biasa," katanya.

    ReplyDelete