Thursday 27 June 2013

BUMBURING REJECTS ANWAR







REJECT.....Former Upko Deputy President, Wilfred Mojilip Bumburing, who won a state seat on a PKR ticket has now decided not to play second fiddle to Sabah PKR.

By : LUKE RINTOD

TUARAN: Former MP and Deputy President of UPKO, Wilfred Bumburing, who won a Sabah state seat on a PKR ticket in the recent general election has rejected opposition leader Anwar Ibrahim’s advice to join the party.

Sources close to Bumburing said the veteran leader is instead weighing an option to lead a state-based party either by joining an existing entity or one that is about to be registered.

A leader close to him, told FMT here today that Sabah PKR leaders aligned to Bumburing too wanted him to join PKR but he has decided otherwise.

“Actually we were expecting our former party UPKO (to join Pakatan Rakyat) but its leaders are now reluctant to leave the Barisan Nasional … not in the near future,” said the leader who asked for anonymity.

According to him that leaves Bumburing with the option to get a party registered before the next general election.

However many in his circle, claim he still harbours the wish to get UPKO leave BN and join the opposition.

Bumburing, he said, does not let party members forget that UPKO could have become the single largest political party after Umno had Dompok listened to him that it ought to leave BN and contest on its own under Pakatan in the last election.

He further claimed that Bumburing too had been advising his staunchest Kadazandusun supporters in Tuaran not to join PKR yet but wait for “a new house they could call their own”.

In the May 5 general election, the former Tuaran MP defeated PBS’ Jahid Jahim, then incumbent Tamparuli assemblyman.

Bumburing changed his mind

He however failed to keep the Tuaran parliamentary seat against UPKO’s Madius Tangau who won it comfortably for the BN.

UPKO’s president, Bernard Dompok, lost the Penampang parliamentary constituency, his hometown, by more than 10,000 votes leaving UPKO with only three parliamentarians.

Bumburing believes that Dompok could have retained his seat easily had he been with the opposition.

The other MPs from UPKO are Ewon Ebin of Ranau who has since been appointed a Federal Minister for Science, Innovation and Technology, and Putatan MP, Marcus Maklin Mojigoh.

Bumburing is leading a political NGO called Angkatan Perubahan Sabah (APS) that Anwar recognised as “member” of Pakatan  prior to the last general election, but changed his tone since then to say that Pakatan is made up only of PKR, PAS and DAP. (FMT)

23 comments:

  1. Beliau dulunya antara orang kepercayaan Anwar dan orang yang mempercayai Anwar.Dua perkara yang berbeza disini antara mempercayai dan dipercayai.Zulkifli Nordin yang baru-baru ini kalah dalam pilihanraya di Shah Alam bertanding dengan Khalid Samad merupakan seorang pemimpin yang jika di kira gerak kerjanya sebelum sedar atau tersedar dari perjuangan bersama pembangkang adalah seorang ekstremis yang bukan sahaja mampu menggugat negara tetapi mampu meragut nyawa rakyat yang tidak berdosa.

    ReplyDelete
  2. Mungkin bagi sesetengahnya terkejut dengan kenyataan MMI tersebut namun itulah hakikatnya kerana Zulkifli Nordin pernah di tugaskan oleh Anwar untuk mengetuai satu kumpulan dengan matlamat dan misinya mencetuskan huru-hara dengan mengebom salah satu stadium di ibu negara.

    ReplyDelete
  3. Paling menarik pada ketika itu Zulkifli Nordin yang kita ketahui seorang peguam dan mempunyai daya kecerdikan yang berada di kedudukannya yang tersendiri boleh sanggup menggadaikan diri dan juga nyawa rakyat lainnya demi sebuah perjuangan politik dan dakyah manusia bernama Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  4. Hairan bukan ? Namun rakyat Malaysia beruntung kerana pada ketika beliau sedang bergerak untuk menyempurnakan misinya pihak keselamatan telah menahan beliau dan tindakan itulah yang memisahkan diantara kekacauan dan keamanan yang kita nikmati hari ini.

    ReplyDelete
  5. Malah disinilah Zulkifli Nordin benar-benar tersedar yang akhirnya mengambil keputusan untuk meninggalkan sebuah perjuangan songsang lagi jijik pembangkang.

    ReplyDelete
  6. Begitulah serba sedikit apa yang MMI boleh ceritakan namun entri ini bukan soal siapa Zulkifli Nordin tetapi hujah beliau yang MMI rasa rakyat perlu baca dan fahami.

    ReplyDelete
  7. Tawaddhu’ dalam kemenangan, berlapang dada dalam kekalahan! Itulah sikap yang sepatutnya diambil oleh mana-mana insan yang berjiwa besar dalam menghadapi apa-apa pertandingan.

    ReplyDelete
  8. Sebaliknya Anwar Ibrahim, yang sebelum ini menyatakan akan bersara dan menjadi pensyarah jika kalah didalam Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU-13), telah mengambil sikap berdolak dalik; enggan mengaku dia sudah ditolak secara muktamad oleh rakyat. Malah mengaku menang pula!

