Wednesday 26 June 2013

RASUAH : PENSYARAH M'SIA MENGAKU SALAH






SEORANG bekas pensyarah warga Malaysia mengaku bersalah menambah markah peperiksaan pelajar yang sepatutnya gagal di Curtin University, Australia Barat.

Foong Tuck Cheong, 54, membuat pengakuan bersalah di Mahkamah Majistret Perth pada Isnin terhadap tiga pertuduhan rasuah dan dua pertuduhan sogokan susulan siasatan oleh Suruhanjaya Rasuah dan Jenayah membabitkan kesalahan yang dilakukan pada 2012.

Menurut laporan Australian Associated Press, Foong didakwa menambah markah peperiksaan dua pelajar yang sepatutnya gagal subjek sains gunaan dalam unit pengurusan pembinaan.

Seorang pelajar didakwa membayar tertuduh A$3,000 dan seorang lagi membayar A$1,500 sebagai dorongan untuknya berbuat demikian. (A$1 = RM2.96 sekarang)

Foong juga didakwa menambah markah pada satu tugasan    dan memberi markah lulus untuk satu projek lain bagi pelajar ketiga, sekalipun tugasan itu tidak dihantar pelajar terbabit.

Foong dibebaskan dengan ikat jamin sementara menunggu hukuman diputuskan. (Bernama)

6 comments:

  1. Semua pegawai khas kepada menteri Kabinet akan dikehendaki menjalani proses saringan dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melakukan tapisan keutuhan dan proses tapisan halus oleh polis, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low Seng Kuan.

    ReplyDelete
  2. Beliau berkata langkah itu bagi memastikan urus tadbir yang baik dan meningkatkan ketelusan di kalangan pegawai-pegawai khas berkenaan.

    ReplyDelete
  3. Perkara tersebut dipersetujui pada mesyuarat Pasukan Petugas Penyampaian NKRA Membanteras Rasuah yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Rabu.

    Mesyuarat tersebut turut dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

    ReplyDelete
  4. "Peranan seorang Pegawai Khas adalah penting kerana dalam sesetengah kes, mereka bertindak sebagai 'pengawal' kepada menteri dan mempunyai keistimewaan kepada maklumat-maklumat yang amat sulit," kata Low dalam kenyataan di sini.

    Selain proses saringan, pegawai khas perlu mengisytiharkan harta mereka kepada Perdana Menteri setiap tahun sama seperti menteri dan Ketua Pesuruhjaya SPRM, katanya.

    ReplyDelete
  5. Low berkata dengan mengasaskan langkah-langkah itu, peluang untuk salah laku dapat dikurangkan.

    Beliau berkata mesyuarat itu juga meluluskan pelantikan Lembaga Penasihat Antarabangsa kepada SPRM yang ditugaskan untuk memberi nasihat dan kajian inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) khusus di bawah transformasi SPRM dalam sektor pencegahan.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata ahli lembaga itu termasuk individu berprofil tinggi daripada Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) New South Wales dan Hong Kong.

    "Tujian lembaga itu adalah penanda aras prestasi SPRM setanding dengan amalan terbaik antarabangsa serta meningkatkan persepsi antarabangsa terhadap SPRM," katanya.

    ReplyDelete