    ReplyDelete
  9. Malah rakan karibnya Jusuf Kalla, mantan Naib Presiden Indonesia menyatakan bahawa Anwar mengkhianati perjanjian yang dimeterai bahawa Anwar bersedia menerima apa juga keputusan rakyat dalam PRU-13.

    ReplyDelete
  10. Anwar sekarang bertindak seperti seorang yang sudah meroyan - menang jadi abu, kalah jadi arang.

    ReplyDelete
  11. Tidak kira apa akan jadi kepada negara, diheretnya segelintir rakyat dan cauvinis yang terpedaya dengan janji dan temberangnya ke jalanraya.

    ReplyDelete
  12. Malah ada parasit dan cauvinis yang kini bercita-cita mau menjatuhkan kerajaan BN pimpinan Najib yang sah dipilih rakyat melalui politik jalanraya.

    ReplyDelete
  13. Dan asas pengisytiharan kemenangan Anwar itu ialah kononnya undi popular (iaitu jumlah undi yang diperolehi oleh pakatan pembangkang DAP-PKR-PAS) melebehi jumlah undi yang diperolehi Barisan Nasional!

    ReplyDelete
  14. Anwar dengan pembohongan dan putar-belit yang hebat cuba memperdaya dan memperbodohkan rakyat yang sudah sedia maklum kaedah pilihanraya yang telah diterima pakai oleh Malaysia sejak mula lagi (termasuk dibanyak negara maju lain saperti Britain) ialah sistem first-past the-post; iaitu parti mana yang mendapat 112 kerusi dahulu adalah pemenang dalam PRU-13 dan berhak membentuk Kerajaan.

    ReplyDelete
  15. “Anwar boleh lantik siapa sahaja yang dia mahu sebagai speaker dan kita akan terima tapi tunggu dia jadi Perdana Menteri. Sekarang dia perlu hormat kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak”.

    Timbalan Pengerusi UMNO Pahang, Datuk Mohd Sharkar Shamsudin berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahu mantan hakim mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman sebagai Yang diPertua Dewan Rakyat bagi Parlimen ke 13.

    ReplyDelete
  16. Jelas Sharkar selanjutnya, Anwar tidak perlu jadi kartun atau buat cerita lawak kerana dia pasti akan malu sendiri apabila mengeluarkan kenyataan yang tidak sepatutnya.

    ReplyDelete
  17. Sebagai individu yang pernah menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri, seharusnya Anwar lebih bijak mengeluarkan kenyataan dan tahu bagaimana Yang diPertua Dewan Rakyat dilantik.

    ReplyDelete
  18. “BN sebagai kerajaan yang memerintah maka terpulanglah kepada kita untuk melantik siapa jadi Speaker. Kita tahu siapa yang layak dan tidak layak. Sebelum ini, dia juga yang cakap tidak terima keputusan PRU-13, kemudian mahu boikot Parlimen, sekarang dia pula sibuk mahu mencadangkan siapa patut jadi Speaker.

    “Nampak sangat kemaruk untuk jadi Perdana Menteri… Sebenarnya, bagi saya Anwar rasa malu dengan penyokong sendiri kerana sebelum ini dia amat yakin dapat jadi Perdana Menteri. Bila kalah maka terpaksalah dia mereka ‘drama’ terbaru untuk tutup malu,” ujarnya

    ReplyDelete
  19. Tambahnya lagi, Anwar perlu belajar untuk hormat orang lain dan jangan terlalu taksub mengejar jawatan sehinggakan semua perkara hendak dicampur tangan kononnya apa yang dicadangkan olehnya adalah yang terbaik.

    “Sekiranya kerajaan sedia ada tidak menerima cadangannya maka perkara tersebut akan dijadikan ‘peluru’ untuk dicanangkan kepada rakyat memburukkan imej kerajaan”, ujarnya.

    ReplyDelete
  20. Bekas Timbalan Presiden UPKO, Datuk Seri Wilfred Bumburing yang
    memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah di atas tiket PKR
    dalam Pilihanraya Umum ke-13 (PRU 13) telah menolak nasihat Ketua
    Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menyertai parti itu,
    sebagaimana yang dilakukan oleh Datuk Seri Lajim Ukin.

    ReplyDelete
  21. Sebelum PRU 13, Bumburing dan lajim menubuhkan ‘parti’ sendiri yang
    dikenali sebagai Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) dan Angkatan
    Perubahan Sabah (APS) bersekutu dan bertanding atas tiket PKR dalam PRU
    itu.

    ReplyDelete
  22. Selepas PRU 13, Lajim ‘membubarkan’ PPPS dan menyertai PKR, sebaliknya Bumburing menolak permintaan Anwar untuk menyertai parti itu, sebaliknya beliau terus kekal bersama APS.

    ReplyDelete

  23. Sumber yang rapat dengan Bumburing memberitahu FMT
    bahawa bekas Timbalan Presiden UPKO itu lebih cenderung untuk memilih
    parti yang berasaskan negeri Sabah berbanding dengan PKR berasaskan
    Kuala Lumpur.

    Pilihan beliau sama ada menyertai parti sedia ada di Sabah atau mendaftarkan APS sebagai sebuah parti baru.

    ReplyDelete